Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: Artitec PEC  (gelezen 91652 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4651
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Artitec PEC
« Gepost op: 18 August 2016, 14:37:26 »
De definitieve productnummers zijn bekend. Nu nog maar een paar maanden geduld!

http://artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/pec-overzicht

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Artitec PEC
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2016, 16:53:03 »
Hoe zit het eigenlijk met de periodes.
Er wordt genoemd: 1937-1939, 1941-1950, 1950-1956, 1960-1965, 1972-1979 en Museum.
Dus voor 1940, 1957-1959, 1966-1971 val je buiten de boot?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ReneN

  • Gast
Re: Artitec PEC
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2016, 17:10:30 »
Ja dat is wat merkwaardig, maar volgens mij is er niet zoveel aan de hand qua tijdperkinzet. De Pec's waren net als de overige postrijtuigen eigendom van de PTT. Deze hield er eigen onderhoudsschema's op na, daarom reden de Plan C's langer rond in het turkoois dan de Plan D's van NS. Misschien dat er wat gaten vallen qua revisiedatums. De meeste informatie is nog op Seinarm.nl te vinden.

Grtz, René

ReneN

  • Gast
Re: Artitec PEC
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2016, 17:16:16 »

Aanvullend: ik geloof niet dat de "Bloedneuzen" in 1956 ineens verdwenen waren, volgens mij zijn er veel net als Mat '46 na 1960 gewijzigd. Trouwens Mat '54 kwam pas vanaf 1956 in dienst en had ook de rode biezen op de koppen, dus er moet een overlap zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 01:04:15 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec PEC
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2016, 19:09:22 »
welnee, in 1967 gingen Pec's met bloedneus nog in die outfit naar de sloop, zoals hier de 905 en 909:



soortgenoten, zoals hier de 917 hadden al een vergeelde snoet:

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: Artitec PEC
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2016, 07:09:14 »
Zo is dat. Voor het omschilderen bestaat een beginjaar.

Er zijn volgens mij maar een paar 'harde' data.
Na de mobilisatie in 1939 werden de daken van het materieel donkergrijs geschilderd. Dat zal ook niet in één dag zijn gebeurd, maar wel vrij snel.
In 1950 vernummering van 85xx naar 9xx.
In 1956 werden de riemdynamo's vervangen door asdynamo's. Die waren goed zichtbaar, maar het meest opvallende gevolg was dat een stuk schortplaat werd verwijderd.
Vanaf 1966 werden alle schortplaten verwijderd.
In 1972 vernummering van 9xx naar 19xx. Tegen die tijd was het beeld bij de resterende exemplaren grasgroen met zandkleurige biezen en geen schortplaten.

Een geval apart is het museumexemplaar. Dat kreeg zijn schortplaten terug, maar hield de asdynamo. Men koos er niet voor een schortplaat maar helemaal weg te laten zoals in 1950. In plaats daarvan werd een hap uit die plaat genomen.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 08:41:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec PEC
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2016, 08:09:02 »
Nog enkele aanvullingen op het vorige bericht;
De dynamo's werden vanaf 1955 aan de buitenzijde geplaatst. De reden hiervoor, was het aanbrengen van TL verlichting in deze rijtuigen. De zwaardere dynamo kreeg een cardanaandrijving vanaf een van de assen.

In 1965 werd in het kader van de besparing op het onderhoud een begin gemaakt met het verwijderen van een deel van de schortbeplating. In principe bleef tussen de draaistellen alleen de bak voor de accu's aanwezig. Als eerste kwam de 904 begin 1966 als zodanig gewijzigd in dienst. In deze periode werd ook de benaming Pec gewijzigd in Pe.

In 1950 werden de Pec's vernummerd van 8501-8521 naar 901-917. (in 1951 kwam de 8511 terug uit polen, en kreeg het nummer 918.
In 1972 werden de Pe's vernummerd naar 1900 ivm de levering plan V welke ook in de 900 serie zaten.

Bron; De stroomlijnpostrijtuigen van de Nederlandse spoorwegen, door N.J. van Wijck Jurriaanse. Uitgave Stibans 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: Artitec PEC
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2016, 08:18:48 »
Oh ja, er lopen drie dingen door elkaar: kleur, zichtbare technische aanpassingen en de vernummeringen. Het bericht maar even aangepast.  (y)

En happie happie.



Ik zag dat Artitec de asdynamo waar van toepassing heeft geplaatst en de schortplaat heeft weggelaten.  (y) Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 08:34:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: Artitec PEC
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2016, 10:20:12 »
Volgens Artitec is mijn Pec met schortplaten en crème neus dus inzetbaar tussen '60 en '65, leuk om te weten.

Op de foto van de 9177 hierboven zie ik bovendien een dikke balk bij de sluitseinen zooals bij de bloedneusvariant, waar andere stellen een dunne streep hebben. Was dit een eenling of letten we alleen op dynamo's en schortplaten? :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec PEC
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2016, 10:22:58 »
Citaat van: henk
...Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas....

Ik zou zeggen: "Lees de test in een bekend, recent uitgekomen tijdschrift..." ;) :P  Ik voorspel je dat je dan zult zien dat Artitec 'baas' is ;)

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: Artitec PEC
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2016, 10:24:30 »
Ja, dat was dus haast niet te lezen.  ;D
Maar mooi.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec PEC
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2016, 10:27:29 »
 ;D ;D ;D ;D

Brilletje Henk ? :P :P

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Artitec PEC
« Reactie #12 Gepost op: 19 August 2016, 10:51:40 »
Oké, dus de periode 1966-1971 ontbreekt bij Artitec omdat ze geen 900 nummer zonder schortplaten in hun assortiment hebben?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: Artitec PEC
« Reactie #13 Gepost op: 19 August 2016, 10:58:55 »
Dat zal de redenering wel zijn. Hoewel ik niet precies weet hoe snel dat afslopen van de schortplaten is verlopen.

@Karst, een echte onlineversie van een tijdschrift lezen gaat nog prima. Maar om mijn gezeur goed te maken, ga ik een papieren exemplaar kopen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Artitec PEC
« Reactie #14 Gepost op: 19 August 2016, 12:30:25 »
Ik heb op http://railwiki.nl/index.php/Pec_-_Rijtuigen_Pec nog wat zitten lezen en bekijken.
Rond 1954 zijn wegens de gewijzigde spellingsregels de postschilden vervangen door de nieuwe spelling 'Nederlandse Posterijen' ipv 'Nederlandsche Posterijen'.
Dat zou Artitecs gat tussen 1955 en 1960 kunnen verklaren, geen olijfgroen/rode Pec's met postschilden met nieuwe spelling.
Blijkbaar biedt Artitec de Pec's met rode biezen met de oude postschilden en de Pec's met gele biezen met nieuwe postschilden.
De strikte tijdperkaanhangers zullen dus geen Artitec Pecs met rode en met gele biezen samen kunnen inzetten ;)

Van de in 1941 geleverde P8521 lijkt het mij stug dat deze met zilver dak is geleverd, aangezien de daken van ouder materieel al in of na 1939 donkergrijs werd geschilderd.

De jaren '70 Pec liefhebbers komen er het beste vanaf met drie verschillende nummers (inclusief de MTE exclusive)  :D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein