Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26

Auteur Topic: Mijn eerste kopstation  (gelezen 20890 keer)

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #45 Gepost op: 23 August 2016, 21:48:29 »
dit heeft mij hoop bloed zweet en ...... gekost maar ik heb het denk ik nu voor elkaar alleen is er bij het station geen omloop spoor ik kreeg het niet voor elkaar.

Als de passagiers treinen binnen komen worden ze ontkoppeld  dan komt er een andere trein uit de lokloods ( rechts beneden) die wordt dan aan de trein gekoppeld en zo kan de trein weer vertrekken. Spoor 5 wordt een kleine opslag plaats daar komt van alles van ptt post tot grind wagens ;D

Het spoor rechts boven in gaat naar beneden en maakt 1 volledige ronde naar benden richting het schaduwstation.

Groetjes Erik

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #46 Gepost op: 24 August 2016, 14:06:37 »
Je creëert nog aardig wat mogelijkheden zo op een kleine ruimte, Erik!   (y)

Persoonlijk zou ik alleen de overloopwissels ter hoogte van de perrons weglaten. Als er toch al een andere loc voor de rijtuigen komt, heb je ze niet nodig. Daarnaast creëer je optisch langere perronsporten als er geen wissels in liggen. Bovendien kun je zonder wissels de sporen 1 en 2 en indien gewenst 3 en 4 wat dichter bij elkaar leggen, wat weer fraaier oogt.

Ik zou op spoor 5 niet teveel willen doen als ik jou was. Postvervoer was altijd een afgebakend gebied. Dat kan zeker op spoor 5, maar dan ook alleen postvervoer met een postperron. Je kunt er ook een losweg van maken, maar dan kwamen er weer geen postwagens. Probeer op zo'n kleine ruimte vooral niet teveel te willen.

Tenslotte zou ik de grootte van je locloods nog heroverwegen. Een loods wordt neergezet om er materieel in te kunnen stallen. In jouw ontwerp moet een trein die op het onderste spoor staat altijd naar het middelste of bovenste spoor rangeren om richting het station te kunnen rijden. Wellicht dat een loc net voor de loods kan staan om te keren naar het station, maar ideaal is dat zeker niet. In jouw situatie zou ik een langere loods plaatsen over de onderste twee sporen, tot vlak voor de bochtstukken 42400. Het bovenste spoor zou ik dan net langs de locloods laten lopen en dat gebruiken om kop te kunnen maken om naar het station te rijden. Je zou er dan zelfs nog voor kunnen kiezen om dat spoor te elektrificeren en de andere sporen niet. Dan kan er toch een elektrische loc van en naar het station, maar creëer je ook de sfeer van een soort werkplaatsje door de onderste twee sporen niet te elektrificeren.

Succes!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #47 Gepost op: 24 August 2016, 15:23:06 »
In jouw situatie zou ik een langere loods plaatsen over de onderste twee sporen, tot vlak voor de bochtstukken 42400. Het bovenste spoor zou ik dan net langs de locloods laten lopen en dat gebruiken om kop te kunnen maken om naar het station te rijden. Je zou er dan zelfs nog voor kunnen kiezen om dat spoor te elektrificeren en de andere sporen niet. Dan kan er toch een elektrische loc van en naar het station, maar creëer je ook de sfeer van een soort werkplaatsje door de onderste twee sporen niet te elektrificeren.
Dit is geen gek idee. Ook Jeroens andere voorstellen snijden hout.
Jouw stationsgebouw en perron langs spoor 1 zou ik omwisselen. Je hebt dan voor het gebouw meer ruimte voor scenery, een busstation/taxihalte/kiss+ride, noem maar op. Het stationsgebouw heeft toch ook een eigen perron?

Groet,
michel

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #48 Gepost op: 24 August 2016, 20:35:38 »
Ja dat klopt Michel het station heeft ook een eigen perron maar die is niet zo lang die is maar 46 cm lang vandaar dat er nog 1 extra perron bij staat.

Groet Erik

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #49 Gepost op: 24 August 2016, 21:15:59 »
Michel en Jeroen voorlopig heb ik alleen deze lok loods gezien wat ik zoek is een mooie modern lok loods liefst kant en klaar ( die al geverfd is).

Even googlelen kibri 39307

Groet
Erik.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #50 Gepost op: 24 August 2016, 21:19:29 »
Als ik Google op "moderner lokschuppen h0" vind ik wel wat leuke moderne loodsen.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #51 Gepost op: 25 August 2016, 08:29:24 »
Jouw stationsgebouw en perron langs spoor 1 zou ik omwisselen. Je hebt dan voor het gebouw meer ruimte voor scenery, een busstation/taxihalte/kiss+ride, noem maar op.

Dat zou ik dan weer niet doen. Bij kopstations is het eigenlijk altijd de gewoonte om het stationsgebouw zo dicht mogelijk bij de stootjukken te hebben staan, omdat de in- / uitgang in de regel daar is.

Nu kan in het baanplan van Erik het stationsgebouw niet op de kop van de sporen gezet worden, omdat het spoor dat naar beneden loopt daar nog niet diep genoeg is. Ik zou in het geval van Erik het station daardoor laten staan waar het nu getekend is en rechts van het gebouw nog een stukje perron erbij maken tot aan de stootjukken.

Als Erik meer ruimte had gehad, had hij het station wel op de kopzijde van de sporen kunnen plaatsen, maar dan hoger, dus boven het zakkende spoor naar het schaduwstation. Je zou dan het straatniveau hoog moeten leggen en de reizigers in het gebouw naar beneden moeten laten lopen om op het perronniveau uit te komen. Zo'n situatie kent station Zandvoort bijvoorbeeld. Maar goed, daar heeft Erik geen ruimte voor op zijn baan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 25 August 2016, 09:36:32 »
Nou, ik gooi maar eens een knuppel in het hoenderhok  8)

een plaat van 125x200 is natuurlijk een klassieker en door alle aandacht die pers en fabrikanten aan dat soort plannen besteedt ook een eerste gedachte bij veel modelspoorders. Door de ruimte die je om die plaat nodig hebt, neem je uiteindelijk een ruimte van circa 3x2m in. Als je daar op een breedte van 50 cm aan de buitenkant een baan bouwt, hou je in het midden een ruimte van 2x1 over waar je in het midden kunt zitten/staan. Dat levert je de volgende voordelen op:
- het station kan langer en beter lineair worden opgezet.
- je bekijkt de treinen van de binnenkant, waardoor de spleet tussen wagons niet opvalt
- het geeft een veel meer ruimtelijk gevoel, omdat je niet alles in 1 keer ziet.

Enig nadeel is dat een keerlus lastig wordt, maar met bontkoppelaars en omlopen kun je ook een schaduwstation bouwen.

In deze link zijn veel voorbeelden te zien: hier 

dirkjan

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #53 Gepost op: 25 August 2016, 10:27:22 »
Ik zie die knuppel niet, het is gewoon goed creatief denken (y)! De gebruiksruimte die je nodig hebt zal je wel mee moeten rekenen om tot een volledige ruimtebeslag te komen. Nu is het de vraag bij Erik hoeveel ruimte hij in totaal ter beschikking heeft. Want het kan wel zo zijn dat de gebruiksruimte voor meerdere activiteiten gebruikt wordt. De modelbaan kan zo maar een kamer delen met een andere hobby (of de strijk, een raam dat open moet kunnen, de meterkast, kledingkast, etc) en dan gaat bovenstaande vlieger niet op.

Een alternatief in deze gedachtegang is deze:

Waarbij je twee L-vormige delen baan tegen elkaar zet als een O. Ben je niet bezig met de baan, dan koppel je ze los en schuif je ze in elkaar:

Als je 50cm loopruimte hebt naast jouw baan, dan kan je de huidige opsplitsen in bovenstaand concept. Je houdt dan een zitruimte over van 70x100cm. Groot genoeg om zelf in te staan/zitten.

sowieso een leuke site Dirkjan!

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 25 August 2016, 12:33:37 door tothebeach. Reden: extra tekst toegevoegd »

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #54 Gepost op: 25 August 2016, 19:22:14 »
Dat klopt ook Michel de hobby kamer is niet groot er komen 2 lade kasten in 1 tegen de muur 1onder de baan en naast de baan heb ik zo30cm en dan istaat daar een buro tafel voor de pc . En ik snap nog niet echt wat ze op de site bedoelen die DirkJan laat zien.

Mijn tafel kan niet echt gesplit worden ik heb 2verschillende maten maar dat zien we wel als het zover is de maten zijn 2meter lang en 120cm diep of 2meter lang en 125cm diep.

Groetjes
Erik

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #55 Gepost op: 25 August 2016, 20:35:22 »
De site die Dirkjan laat zien dat als je in een ruimte een tafelbaan hebt (zo'n baan die je nu aan het ontwerpen bent), dat je rekening moet houden met veel loopruimte om de baan heen. Want, zo is de gedachte, je moet overal bij kunnen. De ruimte die je ter beschikking hebt kan je ook anders indelen, door de loopruimte die je nodig hebt bij de tafelbaan te komen kan je ook benutten voor de modelbaan en omgekeerd.
 Let wel, dit gaat alleen op als de loopruimte niet ergens anders voor gebruikt wordt dan voor de modelbaan. Maar als de modelbaan in een ruimte staat waar de loopruimte ook voor andere activiteiten gebruikt wordt, houd dat deel van het verhaal van die website op.

Die website gaf mij wel het idee om in een ruimte waar de loopruimte gedeeld wordt een baan op te splitsen, want zo maak je wel gebruik van de gemeenschappelijke loopruimte, terwijl je net iets meer mogelijkheden krijgt qua modelbaan.

Maar als ik jou zo hoor, denk ik dat het wijzer is om bij de tafel te blijven. Dat is minder gedoe, je kunt altijd de boel laten staan. En dat geeft meer kans dat de baan ook afgebouwd gaat worden,of tenminste een heel eind in die richting gaat komen. En dat is weer leuk voor vrouw en kind, want die houden wel van een beetje voortgang (ervaringsdeskundig ;)).
Terwijl wij soms liever wat voor ons uit zitten te mijmeren, waarbij de fantasie vaak mooier is dan de werkelijkheid kan waarmaken ;D

Groet,
michel

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #56 Gepost op: 25 August 2016, 22:18:04 »
Het is de bedoeling om een vast tafel te maken en ik ga het schaduwstation misschien opnieuw ontwerpen zodat er een eventueel een man gat erin kan komen .

En dan kan ik overal goed bij want er is aan 1 zijkant altijd een opening om onder de tafel te kruipen ;D

Groet
Erik

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #57 Gepost op: 03 September 2016, 20:28:04 »
Ik moet een keerlus module kopen zelf heb ik de ExpressNetLi van RoSoft en hebben jullie ervaring mee met zijn keerlus module ? want ik heb er toch paar nodig hoeveel precies weet ik nog niet.

Want iedere keerlus heeft toch zijn eigen module nodig , of is er ook nog een andere oplossing??

Mvg
Erik

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #58 Gepost op: 27 September 2016, 21:02:10 »
Ik ben weer bezig geweest met een nieuw kopstation in wintrack te maken .

Het wordt misschien een kleine L baantje omdat ik de indruk heb dat ik dan overal aan kan , maar ik moet het zichtbare gedeelte nog verder afmaken , aanpassen  en verzinnen hoe het verder gaat worden maar de langste kop sporen zijn 1m49.

Ben benieuwd naar jullie mening en misschien verdere ideeën.

Groetjes Erik

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 27 September 2016, 22:24:14 »
Hallo Eric,

je komt hier weer terecht bij de opmerkingen die al gemaakt zijn bij je vorige kopstationontwerpen.
Het is een doods sporenplan
je kunt alleen met treinstellen/trekduw rijden en er is geen enkele rangeermogelijkheid.
Ik zou een en nader nog maar eens bekijken.
Maak zorgvuldige rij/rangeeranalyses en bedenk hoe het in de ecchie zou gaan.

succes jandcargo