Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 23:12:28
Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
  

Auteur Topic: Mijn eerste kopstation  (gelezen 20910 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #15 Gepost op: 13 August 2016, 12:16:03 »
Hallo Erik,

Even een verzoekje:
Marklin 3rail,de rest van de treinen wereld,HO,N analoog,digitaal  ???
dus welke schaal? In H0 is dit niet echt mogelijk gezien de afmetingen.

TT, misschien?
N, ja
Z, JA
T, nondeju  :o
Jeroen

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #16 Gepost op: 13 August 2016, 13:06:26 »
Persoonlijk vind ik de verhoudingen een beetje scheef. Een groot stationsgebouw, een enkelsporige lijn, een viersporig kopstation en een onderhoudsgebied met loods voor locs. Dat is nou niet direct iets wat ik allemaal bij elkaar zou verwachten.

Laurent wat stel je dan voor welke station zou jij daar dan plaatsen?

@jeronimos alles wordt HO .

Erik

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #17 Gepost op: 13 August 2016, 14:20:05 »
Oberammergau in een uitgeklede vorm kan prima.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #18 Gepost op: 15 August 2016, 21:04:02 »
Zo ben weer achter de teken tafel gekropen ;D

Zo heb ik een kleine station gemaakt in plaats van zo grote de achterste spoor vanaf de bocht wissel heeft een lengte van 2m70 om naar dalen met bijna 3% kan toch niet met lange treinen rijden en ze krijgen voldoende rust.

Voorlopig zie ik even geen andere oplossing meer dan dit oja let niet op de rommel onder aan de tekening.

Erik

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #19 Gepost op: 15 August 2016, 23:51:34 »
hallo Eric,

ja ik vind het allemaal nogal stijfjes.
Ik heb het gevoel dat je hier snel op uitgekeken bent
is 2 stationssporen en een goederenspoor niet voldoende?
Evt met wat locverzorging en een fabrieksaansluiting/losweg of zoiets.
Dit geconfigureerd is een wat vloeiend en harmonieus sporenplan.

succes jandcargo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2016, 17:27:05 »
Hoi Erik,

In jouw laatste ontwerp mag je gaan zigzaggen als je een lokomotief wilt gaan plaatsen voor een trein die net binnen is gekomen. Dat gaat op de duur irriteren. Ik weet niet welk programma en railsysteem jij gebruikt hebt in jouw plan, maar ik ben met Anyrail en Rocoline even aan het puzzelen geweest en ik kwam tot het volgende:


De afdaling gaat met een kleine 3%naar een niveau van -8. Haalbaar dus, mits je rekening houdt met de dikte van je hout en railbedding. Maar fraai is het niet.

Een kopstation binnen 200x120cm is prima te realiseren, alleen niet voor een ICE/Internationale trein. Een lokale trein gaat prima ook inclusief een lokloods. En die lokale trein kan natuurlijk altijd eens een paar wagens van uit een internationale trein meenemen. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Wat heb jij voor ogen? Wat voor treinen gaan er komen in het station? Probeer eens blanco daar naar te kijken en vervolgens iets te ontwerpen.

Groet,
Michel

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2016, 17:39:06 »
hallo,

wat betreft die internationale rijtuigen wil ik het volgende graag toevoegen.
In duitsland komt(kwam) het veel voor dat gebruik wordt gemaakt van zg koersrijtuigen.
dat zijn rijtuigen waar de passagiers bv in Amsterdam konden instappen en alleen dat rijtuig ging dan door naar Brilon (bij Winterberg) Zo konden reizigers zonder overstappen bij hun bestemming komen(vaak kleine stations)
Je had dan in de lokale personenrijtuig een internationaal rijtuig zitten.
Dit dan bv 1 x per dag en de rest van de dag was het de gewone lokale trein.
Dit geeft interessante mogelijkheden voor dienstregeling en rangeren
Internet geeft ongetwijfeld veel antwoorden.

succes jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2016, 17:47:40 »
bovenstaand sporenplan is al beter.
Ik zou in de twee onderste(of bovenste) sporen een stel overloopwissels leggen.
je kunt een trein dan kop laten maken  en dit geeft weer extra mogelijkheden.
Zoals nu is de onderste 2 sporen een herhaling van de bovenste 2 sporen.
En een dubbele uitvoering  is een gemiste kans bij weinig ruimte
En het is geen verplichting om treinen daar kop te laten maken.
je mag er natuurlijk gewoon een treinstel binnen laten komen.
Als je die wissels in de bovenste 2 sporen zet is er misschien nog ruimte voor een klein spoortje als losweg of postperron.
Hier kan dan een locje met een goederenwagen heen.
weer mooie mogelijkheden voor spel en dienstregeling.

succes jandcargo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #23 Gepost op: 17 August 2016, 16:59:54 »
En misschien een ander ideetje: misschien is het makkelijker om het schaduwstation aan de voorzijde van de baan te plaatsen. De afdaling laat je nog een halve cirkel verder doorlopen. Zo bereik je twee dingen: als eerste is het schaduwstation iets makkelijker bereikbaarder omdat je iets meer ruimte hebt tussen de boven- en onderplaat. Ten tweede bereik je de treinen makkelijker, omdat ze in het schaduwstation aan de voorzijde staan. Zie ook dit voorstel:


Het spoor ligt nu op 18cm diepte, daar kom je net iets makkelijker tussen met je hand om een trein op de rails te zetten die ontspoort is. Ik heb aan de voorzijde ook nog een speciaal spoor gemaakt om nieuwe treinen toe te voegen en oude treinen eraf te halen. Het is maar een ideetje, zie maar wat je er mee doet.

Groet,
Michel

Edit: ik heb evt ook een ander voorstel voor een station voor je, maar dat is wat landelijker gelegen vrees ik.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #24 Gepost op: 17 August 2016, 20:14:56 »
Kom maar op Michel met je voorstel voor het station ik ga al deze tips zeker gebruiken in een nieuw baan ontwerp dus alle tips en voorstellen zijn welkom.

Erik

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #25 Gepost op: 17 August 2016, 21:08:52 »
Bij deze dan :):


Op zich niet zo spannend, maar je hebt er ruimte voor een kleine lok DB 212/216 of DB 144/111 oid en maximaal 2 rijtuigen van 30 cm.. Maar een lokloods met 2 sporen zie je linksonder, een aansluiting met de industrie centraal boven, eventueel nog een industrie rechtsbeneden (maar dat kan ook een opstelspoor of losweg zijn). Rechtsmidden kan je een goederenloods (centraal) en een losspoor bedenken (parallel aan het hoofdspoor). Al met al best ook leuke rangeermogelijheden en rijmogelijkheden met personentreinen. Maar wel lokaalspoor.
Als ik morgen weer behoefte heb aan een andere denkpauze, misschien dat ik dan nog met een ander voorstel kom.
Succes met het nieuwe ontwerp.

Groet,
michel

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #26 Gepost op: 17 August 2016, 21:18:56 »
Het is een leuk voorstel maar ik vraag mij altijf hoe wordt zo bocht perron gemaakt.

Ik heb nu ICE perrons van  faller en daar wilde ik iets mee doen.

Groetjes Erik

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2016, 06:56:20 »
Zo'n bocht perron maak je zelf. Hetzij door het blauwe ondervloer materiaal zorgvuldig in de juiste boog te snijden, hetzij door een dunne houten plaat in de juiste vorm uit te zagen, hetzij door het zelf te gieten in gips, hetzij..... Maar met die Faller perrons gaat dat niet lukken. Je zet me voor een nieuwe uitdaging  ;). Ze zijn behoorlijk lang. Nu snap ik ook jouw vorige station. Ik hoop vandaag tijd te hebben. En anders misschien morgen ergens tussendoor.

Groet,
Michel

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #28 Gepost op: 18 August 2016, 08:34:51 »
Hoi Erik,

Voor gebogen perrons zie mijn draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59705.60.html
Verder kun je ook voor de zijkanten de perronwanden van Auhagen gebruiken, deze kun je buigen.
https://www.conrad.nl/nl/auhagen-41201-h0-lage-perronranden-met-overgangen-240369.html

Succes verder.

Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Mijn eerste kopstation
« Reactie #29 Gepost op: 18 August 2016, 12:00:13 »
Even in wintrack de schaduwstation gemaakt wat Michel had voorgesteld.



De onderste spoor is een opstel spoor waar ik het materieel op kan zetten en de tussen spoor wat niet aangesloten is , is een stijgende/dalende spoor.


Erik