Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
afmetingen reddingshuisje Vlieland door Tom Z.
Vandaag om 13:46:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
Roco 1600, versie 2022 door Mcn1986
Vandaag om 13:30:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door metresil
Vandaag om 12:58:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Remunj
Vandaag om 09:02:03
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
24 mei 2022, 21:49:31
Baanplannen van langgerekte stations door phdirk
24 mei 2022, 20:29:09
  

Auteur Topic: DR5000 - LAN via iTrain  (gelezen 3943 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
    • Baan in Los Angeles
DR5000 - LAN via iTrain
« Gepost op: 11 augustus 2016, 16:28:48 »
Sinds iets meer dan een week in het bezit van de DR5000 om m'n baan aan te sturen.

USB - Loconet met iTrain doet het als een speer: zowel wissels, treinen als feedback melders. Dat is dus mooi.

Maar Xpress net via TCP/IP LAN krijg ik niet aan de gang, dwz, wissels en treinen via DCC protocol doen het wel, maar de feedback meldingen komen niet binnen. Hiervoor gebruik ik de DR4088LN-2R (Loconet - 2 Rail).

Heeft iemand dit wel aan de gang? Suggesties van wat ik fout doe of mis?

Verder doet Loconet TCP/IP - Binary het wel goed met iTrain 3.3.4. Heb ook vernomen dat dit hetzelfde protocol is als wat over USB gaat maar dan anders verpakt in het netwerk protocol.

Groeten,

Andre
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2016, 16:43:06 door AndrevdG »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9844
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2016, 08:24:36 »
Hoi Andre,

Even een controle vraag: Hoe heb je jouw DR4088LN terugmelders genummerd ??

Grtzz,

Karst

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
    • Baan in Los Angeles
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2016, 15:39:50 »
Hoi Karst,

Interessante vraag.

Deze beginnen bij '1', laatste melder is 80.
Dus 5 * 16, waarvan verschillende tussen 1-48 en 65-80 in gebruik zijn. Heb meer modules dan nodig is, omdat ik ze lekker dicht bij de blokken heb geplaatst, scheelt me wat wir-war aan draden.

Het aantal S88 modules in de DR5000 heb ik dus op '0' gezet, anders zag ik dus ook geen meldingen bij Loconet (waar dus de meldingen wel binnen komen).

M'n wissels op de DR4018 beginnen ook op '1', en gaan door tot '48'.

Is dit wellicht het euvel en gaat dat niet met Xpressnet, denk ik dan even hard op.

Groetjes,

Andre

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9844
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2016, 15:49:58 »
Ja, dat is een tegenstrijdige nummering tussen terugmelders en wissels.

Kom later wel even met een uitvoerige uitleg.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9844
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2016, 10:24:40 »
Hoi,

Ok, daar gaan we dan :)

Om te beginnen, de DR5000 heeft een z.g. 'unified-feedback-addresspace' Dit is een bereik van 1 - 2048 mogelijke terugmeldcontacten. De verschillende terugmeldbussen kunnen door de DR5000 'gemapped' worden op elk gewenst beginadres. Bij de diverse settings is dit 'First contact in feedback-space'. Alle feedbackbussen, behalve LocoNet hebben deze setting. LocoNet niet, omdat daar elke module zelf een begin-adres van 1 - 2048 gegeven kan worden.
Met behulp  van deze setting, kan elke bus zijn eigen gebied binnen de 'feedback-space' gegeven worden, zodat de verschillende bussen gelijktijdig en naast elkaar gebruikt kunnen worden.

Voor het LocoNet protocol worden de addressen van de Feedbackspace 1:1 doorgegeven aan het protocol.
Voor ExpressNet is dit echter een ander verhaal. Daarvoor moet je weten, dat het XpressNet protocol twee soorten van terugmelding kent: Wisselstand- en terugmeldcontact melding. Helaas heeft Lenz ervoor gekozen om deze samen in 1 adresbereik samen te nemen. Het Wisselbereik begint bij 1 en eindigt bij 512. Boven 512 is geschikt voor terugcontactmelders.
Lenz geeft dit ook aan in de documentatie: Bij RS-modules wordt aangeraden de eerste RS module het adres 65 te geven, hetgeen overeenkomt met contact 513.
De DR5000 heeft een optie bij het XpressNet protocol ("Feedback base module"). Deze optie 'verschuift' alle terugmeldingen van de  'unified-feedback-addresspace' om 512 'omhoog' (zoals Lenz aanbeveelt). Dus DR5000 'contact' 1 wordt XpressNet contact 513.
Uiteraard kun je door deze setting op 0 te zetten ook een 1:1 vertaling verkrijgen. dus  'unified-feedback-addresspace' contact 1 -> XpressNet contact 1.

Echter... treedt er dan het volgende probleem op.... XpressNet heeft een 'opvraag-commando' voor terugmelders EN wissels in 1 commando. Een Lenz systeem zal 'hard' de grens leggen bij 512, waarboven terugmelders worden gerapporteerd, en er onder wisselstanden. De wisselstand opvraging wordt o.a. door de Roco MultiMaus gebruikt om het display te updaten na het schakelen van een wissel. De terugmeldopvraging wordt gebruikt door de meeste besturingsprogramma's.

Als je nu de "Feedback base module" op 0 hebt gezet en dus een 1:1 vertaling hebt gekozen, moeten deze ook als terugmelders gerapporteerd worden. Vandaar dat er nog een tweede setting is, namelijk "Report feedback from module". Normaal gesproken loopt deze 'synchroon' met de "Feedback base module". Wil je dus terugmeldingen gerapporteerd krijgen in het gebied van 1-513 moet ook deze instelling op 0 staan. Echter... overlapt deze dan met je wisseladresbereik. Het gevolg hiervan is, dat wanneer een PC of Maus de wisselstanden opvraagt de DR5000 een terugmeld status zal teruggeven ipv een wisselstand. En zie daar jouw probleem. Jouw terugmeldadressen overlappen met jouw wisseladressen.
Dit is overigens geen direct DR5000 probleem... ;) Ook wanneer je je baan in iTrain hebt gedefinieerd voor b.v. Lenz en diezelfde baan(definitie) wilt gebruiken op een LocoNet centrale, heb je hetzelfde probleem.

Het meest pragmatische in zulke gevalen is, dat je al je bezetmelders vanaf 513 laat beginnen. Dan kun je ongestraft omschakelen van protocol, vooropgesteld dat "Feedback base module" op 0 en "Report feedback from module" op 64 staat.

Een tamelijk gecompliceerd verhaal wellicht, maar het is de enige mogelijkheid om de verschillende definities tussen LocoNet en Xpressnet op te vangen.

Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:15:02 »
Gewoon aansturen via de USB aansluiting via het LocoNet-protocol, heb je ook geen last van het verschil tussen het LAN protocol via de centrale en iTrain.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9844
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2016, 13:49:38 »
Meest makkelijk en betrouwbaar idd Wim, maar het keyword hier is LocoNet ;) Geeft sowieso meer mogelijkheden dan XpressNet ;) (y)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
    • Baan in Los Angeles
Re: DR5000 - LAN via iTrain
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2016, 18:08:52 »
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg, en het nemen van de tijd hiervoor! Wordt zeer gewaardeerd.  (y)

Ben blij dat ik nu ook begrijp waarom het dus niet werkt. Kon hier niet 123 iets van vinden in de manuals van de apparatuur die ik hier gebruik over deze settings. Je denkt van: ik doe toch wat er in de handleiding staat, waarom werkt het dan niet?

Waarschijnlijk ga ik dus gewoon verder met Loconet. Maar ga toch ook nog even kijken of ik het Xpressnet nog aan de gang kan krijgen, gewoon 'om dat het zou moeten kunnen'. Als techneut kun je het gewoon niet uitstaan als je iets niet aan de gang kunt krijgen  ;)

En dan op naar de volgende uitdaging: het aanschaffen en installeren van de seinen!

Andre