Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:06:59
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:53:17
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Bouw van NCS 41-50 DJH kit  (gelezen 6656 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw van NCS 41-50 DJH kit
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2016, 08:17:30 »
Hoi,

De hornblocks van de linker as hebben een dikke en een dunne zijde. Deze horen op de aangedreven as en dan met de dunne zijde richting gearbox ;)

Grtzz,

Karst

ErikBos

• Offline Offline
  • Nederlands Spoor 1 livesteam fanaat en beetje H0
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2016, 08:37:36 »
Hoi Karst,

Ja dat klopt. Vergeten te zeggen. Deze heb ik verwisselt. Ik had deze eens op gemeten en allen waren de dunste zijde 1mm.
Ik had ze om gewisseld om dat de wielen er erg strak op zaten, kon niet eens de ringen er op krijgen.

Maar zo als jij zei hoort het wel te zijn...;)

Erik

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2016, 08:47:11 »
Ok :)

En als het dan nog niet past, gewoon de hornblocks op de freesbank. 0.5mm is ook dik genoeg ;)

Grtzz & suc6,

Karst

ErikBos

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2016, 08:59:48 »

Hoii,

Ooww...nou..dan ga ik dat doen. Totaal is het 0.5mm...
0,3 van elke block er af...en dan zou het perfect moeten passen met een beetje speling.  8)

(y)

Erik

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2016, 12:37:27 »
Zitten je lagers dan wel goed ? De lagers hebben aan 1 kant een dike en aan de anderekant een dunne flens , kan net het verschil zijn .

Achterhaald , kon niet goed zien dat er nog een blz achteraan kwam .
« Laatst bewerkt op: 12 August 2016, 12:39:51 door ronald1956 »

ErikBos

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 August 2016, 20:06:32 »
Gelukt.
Beide lager blokken een paar tiende van af gefreesd. Loopt aardig soepeler. Bijna zonder motor rollend. Moet allemaal nkg inlopen enzo.
Tot zo ver geen hikken of wat.
Wielen slingeren niet en liggen allen goed op het rails.

Rustig verder bouwen.

Ik vroeg mij nog even wat voor soldeertin eigenlijk is voor witmetaal. Wat is de samenstelling en smeltpunt?
Ik las dat sommigen 50/50 soldeer gebruiken of 40/60....ik heb een tin die bij 190gr smelt.
Lijm word ook nog wel eens gebruikt. Welke zou hier voor geschikt zijn?

Gr
Erik
« Laatst bewerkt op: 13 August 2016, 20:15:37 door ErikBos »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 15 August 2016, 22:05:38 »
Erik,

Lees dit draadje pas nu. Ik heb dit lokje inmiddels 15 jaar terug oid gebouwd en het is goed te doen. Ik heb destijds de 2 artikelen uit Railmagazine van de hand van Len de Vries als achtergrond gebruikt. Hij kreeg de zaak niet goed aan de gang vanwege de schuifbeweging. Ik zag dat de speling op alle verbindingen wel heel erg groot was en ik heb alle klinknagels van de schuifbeweging wat vaster geklonken en bij mij loopt het prima.

Ik las je probleem van de lagers en het advies van Karst. Afvijlen is altijd een optie, maar bij deze kits moet je uitgaan van de afstand van de frameplaten met behulp van de afstandhouders die geschroefd worden. Daartussen zou alles moeten passen. Ik kan het op je foto's niet zien, maar een veel gemaakte vergissing is het solderen van de lagers van de uitgaande as van de tandwielkast aan de buitenkant. De flenzen van deze lagers moeten aan de binnenkant zitten. Ik zou de lagers van de assen in het frame alleen vastsolderen met de wielen en de koppelstangen gemonteerd. Maar meestal alleen de aangedreven as.

Als alles nu al goed loopt zou ik een en ander gewoon laten zitten. Ik ben alleen wel gewend bij DJH kits met Romford wielen dat je tussen de lagers en het wiel nog een of zelfs meerdere ringen kunt monteren. Ik heb de indruk dat jij deze ruimte niet meer had.

Succes!

Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 August 2016, 22:37:42 »

Ik vroeg mij nog even wat voor soldeertin eigenlijk is voor witmetaal. Wat is de samenstelling en smeltpunt?
Ik las dat sommigen 50/50 soldeer gebruiken of 40/60....ik heb een tin die bij 190gr smelt.
Lijm word ook nog wel eens gebruikt. Welke zou hier voor geschikt zijn?

Erik,

Voor witmetaal solderen moet je tin hebben met een smeltpunt van ongeveer 70 graden. Die van 190 graden zou ik zeker niet gebruiken, want het smeltpunt van witmetaal ligt lager dan dat.
Voor het solderen van witmetaal moet je dus ook een soldeerbout hebben die wat minder warm wordt. Dat bereik je door een dimmer tussen de bout en het stopcontact te zetten en goed in te stellen, of door een soldeerstation te gebruiken waarvan de temperatuur instelbaar is vanaf 70 graden.

Als je volgende week naar Houten gaat, ga dan eens praten met Piet Peetoom (Godfather Models & Supply). Hij heeft de spullen die je nodig hebt en een heleboel nuttige adviezen. Misschien heeft hij ook nog zijn boekje "Solderologie" nog te koop.

Je kan witmetaal ook lijmen, bijvoorbeeld met 2-componentenlijm. Zelf ben ik daar geen fan van, maar anderen doen het liever dan solderen.

Grtz,
Ton

Gert Arkema

• Online Online
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #23 Gepost op: 15 August 2016, 23:27:36 »
Voor het solderen van witmetaal moet je dus ook een soldeerbout hebben die wat minder warm wordt. Dat bereik je door een dimmer tussen de bout en het stopcontact te zetten en goed in te stellen, of door een soldeerstation te gebruiken waarvan de temperatuur instelbaar is vanaf 70 graden.

Reken er wel mee dat niet elke soldeerbout daartegen kan. ik heb een soldeerbout eraan verloren, geen dure, maar wel kapot na slechts enkele keren met dimmer gebruiken.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2016, 01:02:57 »
Witmetaal solderen moet je even leren. En als je het eenmaal kunt wil je nooit meer lijmen. Solderologie van GM&S legt het uit zoals Ton al meldt.

Ik gebruik gewoon een rode 40 Watt Weller soldeerbout uit de bouwmarkt met een zelfgeboude elektronische dimmer. Deze combinatie doet het al 20 jaar. Het enige dat ik aan onderhoud heb is dat ik de soldeerpunt voor elke sessie even schoon vijl.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ErikBos

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 August 2016, 15:49:38 »
Bedankt voor de tips!
Ik heb even gewacht met verder bouwen tot dat ik soldeer had voor witmetaal.
Via een kennis een stukje gekregen met beetje fosforzuur.
Mijn digitale soldeer station gaat niet lager dan 150gr. Hier zou ik het even mee moeten doen.

Op moment ben ik weer bezig en lukt het aardig. Ik kan mij wel in zien hoe veel beter het eigenlijk is om het te solderen.
Ik zal straks wat foto's plaatsen.

Nou heb ik nog vraag betreft het soepel lopen van de gearbox.
Hoe soepel mag/moet deze zijn? Ik kan hem niet voor uit duwen zonder motor...maar met beetje druk met twee vingers op de lok wil het wel.
Natuurlijk heb de tandwielen wat olie gegeven.

gr,
Erik

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 August 2016, 21:14:59 »
Wat is soepel. Met motor erin kun je hem niet duwen, want de uitgaande as heeft een worm. Zonder motor, maar met ingebouwde tandwielkast, moet het chassis zonder druk kunnen lopen. Dus zeg maar de rail een beetje scheef houden en dan moet het chassis vanzelf gaan lopen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ErikBos

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 August 2016, 15:26:40 »
Ivo,

Bedankt voor je antwoord.
Zondag verder bezig gegaan met het drijfwerk. Alles zit er op. Wordt al weer heel ander uiterlijk.
Heel wat werk en ben aardig lang bezig geweest om het goed te krijgen. Een en ander moet nog wat aan gedaan worden.
Zo is de linker kruishoofd wat scheef op een of andere manier. En heb ik de aseinden voor de remmen wat aan de korte kant gemaakt
en zitten de remmen wat te dicht bij de wiel flensen. Het kan, maar is toch netter om op diepte van loop vlak het te hebben.
De stroom afname kreeg ik maar niet goed zo als ik het wil. Deze vind ik erg dun en slap. Blijft dus niet goed zitten. Ik heb een stukje 0,5 messing draad er tussen gedaan als aan druk veer.
Ik ben hier nog niet helemaal tevreden over.

Echter helaas wat tegenvallers.
De kruishoofd geleiders breken mij elke keer af na het solderen. Misschien ander soldeer gebruiken.
Ander ding. De kleine in geperste tandwiel is er weer uit gevallen.
Deze was al er eerder uit gegaan en heb ik aan de andere zeide vast gesoldeerd.
Nou vond ik deze aardig stroef draaien om het asje dus zit te denken om nieuw asje te draaien die wat beter gaat.
Deel wat in tandwiel kast gaat laat ik wat langer om beter vast te solderen.

« Laatst bewerkt op: 23 August 2016, 15:33:26 door ErikBos »

station goes

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 August 2016, 21:26:26 »
Erik,

Ik heb een aantal jaar geleden (was toen der tijd mijn eerste) ook deze lok gebouwd.
Wat mij nog bijstaat is dat de as van het tandwiel tussen het wormwiel en dat kleine tandwieltje, door een net iets scheve uitboring van beide boorgaten iets scheef zat. Hierdoor liep de tandwiel kast nogal zwaar en is bij mij ook een aantal keer het geperste tandwiel afgebroken en uiteindelijk zelfs gespleten.

Misschien moet je even kijken of deze as dus wel geheel recht zit bij de montage en dus niet de veroorzaker van de ellende is. Uiteindelijk heb ik volgens mij een van de twee gaten iets vergroot en de as daarop vast gesoldeerd. Het gaat me nu iets te ver om het ding zover te slopen dat ik er een paar foto's van kan maken.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

groet,
Rik
« Laatst bewerkt op: 23 August 2016, 21:43:39 door station goes »