Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 07:15:47
Statische begrassers en grassoorten door Tulpendaal
Vandaag om 06:52:33
Rijnmondlijn in h0 door martijn v m
Vandaag om 06:42:08
Nieuwe busmodellen van Holland Oto in schaal 1:87 waaronder de Ambassador! door Maartenw
Vandaag om 06:39:56
Railterminal Greenport Venlo door Sander.
Vandaag om 01:52:20
Groterdamse projecten door Chris
Vandaag om 01:37:36
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:55:37
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:54:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 00:51:57
NS modelbaan Hoekdam H0 door Chris
Vandaag om 00:48:58
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door dennie
Vandaag om 00:47:51
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Tramkees
Vandaag om 00:45:29
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door dennie
Vandaag om 00:44:30
Gezocht : Foto van loknummerplaat NS 6200 serie door Beached
Vandaag om 00:35:17
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 00:29:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:26:43
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:01:31
Marklin 2019 door Martijn de Kuiper
20 oktober 2019, 23:53:40
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door Whis
20 oktober 2019, 23:47:33
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Wim Hesselink
20 oktober 2019, 23:26:20
Let it Snow...... H0e 70x45 door roadster36
20 oktober 2019, 23:18:46
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
20 oktober 2019, 22:49:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
20 oktober 2019, 22:35:09
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Rondje_HO
20 oktober 2019, 22:33:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Merlin674
20 oktober 2019, 22:30:32
Frans loodsje door Noordernet
20 oktober 2019, 21:58:20
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
20 oktober 2019, 21:43:16
Bröckenbahn door Frank 123
20 oktober 2019, 21:21:28
Reseau de Cambalou en construction door Cambalou
20 oktober 2019, 21:13:45
Bedrijfsnummers wijzigen door Eric B
20 oktober 2019, 21:00:55
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 15664 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18404
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #135 Gepost op: 02 oktober 2018, 07:59:42 »
Protocol converter vertaalt het DCC, Loconet of wat dan ook signaal naar iets wat de wissels/seinen iets mee kunnen, meestal een gewone AC/DC signaal.

Ja, dat noemen we een decoder. Het maakt niet uit waar de decoder is gehuisvest.
Verder zie ik dan twee centrales, zijnde twee bronnen van het dcc-signaal, waarbij de ene de locs aanstuurt en de andere de wissels en seinen. Ze ontvangen de opdrachten via het netwerk van een computer of een handregelaar of wat dan ook. Dat heet dan een Gui.
Wat is nu de BIDIBus, links of rechts van de BIDIB-masterprint?
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:54:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #136 Gepost op: 02 oktober 2018, 08:12:10 »
Henk,

De BiDiB-bus aansluitingen zitten links op de print.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18404
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #137 Gepost op: 02 oktober 2018, 08:45:44 »
Helder. Bezetmelding is direct op de BIDIBus aangesloten, inclusief Railcomsignaal?
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:54:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #138 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:02:48 »
Henk,

Ja. Railcomm meldingen gaan via BiDiB-bus naar centrale, vervolgens naar software ingeval GBM16TS (losse melderprint). Op de masterprint zitten ook 16 melders (indien gewenst), deze meldingen lopen via de op de kaart aanwezige communicatie kanalen, tenzij je besluit de masterprint te splitsen. Dan moet er een verbinding tussen melder en master tot stand gebracht worden. Deze melding loopt niet via de BiDiB-bus connectors. Daar zijn speciale connectors voor op de masterprint aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:09:47 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #139 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:12:28 »
Henk,

Je hebt een PB.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18404
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #140 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:15:13 »
Ja bedankt voor de waarschuwing.
De opzet is dan gelijk aan die van bussystemen als Loconet of zelfs Xpressnet, alleen met wat meer mogelijkheden, vooral de effectieve verwerking van Railcom.
Ik denk dat het een stuk duidelijk is als wat meer reguliere termen worden gebruikt.
De BIDIB-master vervult wel degelijk de kernfuncties van een centrale. Hij is DCC encoder en zet de standaard voor de communicatie met de buitenwereld. Als extraatje die 16 terugmeldpunten, zoals zoveel centrales allerlei extraatjes hebben. De Digikeijs centrale is gereduceerd tot DCC-encoder. Die is aangesloten via een Loconet-BIDIB converter?
Alles wat luistert naar een digitale code en die omzet in een activiteit noemen we normaal een decoder.
En alles links van de bus kan voor de helderheid worden teruggebracht tot i/o: computer, handregelaar, ...
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:56:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #141 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:24:12 »
Henk,

De "BiDiB-master" is inderdaad de centrale inclusief booster. Officieel heet hij GBMBoost+GBM16T master. In mijn onderschrift afgekort tot GBMboost16T master. Er bestaat ook een boosterversie de GBMboost+GBM16T client. Deze beschikt ook over 16 melders.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:26:44 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7575
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #142 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:29:55 »
@Ronald, Het ABC verhaal van Lenz is mij niet onbekend, maar in het magazin “ Digital mit Karl” wordt niet specifiek gewezen op de modules van Lenz.

Op internet is behoorlijk wat over het ABC-verhaal te vinden. Waarom ze niet specifiek genoemd worden is meestal omdat het een dure oplossing is. Voor nog geen euro kan je de BM1 zelf solderen. En aangezien je toch al genoeg draadjes aan je spoorstaven is het solderen van 5 of 6 diodes niet echt moeilijk ;)

Overigens weet ik niet ofdat deze modules samenwerken met de Ecos.

Werkt met ieder DCC-systeem. Het past het signaal op de baan aan. Daar reageert de decoder op. Hoe de decoder daar op reageert is afhankelijk van de decoder (merk en type) en de instellingen.

Temeer daar je met Itrain heel veel kunt en de combinatie met BiDiB nog meer leuke dingen mogelijk maakt.

Welke leuke dingen kan je dan in die combinatie maken ten opzichte van "normale" terugmelding? Dat stukje mis ik iedere keer in de verhalen. Op basis van "bezetmelding" en "acties" kan je van alles laten doen op je baan. Dit omdat de computer precies weet welke trein zich waar bevindt. Ook zonder Railcom.

Begrijp ik het verder goed dat het aansturen van wissels met servo’s mogelijk minder storingsgevoelig kan zijn dan met spoelmotoren of is dat te kort door de bocht ?                                                                                   

Servo's zijn minder storingsgevoeliger dan spoelenaandrijvingen. Het is op dit ogenblik met bepaalde decoders de goedkoopste oplossing voor het aandrijven van je wissels. Of het nog steeds de goedkoopste oplossing met BiDiB en de "gewenste" terugmelding van de wisselstand is dan de vraag.

BIDIB levert gewoon een DCC signaal af.

Dat is dan gewoon de centrale. En als deze gekoppeld is aan de PC is het ook meteen je "computerinterface".

Protocol converter vertaalt het DCC, Loconet of wat dan ook signaal naar iets wat de wissels/seinen iets mee kunnen, meestal een gewone AC/DC signaal.

Dat heet dan gewoon een wissel-, sein- of ccessoiredecoder. Een protocol converter kan je meer zien als een Xpressnet naar LocoNet of CDE naar Xpressnet.

Ik gebruik zowel spoelen (Fleischmann) als schakeldecoders (MTB) voor het aansturen van de wissels. Heb niet zo'n goede ervaring met die spoelen en ben daarom op die MTB dingen overgestapt. Die gaan tot nu toe altijd goed. Spoelen moet ik nog wel eens uitwisselen, dus heb ik ze even strategisch gekozen waar ik ze plaats. Van servos hoor ik ook veel positieve berichten.

MTB-wisselmotoren zijn relatief duur. Goed, dat zijn meer oplossingen. Servo's zijn relatief goedkoop te krijgen. En de bijhorende decoders zijn meestal goedkoop en goed in te stellen.

1: Dat ik bang ben dat het USB gedeelte overbelast raakt van een USB enkelvoudige bus.

Dat zal niet zo heel snel gebeuren. Het gebruikte protocol zal de achilleshiel zijn en blijven.

Als PC gebruik ik op het moment een Mac mini. Vraag me niet om de details, maar het ding is 3 jaar oud, en neemt op het moment 20% CPU in beslag als alles max draait. Heb een andere PC als vervanging klaarstaan, omdat ik dus verwacht dat die 20% zeker nog wel zal groeien met de uitbreidingen. Die PC heeft 16GB aan geheugen, een i7 die heel snel is (1 van de laatste versies) etc. Een video kaart moet er nog in zodat ik 3 monitoren kan aansluiten. Dus dat moet goedkomen. Zoals Martin al aangeeft, met name de omvang van de baan gaat daar parten spelen, ik denk met wat voor interface je ook gebruikt.

Behoorlijk wat computercapaciteit om je treintjes aan te sturen.  ::) Goed, dat zal niet iedereen nodig hebben. Bij dit soort zaken is het vooral kijken naar hoeveel treintjes er op de baan tegelijk rijden. Bij mij zal dat niet meer dan 2 - 3 zijn. Dus veel zal een computerinterface niet te doen hebben. Het gebruikte protocol tussen de centrale en de software gaat bij grote banen en/of veel treinverkeer het knelpunt worden. Die heeft een bepaalde "capaciteit" van berichten, aantal loks, maximale snelheid (baudrate), enzovoort.

En ach, een keer zelf een PC in elkaar knutselen is ook wel weer leuk, en vond de Mac Pro van $3000 net wat te duur, alhoewel dat voor mij de ultimate oplossing zou zijn ;-)

Een PC knutselen is altijd leuk. Een hobby ansich  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18404
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #143 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:35:30 »
Nog een vraag. Is bij een dergelijke bouwsteen van Tams nog sprake van een DCC-signaal?

https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/46-1135x

Welke leuke dingen kan je dan in die combinatie maken ten opzichte van "normale" terugmelding? Dat stukje mis ik iedere keer in de verhalen. Op basis van "bezetmelding" en "acties" kan je van alles laten doen op je baan. Dit omdat de computer precies weet welke trein zich waar bevindt. Ook zonder Railcom.

Er zijn natuurlijk wel wat extraatjes met Railcom, alleen was er nooit een programma dat iets met de Railcominformatie deed. Kennelijk doet Itrain dat nu wel.

« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:38:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #144 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:38:47 »
Ronald,

Een van de "leuke" dingen is QoS. De decoder rapporteert, mits de decoder dit ondersteunt, vervuiling. Rapporteren alle decoders in hetzelfde baanvak/blok vervuiling dan baanvak/blok reinigen. Rapporteert een decoder in alle blokken/baanvakken vervuiling, wielen loc reinigen. Dit onderdeel wordt door de Ecos, nog, niet ondersteunt.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #145 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:43:59 »
Nog een vraag. Is bij een dergelijke bouwsteen van Tams nog sprake van een DCC-signaal?

https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/46-1135x


Henk,

Nee er is volgens mij geen sprake van een DCC-signaal. De schakelopdracht wordt via de BiDiB-bus overgebracht, net als bij de OneControl (OpenDCC BiDiB-schakeldecoder). Hierop is ook geen DCC ingang te vinden.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18404
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #146 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:53:32 »
Okay, ik neem aan dat die Onecontrol net zo werkt, dus die moet in het plaatje direct op de BIDUBus worden aangesloten.
Begin het te snappen.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7575
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #147 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:54:46 »
hoi,

Nog een vraag. Is bij een dergelijke bouwsteen van Tams nog sprake van een DCC-signaal?

Ja, altijd. Zit gewoon op pin 7 en 8. Zie de tabel bij Bidibus
Citaat
BiDiBus uses the following wiring diagram:

BiDiBus, Pinout at RJ45
1   White/Orange   VCC
2   Orange   reserved
3   White/Green   GND
4   Blue   DATA_RS485+
5   White/Blue   DATA_RS485-
6   Green   ACK
7   White/Brown   DCC_RS485+
8   Brown   DCC_RS485-

Of dit signaal gebruikt wordt door de decoder is de vraag. In de specificaties staat dat deze eigenlijk alleen gebruikt wordt voor de versterkers. De twee data_RS485 zullen gebruikt worden voor de signalen van / naar de decoders.

Ronald,

Een van de "leuke" dingen is QoS. De decoder rapporteert, mits de decoder dit ondersteunt, vervuiling. Rapporteren alle decoders in hetzelfde baanvak/blok vervuiling dan baanvak/blok reinigen. Rapporteert een decoder in alle blokken/baanvakken vervuiling, wielen loc reinigen. Dit onderdeel wordt door de Ecos, nog, niet ondersteunt.

Dat is al een keer uitgelegd. Als dat het enige "leuke" ding is dan heeft het niet echt meerwaarde. Je zal toch periodiek je baan en loks moeten onderhouden.  Je kan dat natuurlijk laten afhangen van de "techniek" maar een simpel schema of waarneming is ook iets.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 09:57:54 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18404
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #148 Gepost op: 02 oktober 2018, 10:01:34 »
Of iets meerwaarde heeft is aan de gebruiker. Dat heb je met een hobby.
Persoonlijk lijkt het me ook wel handig als een loc zichzelf aanmeldt. Nee niet genoeg om op BIDIB over te stappen, maar dat ligt dan weer aan mij.

Wil het altijd wel graag snappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #149 Gepost op: 02 oktober 2018, 10:14:07 »
hoi,

Ja, altijd. Zit gewoon op pin 7 en 8. Zie de tabel bij Bidibus
Of dit signaal gebruikt wordt door de decoder is de vraag. In de specificaties staat dat deze eigenlijk alleen gebruikt wordt voor de versterkers. De twee data_RS485 zullen gebruikt worden voor de signalen van / naar de decoders.

Groet Ronald.

Ronald,

Ik heb de vraag van Henk opgevat als "is er een aparte DCC aansluiting op de print aanwezig".
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.