Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30486 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2016, 21:11:29 »
Citaat van: maarten van der burgt
...alleen is nog niet bekend van welk jaar....

 ;D ;D

Citaat van: maarten van der burgt
Ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken, als importeur bedoel ik ;)

Met pensioen Maarten ??

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2016, 08:53:34 »
Tegen de tijd, dat ik met "pensioen" (lees AOW) zou mogen, is dat allang weer opgeschoven. (politiek statement).
Dus moet ik mezelf pensioengerechtigd maken.
Kan dus nog even duren, maar zit er wel aan te komen. Heb al 100 euro gespaard.  ;D
Maarten.

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
BiDiB. Wie heeft hier al ervaring mee?
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2017, 20:37:53 »
Wie heeft ervaringen met digitaal rijden met Bidib en zo ja, hoe zijn deze ?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2017, 22:21:05 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BiDiB. Wie heeft hier al ervaring mee ?
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2017, 20:50:36 »
Goed, Even snel een zoekopdracht gedaan en dit draadje Bidib, wat is dat? kwam naar voren. Het is niet meer dan een ander soort bus op een centrale. Op de website van BiDiB, Bidib org staat een lijstje met fabrikanten. Niet echt veel die het ondersteunen. Dus zullen niet veel ervaringen zijn.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2017, 22:23:55 »
Draadjes zijn samengevoegd...

Gr, Bert

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2017, 23:18:32 »
Oké, had gehoopt meer informatie over dit onderwerp tevkunnen vinden op het forum, ben nieuwsgierig geworden door twee artikelen in de laatste MIBA Digital. Maar in december is er een gratis informatiedag bij Hobby in Praktijk te Werkendam over werken met Dibid in combinatie met Itrain. Dus samen met twee vrienden ons aangemeld om verdere informatie te vergaren.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2017, 20:46:57 »
Hoi,

Bidib is inderdaad een bus... als je het heel simpel bekijkt...

Maar de fun zit em in een aantal modules die beschikbaar zijn voor bidib, het gaat dan vooral om de GBMBoost en de GBM16T

Een GBM16T is een 16 voudige bezet melder incl. railcom detector. Je kan dus precies zien welke lok(s) (!!)  staan bij welke bezetmelder, en ook in welke richting ze op de rails staan.

Samen met het juiste besturingsprogramma (iTrain / RocRail / Win-Digipet / ModellSTW ) kun je dus ook in het programma zien wat waar staat en aan welke kant de schoorsteen zit ....

Wil je dit allemaal kunnen dan moet je dus ook lokdecoders hebben met railcom

De bidib bus kun je ook gebruiken voor firmware updates van de aangesloten bidib modules. Als er nieuwe features beschikbaar komen kun je dat dus centraal installeren.

Bidib komt voort uit de koker van o.a. Wolfgang Kufer, hij is de man van opendcc.de. Bij dit project zijn er nog wat andere medestrijders.

zie b.v. https://www.opendcc.de/bidib/overview/overview.html

Guus
OpenDCC fan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #22 Gepost op: 01 december 2017, 17:05:35 »
Hoi Ted,

Om je vraag te beantwoorden van: 'wie heeft er ervaring mee', hierbij een kort antwoord mbt mijn ervaring.
Als je specifieke vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Sinds een paar maanden ben ik bezig met BIDIB voor m'n nieuwe baan.
Ik wil graag Railcom gebruiken voor het automatisch detecteren van m'n locs, en vond BIDIB als 1 van de mogelijke oplossingen.

M'n reden voor deze keuze is:
- Ik wil het schakelen van de wissels en locs gescheiden houden, als er dan een keer kortsluiting op de baan optreed stoppen wel alle locs, maar de wisselstanden gaan niet verloren/gaan verder met het omzetten van de wissels. Ik gebruik dus 1 controller voor de locs (BIDIB) en 1 voor het schakelen van de rest (DR5000)
- Met Railcom kan ik uitlezen welke lok zich waar bevind, soms wel handig als er per ongeluk iets mis gaat. Zeker als je 'veel' locs op de baan hebt is het dan handiger om automatisch uit te lezen wat waar staat, ipv dit zelf visueel te moeten doen
- M'n loconet bezetmelders vind ik niet geheel betrouwbaar, wilde wel eens iets anders proberen -> wat ik begrepen heb is dat de loconet bezetmelders maar 1 maal doorgeven wat de status is, dus als je die 1 maal mist, dan heb je een probleem. Met Bidib zou je daar minder last van hebben, omdat het een bidirectionele bus is. Maar eens uitproberen dacht ik toen.

Tot nu toe heb ik hier mee geexperimenteerd op een wat kleine baan, en ben ik het aan het toepassen voor m'n grotere, waarvan het schaduwstation in opbouw is, en daar werkt het prima na het inregelen van de locs.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal direct plug & play was voor mij, maar nu ik het aan de gang heb, werkt het prima.

Andre

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #23 Gepost op: 01 december 2017, 18:30:06 »
Niet om af te doen aan Bidib, want dat "zet iets om de baan en het wordt gedetecteerd" blijft leuk. (y) Maar punt 1 is met elk digitaal systeem op te lossen. Gewoon één booster voor wissels en één (of meer) voor de locs :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #24 Gepost op: 01 december 2017, 20:02:00 »
Even een paar overwegingen van mijn kant:

Toen ik me 6 jaar geleden zonder enige voorkennis in de digitale wereld van de modelbaan stortte was mijn verwachting dat de communicatie via wifi, bluetooth of via de spoorstaaf zou lopen. Ik had nooit verwacht dat ik een enorm spinneweb aan draden onder mijn baan nodig zou hebben om de wissels te bedienen en te weten welke trein waar rijdt en om botsingen te voorkomen. Handmatig met een trein tussen de geautomatiseerde dienstregeling doorrijden is er niet bij.

Wat ik van Bidib begrepen heb is dat dit systeem het in combinatie met Railcom+ wel mogelijk maakt om zonder vooraf ingestelde rijwegen met een trein rond te rijden en dat mijn besturingsprogramma dan weet welke trein waar is en welke kant deze op gaat. Of dit ook aanrijdingen met de automatisch rijdende treinen gaat voorkomen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het spinneweb er niet door verdwijnt want een blok blijft een blok en wordt met een draadje aan een stuk elektronica verbonden.

Ondanks dat blijft het voor mij een ontzettend leuke hobby en blijf ik dit soort ontwikkelingen met nieuwsgierigheid volgen.
Uiteindelijk draait het (voor mij) altijd om de pret.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #25 Gepost op: 01 december 2017, 20:47:44 »
Of je door automatisch bedrijf heen kunt rijden hangt af van je softwarepakket. Dat is met de juiste software ook mogelijk zonder Bidib. Grote voordeel is vooral dat gelijk gezien wordt wat je op de baan zet en waar. En ook als iets zich niet gedraagt zoals verwacht te kunnen bepalen welke trein dat deed etc.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #26 Gepost op: 01 december 2017, 21:33:09 »
Ha, mijn vraag heeft gelukkig wat reacties en antwoorden te weeg gebracht. Ik ga mijn oor eens goed te luisteren leggen bij de demonstratie deze maand bij Hobby In Praktijk in Werkendam. Mijn nieuwsgierigheid is ondanks het gegeven dat er mogelijk niet veel gebruikers zijn niet afgenomen. Temeer daar er de beschikking is over een kleine modulebaan in HO en ik toch al de stap om met Itrain te gaan werken wilde nemen. Ik zal dan ook mijn ervaringen delen op dit forum. Overigens is er uit de koker van BiDiB ook een heel mooi item om verlichting van scenery te regelen. Dat staat inmiddels al hoog op mijn verlanglijstje.  Mijn dank voor de reacties tot nu toe 👍
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #27 Gepost op: 01 december 2017, 21:54:15 »
Ted,

Mocht je voor Bidib gaan raadpleeg dan de link hieronder voor wat betreft de decoderkeuze. Momenteel zijn er maar 2 merken die Railcomm volledig ondersteunen t.w. Zimo en Doehler & Haass.

https://www.opendcc.de/info/railcom/railcom_decoder_overview.html

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #28 Gepost op: 02 december 2017, 09:05:03 »
Wat ik van Bidib begrepen heb is dat dit systeem het in combinatie met Railcom+ wel mogelijk maakt om zonder vooraf ingestelde rijwegen met een trein rond te rijden en dat mijn besturingsprogramma dan weet welke trein waar is en welke kant deze op gaat. Of dit ook aanrijdingen met de automatisch rijdende treinen gaat voorkomen weet ik niet.

Wat bedoel je eigenlijk met ‘zonder vooraf ingestelde rijwegen’? Ook als je met de hand rijdt kijk je toch eerst of de wisselstanden goed zijn voor de plek waar je trein naartoe moet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #29 Gepost op: 02 december 2017, 11:06:40 »
Wat ik het grootste voordeel van Bidib vindt is de verdeelplaat van Tams.

Betekent 1536 terugmelders ipv de beperking met 496 bezetmelders met die van littfinsky

Buiten het feit dat terugmelding van de trein wel een extra pluspunt is denk ik....maar dan moet ik overstappen op Itrain of win digipet....Terwijl ik momenteel Koploper gebruik en daar heel blij mee ben...

Misschien ga ik ook f kijken in werkendam

Groetjes Bjorn