Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door hmmglaser
10 November 2025, 23:12:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Rondom Charlois door Huup
10 November 2025, 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Pimpen Rivarossi DD-AR door henk
10 November 2025, 21:54:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
10 November 2025, 21:28:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 447885 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1663
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #2355 Gepost op: 07 November 2025, 23:28:58 »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2167
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #2356 Gepost op: 09 November 2025, 19:51:16 »
@Eric: Yep, inderdaad nog goed te zien. Er was op het werk 1 dame die er wat meer over te vertellen wist, was een leuk gesprek over hoe het nu naar het zuiden een fietspad is.

@Arjan: Als ik dit zie moet ik even terug denken naar het begin van de jaren '70, toen dit materiaal tussen Nijmegen en Tiel reed, vaak meegeweest op weg naar Utrecht.

....en dan denk je: hadden ze dit spoor maar laten liggen richting Eindhoven Centraal. Hadden ze ten zuiden van de A2 mooi wat woonwijken kunnen neerzetten met fatsoenlijk vervoer naar de HTC. Iets wat nu helemaal vast aan het lopen is: veels te veel verkeer, niet werkende bus-verbindingen, en een groot te kort aan betaalbare woonruimte...

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2167
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #2357 Gepost op: 10 November 2025, 23:09:19 »
De afgelopen jaren aardig wat verlichting erbij gejongd op de baan.

En dan denk je wel eens: 100 ledjes, 20mA, dat is toch 2A. Maar goed, de trafo doet het nog steeds, en er zit een zekering tussen.

Nou, gisteren alles dus uit. En er zat bij deze trafo geen zekering tussen. 3A trafo die het heeft begeven.



Nieuw plan van aanpak: alle verlichting, met name LED, gaan op een nieuwe DC power supply, een variabele, om te zien hoe laag we de spanning kunnen houden voordat het uitgaat.

De wissels blijven dan op de oude AC trafo die het nog wel doet.

Wordt nog een aardig project om dit om te bekabelen, maar gaat zeker goedkomen.
En dan hebben we voor de verlichting het zelfde principe als voor de rest van de baan -> een trafo bij iedere groep gebruikers.
Dus geen 1 grote met ringleiding, maar lekker lokaal met een wat kleinere. Er moeten er ondertussen een stuk of 10 van deze geinstalleerd zijn, en dat werkt prima.
En eenvoudig te vervangen of uit te breiden. Hadden we eerder moeten doen  ;D