Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363296 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1020 Gepost op: 03 september 2019, 06:45:38 »
@Patrick, ja ze zijn zeker de moeite waard om in het echt te zien. Zo ben ik afgelopen Maart ook naar Bebenhausen geweest om het klooster van Faller in het echt te zien. Was ook prachtig.

Afgelopen weken zo nu en dan wat kunnen doen, vandaag redelijk veel kunnen doen.

Hier een collage van de werkzaamheden van afgelopen twee weken.

Ten eerste nog eens wat lopen nadenken over een 'database' voor m'n spullen.
Om te beginnen eens gekeken of we interessante labels kunnen genereren uit zo'n database, met de gedachte: als ik het daar heb ingegeven, kan ik de meeste belangrijke dingen eenvoudig dmv een barcode scanner inlezen in iTrain.

Uiteindelijk ziet het label er zo uit:



En de scanner en printer als volgt (deze kan ik nu ook mooi gebruiken voor het testen van wat software voor m'n werk):



En om overzicht te houden van wat waar ligt, ook de schappen van een barcode voorzien -> dus even scannen bij het terug zetten, en we weten precies welke doos/loc (en later wagons) waar liggen:



Vervolgens verder met het verweren etc.
Ten eerste twee muren verweerd die onder aan de 'berg' komen. Een hele vochtige plek, dus lekker veel groen, en andere kleuren. Het is een plek waar nooit de zon schijnt.



Wie kent hem niet 'Marklin of Sweden'. Naast het gips gebruik ik zijn manier op plekken waar veel rondingen zijn. Gaas geeft net wat beter mee dan gips. Hier het eerste stuk waar ik dit toepas (naast het gebruik er van in de tunnelportalen). Dit is aan de achterkant, lekker wat ruimte om te experimenteren. Het is zo'n plek van: zal ik het aankleden of niet. Dus toch maar gedaan om wat te oefenen.



Dit was ook nog zo'n dingetje. Je zou er eigenlijk een brug willen neerleggen, maar ja, een brug met een bocht er in, ze zijn er wel, maar het past allemaal net niet. Dit wordt dus een brug van 'beton'.  De wand bekleden met wat dun hout, en later als beton afwerken. Net zo handig.



En omdat het de afgelopen dagen 's middags veel te warm was in de garage om wat te doen, tussen de bedrijven door ook wat zitten te plakken. Ten eerste een voetgangers brug van het station direct de natuur in...natuur moet er nog even bijgedacht worden, net als het station:



En de eerste tunnel die van ballast is voorzien, en op z'n plek is vast gezet. En de muur van gips die doorloopt naar het gedeelte dat al gereed was.
Voor de oplettenden, de goederenloods heeft een andere plek gekregen, is later op de overzichts fotos te zien.



En het eerste stukje ballast wat meer in het zicht komt te liggen. Nog steeds onder een brug, maar het vraagt dus al wel wat meer aandacht.
Heb een schepje bruin bij het grijs gedaan, vind dat zelf net wat beter dan het 'koude' grijs alleen. En ja, de rails moet hier en daar nog vervuilt worden. Iets voor over een paar weken.



En dan nog twee overzicht fotos van waar we bezig zijn.

De eerste is van het linker gedeelte, daar komen 5 portalen. De bovenste is gereed, en nu met de onderste begonnen en dan verder naar boven afwerken.
Hier is dus ook de voetgangers brug te zien, en het stuk nieuwe gips er achter.
Ik wil dus eerst deze tunnels en bruggen links gereed maken, als ook de parade baan vanaf de bovenste tunnel naar rechts.
En de wanden van de bergen die bij deze portalen links horen.

In de Roco doos zit 1 van m'n langste wagons, gebruik deze om te testen dat ze de muren/wanden/poralen niet raken.



En dan het overzicht rechts. Ook hier een nieuw gebouw, een loc loods voor het kleine onderhoud van de stoomlocs. Rond het kasteel is dus ook de wand in aanbouw, die in dit geval gaat bestaan uit aluminum mesh met verlijmt toilet papier, en hier en daar waar het past wat gips voor het krijgen van wat meer relief.
Ook hier bezig met het ballasten van de tunnel portalen zodat deze ook aan de rechterzijde gereed zijn.



En dan ook nog wat gebouwen van verlichting voorzien, heb ik helaas nog geen fotos van. Dit om even te kijken wat werkt en past, en wat niet.

Dus ja, het is een beetje een rommeltje op het moment. Omdat dingen vaak lang moeten drogen, toch maar aan de slag gegaan op meerdere plaatsen. Over twee weken moet alles weer rijden, de portalen moeten dan gereed zijn, net als het ruwe werk van de parade baan.






Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1021 Gepost op: 03 september 2019, 07:05:21 »
Hele mooie vorderingen Andre. Dat gaat een hele mooie baan worden

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1022 Gepost op: 03 september 2019, 07:56:19 »
Bedankt Ed!

Ik denk nog een jaartje of 3-4....heb de afgelopen weken weer gezien dat als je zo nu en dan even de tijd neemt en afstand dat dingen beter gaan.

Dit jaar de parade baan, daarna of de bovenste laag, of de industrie laag, dan BBW, en dan nog het hoofdstation.

Waar ik zeker in het gehaal aandacht wil besteden aan het dag/nacht gebeuren. Dus 'veel' lampjes en andere details.


Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1023 Gepost op: 03 september 2019, 08:13:04 »
Zo Andre, je gaat als een speer!
En het gaat er fraai uitzien  (y)
Ik vind het ook wel leuk dat je een foto van een gedeelte van mijn baan als "voorbeeld" gebruikt.
Als je binnenkort weer in Tiel komt je kamera maar weer meenemen  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3798
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1024 Gepost op: 03 september 2019, 08:42:57 »
Mooie vorderingen Andre, en en passant ook nog even een ERP systeem geimplementeerd.

Daar doen ze in mijn bedrijf toch al gauw een jaar over....

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1025 Gepost op: 03 september 2019, 17:44:14 »
@Wim, bedankt voor de complimenten.

@Jelmer, ik hoor heel goed wat je zegt. Laat maar weten als ik langs moet komen. In July nog een systeem in 3 dagen uitgerold.
Dag 1 training, dag 2 configuratie, dag 3 training operators en life. Dag 4 geen papier werk meer op de vloer.
Mensen denken dat er nog steeds heel veel geld en tijd nodig is om zo'n systeem uit te rollen, en dat het anders niet werkt. ;-)

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3798
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1026 Gepost op: 03 september 2019, 22:09:26 »
Andre,

Langskomen mag zeker! Hoofdkwartier is in New Brunswick, NJ

Wel 21 CFR part 11 gecertificeerd?

Tot zover werk, ik ga liever je modelbaan bouw volgen dan nog eens bomen over een ERP systeem vervanging/update. Dat project was eens, daar heb ik uiteindelijk mijn huidige baan mee "verdiend", maar het lijkt wel alsof mensen zich er nooit in willen verdiepen en dan zit je met de gebakken peren(SAP).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1027 Gepost op: 03 september 2019, 22:32:16 »
Hoi Jelmer,

Ook ik blijf liever de modelbouw volgen, maar overdag werken wij al een tiental jaren met SAP en de laatste 4-5 jaren ook Salesforce overheen gekomen wat binnenkort over gaat in Salesforce Lightning, waar onze Helpdesk/coördinatie alweer een half jaar mee werkt.
Voor mij gevoel wordt deze software alleen maar ontwikkeld voor nog meer KPI's  ;D

@Andre, vindt het er wel strak uitzien  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1028 Gepost op: 04 september 2019, 08:20:37 »
@Jelmer, stuur maar een PB met je werk email, stuur ik ons 21 CFT part 11 document op van ons MES/Inventory systeem (het is dus geen ERP systeem, maar heeft wel veel functionaliteit die voldoende is om ERP bij kleinere bedrijven in te voorzien).

Welicht een idee om eens over een paar maanden, eind Oktober of November eens een 'demo' te geven voor de geinteresseerden van hoe ik die DB heb opgezet en aangepakt.  Gewoon voor de lol/kennis delen. Ik hoor het wel.

@Arthur, bedankt voor de complimenten, alhoewel ik het er zelf nogal 'chaotisch' vind uitzien op het moment ipv strak. Maar gaat zeker goed komen als de temperatuur hier weer gaat dalen. Want met 30 graden in de garage is er weinig aan.
Dus vanavond maar weer eens een huisje zitten plakken met de airco aan in de woonkamer, Faller 130605, vorig jaar (of is het al weer 2 jaar geleden) gekocht op de beurs in Dortmunt.



Een erg interessant Lasercut model. 3 uur meebezig geweest. Pasvorm is 'redelijk' voor een lasercut model, met name de ramen is wat priegel werk.




Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1029 Gepost op: 04 september 2019, 08:59:11 »
Genoeg lijm zo te zien.
Maar voor mij geen lasercuts meer, te veel gedoe met die lijm ::)
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1030 Gepost op: 04 september 2019, 09:17:43 »
@Hans, vertel !

Met die lijm van Faller gaat het prima. Alleen is het de kunst om het tuitje open te houden. Daarom zie je ook 3 flesjes staan. Na een paar maanden lukt het niet meer, en heb je een nieuwe nodig. Dus in NL gewoon wat extra van die lijm inslaan, en ook in de tropen is het geen probleem meer.


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1031 Gepost op: 04 september 2019, 10:49:25 »
Tja, daar valt verder niet zo veel over te zeggen.
Die Faller lijmflaconnetjes voor de lasercut zitten mij te vaak verstopt.

Met de Faller super expert voor plastic (bijna) nooit last van.
Daarnaast het lossnijden van onderdelen van de mallen gaat mij met de plastic versie veel beter af en tenslotte gaat het bewerken beter.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1032 Gepost op: 04 september 2019, 19:20:36 »
Hans, er zit zo'n metalen staafje bij waarmee je het vrij kunt maken, gaat redelijk goed, eventueel voorzichtig doorduwen met een tangetje. En gewoon alle lasercut modellen achter elkaar lijmen, dan heeft de lijm ook geen kans om te drogen.

De Faller en Noch lasercut modellen doen het prima hier, perfecte pasform, niet nodig om dingen te bewerken. Vaak is het zo strak dat het een extra dimentie geeft, en gewoon een lekker nieuw scherp mesje gebruiken.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1033 Gepost op: 05 september 2019, 10:01:51 »
Bij mij zijn de stangetjes regelmatig verstopt.
Heb daarvoor een dun draadje van een trafospoel voor klaarliggen.
Mocht het doordrukken dan nog niet lukken, dan hou ik er een lucifertje bij beweeg de vlam niet al te snel langs het hele stangetje (van bus naar open eind) Eindigt meestal in een klein vlammetje vanuit het stangetje>>>>   OPEN.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1034 Gepost op: 05 september 2019, 15:28:30 »
Lasercut modellen gaan prima in elkaar met witte houtlijm (white glue). Een drup op een kartonnetje en met een cocktailprikker of iets dergelijks aanbrengen. Grote bus kost niet veel en is lang houdbaar :)