Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363403 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #990 Gepost op: 01 augustus 2019, 17:33:42 »
Nog wat tips

 Pipetjes hebben ze misschien bij Micheals (the arts and craft store) ook wel. Weet niet hoe snel die Amzon bij jullie is dus misschien makkelijker te bestellen dan te halen. Ik koop ze bij een vergelijkbare zaak bij mij in de buurt maar denk dat Micheals ze ook wel heeft.

Kwastjes koop ik per assortiment zak bij de Walmart, die kost een paar dollar en alle soorten en maten zitten er in, neem aan dat het assortiment van Walmart in CAN en US wel ongeveer hetzelfde is. In het gangpad met de Arts en Craft Supplies of daar in de buurt. Mocht je nog roerstokjes nodig hebben kijk dan eventjes in de supermarket naar ijsstokjes kost ook bijna niks.

Benieuwd naar de probeersels

Arjan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #991 Gepost op: 03 augustus 2019, 07:10:41 »
Heren, bedankt weer voor de suggesties. Ik ben hier bij de locale hobby shop geweest en heb wat nieuwe kleinere pipetten aangeschaft om mee te gaan experimenteren. Ook dat product van Noch maar eens besteld om te zien hoe het werkt.

Verder de tunnel wanden verder bekleed: toilet papier met verdunde houtlijm, nu heeft het wat meer relief. Morgen als het droog is maar eens gaan schilderen en verweren aan de binnenkant.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #992 Gepost op: 04 augustus 2019, 07:32:40 »
Vanochtend in de garage verder gaan werken aan m'n portalen.

Garage deur open, lekker zonnetje, en nog net niet te heet.

En dan zit je rond te kijken, en zie je het schaduwspel van de Zon in de garage, eigenlijk een plaatje dat je je niet kunt voorstellen.

Als sinds jonge leeftijd heb ik een passie voor fotografie en camera's, niet dat ik er heel erg goed in ben, maar het boeit me, en zo nu en dan, 1 keer per zoveel jaar schiet je een plaatje dat altijd in je gedachten blijft.

M'n vader had vroeger een 'donkere kamer' en hij heeft met getoond dat zwart-wit fotografie veel meer in zich heeft dan kleur fotografie: volgens hem moet je bij zwart-wit constant op de contrast letten wil het wat worden.... heb dan ook vele uren in de donkere kamer rond gebracht.
Hij had vele lenzen, van 28mm tot 800mm, maar geen zoom lenzen, dus dat was altijd een heel gezeul met die lenzen op vakantie, en je was altijd te laat voor het juiste plaatje. Man, wat was ik blij toen ik in 1988 m'n eigen camera kocht met een zoom lens !!

Ergens in 1984/1985 tijdens m'n tiener toer had ik een manuele camera bij met met een zwart-wit rolletje: maar eens kijken of ik op de plaat kon vastleggen waar m'n vader het overhad: het gaat over het contrast, niet de kleuren. Heb toen een prachtige foto genomen van station Valkenburg.

Met m'n nieuwe camera in 1988 was ik erg in m'n nopjes, na een paar jaar sparen had ik 'Cokin' filters, en met een kleurenfilm in de camera, een Cokin-sepia filter voor de lens heb ik een foto genomen van het zwart-wit station van Valkenburg. Denk er even aan dat fotoshop etc. er toen nog niet waren. En veel geexperimenteerd in die tijd met allerlei filters, lenzen, films (van 25 tot 1600 ASA) etc. etc.

Dus vanochten zat ik naar de muur te staren, en daar verscheen weer eens een prachtig plaatje. Wetende dat de zon relatief best snel beweegt, en dat wat ik zag een projectie was van de zon via de voorruit van de auto voor de garage, moet je snel handelen. Naar binnen lopen om m'n digitale SLR camera te pakken heb je dan niet. Maar vandaag de dag heb je dan wel een iPhone. Dus toch maar eens geprobeerd (Sorry, ben van de oude garde, die nog steeds denkt een iPhone niet het beste middel is om een mooie foto te maken). Nu kan ik allerlei fotos laten zien, ik heb er een stuk of 10 geschoten, die laten zien hoe ik tot het resultaat ben gekomen. Maar ja, het is me ook ooit eens verteld dat je als fotograaf niet moet vertellen hoe je tot het resultaat bent gekomen als je er tevreden over bent.

Dus maar direct door naar het resultaat.



Is het perfect, nee, kan altijd beter, maar het is wel zo'n foto waar je niet een compositie gaat maken, maar die gewoon voorbij komt, en je denkt. Dit is gaaf!

Het zwart-wit/sepia kleuren van vroeger. Het contrast. En de 2 minuten die je hebt om de foto te maken.

FYI, het is dus de kolen portaal kraan van Faller, en rechts het huisje op de draaischijf van Fleischmann.

De muur is 'korrelig' zoals vroeger vaak de fotos in de krant waren (raster).  In het midden is het wat vaag, net of er wat stof op waait. Nog even links onder het bruin verwijderen, en dan uit vergroten, en deze krijgt een speciaal plekje ergens aan de muur......

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #993 Gepost op: 04 augustus 2019, 10:44:48 »
Heel artistiek gedaan  :o (y)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #994 Gepost op: 04 augustus 2019, 10:51:43 »
Wat ze noemen een Lucky shot  (y) (y) (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #995 Gepost op: 10 augustus 2019, 09:34:14 »
@Martijn/Arthur, weinig voor hoeven te doen, het kwam toevallig voorbij, sommigen noemen het een 'Lucky Shot', het is inderdaad zoiets als een 'Lucky Moment' dat je het net op tijd ziet.

De afgelopen twee weken druk met m'n tunnels bezig geweest, het begint wat te worden. Maar ja, voordat ze op hun plaats kunnen worden gezet moet er eerst ballast worden aangebracht. Het is me duidelijk geworden dat dat nog wel eens wat rommel kan gaan opleveren, dus de schoonmaakploeg in gereedheid gebracht:



Dit is een foto van een paar dagen geleden, rechts boven zie je een tunnel die al een paar stappen verder is.

Gelukkig is er een forumlid waar ik een tijdje terug langs ben geweest (zie net dat het al weer meer dan een jaar geleden is) om wat inspiratie op te doen van hoe je tunnel portalen moet bewerken. Heb toen wat fotos gemaakt, waar ik nu zeker wat aan ga hebben:



...ik ga m'n best doen de komende weken...maar om de 'meester' te evenaren is wat te hoog gegrepen ben ik bang  8)


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #996 Gepost op: 10 augustus 2019, 10:16:28 »
 (y) ;D

Gewoon beginnen Andre. En als het mislukt ook weer gewoon opnieuw beginnen. Als je wist wat ik tot nu toe allemaal heb weggegooid......... De aanhouder wint!
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #997 Gepost op: 12 augustus 2019, 08:05:38 »
En de binnen kanten geschilderd, en een eerste tunnel portaal.

De binnenkanten/tunnelbuizen zien er erg goed uit.
Ze bestaan uit een frame waar bij of alumium gaas is gebruikt als struktuur of papier, of een combinatie. Beetje afhankelijk van waar hij komt, hoe groot hij is, en hoeveel ruimte ik heb.

Vervolgens verstevig met toilet papier met verdunde houtlijm, wat ook nog eens een mooie structuur geeft.
En de perfect kleur gevonden bij de bouwmarkt.

Hebben deze ook nog wat nabewerkt met wat pigmenten, maar daar zie je zo goed als niets van, het geheel aan de binnenkant is te donder.



En dus een eerste portaal bewerkt. Dat ging redelijk, het is ietsje te donker opgedroogd, daar gaan we van de week nog wat aan doen.


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #998 Gepost op: 12 augustus 2019, 08:40:29 »
 (y)
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #999 Gepost op: 13 augustus 2019, 08:30:32 »
Waar ik het vorige portaal wat te donker vind: was licht, en heb ik donderder gemaakt, is het tweede portaal beter geslaagd. Deze was zeer donker en monotoon, en heb hem lichter gemaakt, en wat kleuren aangebracht. Het had nog wat meer mogen zijn, en wellicht gaan we dat nog doen, maar het is al een hele stap voorwaarts.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1000 Gepost op: 13 augustus 2019, 08:53:40 »
Netjes Andre  (y) (y)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1001 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:11:11 »
Bedankt Ed !

Altijd goed om feedback te krijgen als je alleen en eenzaam in de garage met wat kwasten in de weer bent, ja er komt zo nu en dan wel eens iemand kijken, is het een huisgenoot of een buur, maar die vinden alles mooi, omdat het de eerste keer is dat ze zoiets zien.

Verder kwam ik op het forum een paar interessante fotos van een leuk klein KVEP T3 locje tegen. Kon me er niet van weer houden om snel 'bestel & ship' aan te klikken. En zowaar, daar is ie dan, en komt hij net de nieuwe tunnel uitrijden.



Deze foto laat ook mooi zien dat het echt tijd wordt om met het aankleden van de baan te beginnen.
Zeker nu die tunnel erstaat is het al een hele vooruitgang, en krijg ik meer zin om met het aankleden verder te gaan.

Nog even over het locje, heb er een micro 54085 decodere van ESU ingezet, rijdt perfect, en past net. Het zou toch ook wel mooi zijn als er nog een power pack bij geplaatst zou kunnen worden. Er is ruimte voor, maar dan moet ik de ramen afplakken. Nog eens even over denken wat ik daarmee ga doen. Ja, een baan moet schoon zijn, en hij rijdt naar behoren, maar toch, m'n ervaring is dat bij dit soort klein spul een power pack eigenlijk een must is vroeger of later.

Verder ben ik aardig ver met het oplossen van m'n BiDiB 'problemen'. Heb de bedrading/melders aangepast in het schaduw station, en heb daar geen problemen meer, en dan ben ik pas op de helft, moet nog 16 blokken omzetten van 'parallel' naar 'serieel', dus dat is een hele goede vooruitgang. Kan nu makkelijk een uur of 2 rijden zonder electrische problemen. Na een uur of twee heb ik het zelf wel gehad  ;D
Er zijn nog wel wat kleine mechanische problemen boven de tafel gekomen, bij enkele locs hebben de voorste wielen nog wat aandacht nodig (aanpassen van de wiel afstand doet soms wonderen), en haakjes die los vliegen. Ben voor m'n langere personen treinen aan het kijken of dat ik daar de FL kortkoppelingen vervang voor degene van Roco. Deze laatste heb ik nog niet los zien schieten.

En verder aan het 'testen' met langere samenstellingen. Deze NS1204 met een internationaal gezelschap van 6 wagons zoeft prima over de baan. En past zelfs in m'n hoofdstation.
Ben ook al aan het experimenteren met 8 wagons, en dat begint ook te lopen. Ziet er prachtig uit op de parade baan.



Op de voorgrond zie je trouwens nog 1 van de boosdoeners van het geven van issues/storingen op de baan: de Lux schoonmaak wagentjes. Als die van booster - booster overgang gaan in het BiDiB verhaal gaat dat niet altijd even lekker. Dus parkeer ik ze maar als ik aan het rijden ben met de rest, nu rijden er zonder problemen 30 stammetjes rond.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1002 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:30:41 »
Wat is dat een leuk en mooi klein locje Andre  (y)
Hij komt mij ergens bekend voor  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1003 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:32:00 »
André,

 (y)!! Vooral doorgaan!!
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #1004 Gepost op: 15 augustus 2019, 00:12:49 »
...
En verder aan het 'testen' met langere samenstellingen. Deze NS1204 met een internationaal gezelschap van 6 wagons zoeft prima over de baan. En past zelfs in m'n hoofdstation.
Ben ook al aan het experimenteren met 8 wagons, en dat begint ook te lopen. Ziet er prachtig uit op de parade baan.
...


Deze eerste is al prima gelukt vind ik   (y)