Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reedcontacten snel kapot door Te 2/2
Vandaag om 00:51:20
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
18 september 2020, 23:53:40
Projekt 083-338 door 44
18 september 2020, 22:53:34
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Johan77
18 september 2020, 22:44:00
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
18 september 2020, 22:32:21
NS perronrand , welke kleur beton door MOVisser
18 september 2020, 22:20:48
RTM-tijden herleven... door Marc tramt
18 september 2020, 22:18:38
Baanbouw Bosje77 door Ronaldp
18 september 2020, 22:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
18 september 2020, 22:00:56
OV-bedrijven hebben nog steeds geen financiële steun ontvangen. door Bert van Gelder
18 september 2020, 22:00:35
Fleischmann 4117, Buehler motor loopt zwaar door Silvolde
18 september 2020, 21:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
18 september 2020, 21:38:54
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door 72sonett
18 september 2020, 21:02:10
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
18 september 2020, 21:01:22
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
18 september 2020, 21:00:37
Buitenlust door becasse
18 september 2020, 20:46:18
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
18 september 2020, 20:34:46
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
18 september 2020, 20:22:22
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
18 september 2020, 20:20:28
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door ronald1956
18 september 2020, 20:05:34
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Luc2000
18 september 2020, 20:00:54
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
18 september 2020, 19:49:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Forever Rocofan
18 september 2020, 19:43:32
Roco 63123 startset, RAm met MultiMaus, geen geluid? door willyTEE
18 september 2020, 17:03:33
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
18 september 2020, 16:11:17
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
18 september 2020, 16:04:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
18 september 2020, 16:04:08
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
18 september 2020, 15:50:22
NS 6100 van GM&S door FritsT
18 september 2020, 15:46:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
18 september 2020, 15:24:16
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 178228 keer)

Rupert van Swol

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #945 Gepost op: 14 mei 2019, 21:06:42 »
Hoi Andre ,
geef me gewonnen. wel leuk gevonden
 :)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #946 Gepost op: 14 mei 2019, 22:13:31 »
@Eric, regel het maar, jullie zijn welkom.

Ik zat hier vanochtend ook aan te denken. Wellicht een keer een 'virtuele' bijeenkomst met een webcam of zo.

Na enkele decenia gebruik te hebben gemaakt van dit soort media is het bij mij wel duidelijk dat dingen heel vaak verkeerd geinterpreteerd worden.....ik moet er dan ook vaak smakelijk om lachen. (en deze keer is deze opmerking geen sarcasme).

@Rupert, ja, soms moet je toch iets.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #947 Gepost op: 14 mei 2019, 22:19:22 »
...en dan weer terug naar de werkelijkheid.

Nu de kasten verankert op hun plek staan, en alles is opgeruimd, ben ik gisteren maar weer eens gaan rijden. Nou, dat ging niet goed.
Op een gegeven moment wat iTrain de verbinding verloren met de twee BiDiB modules. Dan heb je dus een racebaan die alleen met de hoofdschakelaar was uit te zetten.
Heb dit 1 keer eerder meegemaakt.

Toch eens gaan uitzoeken hoe de Watchdog in BiDiB werkt, en hoe dat deze aangezet kan worden. Als het dan goed is, en het signaal gaat verloren tussen de modules en iTrain, dan moet alles vanzelf stil gaan staan. Iemand ervaring mee?

...over opruimen gesproken, het idee van Ronald om alles bij elkaar in dozen te doen is wel iets waar ik een tijdje geleden al eens over nagedacht heb.
Van Rupert heb ik twee 'planken/kasten' gekregen waar heel compact veel materiaal in is op te slaan. Je zou dan een soort van laden kunnen maken waar alles in opgeslagen wordt, en dan heb je veel minder ruimte nodig. Maar ja, de originele dozen wil je toch nog bewaren, en tja, waar zet ik die dan neer. Dus van mij voorlopig even de keuze om alles in de originele verpakking te blijven bewaren, die inderdaad soms aangepast moet worden, als er bijvoorbeeld haakjes worden geplaatst.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #948 Gepost op: 14 mei 2019, 22:51:34 »
André,

Misschien kom je hier verder mee.

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=gbm:anwendungen_gbm&s[]=watchdog
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 3280
  • There is no way to happiness, happiness is the way
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #949 Gepost op: 28 mei 2019, 17:06:44 »
Andre,

Bedankt voor de gezellige dagen hier in Thailand. Inmiddels was het al de 4e keer geloof ik en een 5e keer zal er ook wel van komen.
Ik heb nog even een snapshot gemaakt uit de video van onze treinreis in Kanchanaburi. Het is dezelfde locatie als die van jouw avatar, alleen nu sta je er zelf ook op.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #950 Gepost op: 30 mei 2019, 19:09:09 »
Ja Ed, blijft een prachtig stukje spoor op deze aardkloot !!

Bedankt voor de gezelligheid, nummer 5 gaan we zeker halen!

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #951 Gepost op: 21 juni 2019, 07:21:34 »
Zo, en weer terug in de garage.

Maar eens begonnen met het zo goed als leeg halen van de baan, om in detail te gaan kijken wat wel/niet goed gaat.

Wat hebben we gedaan:
- Er rijden nog zo'n 10 locs rond, de rest is ervan afgehaald
- Watchdog ingesteld, moet nog wel getest worden
- Updaten van de Firmware, waar mogelijk, van de BiDiB modules, dit leverde enkele interessante discussies op. Maar we weten nu hoe het moet, en hebben voor de meeste zaken de laatste updates geinstalleerd.
- Een 'Com-poort' sniffer aangebracht, zodat we kunnen zien wat er aan informatie wordt uitegewisseld tussen BiDiB en iTrain.

Dat laatste hebben we de afgelopen twee dagen gedaan, en levert interessante informatie op, zoals:
- Enkele locs met een Zimo decoder sturen data door als temperatuur en snelheid van de decoder. Wel leuk, maar er kan weinig tot niets mee gedaan worden, dat gaan we dus maar eens uitzetten.
- Ook zie ik dat deze decoders niet altijd netjes het 'Railcom' adres doorgeven. Dus toch maar eens kijken of we naast de ESU updater ook een Zimo updater aanschaffen om de laatste firmware in de decoders te krijgen.

Wat we dus voorlopig gaan doen:
- Is alleen met ESU decoders aan de slag, en zorgen dat deze de laatste Firmware hebben
- Dingen die we niet nodig hebben, zoals de snelheid van een locomotief, en al het andere uitzetten. Daarmee kunnen we beter zien wat er al zoal over de bus heen en weer gaat.

Verder de instellingen van alle modules gelijk trekken. Ik zie dat er verschillen in zitten in timing, settings, etc. Dat maar eens gelijk trekken.

Verder laat het ook zien met max 10 treinen die rijden, dat alles veel rustiger loopt, en je meer kunt zien.
Je vraagt dan soms af: wil ik te veel  ;D

Hierbij een overzicht van een gedeelte van de log file die laat zien wat er zoal heen en weer wordt gestuurd tussen host en BiDiB.



Om dit 'eenvouidig' mogelijk te maken, maken we gebruik van virtuele com poorten, BiDiB Wizard Spy, en Ubuntu commando's onder Windows, omdat dingen als 'tail' net wat fijner werken dan de Windows Powershell.

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 2183
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #952 Gepost op: 21 juni 2019, 13:21:49 »
Maar als ik al die wirwar van draden, relais, en wat nog meer zie, dan ben ik toch blij dat ik alles op een LED scherm kan tonen, en dingen eenvoudig kan aanpassen dmv een GUI. 3 draadjes naar een wissel, 4 naar een sein, en de electronica doet de rest.

Groetjes,

André

 :)
Tschüss Genossen,

Hans

A spoonful of sugar
helps the medicine go down

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 3280
  • There is no way to happiness, happiness is the way
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #953 Gepost op: 21 juni 2019, 13:51:38 »
Andre,

Alles is bij jou zo ordentelijk geïnstalleerd en bekabeld dat het bijna alleen maar een software probleem kan zijn.
Vaak zie ik bij anderen een enorme spaghetti van kabels onder de baan. En dan ook nog eens consequent niet een kleurencodering hiervoor hanteren.
Knap hoor  :P

Over een paar maandjes als we ons rondje Nederland doen om de diverse modelspoorbaanwinkels te bezoeken lachen we er om. Komt goed  (y)
Al dan niet onder het genot van een straffe trappist.  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 14:00:24 door Thai-Bundesbahn »

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #954 Gepost op: 21 juni 2019, 13:56:24 »
André,

Heb jij bij de bekabeling rekening gehouden met de onderstaande quote uit de Wikipagiga van de GBMBoost?

Befinden sich mehrere GBMboost auf der Anlage, so ist es außerdem empfehlenswert, die Masseanschlüsse aller GBMboost mit ausreichend starken Leitungen (>1,5mm²) miteinander zu verbinden. Das beugt Diagonalströmen über das Bus-Kabel beim Überfahren von Boostergrenzen vor und sorgt damit für einen stabileren Anlagenbetrieb.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #955 Gepost op: 21 juni 2019, 19:55:58 »
@Hans, ik vermoed dat een paar locs wat roet in het eten gooien, vandaar dat ik dus de locs 1 voor 1 ga bekijken of ze goed zijn ingesteld. Op het moment gaat het heel lang goed om automatisch te rijden met 10 locs, maar ja, wil er toch wat meer tegelijk laten rondrijden.

@Ed, precies, het komt goed. Heeft alleen even wat tijd nodig. En je weet zelf ook, 1 of 2 vinkjes verkeerd, en het gaat net even anders dan verwacht.

@Rinus, bedankt voor de info. Waar heb je dit vandaan? Niet dat ik je niet geloof, maar m'n ervaring is dat in dit soort artikelen vaak nog wel wat meer interessants staats. Ik dacht juist de een goede scheiding noodzakelijk is.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #956 Gepost op: 21 juni 2019, 21:24:58 »
André,

Zie link. Helemaal naar onderen scrollen.

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=gbm:verkabelung_gbm
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #957 Gepost op: 21 juni 2019, 22:17:14 »
... Ik dacht juist dat een goede scheiding noodzakelijk is.

Naar mijn idee wordt er in het aangehaalde tekstdeel gesproken over een doorverbinding van de GND (-) van de verzorgingsspanning van de Boosters en niet van een gemeenschappelijke massa van de DCC Railspanning (OUT1 en OUT2).

De gemeenschappelijke massa bevindt zich dan dus aan de ingangszijde van de Booster en niet aan de uitgangszijde.

Of lees ik dat nu verkeerd?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 22:20:34 door Bert_Apd »

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #958 Gepost op: 22 juni 2019, 00:25:48 »
Bert,

Zo heb ik het ook begrepen.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #959 Gepost op: 22 juni 2019, 02:23:59 »
Hmmm, dus als ik twee voedingen gebruik, kan ik gewoon de masse van deze twee (de '-' mag ik aannemen) doorverbinden.

Ik ga het eens proberen van de week met twee voedingen die ik als spare heb liggen.
Zal laten weten wat de uitkomst is van dit experiment. Als dat werkt, dan kan ik inderdaad dat wel eens doen voor alle boosters.

Verder vandaag m'n Watchdog aan de gang gekregen, handig als ooit nog eens de verbinding tussen iTrain en de baan weg valt om wat voor reden ook.

Verder al heel wat settings aangepast.

Wat me verder opvalt is dat niet alle 'OCC' meldingen die binnen komen met een acknowledge door iTrain worden voorzien. Het gaat niet fout op de baan, maar vraag me dus wel af of dat dit OK is, voorbeeld:

21.06.2019 17:22:31.814: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=189,type=34,data=[8]] : 05 07 00 BD 22 08
21.06.2019 17:22:32.577: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[6],num=99,type=160,data=[4]] : 05 06 00 63 A0 04
21.06.2019 17:22:32.581: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[6],num=106,type=34,data=[4]] : 05 06 00 6A 22 04
21.06.2019 17:22:33.490: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[0],num=110,type=160,data=[1]] : 04 00 6E A0 01
21.06.2019 17:22:33.710: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[7],num=87,type=160,data=[0]] : 05 07 00 57 A0 00
21.06.2019 17:22:33.713: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=191,type=34,data=[0]] : 05 07 00 BF 22 00
21.06.2019 17:22:34.572: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[6],num=102,type=160,data=[8]] : 05 06 00 66 A0 08
21.06.2019 17:22:34.576: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[6],num=108,type=34,data=[8]] : 05 06 00 6C 22 08
21.06.2019 17:22:35.331: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[7],num=91,type=160,data=[10]] : 05 07 00 5B A0 0A
21.06.2019 17:22:35.335: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=192,type=34,data=[10]] : 05 07 00 C0 22 0A
21.06.2019 17:22:36.034: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[17],num=208,type=160,data=[8]] : 05 11 00 D0 A0 08
21.06.2019 17:22:36.102: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[7],num=94,type=160,data=[3]] : 05 07 00 5E A0 03
21.06.2019 17:22:36.106: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=194,type=34,data=[3]] : 05 07 00 C2 22 03
21.06.2019 17:22:37.710: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[17],num=211,type=160,data=[9]] : 05 11 00 D3 A0 09
21.06.2019 17:22:37.713: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[17],num=245,type=34,data=[9]] : 05 11 00 F5 22 09

Mocht iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen, dan hoor ik het graag. Anders ga ik het later aldaar op het forum navragen.