Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noname timesaver door Henk Hooijmans
Vandaag om 12:18:01
VIRM digitaliseren door erik2
Vandaag om 12:16:22
Wateringbury Railway Station in OO door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:12:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Noordster
Vandaag om 11:57:52
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door knar46
Vandaag om 11:56:35
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 11:36:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:23:53
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:17:39
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door EricZmS
Vandaag om 11:10:08
Vervangen Heljan NEM-schacht, hoe rijtuig openen? door 1200blauw
Vandaag om 10:50:15
Minitrix 2020 door Rick
Vandaag om 10:49:41
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 10:43:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:36:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 10:21:51
Olie door Besselspoor
Vandaag om 10:13:40
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
Vandaag om 09:57:09
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
Vandaag om 09:53:32
Roco 2020 nieuws door Rondje_HO
Vandaag om 09:45:14
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door bask185
Vandaag om 09:44:06
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door DE-II
Vandaag om 09:42:59
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 09:42:41
NTM goederenwagens in Spoor-0 door 1795
Vandaag om 09:39:36
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Chris
Vandaag om 09:18:56
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door spoorijzer
Vandaag om 09:17:32
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Hielke
Vandaag om 09:10:00
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Pauldg
Vandaag om 08:54:52
Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig door 1200blauw
Vandaag om 08:13:11
DE 2 Artitec door Remystoom
Vandaag om 03:19:23
Malmö en de Öresundbrug. door Henk Barten
Vandaag om 01:17:21
Very USA: The Slug door NS1220
Vandaag om 00:32:15
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 132778 keer)

Rupert van Swol

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #945 Gepost op: 14 mei 2019, 21:06:42 »
Hoi Andre ,
geef me gewonnen. wel leuk gevonden
 :)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #946 Gepost op: 14 mei 2019, 22:13:31 »
@Eric, regel het maar, jullie zijn welkom.

Ik zat hier vanochtend ook aan te denken. Wellicht een keer een 'virtuele' bijeenkomst met een webcam of zo.

Na enkele decenia gebruik te hebben gemaakt van dit soort media is het bij mij wel duidelijk dat dingen heel vaak verkeerd geinterpreteerd worden.....ik moet er dan ook vaak smakelijk om lachen. (en deze keer is deze opmerking geen sarcasme).

@Rupert, ja, soms moet je toch iets.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #947 Gepost op: 14 mei 2019, 22:19:22 »
...en dan weer terug naar de werkelijkheid.

Nu de kasten verankert op hun plek staan, en alles is opgeruimd, ben ik gisteren maar weer eens gaan rijden. Nou, dat ging niet goed.
Op een gegeven moment wat iTrain de verbinding verloren met de twee BiDiB modules. Dan heb je dus een racebaan die alleen met de hoofdschakelaar was uit te zetten.
Heb dit 1 keer eerder meegemaakt.

Toch eens gaan uitzoeken hoe de Watchdog in BiDiB werkt, en hoe dat deze aangezet kan worden. Als het dan goed is, en het signaal gaat verloren tussen de modules en iTrain, dan moet alles vanzelf stil gaan staan. Iemand ervaring mee?

...over opruimen gesproken, het idee van Ronald om alles bij elkaar in dozen te doen is wel iets waar ik een tijdje geleden al eens over nagedacht heb.
Van Rupert heb ik twee 'planken/kasten' gekregen waar heel compact veel materiaal in is op te slaan. Je zou dan een soort van laden kunnen maken waar alles in opgeslagen wordt, en dan heb je veel minder ruimte nodig. Maar ja, de originele dozen wil je toch nog bewaren, en tja, waar zet ik die dan neer. Dus van mij voorlopig even de keuze om alles in de originele verpakking te blijven bewaren, die inderdaad soms aangepast moet worden, als er bijvoorbeeld haakjes worden geplaatst.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #948 Gepost op: 14 mei 2019, 22:51:34 »
André,

Misschien kom je hier verder mee.

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=gbm:anwendungen_gbm&s[]=watchdog
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2740
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #949 Gepost op: 28 mei 2019, 17:06:44 »
Andre,

Bedankt voor de gezellige dagen hier in Thailand. Inmiddels was het al de 4e keer geloof ik en een 5e keer zal er ook wel van komen.
Ik heb nog even een snapshot gemaakt uit de video van onze treinreis in Kanchanaburi. Het is dezelfde locatie als die van jouw avatar, alleen nu sta je er zelf ook op.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #950 Gepost op: 30 mei 2019, 19:09:09 »
Ja Ed, blijft een prachtig stukje spoor op deze aardkloot !!

Bedankt voor de gezelligheid, nummer 5 gaan we zeker halen!

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #951 Gepost op: 21 juni 2019, 07:21:34 »
Zo, en weer terug in de garage.

Maar eens begonnen met het zo goed als leeg halen van de baan, om in detail te gaan kijken wat wel/niet goed gaat.

Wat hebben we gedaan:
- Er rijden nog zo'n 10 locs rond, de rest is ervan afgehaald
- Watchdog ingesteld, moet nog wel getest worden
- Updaten van de Firmware, waar mogelijk, van de BiDiB modules, dit leverde enkele interessante discussies op. Maar we weten nu hoe het moet, en hebben voor de meeste zaken de laatste updates geinstalleerd.
- Een 'Com-poort' sniffer aangebracht, zodat we kunnen zien wat er aan informatie wordt uitegewisseld tussen BiDiB en iTrain.

Dat laatste hebben we de afgelopen twee dagen gedaan, en levert interessante informatie op, zoals:
- Enkele locs met een Zimo decoder sturen data door als temperatuur en snelheid van de decoder. Wel leuk, maar er kan weinig tot niets mee gedaan worden, dat gaan we dus maar eens uitzetten.
- Ook zie ik dat deze decoders niet altijd netjes het 'Railcom' adres doorgeven. Dus toch maar eens kijken of we naast de ESU updater ook een Zimo updater aanschaffen om de laatste firmware in de decoders te krijgen.

Wat we dus voorlopig gaan doen:
- Is alleen met ESU decoders aan de slag, en zorgen dat deze de laatste Firmware hebben
- Dingen die we niet nodig hebben, zoals de snelheid van een locomotief, en al het andere uitzetten. Daarmee kunnen we beter zien wat er al zoal over de bus heen en weer gaat.

Verder de instellingen van alle modules gelijk trekken. Ik zie dat er verschillen in zitten in timing, settings, etc. Dat maar eens gelijk trekken.

Verder laat het ook zien met max 10 treinen die rijden, dat alles veel rustiger loopt, en je meer kunt zien.
Je vraagt dan soms af: wil ik te veel  ;D

Hierbij een overzicht van een gedeelte van de log file die laat zien wat er zoal heen en weer wordt gestuurd tussen host en BiDiB.



Om dit 'eenvouidig' mogelijk te maken, maken we gebruik van virtuele com poorten, BiDiB Wizard Spy, en Ubuntu commando's onder Windows, omdat dingen als 'tail' net wat fijner werken dan de Windows Powershell.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #952 Gepost op: 21 juni 2019, 13:21:49 »
Maar als ik al die wirwar van draden, relais, en wat nog meer zie, dan ben ik toch blij dat ik alles op een LED scherm kan tonen, en dingen eenvoudig kan aanpassen dmv een GUI. 3 draadjes naar een wissel, 4 naar een sein, en de electronica doet de rest.

Groetjes,

André

 :)
Tschüss Genossen,

Hans

Koen, wil je ook een stukje rijden?
Ik heet Sjoerd, maar dat geeft niet.

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2740
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #953 Gepost op: 21 juni 2019, 13:51:38 »
Andre,

Alles is bij jou zo ordentelijk geïnstalleerd en bekabeld dat het bijna alleen maar een software probleem kan zijn.
Vaak zie ik bij anderen een enorme spaghetti van kabels onder de baan. En dan ook nog eens consequent niet een kleurencodering hiervoor hanteren.
Knap hoor  :P

Over een paar maandjes als we ons rondje Nederland doen om de diverse modelspoorbaanwinkels te bezoeken lachen we er om. Komt goed  (y)
Al dan niet onder het genot van een straffe trappist.  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 14:00:24 door Thai-Bundesbahn »

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #954 Gepost op: 21 juni 2019, 13:56:24 »
André,

Heb jij bij de bekabeling rekening gehouden met de onderstaande quote uit de Wikipagiga van de GBMBoost?

Befinden sich mehrere GBMboost auf der Anlage, so ist es außerdem empfehlenswert, die Masseanschlüsse aller GBMboost mit ausreichend starken Leitungen (>1,5mm²) miteinander zu verbinden. Das beugt Diagonalströmen über das Bus-Kabel beim Überfahren von Boostergrenzen vor und sorgt damit für einen stabileren Anlagenbetrieb.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #955 Gepost op: 21 juni 2019, 19:55:58 »
@Hans, ik vermoed dat een paar locs wat roet in het eten gooien, vandaar dat ik dus de locs 1 voor 1 ga bekijken of ze goed zijn ingesteld. Op het moment gaat het heel lang goed om automatisch te rijden met 10 locs, maar ja, wil er toch wat meer tegelijk laten rondrijden.

@Ed, precies, het komt goed. Heeft alleen even wat tijd nodig. En je weet zelf ook, 1 of 2 vinkjes verkeerd, en het gaat net even anders dan verwacht.

@Rinus, bedankt voor de info. Waar heb je dit vandaan? Niet dat ik je niet geloof, maar m'n ervaring is dat in dit soort artikelen vaak nog wel wat meer interessants staats. Ik dacht juist de een goede scheiding noodzakelijk is.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #956 Gepost op: 21 juni 2019, 21:24:58 »
André,

Zie link. Helemaal naar onderen scrollen.

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=gbm:verkabelung_gbm
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #957 Gepost op: 21 juni 2019, 22:17:14 »
... Ik dacht juist dat een goede scheiding noodzakelijk is.

Naar mijn idee wordt er in het aangehaalde tekstdeel gesproken over een doorverbinding van de GND (-) van de verzorgingsspanning van de Boosters en niet van een gemeenschappelijke massa van de DCC Railspanning (OUT1 en OUT2).

De gemeenschappelijke massa bevindt zich dan dus aan de ingangszijde van de Booster en niet aan de uitgangszijde.

Of lees ik dat nu verkeerd?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 22:20:34 door Bert_Apd »

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #958 Gepost op: 22 juni 2019, 00:25:48 »
Bert,

Zo heb ik het ook begrepen.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 987
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #959 Gepost op: 22 juni 2019, 02:23:59 »
Hmmm, dus als ik twee voedingen gebruik, kan ik gewoon de masse van deze twee (de '-' mag ik aannemen) doorverbinden.

Ik ga het eens proberen van de week met twee voedingen die ik als spare heb liggen.
Zal laten weten wat de uitkomst is van dit experiment. Als dat werkt, dan kan ik inderdaad dat wel eens doen voor alle boosters.

Verder vandaag m'n Watchdog aan de gang gekregen, handig als ooit nog eens de verbinding tussen iTrain en de baan weg valt om wat voor reden ook.

Verder al heel wat settings aangepast.

Wat me verder opvalt is dat niet alle 'OCC' meldingen die binnen komen met een acknowledge door iTrain worden voorzien. Het gaat niet fout op de baan, maar vraag me dus wel af of dat dit OK is, voorbeeld:

21.06.2019 17:22:31.814: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=189,type=34,data=[8]] : 05 07 00 BD 22 08
21.06.2019 17:22:32.577: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[6],num=99,type=160,data=[4]] : 05 06 00 63 A0 04
21.06.2019 17:22:32.581: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[6],num=106,type=34,data=[4]] : 05 06 00 6A 22 04
21.06.2019 17:22:33.490: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[0],num=110,type=160,data=[1]] : 04 00 6E A0 01
21.06.2019 17:22:33.710: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[7],num=87,type=160,data=[0]] : 05 07 00 57 A0 00
21.06.2019 17:22:33.713: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=191,type=34,data=[0]] : 05 07 00 BF 22 00
21.06.2019 17:22:34.572: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[6],num=102,type=160,data=[8]] : 05 06 00 66 A0 08
21.06.2019 17:22:34.576: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[6],num=108,type=34,data=[8]] : 05 06 00 6C 22 08
21.06.2019 17:22:35.331: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[7],num=91,type=160,data=[10]] : 05 07 00 5B A0 0A
21.06.2019 17:22:35.335: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=192,type=34,data=[10]] : 05 07 00 C0 22 0A
21.06.2019 17:22:36.034: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[17],num=208,type=160,data=[8]] : 05 11 00 D0 A0 08
21.06.2019 17:22:36.102: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[7],num=94,type=160,data=[3]] : 05 07 00 5E A0 03
21.06.2019 17:22:36.106: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[7],num=194,type=34,data=[3]] : 05 07 00 C2 22 03
21.06.2019 17:22:37.710: [receiveQueueWorker] - << MSG_BM_OCC[[17],num=211,type=160,data=[9]] : 05 11 00 D3 A0 09
21.06.2019 17:22:37.713: [receiveQueueWorker] - >> MSG_BM_MIRROR_OCC[[17],num=245,type=34,data=[9]] : 05 11 00 F5 22 09

Mocht iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen, dan hoor ik het graag. Anders ga ik het later aldaar op het forum navragen.