Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363530 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #465 Gepost op: 10 april 2018, 08:54:01 »
Nog een tip!!!!

Mocht alles goed lopen met iTrain onder Windows 10, op een Mac Mini: zet niet iTunes aan, om lekker naar muziek te luisteren. Neem hier een aparte PC voor !!

Zucht, alles loopt lekker, denk je van: muziekje aan, gin tonic erbij !

Fout!!

Op de 1 of andere manier gaat dan alles mis!

....getypt van een laptop waar niet m'n trein SW op loopt  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #466 Gepost op: 10 april 2018, 08:55:28 »
@Bert, interessant idee. Ga ik eens over nadenken, maar dan nog, denk ik van, hoe moeilijk kan het zijn voor een fabriekant om de hoogte op de juiste manier te leveren.

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #467 Gepost op: 12 april 2018, 06:08:50 »
Voor vandaag eerst maar eens wat leuk nieuws. iTrain 4.1 is uitgekomen, en nu kan ik netjes met de Roco WLAN muis direct de zaken van m'n baan besturen, zeker leuk als je eens langs de baan bijvoorbeeld wilt gaan rangeren met wat loks of zo.

Verder is het nu ook mogelijk met BIDIB om zowel de baan te controleren in iTrain als met 1 van de monitor tools BIDIB direct uit te lezen. Dat laatste is zeker handig als je nog aan het debuggen bent van de baan.



Het is wat klein, maar in de monitor tool kan ik nu dus ook in detail zien wat er op de baan gebeurd. In dit geval even heel eenvoudig het adres weergeven van 1 van de melders.

Verder denk ik een vermoeden te hebben waar ik twee dagen geleden van hier noteerde dat het niet handig is om muziek aan te zetten op dezelfde PC als waar de baan besturings software op draait. Na heel lang en gedetaileerd zoeken denk ik dat ik iets gevonden heb: de interface die de wissels/seinen aanstuurd loopt niet synchroon met de interface die de treinen bestuurd. Althans, dat is op dit moment mijn vermoeden.

Heb een (niet al te duidelijk) filmpje gemaakt, waar op 16 seconden is te zien dat de locomotief al groen licht krijgt en vertrekt, maar dat het uiteindelijke sein op de baan pas bij 26sec (ds 10 seconden later) groen wordt. Je zou verwachten dat de lok ook pas groen krijgt en gaat rijden als op de baan ook alles groen is. Maar eens even uitzoeken waar dit door komt, en hoe ik het kan verhelpen.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #468 Gepost op: 16 april 2018, 06:16:42 »
Vandaag eindelijk wat rondjes kunnen rijden, het begint ergens op de lijken de eerste twee lagen.

Alleen jammer dat je er op het einde achterkomt dat het niet verstandig is om je camera op een plastic pot lijm te zetten, dat werkt als een klankkast voor de rest van de baan.

Hierbij een filmpje met het resultaat, volgende keer statief voor een beter geluid ;D

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #469 Gepost op: 16 april 2018, 07:56:06 »
Leuke film Andre, telkens weer een andere trein van links. Hoe de treinen rijden kan ik goed volgen voor de buitenring, hoe het zit in de binnenring werd me niet duidelijk.
Ben op zoek gegaan naar je layout, maar die is niet compleet, laag drie kon ik niet vinden.
Misschien nog eens laag 1-2-3 publiceren?

Het rijdt erg mooi, geen omkijken naar, zo heb je wel tijd voor een gin-tonic.  (y)

Over je casting: er komt een mooie altbau ellok voorbij, is dat de FLM E52?
En dan komt die mooie kraan voorbij, jeugddroom.
En opgesteld een 151 met touropa wagens. Zij dat de oude of nieuwe uitvoering?
Ik zoek al geruime tijd naar die nieuwe versie van FLM, maar tot nu toe heb ik er maar 1 kunnen bemachtigen.



Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #470 Gepost op: 16 april 2018, 08:53:02 »
Gaaf filmpje Andre  (y)
En wat loopt het allemaal mooi. Alleen erg weinig locs  ;D

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #471 Gepost op: 16 april 2018, 12:47:14 »
@Wim, maak je maar niet ongerust mbt het aantal loks, meer dan de helft zit nog in de doos ;-)

@Hans, zal zo nog eens wat van het baan plan plaatsen.

Er komt inderdaad een FL E52 voorbij, dat is degene die ergens vorig jaar is uitgekomen. Mooie lok!
En die kraan, ja een jeugddroom ook voor mij. Zo heel af en toe zie je er nog een op Catawiki aangeboden worden. Heb er de afgelopen 2 jaar twee stuks van aangeschaft. Het verbaasd me hoe groot hij is maar toch goede rij eigenschappen.
De 151 die je ziet rondrijden is van ESU, ergens vorig jaar aangeschaft. Voor de camera staat m'n oude, die zo'n 35 jaar oud is, rijdt ook nog prima. De wagons zijn voor de helft ook 35 jaar oud, verder ook hiervoor goed in de gaten gehouden wat er op Catawiki langs komt, en een jaar of anderhalf geleden een stuk of 6 erbij gekocht, tweede hands. Van de 'rode' heb ik wel een nieuwe versie, man, wat rijdt dat ding verschrikkelijk! Die oudjes doen het best goed.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #472 Gepost op: 16 april 2018, 13:08:42 »
En dan nog even hoe de layout (ongeveer) in elkaar zit.

Zo ziet het er in het teken programma uit, in werkelijkheid zul je zien dat sommige stukken rails net even wat anders lopen, of dat er andere rails is gepakt.

Ten eerste het schaduwstation:



Vervolgens het hoofdstation. De camera van het filmpje stond links onder op een lijmbus.



En dan voor het moment de laatste laag.

Hier komt dus nog een klein station, dit is nog niet gerealiseerd, eerste maar eens zorgen dat het hoofdstation zonder problemen vooruit komt.
Waar de draaischijf is getekend ligt op het moment een keerlus. Deze is niet verbonden met de twee poten die naar de draaischijf zouden gaan, maar de twee hoofdlijnen, die op het getekende gedeelte rechts naar boven afbuigen. Deze lopen op het moment dus naar onderen, en met een keerlus met elkaar verbonden.



De twee onderste blauwe banen die naar de keerlus lopen is de plek waar je op de baan de kolenkraan ziet staan en bezandings installatie. Deze twee lopen dus op het moment nog niet door naar de draaischijf, want die is er nog niet.
Ik verwacht in het najaar dat ik de draaischijf en de laatste 3 lagen kan gaan leggen.
De vierde laag wordt een parade baan, de vijfde ook een soort van, met een brug over de vierde laag, en de zesde en laatste laag komt een soort van dorp met klooster/brouwerij. Althans dat is op het moment de bedoeling.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #473 Gepost op: 16 april 2018, 20:47:17 »
Gisteravond, net voor het afsluiten van de baan brak 1 van m'n tongen van m'n 3-weg wissels af.

Ziet er naaruit dat deze eenvoudig zijn gepuntlast, en dus niet zo heel erg bedrijfszeker zijn.

Misschien toch maar eens overwegen om die 3-weg wissels weg te halen: niet echt betrouwbaar, en sommige loks en wagons geven er kortsluiting op (zie eerdere draadjes).

...en dan was het nog eens een tong die er alleen maar voor hoeft te zorgen dat de treinen recht door gaan, dus schakelen deden ze nog niet eens.

Op zich wel jammer, want ze zijn lekker 'ruimte besparend'. Dat wordt nog een beetje passen en meten als we ze willen vervangen.
En waarschijnlijk gaat hetzelfde gelden voor de twee schakelende engelse wissels die ik in gedachten heb. Ook nog maar eens goed over nadenken.


ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #474 Gepost op: 17 april 2018, 01:19:52 »
Hoi,

Toevallig zat Ik gisteren naar je baanplan te kijken en had zo iets kunnen die wisselstraten met de 3 weg wissels niet eenvoudiger. Gaat een van die dingen kapot......

Kun je niet iets doen met meegebogen wissels in de onderste bocht van het gele sporen plan? Volgens mij kun je dan ongeveer dezelfde rijwegen creeren? En misschien ook nog een paar wissels elimineren in het midden. Ik ga er dan voor het gemak eventjes vanuit dat het schaduwstation eenrichtings verkeer is?

Met 6 lagen wordt het wel een “garage” empire 😬. Burcht op de top......🏰

Succes

Arjan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #475 Gepost op: 17 april 2018, 01:56:33 »
Hoi Arjan,

Bedankt voor het meedenken.

Meegebogen lijken me geen goed plan, die dingen hebben te scherpe bochten.

Schaduwstation is inderdaad 1 richtingsverkeer.

Waar je vroeger met een Rotring pen aan de slag moest voor het maken van een nieuw ontwerp, kun je nu in 2 minuten even snel wat proberen, en dat heb ik dan ook maar eens gedaan.  ;D

Hier het resultaat zonder 3-weg wissels.

1: De bochten aan de zijkanten ga ik niet veranderen, die blijven
2: Net als het aantal sporen van 8
3: Ik creeer met dit ontwerp wel wat S-bochten, die had ik voor de hoofdbaan proberen te voorkomen. Maar ja, dan gaan de lastige locs maar gewoon rechtdoor ;-)

Ik zou zeggen, schiet er maar op. Dan ga ik eens kijken wat er we ermee kunnen doen.

De komende 3 weken heb ik toch geen tijd om te bouwen, dus kan ik mooi nadenken over hoe dit gaat worden.



André

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #476 Gepost op: 17 april 2018, 04:11:10 »
Hoi Andre,

Nu de derde laag er ook bij staat wordt het wel duidelijker.
Maar dit is nog maar de helft, tjonge jij gaat wel erg ver met zes lagen.

Jammer van dat driewegwissel, maar dat is toch wel te repareren?
Weg doen kan altijd nog, er zijn op dit forum liefhebbers van profigleis die het zo van je overnemen.

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #477 Gepost op: 17 april 2018, 04:30:59 »
Hoi Hans,

Ja, 6 lagen moet voldoende zijn ;-)
We zitten nu op ongeveer 5 minuten dat een trein het schaduw station verlaten heeft, en weer terug op z'n plek is.
Ik dank dat dit later een minuut of 9 worden. Dat is dan nog zonder wachten op de stations. Met dit wachten etc. verwacht ik dat ik iedere trein slechts 1 keer per 25 minuten ga zien: 9 minuten rijden, en dan vertrekt er iedere minuut 1-2 loks uit het schaduw station waar er 26 staan opgesteld, dus zo'n 16 minuten minimale rust, en dan mag hij weer.

Ben op dit idee geholpen door een forum genoot uit Thailand, die me heeft verteld dat ovaaltjes iets is van uit de kinder jaren ;-)
Zodoende dat nu dus alles vertrekt vanuit het schaduw station, dan naar het hoofdstation gaat, dan het kleine station en vervolgens met nog een paar lange stukken omhoog gaat, en dan weer terug. Was een eye-opener voor me. Laag 4 en 5 worden dus relatief eenvoudig: gewoon lekker rijden. Eigenlijk wat we nu even kort op de derde laag hebben gedaan. Dat is relatief eenvoudig te realiseren.
Op de laatste laag komt dan wel weer wat met wissels, maar minimaal. Eigenlijk alleen om de brouwerij/klooster te bevoorraden, en een klein toeristen station. Daarmee krijgen we een leuke blikvanger.

Tja het repareren van de 3-weg wissels. Heb er nog even aan zitten te denken om deze stukken vast te solderen, waarmee de puntlas steviger zou moeten worden. Maar ja, die tongen blijven fragile. Dus maar eens goed nadenken wat het gaat worden. Ik ga eerste meer eens aan de linker kant alle 3-weg wissels vervangen, want dat gedeelte ligt toch nog los. Als dat goed gaat maar eens nadenken over de rechter kant.

Zijn leuke dingen om te zien, maar je moet ze dus niet op de hoofdbaan gebruiken met veel verkeer, mijn inziens. Dit is al nummer 4 die het begeven heeft.

Ben wel blij dat ik dit nu zie, en niet als alles klaar is. Nu kunnen we nog veel aanpassen.

André
« Laatst bewerkt op: 17 april 2018, 04:34:40 door AndrevdG »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #478 Gepost op: 17 april 2018, 05:24:08 »
Hoi Andre,

Misschien heb je aan het volgende plan iets. Het is maar een idee en volgens mij kan een trein zo overal komen. Alleen de onderste 3 sporen kunnen alleen vanuit het schaduw station bereikt worden. Denk dat je nog wel wat kunt spelen met de locatie van de wissels. Weet ook niet precies wat je idee is mbt tot wachten van treinen en eventuele aankleding met perrons en dat sommige sporen misschien wat tekort worden.

Succes

Arjan



Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #479 Gepost op: 17 april 2018, 10:27:07 »
Ovaaltje zeg je. Ik ken ook een forumlid uit Thailand, die twee maal een baan heeft afgebroken om dan toch maar een ovaaltje te maken.  ;D.
Ieder zijn voorkeur, ik houd het ook maar liever bij 1 level.

En die driewegwissels: ik heb er 1, modellgleiss, uit pak m beet 1970.
Zit nu in de baan bij Unter Lenzkirch. Nooit problemen mee gehad (waar is een houten tafel??)
Als jij er 4 versleten hebt doe je toch iets verkeerd.
 
« Laatst bewerkt op: 17 april 2018, 10:35:48 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf