Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 21:51:59
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 365987 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #450 Gepost op: 02 april 2018, 17:17:40 »
Als ik dit over berm toerisme lees, dan denk ik dat je er inderdaad heel dicht bij zit Hans: .....en mensen vergaapten zich aan al dat nieuwe moois....  (y)

Gisteren een uur automatisch gereden zonder grote problemen, hier en daar nog wat afstellen, en het begint er goed uit te zien.
Er is 1 melder die zich niet netjes gedraagd, daar moeten we dus nog even naar kijken, en verder lijkt het erop dat 1 van de dertig loks niet goed gecalibreerd is, en 1 lok verliest op het zelfde punt altijd z'n wagentjes. Dat moet eenvoudig op te lossen zijn.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #451 Gepost op: 06 april 2018, 07:39:58 »
De afgelopen avonden lekker aan het plakken geweest voor het lok depot met stomers.
Het kolen laad station is in elkaar gezet. Later nog eens wat verweren.




Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #452 Gepost op: 06 april 2018, 08:28:05 »
André,

Ziet er goed uit. Ben je nog uit de problemen met je BIDIB schakeldecoders gekomen?
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #453 Gepost op: 06 april 2018, 15:52:15 »
Goedendag Andre.

Ik zag in dit filmpje rijden ergens halve wegen. Dat je grijze stoomlok op het stationsemplacement door een gesloten wissel rijden. Hij reed door een 3 weg wissel.
Volgens mij is dat niet goed. Want dan kun je elke keer de bewegingsstangen vernieuwen.

Gr Sebas. Ik volg je verder in stilte.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22377
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #454 Gepost op: 06 april 2018, 17:29:35 »
Hoi Andre,

Ik heb gisteren het gevraagde lijstje op mijn topic geplaatst maar volgens mij is je dat ontgaan  ???

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #455 Gepost op: 06 april 2018, 17:51:37 »
@Rinus, van een mode forum genoot heb ik de suggestie gekregen om op alle uitgangen LEDs aan te sluiten (via een weerstand) en dan aan het testen te gaan. Dan kun je goed zien hoe de uitgangen zich gedragen of of het configureren lukt. Op het moment ben ik even bezig met wat rijden een aankleden van de baan, dus dat testen op deze manier is iets voor over een maand of zo, als ik er wat tijd voor heb. Ik zal destijds m'n bevindingen op het forum plaatsen.

@Sebas, dat is een hele scherpe opmerking. Deze wissels zijn nog niet geautomatiseerd, vandaar dat ze zo nu en dan inderdaad niet goed staan. Inmiddels dus wel  ;) Eens kijken of we het weekend tijd en zin hebben om deze aan te gaan sluiten, dan moeten die ook gewoon altijd goed staan.

@Wim, je hebt luxe paarden, en werk paarden  ;) Het was met niet ontgaan, want ik was eens even gaan kijken welke er nog te bestellen zijn enzo, en kwam een beetje teleurgesteld van diverse websites terug, ik krijg het vermoeden dat er de afgelopen weken heel wat kastelen hier en daar besteld zijn! En verder niet echt tijd gehad om te reageren. Dingen liepen gisteren anders dan geplanned. De kolenloader stond al een dag te wachten om geplaatst te worden, dat heb ik gisteren nog wel even snel gedaan, omdat ik aan het opruimen moest.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22377
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #456 Gepost op: 06 april 2018, 19:11:51 »
 (y)  Andre  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #457 Gepost op: 08 april 2018, 20:13:30 »
Eén van de dingen die ik vroeger altijd al geweldig vond van m'n baan was rijden in het donker, en er voor zorgen dat de huisjes etc. verlicht waren.

Moest je daar vroeger met enorme 'gloeilampen' aan de slag, kunnen we tegenwoordig gebruik maken van LED.

Omdat dit wachtershuis uit Stuttgart erg open is heb ik er voor gekozen om toch wat 'design' verlichting op te hangen ipv stanaard LEDtjes.



Uiteraard komen er ook nog wat Preisertjes in om het aan te kleden.

Ook maar eens op zoek gaan naar wat 'zachter' licht, dit licht van deze lampjes is erg 'wit', maar het geeft wel een perfect sfeerbeeld. Zal daar later nog eens een foto van maken.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #458 Gepost op: 09 april 2018, 07:36:43 »
...en na een dag prutsen is hij dan eindelijk af!



Zo begint het tenminste ergens op te lijken.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22377
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #459 Gepost op: 09 april 2018, 11:25:30 »
Hoi Andre,

Het wachtershuis is mooi geworden  (y)
Zo te horen is de aangepaste verlichting ook goed gelukt want te witte lampjes is nou niet bepaald fraai.
En ik blijf LA in de gaten houden  :police:

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #460 Gepost op: 09 april 2018, 14:56:14 »
Hoi Wim,

Ja, die witte lampjes zien er inderdaad uit als TL verlichting. Heb dat nu op 2 plekken toegepast, ter afwisseling van al het 'geel'. Maar ik ga er heel spaarzaam mee zijn, dat geel is toch veel mooier/warmer. Ik hoop dat ik van het witte geen spijt krijg, anders moet het dak eraf...

André

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #461 Gepost op: 09 april 2018, 17:06:47 »
Andre,

Dat is een mooie Brückestellwerk. Je brengt me op een idee hiermee..
Vollmer niet?
Het model komt van Hbf Stuttgart, Brückestellwerk 2.
Helaas heeft dit fraaie gebouw de moderniseringsdrift niet overleefd, is in 1979 afgebroken.

Hier een impressie die ik vond op Drehscheibe Online, een bijdrage van Karl Friedrich Seitz:



Voor de complete bijdrage:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7080625





Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #462 Gepost op: 09 april 2018, 18:03:24 »
Hoi Hans,

Bedankt voor de foto's.

Inderdaad Vollmer.

Niet 1 van de eenvoudigste modellen om het in 1 keer goed te doen. Voordat je iets gaat lijmen goed opletten wat mogelijk boven en onder is, heb dit een paar keer verkeerd gedaan. Uiteindelijk wel goedgekomen en je ziet er niets van.
Verder is het een mooi groot Brückenstellwerk, welke goed past bij het gebied waar ik hem wil plaatsen.

En ja, helaas is hij er in het echt niet meer. Heb zelf een paar jaar in Stuttgart gewoond, maar daar dat ding inderdaad niet meer kunnen zien.
Op de foto van je is het volgens mij een ander model, of Vollmer moet het hebben aangepast. In het middel zit er duidelijk een verbreding, en aan 1 uiteinde is het 'huis' veel breder.
Of wellicht heeft Vollmer het gewoon de naam 'Stuttgart' gegeven. Ze hebben ook een model gehad met alleen de toren, dus zonder de brug over de sporen.

André


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #463 Gepost op: 10 april 2018, 06:47:09 »
Na al het geplak van de afgelopen dagen vandaag maar weer eens gaan rijden, en er was ook nog een pakketje aangekomen.

Dat rijden is wel nodig, om de gedeeltes van de baan die ik nu heb liggen goed te kunnen testen.
Ten eerste deed 1 van m'n bezetmelders vreemd: ging spontaan aan en uit als er op het spoor erlangs een trein reed. Deze melder verplaatst naar een andere ingang et voila, ook weer opgelost.....alhoewel ik het vreemd blijf vinden.

Dan hebben we nog het issue met 'losse koppelingen'. Soms gaan er hier en daar wagons los van elkaar tijdens het rijden, meestal ligt het aan de rails die net niet 100% vlak ligt. Dus dat is relatief eenvoudig op te lossen. Maar het zou ook mooi zijn als 'materiaal leveranciers' niet alleen een schacht in de NEM norm hebben, maar ook de perfecte hoogte.

Hier een voorbeeld van Elotrain wagons die aan Herris wagons hangen, een klein verschil, maar soms genoeg om eens in de paar uur voor problemen te zorgen. Om het nog maar even niet te hebben over Mehano wagons, daar is het verschil soms wel een halve hoogte van de koppeling. Nog iets om eens over na te denken, misschien voor dit soort zaken toch maar de FL kortkoppeling eruit, en de ouderwetse Roco er weer in?



En ja, tijdens het testen van de baan wil er nog wel eens wat mis gaan, en daar sta je dan, 5 meter van je PC af en de armen net niet lang genoeg om op de stop knop te 'rammen'.

Dus maar eens een WLAN Mause van Roco gekocht, en deze aan het geheel gehangen. En dat gaat perfect! Als ik dus rond loop gaat van nu af aan dat ding mee, is er iets mis: de stop knop indrukken!
En later zullen we er ook plezier van hebben als we wat rangeerwerk willen gaan doen langs de baan.

iPhone en iPad apps zijn leuk, en soms neem ik ook de laptop mee langs de baan om te testen. Maar deze Mause kost slechts 100 Euro, dus als die eens op de vloer stuiterd en het niet meer doet: jammer. (Ik spreek uit ervaring, een maand of 6 geleden viel m'n laptop op de garage vloer, ben blij dat Apple op zo'n moment producten maakt die met hun metalen behuizing daar nog net tegen kunnen, en de schade beperkt blijft tot een deuk op de hoek).


Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #464 Gepost op: 10 april 2018, 08:21:35 »
André,

Er is een in hoogte verstelbare variant van de FL koppeling te verkrijgen: de nrs. 6570 (kop van de koppeling) en 6572 (in hoogte verstelbare adapter). Niet echt goedkoop maar als het om een paar rijtuigen gaat wellicht toch een optie.

Groeten,
Bert