Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363488 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #495 Gepost op: 09 mei 2018, 03:57:23 »
Hoi,

Nou daar ligt een aardig vermogen.

En ik maar denken dat ik de enige ben die zo de wereld overgaat. Zal deze foto eens aan mijn familie laten zien........ meestal gebruik doosjes gevuld met de aanwinsten die ik dan in de koffer doe. Kleren er omheen en hope for the best.

Flexrail kan trouwens mee als hand bagage. Dat heb ik al uitgeprobeerd.

Veel plezier ermee

Arjan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #496 Gepost op: 09 mei 2018, 15:32:28 »
@Arjan,

Citaat
Nou daar ligt een aardig vermogen.

Je zult het wel herkennen dat het lastig is om in de US materiaal te vinden voor je baan. Dus als je dan een keer in NL bent, op het moment zo'n één keer per jaar, dan ga je dus lekker rondneuzen, en sla je in voor minstens een jaar.  ;)

Probeer er zelf ook kleren omheen te doen, maar ja, dan heb je meer kleren nodig dan dat je treinspullen hebt, dus hier was het:
- Treinspullen in de koffers, waarbij de 'gevoelige zaken' in de harde/stevige koffer gaan. Bouwdozen gaan in de koffer met de 'minder stevige' koffer.
- In het midden een stuk hout dat de druk kan opvangen van de twee kleppen.
- Boven op de treinspullen m'n kleding, om dingen op z'n plaats te houden.
- Koffer dicht maken.
- Afgeven bij de KLM balie.
- Hopen dat alles in de US goed aankomt.
- Thuis koffer open maken.

Tot nu toe alleen wat 'deukjes' in de dozen deze laatste keer. Dus tot nu toe is het goed gegaan.

Rails bestel ik altijd in Lippe:
- Tekening maken
- Bestellen wat je nodig hebt voor de volgende laag
- Uitleggen van de rails, meestal in het weekend
- Op zondag kijken wat je nog mist, dit bij bestellen, inclusief wat je nodig hebt voor de volgende laag
- Meestal komt het in de loop van de week aan, zodat je het volgende weekend verder kunt

Heb eens rond gekeken bij de modelbouw winkels de afgelopen weken wat daar aan rails ligt. En m'n vermoeden is bevestigd: Wat ik meestal bestel per keer aan rails heeft een gemiddelde winkel niet op voorraad. En als het niet op voorraad is, ja, dan moet je vaak een paar weken wachten. Bij Lippe kan ik zien wat er op voorraad is, en de voorraad is meestal groter, dus dan ben je zo goed als zeker van dat je de spullen ook binnen een paar dagen in de USA hebt.

De rest koop ik meestal elders, ga dan op zaterdag een rondje maken door het land om het op te halen zoals afgelopen weken. Inclusief een bezoek aan Houten. Je komt dan toch dingen tegen die leuk zijn, en onmogelijk om op het Internet te vinden: je weet vaak niet eens van het bestaan af. En de rest van het jaar kijk ik rustig op het Internet rond, koop zo nu en dan wat, en laat het afleveren bij familie die het dan weer doorsturen naar de USA als er een redelijke doos vol is. Gebeurd zo'n 3 keer per jaar, en die doos is dan nog niet eens het volume van 1/3 koffer ;-)

Tja, het blijft behelpen als je in het buitenland zit, al heb ik wel de ervaring dat de gemiddelde ruimte in de huizen die je hier hebt toch wat groter is dan wat ik gewend was in NL voor m'n baan.

André

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #497 Gepost op: 09 mei 2018, 16:23:13 »
En want vindt US Customs er van...?

Maakt het nog wat uit of je citizen of expat bent?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #498 Gepost op: 09 mei 2018, 16:47:40 »
Hoi Marc,

Zolang je in de US woont, en het 'speelgoed' is, mag je het onder chapter 95 gewoon mee naar binnen nemen.

André

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #499 Gepost op: 09 mei 2018, 20:02:52 »
Ik zou graag het gezicht zien van zo'n douanebeamte die op de luchthaven vraagt je koffers open te maken :D

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #500 Gepost op: 10 mei 2018, 01:25:35 »
André

Tja Europese treintjes in Noord Amerika...... is denk ik het zelfde als Amerikaanse treintjes kopen in Europa. Het word wel verkocht maar niet overal. Ik kan nog geen 10 winkels bedenken in Canada en USA bij elkaar die het verkopen.

In Montreal al helemaal niet in Toronto zijn er dan weer 2 toko’s waar van er  1 alleen Marklin doet maar oo k een goed assortiment Noch, Viessmann en Faller heeft tegen zeer schappelijke prijzen. Wat dan wel weer leuk is dat ze ook nog wel eens  iets oudere modellen hebben die je in een reguliere zaak in NL al lang niet meer vindt. Amerikaanse treintjes kun in Montreal en Toronto wel goed krijgen. Helaas is Toronto wat verweg om af en toe heen te gaan. Voor het werk kom ik er wel eens af en toe.

Lippe gebruik ik ook wel, lekker snel 3e werkdag afgeleverd of ophalen bij UPS. Eurorailhobby in BC gebruik ik ook wel scheelt weer import tax. Hobbylinc.com (Atlanta) is ook wel een aardige webshop goed voor scenery and hobby materialen. Reynaulds heel af en toe, helaas weet je nooit echt of het in voorraad is daar kom je pas achter als je op de betaalknop drukt. Van NL of D winkels laten bezorgen bij mijn ouders en dan eens per jaar ophalen of ze nemen het mee.Wachttijd ongeveer 6 maanden   ;D en wat winkels bezoeken doe ik ook als ik naar NL ga.

Tegenwoordig plan ik mijn bezoek meestal met een Eurospoor of Rail en als het kan met Houten. Kun je nog weleens iets vinden wat niet op het WWW staat en dat geeft meer voldoening dan op de bestelknop van Lippe drukken :)


Veel plezier met de nieuwe aanwinsten. we willen natuurlijk wel een line-up zien

Arjan







AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #501 Gepost op: 10 mei 2018, 02:01:11 »
@Falcon,

Nou, jij liever dan ik. Gewoon doorlopen is net zo handig  ;D

@Arjan,

Alsof ik het zelf geschreven heb ;-)
Herken het meeste in je verhaal. Ben twee jaar geleden in Chicago geweest bij Reynaulds, en dat is wel leuk, maar inderdaad die website is meer een gok. Eurorailhobby is ook leuk, maar ook daar kan het lang duren voor je het hebt. En in het verleden eens wat ESU decoders gekocht elders in de US, maar dat kan ook lang duren. Dus ondertussen zelf maar een voorraad ESU aangelegd ;-)

Zelf vind ik de Amerikaanse treinen wel mooi, maar je hebt minstens een ovaal van 2 meter doorsnede nodig wil het een beetje lopen, zelf R4 is vaak nog niet voldoende. Dus daar zijn we mee gestopt.

M'n familie stuurt het eens per 2-3 maanden op, als er het nodig ligt. Tot nu toe altijd goed gegaan. En sommige winkels in NL versturen het ook direct naar de US. Vaak zelfs nog goedkoper om in NL BTW te betalen, dan om het in de US te bestellen.

Zal van de week eens een paar line-ups maken.

Groetjes,

André

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #502 Gepost op: 10 mei 2018, 10:42:40 »
Wat Europese treinen betreft is het maar raar verdeeld in de wereld.
In 1989 woonde ik in Japan, en in Tokyo zat een treinenwinkel die toen volop Marklin, Fleischmann en Roco had liggen. Prijzen vergelijkbaar met Nederland.

Ik had toen een expat vergoeding van 140 gulden per dag, bovenop mijn kost en inwoning.
Ik heb daar toen echt heel veel NL treinen van Roco aangeschaft, tot zelfs twee Blokkendoos-stellen aan toe.
Het hele spul ging uiteindelijk tussen mijn zakelijke documentatie etc. in een kist, op de boot naar Rotterdam (goed in plasticfolie, met flink wat zakjes silicagel erbij). En die kist zat weer tussen enkele containerladingen met machinerie. Dus geen invoerrechten...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #503 Gepost op: 10 mei 2018, 13:40:36 »
@Marc,

Volgens mij is dat 'smokkel', en niet nodig.

Woon zelf sinds deze maand al weer 14 jaar 'niet' in Nederland, en diverse malen als expat van land gewisseld. Als de spullen meer dan 6 maanden oud zijn, en je kunt aantonen dat het voor eigen gebruik is, mag je het gewoon van land naar land meenemen. Je moet dan wel even netjes op de dozen vermelden wat er in zit, en dan stopt de verhuizer het netjes in de container, en wordt het gemeld op de goederen lijst voor de douane. En dan is er geen vuiltje aan de lucht, en niet nodig om het te smokkelen.

Dus ja, als je van rijtjes huisje naar rijtjes huis gaat van het ene land naar het andere, en je hebt 10 nieuwe plasma TVs in je 20-feet container zitten, dan zou men vragen kunnen stellen. Heet je echter Reinout Oerlemans, en verhuis je met drie 40-feet containers van Mailibu naar 't Gooi, dan zal men minder moeilijk doen over die 10 TVs. Alles dus in z'n verband.

Dus 3 koffers met chapter 95 'toys' is OK, maar als je een hele container wilt invoeren wordt het lastig om aan te tonen dat het voor eigengebruik is, en gelden er vaak andere regels.

Tot zover even het 'off topic' dounane verhaal.

André

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #504 Gepost op: 10 mei 2018, 13:59:36 »
Ik deed het ook vanwege het overgewicht aan bagage.
Behalve die treintjes had ik ook nog prive een flinke voorraad boeken, massa's foto's, souvenirs en andere zooi. Zal bij elkaar toch meer dan 100 kg zijn geweest.
Op kosten van de baas kon mooi alles in de containers mee.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #505 Gepost op: 11 mei 2018, 17:52:03 »
Omdat het toch wel heel erg jammer is dat Fleischmann geen nieuwe HO modelen meer uit gaat brengen, heb ik de afgelopen trip m'n focus gelegd op het verkrijgen van Fleischmann stomers.

Gisteravond de eerste loks uit de doos gehaald, decoders er ingeprikt, waar nodig, en aan het inrijden en calibreren gegaan.

Met de eerste lok, 414475, had ik niet veel geluk.
Nadat deze op de rollenbank was geplaatst begon hij erg rauw te lopen, en na een paar minuten stopte hij helemaal, omdat er kortsluiting optrad. Terwijl hij het in de winkel het nogwel zo netjes deed. Die mag dus terug.

Met de BR24 en BR43 had ik meer geluk: decoders erin, inrijden, configureren en calibreren!

Hierbij m'n eerste foto met line-up van loks die dus uit NL zijn meegekomen:



De BR24 had ik al op het oog, omdat deze dus op de lijn Nijmegen - Kleef heeft gereden, en ik zelf uit die buurt kom, dus tja, die mocht zeker niet ontbreken.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #506 Gepost op: 11 mei 2018, 18:51:17 »
André,

Mooie aanwinsten die stomers. Die BR24 is een van mijn favorieten.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #507 Gepost op: 11 mei 2018, 22:48:07 »
Rinus, dank je wel.

En nog wat line-ups.

Ten eerste eentje met de lok die het niet deed, de BR54.



Van links naar rechts: BR54, BR03, BR43 en BR24

En dan nog eentje met de loks die het allemaal wel doen.



Van links naar rechts: BR22, BR03, BR43, BR24 en BR39

Tot zo ver de nieuwe stomers.




Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #508 Gepost op: 11 mei 2018, 23:00:26 »
André,

Prachtig die nieuwe aanwinsten. Weet je wat ook een mooie stomer is? De BR 58.3 van de DR (DDR).

link
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 00:23:13 door Reinout van Rees. Reden: Link ingekort »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #509 Gepost op: 12 mei 2018, 05:29:11 »
Naast de stomers, ook nog wat NL materiaal aangeschaft.

Heb in Nederland aardig wat winkel(tje)s bezocht, dan is het toch mooi om te zien dat er nog wat zijn die nog wat ouder Artitec materiaal hebben. Want tja, als 'herintreder' heb je de afgelopen jaren natuurlijk niet bijgehouden wat er zoal is gemaakt en op de markt gebracht.

Dus ook de 'dubbeldekkers' aangeschaft, samen met een recent uitgekomen Roco 1731, en nog een leuke DE2 gevonden.

Die DE2 heeft destijds ook tussen Nijmegen en Tiel gereden, en er is mij verteld dat ik vaak in Kesteren met m'n oma werd afgezet om naar Utrect te reizen toen ik nog een kleuter was, of nog jonger. Kan me er weinig van herinneren, behalve dat hij rood was, en mij boos aankeek ;-)



Als dit een beetje wil rijden de komende dagen ga ik ook nog even opzoek naar een blauwe DE1, en een stuurrijtuig voor de dubbeldekker. Die mogen eigenlijk toch niet ontbreken.

En dan nog even een leuk verhaaltje tussendoor.
Zojuist die 'gele' aan m'n vrouw laten zien, en verteld dat deze 'nieuw' is. Krijg je meteen de vraag: had je er nog niet genoeg? ;-)

Maar goed dat ze niet op dit forum zit, want voor je het weet krijg je allerlei vragen over 6 nieuwe stomers.  :angel: