Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363622 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #255 Gepost op: 08 augustus 2017, 21:30:13 »
André,

Misschien wel handig. Opendcc decoderoverzicht.

https://www.opendcc.de/info/railcom/railcom_decoder_overview.html

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #256 Gepost op: 09 augustus 2017, 01:18:14 »
Hoi André,

Zoals je weet gebruik ik TrainController. Hiermee is het mogelijk om elke loc te calibreren en ze op + of - 2 cm nauwkeurig te laten stoppen. In de video van Ruud Boer legt hij uit hoe dit werkt. Ik weet niet of dit ook met i-train mogelijk is.

https://m.youtube.com/watch?list=PL59Ec0QtaozHiDO8WyOFyRJfVP15k3Ws5&v=kgn5G8tx5wY

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #257 Gepost op: 09 augustus 2017, 01:58:56 »
Hoi Ed,

De video even bekeken.

Dit is min of meer in iTrain ook mogelijk. Maar dan moet je dus ook calibreren met en zonder wagons etc. want als er een loc met 20 wagons de helix oprijdt is het gedrag toch net even anders dan wanneer het op het vlakke terrein gebeurd. Ja, de decoders hebben last afhankelijke zaken etc. maar het slippen van de wieltjes wordt niet meegenomen in de berekeningen.

Ja, er is veel mogelijk met het verfijnen van de calibratie, maar daar heb ik niet altijd evenveel zin in  ;D
Dus ik houd een margin aan die net wat meer is dan 2 centimeters, dus zo'n 10.
Bij stations op het vlakke terrein kom ik dan inderdaad ergens uit rond de 2-4 centimeter, en in de helix wat meer. En dat is in eerste instandie voldoende.


Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #258 Gepost op: 12 augustus 2017, 03:04:05 »
Zo, ik was wel een beetje klaar met m'n Fleischmann wissel besturingen.

Was helemaal vergeten dat ik uit NL nog 4 MP1 servos had meegenomen, et voila, m'n eerste resultaat met een servo was dan al snel geboekt.

Kon gewoon gebruik maken van dezelfde schakeldecoder als van de Fleischmann aansturing: DR4018.
Moest wel de schakeltijd aanpassen, staat nu op 1000ms in iTrain, en dan doen ze het geweldig.

Nog wel even nadenken over het geluid, je hoort het motortje wel voor 1 seconden, dus eens kijken of we dat nog wat kunnen isoleren.

En er zitten ook nog terugmelders op mbt de stand, dat gaan we later ook even aansluiten.

....als deze het goed doen, gaan we alle wissels er van voorzien.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #259 Gepost op: 12 augustus 2017, 03:17:05 »
Interessant. Kan eventueel dus met een kleine aanpassing ook ondervloers gebouwd worden.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #260 Gepost op: 12 augustus 2017, 04:15:52 »

Yep, doen de meeste denk ik ook.
Gat/gleuf boren vanuit de wissel naar onderen, zo'n 6-8 mm wijd, en dan aan de onderkant bevestigen. Stukje metaal er door heen en aan de servo en wissel bevestigen.

Bij m'n schaduwstation heb ik alles aan de bovenkant gemonteerd, en hoop dat ik er zo later ook nog bij kan. Waar de wissels zitten komt geen baan boven, en met een open frame constructie moet ik er dus in principe eenvoudig bij kunnen.

Waar het in het zicht komt, moet ik nog eens over nadenken wat ik daar ga doen, of wellicht dat er ergens op het forum al wat ideeen staan. Want je kunt dan natuurlijk het 'haakje' van de wissel zien dat wordt gebruikt. Verder is het dus niet meer mogelijk om eenvoudig/snel de wissel met de hand om te zetten. Althans dat is op het moment m'n ervaring.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #261 Gepost op: 12 augustus 2017, 04:23:59 »
Je hebt wel een terecht punt wat betreft het geluid van de servo. Bij mijn software schakelen de wissels binnen een wisselstraat nooit gelijktijdig maar netjes achterelkaar. Dit zou inderdaad een hele hoop en langdurig geluid zijn indien er bijvoorbeeld 6 a 7 wissels omgaan.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #262 Gepost op: 18 augustus 2017, 05:13:39 »
Zucht.....


.....een paar maanden geleden riep iemand op een ander forum: je moet eens naar BIDIB kijken, dat is een professioneel systeem.

Dus de afgelopen maanden eens naar gekeken. Al snel had ik een master en node opgeblazen omdat de handleidingen in het Duits zijn, en niet altijd 'uniform'. Er zijn nogal wat verschillende mogelijkheden mbt het aansluiten die je goed in de gaten moet houden.

Na het terug sturen van de master en node niet meteen bij de pakken gaan zitten, en verder gegaan. Vorige week alles netjes aan de gang gekregen, alhoewel je de modules zelf moet 'afsolderen' etc. etc. (Professioneel systeem? )

Vandaag krijg ik met geen mogelijkheid de extra module aan de gang die aan de node hangt. Hij licht netjes op, etc. maar geen melders meer te zien van deze module in enige SW die ik gebruik.

Als je dan naar de schemas kijkt, zie je dat ze twee printbordjes met ieder een microcontroller direct met elkaar met een flat-cable verbonden hebben....professioneel systeem gaat er dan weer door m'n hoofd.

Ik denk dat ik ruimte op m'n schap ga vrijmaken voor de printplaten/modules die het niet doen, of zijn er hier mensen met BIDIB ervaring die het wel allemaal netjes aan de praat hebben gekregen en wat ervaringen willen delen. Zo ja, dan graag.

....soms verlang ik terug naar m'n eerste ovaaltje van 45 jaar geleden, lekker rondjes draaien, geen problemen....

Andre

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #263 Gepost op: 18 augustus 2017, 06:44:30 »
Ik had nog nooit van BIDIB gehoord... Zo te lezen verre van 'Plug & Play'...
Overstap naar digitaal is wel'ns flink hobbelig inderdaad. Wat was analoog rijden toch simpel!  :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #264 Gepost op: 18 augustus 2017, 08:03:10 »
- als ik dan de volgende dag alles onder spanning zet krijg ik wel de info dat de melder bezet is, maar geen Railcom, moet ik eerst terug naar een loc of 8, en dan komt die Railcom info weer door.

Dat komt omdat de ESU decoders pas RailCom gaan zenden als ze een keer geaddresseerd zijn. Bij een herstart van de centrale is de refresh stack leeg... je zult ze dus eerst allemaal een keer moeten 'raken'.

De DR5000 heeft een optie onder 'Control' waarmee je kunt inschakelen dat de centrale de locs die in de refresh stack zitten op het moment dat je op de rode Stop knop drukt opslaat en weer activeert bij de volgende 'koude' start' ;)

Grtzz,

Karst

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #265 Gepost op: 19 augustus 2017, 06:26:26 »
Hoi Karst,

Bedankt voor de tip.

Wat ik inmiddels gedaan heb is Channel 1 uitgezet, want ik heb ergens gelezen dat als alle locs tegelijk aangezet worden, en hun adres willen gaan sturen, je de kant heb op een 'deadlock': ze willen allemaal iets versturen, maar dat gaat dus niet goed.

Wat jij zegt herken ik, wat ik daarvoor gedaan heb is in m'n baan plan een actie gemaakt die van alle loks het licht aan/uit schakeld, daarna zitten ze weer allemaal netjes in de stack.
Die zorgt er dus voor (voor zover ik het begrepen heb) dat dan via chanel 2 alle locs worden geactiveerd. Dit werkt prima. Het was wel even puzzelen voordat we op dit idee kwamen.

Zal eens kijken wat ik in DR5000 kan vinden, op het moment ben ik aan het experimenteren met BIDIB decoders. Als het werkt, dan is het interessant, maar is wel erg fout gevoelig vind ik zelf.
Heb vandaag gevonden dat er een los contact zat in 1 van de componenten, wat er voorzorgde dat 1 van de modules z'n data niet kon versturen naar de Node.

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #266 Gepost op: 21 augustus 2017, 06:17:33 »
De eerste  helft van het schaduwstation is min of meer gereed:
- Rails gelegd
- Alles bekabeld
- Railcom up and running
- En er voor de lol eens wat wagons en locs opgezet, om te kijken of ik wel genoeg materiaal heb  ;D

En een beetje gereden, wat daarbij tegenvalt is het geluid van de gelijmde rails. Zullen toch naar andere lijm moeten gaan zoeken.
De boekbinderslijm (1:2 verdund) en de 'hout/knutselijm' geven niet het gewenste resultaat.








charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #267 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:02:02 »
Dat ziet er strak uit, Andre  (y).

Wat betreft het tegenvallende geluid; heb je al geprobeerd om de Profi Rails te verlijmen met Pattex of UHU (Greenit Kraftkleber) ? Deze lijmen blijven flexibel.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #268 Gepost op: 22 augustus 2017, 00:52:32 »
Hoi Charp,

Nee, niet geprobeerd, omdat dit spul alleen in Europa te verkrijgen is voorzover ik het kan zien, maar bedankt voor de tip. Ga eens kijken hoe ik dat hiernaartoe kan krijgen.

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #269 Gepost op: 22 augustus 2017, 01:11:10 »
Elders op het forum staat er een draadje over stoomlocs die gereden hebben tussen Nijmegen & Kleef

M'n vader had een tijdje geleden een heel verhaal over waarom ik een modelbaan heb gekregen toen ik een jaar of 4 was, en destijds van m'n opa de Fleischmann 4177. Dat moet voor de man een enorme vracht geld zijn geweest, maar ja, ik was z'n eerste kleinkind. Hij vond het een geweldige machine.

In het land van Maas en Waal heeft tot 1934 een stoomtram rond geleden. M'n opa die toen een jaar of 25-30 was, maakte daar regelmatig gebruik van. Handig als hij was, had hij vrienden gemaakt met de machinist van de stoomtram, en kon zo 'gratis' in de cabine mee naar Nijmegen. Althans volgens de overleverings verhalen. Hij kon daar enorm genieten van de enorme stoom machines die zich aandeden op station Nijmegen. M'n vader wist de naam 'Jumbo' nog te herinneren, van toen hij ongeveer 20 jaar oud was, maar daar houdt het ongeveer wel mee op. M'n opa moet dus veel meer gezien hebben, spookte al een tijdje door het hoofd. Dus toen ik dit draadje zag, dacht ik van: dat is interessant. BR 17, BR 38, etc.

Vorige week waarschijnlijk 1 van de laatste Fleischmann 4117 gevonden op het internet (niet te verwarren met de 4177 van hierboven), en vandaag aangekomen. Nu eens gaan kijken wat voor wagons we hier achter kunnen plaatsen.
Altijd leuk om iets te hebben met een achtergrond verhaal.