Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 367860 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #150 Gepost op: 15 maart 2017, 04:29:51 »
Afgelopen weekend nog maar eens wat aan het schetsen/tekenen gegaan.

Ten eerste de drie stations er grof ingetekend:
- Links het hoofdstation
- Rechts een klein lokaal station, de grotere/langere treinen kunnen er lekker over het hoofdspoor door heen razen
- Boven op de berg een dubbel spoor, waarvan het binnenste een station kan gaan worden

Wat 'zijlijnen':
- Het linker en rechter station verbonden voor een pendeldienst tussen deze twee die dus door de berg heen gaat en voor wat afwisseling zorgt
- Op de onderste helix komt nu de brouwerij en wijngaard, en dus daar twee kleine aftakkingen voor het stallen van wat dranken wagons, welke via het kleine rechter station naar het rangeer gedeelte kunnen voor verder transport.

Het idee blijft dus dat er vanuit het  schaduw station de langere/grotere treinen zonder al te veel wissels etc. een grote ronde kunnen afleggen, en dat het kleiner materiaal dat goed over wissels en kruisingen kan voor afwisseling gaat zorgen door wat kleine sporen te bedienen.

De stations en banen moeten ‘vloeiend’ op de layout komen te gaan lopen. Voor het maken van de huidige schetsen gebruik ik waar mogelijk standaard rails op het moment. Omdat wat makkelijker en sneller tekenen is. Het linker en rechter station laten dus al zien dat het niet ‘strak’ op de baan komt te liggen, en ja, het moet nog vloeiender (maar het is nog even wennen aan de teken tool omdat voor elkaar te krijgen).

Andre



AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #151 Gepost op: 25 maart 2017, 22:49:26 »
Nu de ideeën wat meer vorm gaan krijgen, wordt het tijd om ze uit te gaan voeren.

Dat betekend dus het afbreken van de oude baan, en het opbouwen van de nieuwe.
Maar met de gedachte dat ik de komende weken/maanden nog wat bezoek uit Nederland krijg, waarvan je hoopt/verwacht dat ze toch nog wel wat rollend materiaal mee zullen brengen  ;), zou het jammer zijn als je dit niet werkend kunt tonen. Ook dat het wel een paar weken/maanden zal duren voordat we het eerste nieuwe traject werkend hebben, en je in de tussen tijd zo nu en dan even wilt rijden, is meteen alles afbreken niet zo'n heel goed idee. Dus eerst wat nieuws opbouwen, voordat we het oude totaal afbreken.

Het huidige gevaarte dus maar op wielen gezet (Hans  (y) ), zodat het min of meer verplaatst kan worden. Waar het 'min' sterker is dan het 'meer', omdat de onderbouw niet sterk genoeg is voor al te veel rol en rij werk. Maar het is gelukt.

 

Nu het geheel dus aan de andere/rechter zijde staat, kunnen we aan de slag met het leeg maken van linker zijde.
Dus het verwijderen van de schappen en andere toeters en en bellen van de muur, om vervolgens de schappen vertikaal door midden te zagen, zodat ze onder de plank gaan passen, en we een net uitzicht hebben op een schone en lege muur, waar we eventueel later nog wat decoratie kunnen plaatsen in de vorm van een panorama plaat. Voorlopig kunnen we het huidige gevaarte dus boven de schappen terug rijden, althans, dat is het idee.



Tijdens het leegmaken van de schap wordt het wel duidelijk dat er best wel veel stof in zo'n garage rond hangt. Meeste spullen zijn 3 jaar niet verplaatst, en hebben een duidelijke afstof beurt nodig.
Dat zet me toch even aan het denken:
1: Je wilt dus zoveel mogelijk stof in de toekomst vermijden.
2: Je wilt het makkelijk kunnen schoonmaken, minstens een paar keer per jaar, met de gedachte van: hoe minder stof er ligt, hoe minder kans het heeft om op de baan te komen.

Dus als eerste de Ikea schappen die we hebben van ruw grenen hout maar eens geschuurd en gelakt, zodat het makkelijker is om de stof later af te nemen.

En als je dan toch bezig bent, ga je ook nadenken over de ruwe niet geschilderde muren van 'gips' en de 'betonnen' vloer. Ook niet echt stof vriendellijk.

Dus toch alles maar even leeg maken.



En dan kunnen we de muren schilderen, en de vloer in de epoxy zetten!

De muren hebben we vorige weekend al geschilderd, en de epoxy is nu aan het drogen. Waarvan we dus morgen een plaatje kunnen plaatsen van het reslultaat.

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2017, 04:11:14 door AndrevdG »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #152 Gepost op: 26 maart 2017, 11:25:02 »

Beetje laat, maar ik kwam deze bietentrein nog voor je tegen. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #153 Gepost op: 26 maart 2017, 12:18:05 »
Citaat
... min of meer verplaatst kan worden. Waar het 'min' sterker is dan het 'meer', omdat de onderbouw niet sterk genoeg is...
Die onderbouw lijkt me sterk genoeg, het gaat bij rol- en rijwerk meer om de stijfheid van het geheel. Je kunt de boel veel stijver maken door de poten met diagonalen aan de bovenrand vast te zetten. Ik zie bij jou alleen horizontale latten.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #154 Gepost op: 26 maart 2017, 18:15:57 »
#Sobat

Bedankt voor de foto, dus ik kan er ook m'n 24xx voor zetten, leuk om te weten (bieten wagons heb ik ondertussen al).
De afgelopen maanden wat ingelezen over kolen transport in Nederland, ook erg interessant, dus m'n volgende setje wagons gaan kolen wagons worden.

#Mbt de onderbouw

Bedankt voor het meedenken.

Ja, het gaat inderdaad om de stijfheid. In eerste instantie stonden er gewoon 6 grove poten onder, sterk genoeg voor het gewicht, maar alles ging van voor naar achteren en van links naar rechts. Om het van voor naar achteren op te lossen heb ik op twee plekken diagonalen gezet, 1 ervan kun je nog net zien, achteraan in het midden. Die andere net niet, die zit links, kijk je tegen aan. Wat mij verbaasde was dat toen ik de horizontale latten met houtlijm op de staande palen had gemonteerd, dit eigenlijk nog sterker was dan de diagonalen.

Voor het van links naar rechts heb ik dit nog even achterwege gelaten, zodat ik makkelijker onder het geheel kan komen. Na jouw opmerking ben ik wat intensiever gaan nadenkener over het volgende ontwerp voor de onderbouw. Hier ga ik op de twee uiteinden twee palen naast elkaar plaatsen met een afstand van 50 cm er tussen, en deze palen dan diagonaal verbinden. zodat de uiteinden er voor moeten zorgen dat het geheel niet van links naar recht kan, maar ook dat ik er in het midden dus makkelijk onder kan komen (en er weer onderuit). Die 50 centimeter is ook ongeveer de breedte van de schappen die er onder komen.

En dan hier het resultaat van de epoxy vloer, moet zeggen dat dit nog een heel karwei was, maar dat ik over het eind resultaat zeer te vreden ben (heb reviews gelezen op Home Depot waar het allemaal veel minder goed is gegaan).

Dus we kunnen aan de slag gaan met het wederop bouwen van de (nieuwe) baan.


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #155 Gepost op: 27 maart 2017, 11:08:50 »
Tsjonge, wat een mooie ruimte wordt dit voor je baan, Andre. Het garagegevoel is er nu wel vanaf.

Dat epoxy op de vloer, is dat niet glad ? Ziet er in ieder geval mooi uit ! Lijkt mij inderdaad goed schoon te houden. Misschien is dit ook wat voor mijn kelder.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #156 Gepost op: 27 maart 2017, 17:19:27 »
Hoi Peter,

Ja, epoxy kan enorm glad zijn/worden, zeker als er water op komt! Maar ja, California en water, dat gaat niet samen  ;)

Andre


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #157 Gepost op: 03 april 2017, 04:35:41 »
Vandaag maar eens wat nostalgie opgeruimd: m'n oude 'analoge' control panel uit de jaren 80 van de vorige eeuw.

Vond dat ik het ondertussen vaak genoeg onnodig in de handen heb gehad, en met het huidige DCC tijdperk verwacht ik niet dat ik het ooit nog ga gebruiken.




- Kast gemaakt door een 'echte timmerman' die ik zo nu en dan hielp met z'n computer, een echte Commodore 64!
- Bovenste rij: de schakelaars voor het manueel bedienen van de seinen en wissels, inclusief 6 witte schakelaars voor het aan en uitzetten van de verlichting in de huisjes.
- Rechts boven: het sleutel contact om te voorkomen dat huisgenoten spontaan met m'n trein gingen rijden.
- Links onder: twee maal drie uitsparingen voor twee Temsi transformatoren, een grote en een kleine. Met daar onder twee maal twee schakelaars voor het aan/uit zetten van de AC en DC spanningen van de trafos (1 schakelaar is al verdwenen)
- Rechts onder: 10 schakelaars voor het aan/uit zetten van de spanning op wel 10 ! baanvakken.
- Rechts in het midden: 5 schakelaars voor het omschakelen van de rij spanning voor het voor/achterwaarts laten rijden van de locomotieven, ook hier al 1 schakelaar verdwenen in het verleden.



AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #158 Gepost op: 10 april 2017, 16:14:29 »
Het afgelopen weekend het eerste gedeelte van het frame afgebouwd, geschuurd en in de lak gezet. Hier komt op de onderste laag een gedeelte van het schaduw station, en daar boven de baan.
Modulair opgebouwd, en veel lijm verbindingen gebruikt, zodat we later weinig diagonalen nodig hebben.
En inmiddels staat het al in de garage.

We kunnen nu dus aan de slag met het schaduw station, zal wel een paar weken duren. Dan kunnen we de oude baan afbreken, en beginnen met het plaatsen van de nieuwe baan boven het schaduw station.




AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #159 Gepost op: 18 april 2017, 23:52:37 »
Van de week een filmpje gemaakt van m'n huidige layout, zodat anderen op afstand ook kunnen bewonderen waar ik zoal meebezig ben.

Het is eigenlijk best een gaaf 'station', waar veel mogelijk is. Voorwaarde is wel dat alle wissels het 100% doen. Heel af en toe blijft er een spoeltje hangen/weigert deze. Nog iets om op te lossen, of melders op gaan zetten.

En ja, de locomotieven zijn uit verschillende tijdperken, en verschillende landen ;-) Heb gewoon even gepakt waar ik zin in had. Maar als je gaat graven in de history, dan is het wel grappig om te zien dat de stomer met kolenbakken en de Veolia in het verleden over het zelfde traject hebben gebanjerd: Nijmegen - Roermond. De 1 in 1946, de ander in 2006.

In het filmpje draait het gewoon op de automaat, zonder dat er trajecten of zo zijn ingevuld, behalve dan voor de schoonmaak trein, die volgt wel een 'schoonmaak' traject, zodat hij alle sporen tegen de wijzers van de klok in aandoet.

Filmpje!

Andre

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #160 Gepost op: 19 april 2017, 06:04:24 »
Hoi Andre,

Leuk filmpje. (y) In het verleden had ik ook wel eens wissels die weigerden. Van 14 naar 19 Volt gegaan en nooit meer last van gehad.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #161 Gepost op: 19 april 2017, 06:16:22 »
toevallig 5 Juni in NL?

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #162 Gepost op: 19 april 2017, 06:19:15 »
Nope, dan ben ik al weer terug in Thailand

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #163 Gepost op: 23 april 2017, 05:51:31 »
Vandaag nog eens in detail gekeken naar m'n helixen.

Het gebruik van de 6125 rails van Fleischmann is dus niet de beste keus geweest ;-)

Naast krommingen in het horizontale vlak, wat we verwachten, zijn deze er ook in het vertikale vlak.
Voor m'n 'volgende' baan heb ik al besloten om deze zoveel mogelijk te vermijden, en voor minder scherpe gradiaties te gaan. Vandaag maar weer eens bevestiging gekregen dat dit een goed idee is. Sommige wagons en locs kunnen al dit hobbelen niet aan, en geraken uit de rails.

Toevallig gefilmd op plekken waar ook de draadjes aan de rails gemonteerd zijn, maar dat is dus toeval. 10 Stuks 6125 vormen een cirkel, dus 10 keer per rondje zie je de loc op en neer gaan. Niet handig!

Vandaag maar eens even vast gelegd op 'film'.
Toch maar goed dat dit alles een 'test baan' is, waar we dus veel van geleerd hebben en nog steeds van leren.

Andre

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #164 Gepost op: 23 april 2017, 11:05:31 »
Ik denk dat je op de overgangen nog extra moet lijmen of een spijkertje erbij zetten want die bochten lijken wel gewoon kromgetrokken
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf