Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
Vandaag om 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
Vandaag om 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:00:48
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11

Auteur Topic: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega  (gelezen 54789 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega
« Reactie #165 Gepost op: 27 November 2016, 14:25:05 »
Gisteren een middagje getest met 2 tablets en 2 phones tegelijk gewerkt. Alles lijkt goed te gaan en alleen tegen het einde de fenomenen ondervonden die je beschreef van de niet snel reagerende WAM. Dit is op dat moment veroorzaakt door het afhaken van 2 phones en een tablet. Daar ging het fout. Ik verwacht dus dat kontinu aan en afmeldende phones je probleem veroorzaken. Blijkbaar kan de WAM daar niet goed mee overweg.

Daar zit mogelijk wel wat in.

Verder heb ik geen traagheid ontdekt. Wat mij wel opviel is dat de treinbesturing van dezelfde lok wel op de andere phones werd overgenomen maar de wissels niet. Dat had ik wel verwacht en geburde alleen in het begin op 1 tablet, daarna niet meer. Wel veel last gehad van crashende z21 apps. Met name bij opstarten en schakelen naar andere schermen was het regelmatig raak. De melding z21 is gestopt kwam dan en was ie weg...

Ik ga ook maar eens aan de gang met de wam die ik van Leen te leen heb :) Eens kijken wat we er mee kunnen doen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega
« Reactie #166 Gepost op: 27 November 2016, 15:13:04 »
Citaat
Ik verwacht dus dat kontinu aan en afmeldende phones je probleem veroorzaken. Blijkbaar kan de WAM daar niet goed mee overweg.

Wat mij opviel tijdens spelen met dat spul is dat de phone / tablet zich niet (altijd) afmeldt met LAN_LOGOFF als je app afsluit....
Daardoor blijft een phone/tablet een minuut lang aanwezig in deWAM en die blijft maar broadcasten sturen en met wat pech de netwerklaag retries e.d op netwerk gooit....

Citaat
Wel veel last gehad van crashende z21 apps.

Vertel mij wat, stuur wat verkeerde info en die app crasht...

Mvg

Robert
« Laatst bewerkt op: 27 November 2016, 16:00:10 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 28 November 2016, 13:40:31 »
Hallo leen

ik ben geïntrigeerd geraakt door je idee om met een arduino een Z21 te emuleren
De sketch XpressNet_Z21_Ethernet_v2 van Pgathow draait ( na wat kleine aanpassingen) in combinatie met een multimuis als master bij mij inmiddels zowel op de arduino uno als de mega in combinatie met een w5100 netwerkcard

2 tablets met de z21 app als besturing is geen probleem, wel zie je dat soms gegevens van tablet 1 niet worden doorgegeven naar tablet 2 en vv

de sketch "Z21-multimouse-slave" bij mij is instabiel (leek wel sneller op commando's te reageren)

groeten

dick

NB aanpassingen  pin 4 op output en high (SD card disable), pin 253 bij de mega op output, serial debug disable, 29 devices ipv 31

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 28 November 2016, 14:01:33 »
Dick, bedankt voor je post.
Ik heb ergens een "Z21-multimouse-slave" met een fix gevonden, die ik gebruik.
Maar misschien is die ook nog wel instabiel, geen idee.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 02 December 2016, 21:41:17 »
Met hulp en inspiratie van Dick en met zijn sketch heb ik weer wat vooruitgang kunnen boeken.
Het zat in het begin weer eens niet mee, maar achteraf bleek ik (evenals bij de Mega) de RSE draad op pin 3 gezet te hebben, maar die moest hier op pin 9. :-[

Ik heb nu ook een lok rijdend gekregen met een WAM op basis van een Arduino Uno met Dick zijn sketch.
De respons van de besturing lijkt direct, maar het beeld ijlt na. De groene streepjes van meer snelheid verschijnen pas een seconde of zo na het omhoogschuiven met de vinger in de foon.

Vanmorgen heb ik de W5100 ethernet shield op de andere WAM vervangen door de W5200. Uiteindelijk werkte dat met de W5200 library van Seeed studios.
Er is echter wel een probleem. In de serial monitor zie je dit:
Citaat
Client ask: LAN_GET_LOCOMODE with address:23
Client ask: LAN_X_GET_FIRMWARE_VERSION

Bij de eerste regel stuur ik een lok met adres 23 aan.
Bij de tweede, die regelmatig verschijnt, zie ik òf soms heel even rechtsboven in de app het rode kruisje van geen verbinding komen en weer weggaan, òf de app kapt er ineens helemaal mee.
Elke 3 tot 5 minuten gooit hij op die manier de app plat, terwijl de lok gewoon doorrijdt.

Wel vooruitgang, maar we zijn er nog niet helemaal.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 20:02:24 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 03 December 2016, 12:36:02 »
Bij de WAM met de Uno worden alle commando's zo te zien direct zonder vertraging opgevolgd.
Wel vertoont de Roco app in het beeld van de foon of tablet een vertraging in het opkomen en neergaan van de snelheidsstreepjes.
Het omschakelen van voor- naar achteruitrijden wordt wel acuut in beeld gebracht.
Bij "STOP" (de grijze STOP maast de snelheidsbalk) is het niet zichtbaar omdat er niets oplicht.
Je vraagt je af waar die vertraging van de streepjes in zit...  ???

Als ik op de "STOP" knop van de Multimuis druk, dan verschijnt de flits netjes op de foon.
Als ik dan op de foon op"GAAN" druk, dan kun je gewoon weer rijden en staat ook de muis niet meer op stop.

We hebben ook nog een andere app, nl. Digitrains.
Voor zover ik het nu kan bekijken gaat het daarmee wel allemaal flitsend en is er geen sprake van vertraging.

N.B. ik kan dit hier alleen uittesten met één enkel treintje op een spoortje van 1m80.
Het is wel van belang dat er maar één app tegelijk werkend is op foon of tablet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 12:55:25 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 03 December 2016, 13:37:04 »
Ik gebruik de 5V versie van een Waveshare RS485 board bij de WAM als ExpressNet interface:
http://www.waveshare.com/wiki/RS485_Board_(5V)

Zou het mogelijk zijn om daar 2 arduino's tegelijk op aan te sluiten?  ???
Wie weet er of dat werkt?

Leen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #172 Gepost op: 03 December 2016, 13:50:57 »
Ha Leen, ik weet niet of dat mogelijk is. Ik zou het zelf niet doen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #173 Gepost op: 03 December 2016, 15:05:59 »
Je bedoelt dat je de TX en RX lijnen van 2 Arduinos aan elkaar gaat knopen? Gaat niet werken voor dit doel. Misschien zelfs schade.
Daar is nou juist het 485 protocol voor bedoeld, om een ster netwerk te bouwen. De Arduino uitgangen zijn daarvoor niet geschikt.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 03 December 2016, 15:14:40 »
OK, duidelijk.
Hier kan ik iets mee, ook al is het in dit geval niets.  ;D
Bedankt, Hans.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 03 December 2016, 15:17:16 »
Ik heb nog even een test gedaan met de Mega-WAM met het W5200 board, maar nu met een andere W5200-library.
De Roco app werd er na enige minuten opnieuw uitgegooid, maar de Digitrains app bleef het gewoon doen.
Ik neig er nu ineens sterk naar om de DT-app maar op de baan te gaan gebruiken.

........20 minuten later....
De Roco app is er al een keer of 4 weer uitgegooid, maar de Digitrains app op de 2e foon doet het nog gewoon.
De Roco app is dus gewoon instabiel, of heb ik het misschien mis?  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 15:35:49 door St00mboy »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 03 December 2016, 16:53:21 »
Hoi Leen,  is al dit moois op Houten Digitaal te bewonderen?

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 03 December 2016, 19:55:27 »
Nee, Frits, helaas hebben we op Houten-Digitaal geen podium om het te kunnen demonstreren.
Ik kan de Uno en de W5100 wel meenemen, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.  ;)
Op 21 en 22 januari sta ik met de BNLS-Forumbaan in Rijswijk en daarheen neem ik het mee.
Het doel is om dan uit te vinden in hoeverre we in een drukke beursomgeving met weet-ik-hoeveel netwerken nog op zowel 2,4 als op 5 GHz aan de bak kunnen komen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 20:05:02 door St00mboy »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 03 December 2016, 20:35:13 »
Dan kom ik in Rijswijk kijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #179 Gepost op: 03 December 2016, 21:40:12 »
    Citaat
    Gaat niet werken voor dit doel. Misschien zelfs schade.

Met een OR poort kun je er denk ik komen,

• Tx van beide arduino's beiden op de OR ingangen (vraag me even af wat de default state is van de Tx pin uitgang als er niks gezonden wordt... Al die default hoog is dan zal deze oplosing niet werken
    • Control signaal naar 485 ook op een or poort van beide Arduino's, idem als boven, standaard hoog signaal zal niet werken
    • Dan Rx signaal per 1 OR port naar iedere Rx.
    [/li]
    [/list]

De Arduino stuurt alleen data op de 485 bus als die geadresseerd wordt en er wat te zenden is...

Hieronder even basis schema, links zijn Arduino's op, rechts i even 485 IC ipv dat ene 485 boardje, maar in de basis gelijk.

Mvg

Robert
    « Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 21:43:15 door Robert E »
    MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
    Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...