Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Een NS 2000 voor de SGB!  (gelezen 193823 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #30 Gepost op: 05 July 2016, 20:35:03 »
We zullen, vrees ik, nog wel lang moeten wachten op het eerste houten rijtuig als de 2000 komt.
Dirk

Aan het eerste te restaureren houten rijtuig wordt ook al rustig achter de schermen aan gewerkt. Maar de voorbereiding is gewoon een hoop werk. Moet ik alleen mijn inlognaam wijzigen in C 7032  ;D

Er zijn meerdere projecten die naast elkaar kunnen bestaan, er zijn ook meerdere teams aanwezig in Goes.

Gezien wat er de laatste jaren door de SGB is gerealiseerd, zou een klein beetje meer vertrouwen op zijn plaats zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #31 Gepost op: 05 July 2016, 22:43:06 »
Ik ga ervan uit dat elke vrijwillger zo zijn specialisme heeft en dat het niet voor de hand ligt dat typische houtbouwers ( bv voor een C 7032) zich met enthousiasme op een dieselmotor zullen storten. Keerzijde ervan is natuurlijk dat de diesel-geinteresseerden die zonder emplooi rondlopen bij het arriveren van een vers slachtoffer natuurlijk minder makkelijk verleid worden andere vaardigheden te gaan aanleren.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #32 Gepost op: 05 July 2016, 23:33:04 »
Even een heel andere vraag: Wat bepaalde dat juist dit type locs in Europa belandden, en niet de Alco RSD?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #33 Gepost op: 05 July 2016, 23:45:21 »
Dubbele prime movers. System redundancy.

Een RSD is ook veel te zwaar. Meer dan 100 ton.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #34 Gepost op: 06 July 2016, 07:11:58 »
Ze zijn gebouwd volgens specificaties van de strijdkrachten. Whitcomb had ervaring met de bouw van lichte diesellocs, maar het was geen van-de-plank product. De locs die nu nog in de VS aanwezig zijn, kwamen ook uit army surplus dumps, net als de 2000.

Leuke pagina over de fabriek.
http://www.robertsarmory.com/whitcomb.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #35 Gepost op: 06 July 2016, 15:04:59 »
Aan het eerste te restaureren houten rijtuig wordt ook al rustig achter de schermen aan gewerkt. Maar de voorbereiding is gewoon een hoop werk. Moet ik alleen mijn inlognaam wijzigen in C 7032  ;D

Er zijn meerdere projecten die naast elkaar kunnen bestaan, er zijn ook meerdere teams aanwezig in Goes.

Gezien wat er de laatste jaren door de SGB is gerealiseerd, zou een klein beetje meer vertrouwen op zijn plaats zijn.

Groeten Arjen

Dat vertrouwen is er echt wel, om dat te doen verdwijnen  is meer nodig :-)
Ik maak me alleen zorgen over het versnipperen van middelen door een veelvoud aan  (overigens in dit geval zeer lovenswaardige) projecten.
En dat geldt lang niet alleen voor de SGB overigens.

Dirk

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #36 Gepost op: 06 July 2016, 23:11:41 »
Een landelijk collectiebeleid zal wel een utopie blijven. Gelukkig is het scala hier in den lande wel dusdanig breed dat we alleszins tevreden kunnen zijn (behalve misschien de enkele liefhebber van grotere NS-stoomlocs, maar ja...)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #37 Gepost op: 07 July 2016, 01:04:31 »
Te klagen zal er toch altijd wel blijven, hoeveel materieel je ook restaureert of herbouwd als replica, gaten zullen er blijven en daarmee zullen er genoeg zijn die menen dat er wat mist....

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Modelspoor is emotie...
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #38 Gepost op: 07 July 2016, 09:55:46 »
Misschien kan het Spoorwegmuseum hier ook nog iets in betekenen. Er zijn per slot van rekening diverse stukken uit de collectie van het museum die uitgeleend zijn aan diverse museumbedrijven in den lande, terwijl de ZLSM volgens mij (maar correct me if I'm wrong) een Zweedse (!)  stoomloc heeft die eigendom is van het museum.
En dan de loc laten opknappen in een hoekje van een van de dieselwerkplaatsen van NedTrain (goodwill heet dat ;D) in een zodanig tempo dat ie dan idd in 2019/2020 weer kan rijden. Ik weet het, wishfull thinking, maar een mens moet och een beetje kunnen dromen...

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #39 Gepost op: 07 July 2016, 10:45:27 »
Ik snap de relatie van het Spoorwegmuseum en het opknappen bij een dieselwerkplaats van Nedtrain niet helemaal...

Buiten dat, Nedtrain heeft praktisch geen dieselwerkplaatsen meer....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #40 Gepost op: 11 July 2016, 17:13:59 »
Foutje :angel:
« Laatst bewerkt op: 11 July 2016, 17:16:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #41 Gepost op: 11 July 2016, 17:15:35 »
Om dat men niet vergeet, morgen in de nieuwe Railmagazine :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

M. Kastelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #42 Gepost op: 11 July 2016, 21:27:01 »
Beste spoorweg liefhebbers!

Er is helaas nogal wat verwarring ontstaan over de loc en de SGB. Bij deze een officiele toelichting ter verduidelijking.

De NS 2000 en het beleidsplan van de SGB:
De optie voor een dergelijke locomotief is al enkele jaren geleden binnen de SGB besproken en opgenomen als onderdeel van het beleidsplan. Echter, dat betreft de "uitgebreide" werkversie en niet de beknopte gepubliceerde publieksvriendelijke versie.
Daarin is een "grote hoofdlijn diesel locomotief" benoemd als iets dat we als een toevoeging zien voor ons publiek. Het is dus met name de extra attractiewaarde die de loc met zich meebrengt en niet omdat zo'n loc wenselijk is voor onze kerncollectie.
We realiseren ons namelijk erg goed dat 99% van onze bezoekers komt om naar treinen te kijken en dat men echt geen boodschap heeft aan de hele geschiedenis daarvan of aan rijtuigen die nog niet zijn gerestaureerd. Er binnen de SGB zijn er slechts een beperkt aantal van de hoofd aandachtstrekkers te zien, namelijk locomotieven. We hebben een aantal stoomlocomotieven maar merken dat ook diesel locomotieven goed werken als publieks attractie, net als de andere vreemde eend, een NS 1100 doet. Publiek kijkt graag in de inmiddels opengestelde cabine en kinderen vinden het prachtig.
Het gaat hierbij dus niet om onze kerncollectie waarop we zoveel mogelijk de focus leggen als het gaat om restauratie, planvorming enz.

Maar we zijn nu ook weer niet zo kort door de bocht dat alles wat publiek trek zomaar aan kan komen waaien! Bij ons dus geen grote 52-er want dat heeft geen enkel verband met onze collectie. Een 2200 evenmin. Een 2400 heeft als link dat ze heel lang op onze lijn zijn ingezet voor de bietentreinen en dat dit lokaal ook nog erg bekend is. Het geeft daarom een gevoel van nostalgie. Dat bied in de toekomst mogelijk ook opties voor leuke attracties zoals het rijden van een bietentrein enz. met mogelijkheden op lokale financiele bijdragen vanwege dat lokale karakter.
Een 2000 heeft weer een ander kader waarom dit wel zou kunnen. Het past goed bij de collectie, immers tussen 1939 en 1946 is er weinig veranderd bij NS. De loc reed eerste jaren alleen maar met vooroorlogs materieel. Daarnaast reed de loc op de Zeeuwse lijn en is er aansluiting op ons overige ex oorlogs materieel zoals stoomloc Enter, de rangeerdiesel Bever en de flatcar.
Historisch bezien zijn het bovendien de eerste hoofdlijn diesels bij NS geweest. Maar bovenal is het een unieke loc binnen de collectie Nederlands historisch materieel!

Beide vervullen daarmee ook hetgeen in het beleidsplan is gesteld en beide projecten zijn indertijd gestart. De 2400 bleek toen nog veel te kostbaar, een 2000 was nergens te vinden in betaalbare / bruikbare staat. En toen kwamen, enkele jaren later, beide min of meer tegelijk in een stroomversnelling. De 2400 kwam op het moment dat de onderhandelingen over de 2000 de goede kant op gingen. En nu blijken beide projecten onverwacht door te kunnen gaan.

Rijvaardig of niet?
Het is nooit de bedoeling / eis geweest dat de loc of locs rijvaardig zouden zijn of op korte termijn worden. Voor beide is in eerste instantie een statische rol bedacht. Natuurlijk probeer je een zo goed mogelijk exemplaar te vinden zodat je in ieder geval in een later stadium de mogelijkheid hebt de machine rijvaardig te maken. Daarom wordt hier ook erg goed naar gekeken!
Maar binnen de SGB daarvoor komende jaren echt geen ruimte, zowel qua werkplaats capaciteit als financiele middelen. Er staat genoeg "kerncollectie" te wachten op herstel en dat heeft nu eenmaal voorrang (zoals stoomloc Wittouck). 
Financieel kan en zal de SGB niets kunnen bijdragen in beide projecten.
Qua mankracht in de werkplaats is dat voor nu ook het geval. Er staan twee OmCs in aanbouw en het lopende onderhoud vergt komende jaren ook erg veel energie.

Maar die kaders maken beide projecten niet onmogelijk mits e.e.a. maar goed is afgedekt. Door verschillende SGB-ers is er hard gewerkt om te proberen zo'n hoofdlijn diesel binnen te halen. Een aantal ging voor de 2400, een aantal voor de 2000.
In beide gevallen zijn de projecten zo opgezet dat aan de hoofdeisen wordt voldaan en daardoor is er bij de SGB zeker ruimte voor de komst van beide locs.
Voor de 2400 is voor nu alleen gepland dat deze een eenvoudige schilderbeurt krijgt volgend jaar en daarmee is de loc al meteen toonbaar.
Voor de 2000 is voor nu alleen gepland dat deze binnen het project al direct uiterlijk wordt terug gebracht in USATC staat (zonder inzet van de SGB werkplaats) zodat deze eventueel in 2020 "op tournee" kan.
Al het andere aan suggesties enz. is speculatie buiten de SGB om.

Voor de NS 2000 is vrijwel alles inmiddels rond, inclusief uiterlijk herstel. Het ontbreekt nu eigenlijk alleen nog aan middelen voor de grote overtocht! Om deze reden is een crowdfunding actie nodig en hopelijk zijn er genoeg diesel liefhebbers die hierbij willen bijdragen!

Ik hoop dat dit een heleboel vragen oplost!

Groeten,

Maykel Kastelijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #43 Gepost op: 11 July 2016, 21:36:52 »
Kijk, dat is een duidelijk verhaal  (y)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Een NS 2000 voor de SGB?
« Reactie #44 Gepost op: 11 July 2016, 21:52:00 »
Mooi en duidelijk verhaal.
Ik hoop dat het lukt de loc naar NL te halen.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/