Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?  (gelezen 5645 keer)

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Gepost op: 23 June 2016, 17:05:54 »
Heeft iemand een idee waar ik de keerlus module moet plaatsen?

Dit is 1 van de schaduwstations.
Hier zit een lus in en we komen er niet uit waar we de module moeten plaatsen.

De bedoeling is dat er treinen op de kopsporen komen te staan en die terug rijden over de kruiswissel.
Hier komen we denk ik in de problemen.

We gaan rijden met de computer ( I-train en digikeijs )

Op de afbeelding kun je zien dat de railspiraal weg gehaald is.



Alvast dank voor jullie input
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2016, 17:13:14 »
Ik denk dat je je sporenplan moet aanpassen.  8)
Je langste trein moet in de keerlus kunnen staan (rijden) waarbij de elektonica dan zorgt voor de juiste, snelle, ompoling van de sporen.
Met dit sporenplan heb je volgens mij 3 keerlusmodules nodig, één per rondlopend spoor, die kun je makkelijk inderbreken.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2016, 17:16:55 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2016, 17:27:53 »
Lijkt lastiger dan het is. In feite zijn de drie rondlopende sporen geen keerlussen, omdat je helemaal links tweesporig aansluit. Er is maar één keerlussituatie. De enige kortsluiting zit tussen de afbuigende poot van het gele Engelse wissel en de afbuigende poot van het grijze wissel direct links daarvan. Haal deze verbinding weg en het probleem is weg. Zet daar dus in elk geval een dubbele isolatie tussen.

Dan is de vraag wat je gebruikt als om te polen sectie. Ik denk dat ik daarvoor de wisselstraat van het toevoerende spoor links zou gebruiken. Dit betekent isolaties op de twee andere wisselpoten van deze twee wissels en aan het begin van de boog. Omschakelen met een Lenz keerlusmodule of met een lichtsluisje over de isolatie in de afbuigende poot van het gele Engelse wissel.

Beter zou zijn om je sporenplan iets aan te passen met een lang genoeg spoor tussen de afbuigende poot van het gele Engelse wissel en de afbuigende poot van het grijze wissel direct links daarvan. Dan kun je daar de keerlusschakeling in bouwen. Overigens hoeft het om te polen stuk spoor niet zolang te zijn dat de hele trein erin past, zolang het stroomafnemende stuk van je trein er maar in past.



Is dit wat?

Grtz,

Huib
« Laatst bewerkt op: 23 June 2016, 17:43:36 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2016, 17:29:15 »
Je hebt 3 lussen zoals ik het zie. De kopsporen staan hier los van. Bij de gele lus. De onderbreking net na het kruiswissel maken en net voor het wissel aan de andere kant.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22559
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2016, 20:13:18 »
Nee, Huib heeft gelijk, er is maar één kortsluitpunt te zien. Is die overgang daar echt noodzakelijk?
Overigens kunnen er links van dit deel ook kortsluitpunten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2016, 20:18:09 »
Inderdaad, nu zie ik het ook.
Stuk links met de eerste twee wissels moet dan de lengte krijgen van de langste trein.
No dress rehearsel, this is our life.

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2016, 20:34:22 »
Tja

Het liefst houd ik die kopsporen wel in het plan
aangezien ik meerdere treinen heb met een stuurstandrijtuig.

Ik kan bij de tweede afbeelding van huib het deel verlengen tot in de rail spiraal dus lengte van mijn langste trein kan.

Iemand anders nog ideeen?
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2016, 21:28:01 »
Ik zou de hele module achterwege laten. Het ompolen van de geel gemarkeerde rails kan ook worden beïnvloed door de stand van de wissel: Met de stand van de Engelse wissel en bijbehorende links liggende wissel schakel je met een relais ook de polen om naar de polen van de rails waarmee het verbonden is met de wissels.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Carpe diem
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2016, 22:40:46 »
Zoals ik het zie is de keerlus ook nog eens een keer in twee richtingen te berijden.
Dit maakt het nog iets gecompliceerder. Bovendien kan de wissel voor extra problemen zorgen als hij al dan niet zelfdenkend (Profirails) is en stroomvoerend schakelt. Naar mijn idee vraagt het om problemen om een kruiswissel in het detectiestuk van de keerlusmodule te hebben.

De sectie waarin een keerlusmodule kijkt hoe de poling is zodra er een trein binnen rijdt behoeft zeker niet zo lang als de hele trein te zijn. Bij het rijden in twee richtingen bestaat dat detectiestuk uit 5 secties. Zodra de lok in die secties binnenrijdt wordt al dan niet omgepoold. Voor eventuele verlichte rijtuigen die achter de lok hangen heeft dit geen consequenties, in ieder geval niet bij digitaal rijden. Dat zijn mijn ervaringen.

Succes
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2016, 22:46:37 »
Ik zou de hele module achterwege laten. Het ompolen van de geel gemarkeerde rails kan ook worden beïnvloed door de stand van de wissel: Met de stand van de Engelse wissel en bijbehorende links liggende wissel schakel je met een relais ook de polen om naar de polen van de rails waarmee het verbonden is met de wissels.
De grap van een keerlusmodule is dat de trein gewoon door blijft rijden zonder dat je iets van het ompolen merkt. Jouw oplossing is geschikt voor analoog rijden waarbij de trein moet stoppen.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2016, 22:51:50 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6287
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #10 Gepost op: 23 June 2016, 23:04:34 »
Ik zou de kopsporen loshalen van binnenste keerlus en zodanig dat ze via normale wissel bereikbaar zijn van linker en rechterspoor. Deze wissel 4 maal isoleren aan zijde van linker en rechterspoor en dan geheel schakelen met dubbel relais.
Kun je in computerbesturing koppelen aan stand van de wissel.
Of de rest een keerlus is hangt af van de layout van de rest van de baan (oftewel: zijn linker en rechterspoor verder nergens verbonden ( BV bij station of aftakkende lijn).
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22559
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2016, 03:33:35 »
Ja, zoals Frank zie ik het ook.

De grap van een keerlusmodule is dat de trein gewoon door blijft rijden zonder dat je iets van het ompolen merkt. Jouw oplossing is geschikt voor analoog rijden waarbij de trein moet stoppen.

Toch is zo'n oplossing in dit geval wel bruikbaar. Ik begrijp dat Jurrien vooral de kopsporen via twee rijwegen bereikbaar wil houden. Dan gaat de trein toch stoppen. Je kan het geheel van kopsporen isoleren en de polariteit afhankelijk maken van de gewenste rijweg.
Dus als een trein binnenkomt vanaf het onderste hoofdspoor linksboven, krijgen de kopsporen de polariteit van het onderste hoofdspoor. Vertrekt de trein naar het bovenste hoofdspoor, dan krijgen de kopsporen de polariteit van het bovenste hoofdspoor. Of omgekeerd natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 24 June 2016, 03:42:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2016, 07:56:33 »
De oplossing van Huib is een goede. Het enige probleem zit hem inderdaad bij de DKW. Je kan de sectie verlengen tot in de spiraal. Dat moet geen probleem zijn. Daar heb je meer dan tig meter voor  :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2016, 08:35:46 »
Het is redelijk simpel. Alleen de DKW aan de linkerkant dubbel isoleren. Afhankelijk van de stand deze met de drie kopsporen ompolen. Dus rijdt je op het bovenste spoor in/uit dan gelijk aan het bovenste spoor. Rijdt de trein op het onderste spoor in/uit dan gelijk aan het onderste spoor.
Dit hoeft helemaal geen keerlusmodule te zijn, maar een relais, die gelijk met de DKW geschakeld wordt.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2016, 09:03:43 »
Oke..

We gaan het proberen op de manier zo als Huib aangeeft.

Nu is er nog een punt waar volgens mij een probleem is.

Dit is bij de andere spiraal, Hier zit aan de bovenzijde een aftakking met een wissel en een kruiswissel.
Hier is volgens mij nog eens het zelfde probleem.



Zie deze wissels.
Het dubbel spoor gaat naar het dubbel spoor van de afbeelding in het begin van dit topic.

Het enkele spoor gaat naar een kopstation. Hier zit verder geen lussen meer in.
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.