Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)  (gelezen 8895 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2016, 11:36:08 »
De hijsogen bevestigd en de handgrepen opnieuw gemaakt, maar nu van 0,5 mm draad en tevens zijn de imitatie bouten aangebracht.
Voor 4 handgrepen zijn er 8 nodig en ik heb er maar 8 gebruikt!  ;D

Het zijn zulke kleine dingetjes; het zijn net vlooien en ik was even bang dat ze zich ook zo zouden gedragen, namelijk wegspringen. Maar gelukkig waren ze allemaal gehoorzaam en bleven ze keurig op hun plek liggen zodat ik ze netjes kon vast solderen.



Het enige dat nu nog gemonteerd kan worden zijn de twee opstaptreden; een op elke kopkant, maar aangezien ik het remwerk besteld heb en dat nog moet monteren, wacht ik maar met de treden aangezien deze nogal erg makkelijk buigen. Zou zonde zijn als ze zouden afbreken.

Dus nu wachten op het remwerk en daarna ben ik er weer  :laugh:
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #31 Gepost op: 20 september 2016, 12:19:39 »
Na de vakantie en een 'sauna' periode op zolder maar weer rustig aan begonnen: het remwerk. Ook hierbij zijn weer een paar soldeerhulpjes meegeleverd.



Voor het monteren van de remschoenen en de U-beugels aan de triangels is een hulpje; de rechthoekige deeltjes solderen op de grondplaat.



Deze dienen om de beugels op te leggen waarna de remschoenen in het uiteinde geschoven worden en vervolgens worden de assen van de triangels weer in dit geheel geschoven en vast gesoldeerd.



Zo worden 4 sets gemaakt.



Daarna wordt weer een ander soldeerhulpje gebruikt. Dit bestaat uit twee frames, twee u-vormige klemmen en twee grote en twee kleine schijven.



Ook zijn er een aantal 'rechthoekjes'. Vanaf de documentatie maar even kijken hoe e.e.a. werkt; het is even puzzelen.

Eerst worden er in elk onderdeel twee triangels gezet en de bedoeling is dat de klemmen (lange u-vorm) over de u-vormige remblokhouders geplaatst worden om deze te fixeren. Zoals je kunt zien, past dit niet; dit in tegenstelling tot wat de documentatie laat zien.



Eerst wilde ik twee haarklemmen gebruiken om de houders te fixeren,



maar daarmee kon het geheel niet in het frame geplaatst worden, zodat ik maar twee krokodilleklemmetjes heb gebruikt om de remschoenen in de ronde opening vast te houden.

Op de foto in de documentatie is te zien dat er een stang door de delen gaat met aan het uiteinde twee ronde schijfjes, daarbij lijkt het of er twee dezelfde schijfjes aan één kant zitten, maar op een ander plaatje zie je dat eerst de grote en dan de kleine schijf aangebracht moet worden. Wanneer inderdaad nu op deze manier het geheel in het frame geplaatst wordt, zorgt de grote schijf voor de juiste afstand en valt de kleine schijf binnen de poten van de scheenplaat. Op bovenstaande foto zitten de schijfjes dus nog verkeerd om, heb het hierna omgedraaid.

Twee 1 mm stangen moeten aangebracht worden en dienen -door aandrukken op het frame- voor het juist positioneren van het geheel in het frame.

Dit alles ziet er mooi uit op de documentatie en in theorie, maar zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie.

Wat blijkt: je moet eerst het remwerk aanbrengen, voordat je de veerpakketten e.d. soldeert. Nu zit e.e.a. in de weg en gaat het een stuk lastiger. Zo past bv het 1 mm stangetje niet goed en ook zakken de kleinste schijfjes niet ver genoeg omdat het veerpakket in de weg zit. Dus bedenk eerst of je wel of niet remwerk aanbrengt; scheelt een hoop ergernis naderhand.

Doordat alles wat lastiger te bewerken en te hanteren is, moet soms ietwat druk uitgeoefend worden om e.e.a. op z'n plaats te krijgen. Bij mij braken daardoor van beide houders (om de u profielen met remschoenen te positioneren) stukjes af waardoor de rem-triangel maar op één plek gefixeerd werd en aan de andere kant 'vrij' hing. Werkt uiteraard nog lastiger.

Aangezien de grote u-profielen niet om de remschoenhouders pasten en ik steeds zat te pielen met die twee grote losse houders, heb ik die lange u-profielen er tussen gesoldeerd waardoor in ieder geval een stabiel geheel ontstond. Hierdoor ging het aanbrengen van de remschoenhouders ietsjes makkelijker.

Nadat de remschoenhouders aangebracht waren, moesten de u-profielen weer losgesoldeerd worden, omdat anders het geheel niet uit het frame verwijderd kan worden.

Ofschoon het werken met dit soort mallen/hulpprofielen de montage wel vergemakkelijkt en daardoor qua afstanden, posities en standen alles standaardiseert, blijven het fragiele onderdelen die snel breken. Heb dat helaas diverse keren ondervonden.

Maar goed, de remschoenen zitten gemonteerd in de houders in het frame.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2016, 15:47:23 door 44. Reden: afmetingen plaatjes juist ingesteld »
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #32 Gepost op: 28 september 2016, 13:46:35 »
De volgende stap is het aanbrengen van het schaarmechanisme tussen de triangels.



Ik was zo druk bezig met het gedoe met de soldeerhulpjes, dat ik vergeten ben eerst deze onderdelen aan te brengen. Op de triangels zit een bevestigingspunt met twee uitsteeksels die in de armen van het scharen moeten en aangezien deze qua gietwerk iets te ruw waren, heb ik die wat moeten afvijlen. Het is een fragiel geheel en dat had beter eerder gedaan kunnen worden, dus voordat de triangels gemonteerd werden.

Zodoende kan je je dan eerst overtuigen dat het past; nu moest het naderhand gedaan worden terwijl het geheel al in het frame zat. Aandachtspuntje voor een volgende. Ter leeringh ende vermaeck.....

Dan worden de bevestigingsbeugels voorzichtig uit de fret gebogen (zijn heel dun en delicaat) en op de scharen en het frame gesoldeerd.



Vervolgens de (rem)scharen samengesteld. Uit 5 losse onderdelen



maken we 2 scharen, waarvan 1 dubbele. Hier de scharen samengesteld.



Dan is de hoofdremcilinder aan de beurt. Hierin komen op diverse plaatsen allerlei leidingen en stangen. Eerst worden op de diverse plaatsen wat gaatjes (voor)geboord zodat de leidingen/stangen er goed in gesoldeerd kunnen worden.

Situatie vóór montage van de leidingen en stangen



Situatie ná montage



Het hele remcilinder in het frame gemonteerd.



Daarna moest ik een dwarsstang, om de remcilinder handmatig te kunnen bedienen, aansluiten. Maar de aansluiting op de beide framekanten zag er op een foto anders uit dan alleen maar koud op het frame gemonteerd. Wat er dan wel bij gemonteerd zou moeten worden, was mij een raadsel want zoiets zat er niet bij; kennelijk ontbrak er iets. Petau maar een mailtje gestuurd.....

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #33 Gepost op: 13 oktober 2016, 15:40:29 »
We gaan weer verder....

Al vlot een envelopje gekregen van Paul Petau; echter er zaten verkeerde onderdeeltjes in.  :(

Uiteindelijk toch maar weer een mailtje gestuurd met een afbeeldinkje van wat ik bedoelde en een aantal dagen later kreeg ik keurig het bedoelde in de bus. Dit is het gietdeeltje waar het om gaat; een as/stang houder en twee delen met een tandwieloverbrenging.



Deze minuscule deeltjes van de gietboom losgezaagd en in de twee deeltjes waar de stang in komt een gaatje van 0,5 mm geboord. In het onderdeeltje dat op de foto links op de gietboom zit, het gaatje van 0,5 mm helemaal doorgeboord.

Op deze manier hoef ik niet nauwkeurig de lengte op te meten maar kan ik het deeltje (aan de rechterkant op de foto) gewoon op het frame solderen en vanaf de andere kant kan ik simpel een 0,5 mm draad doorsteken, vastsolderen en afknippen.

Daarna verder gegaan met de 'beschermbeugels' over de remscharen te solderen. Ik zie trouwens dat in deze opname de stang die naast de enkele remschaar zit, enorm vertekent door het opnamestandpunt. In het echt zit ie overigens keurig recht.  ;D



Toen de doorgaande luchtleiding met het luchtfilter gemonteerd. Op de luchtleiding de meegeleverde beugels gesoldeerd; maakt het beeld toch wel af!



Daarna de onderdeeltjes met de twee tandwielen gemonteerd.



Bovenin op het frame de twee deeltjes met het tandrad (is een beetje wazig in deze macro opname) en onderin het houdertje waarin ik het gaatje doorgeboord heb. Na het solderen van de stang en gladvijlen, zie je er niets meer van.

Ook zijn de beschermbeugels over de enkele remschaar hier goed zichtbaar.

Tevens de handmatige losinrichting gemaakt. Ook hier miste ik weer één klein priegel onderdeel; dit maar zelf van een rest stukje etsdeeltje gemaakt. Toen de losinrichting in elkaar gezet. Het klinkt allemaal erg makkelijk, maar in sommige deeltjes (die eigenlijk allemaal erg klein, dun en fragiel zijn) moesten gaatjes van 0,5 mm geboord worden om de diverse leidingdelen (ook 0,5 mm) in te kunnen steken.



De losinrichting loop van links via de remcilinder naar rechts en heeft aan beide kanten een (trek)ring.

Het heeft me behoorlijk meer tijd gekost dan dat ik 't hier nu neerschrijf....

Als laatste heb ik op de kopkanten de luchtleidingen, de opstaptreden en de schroefkoppelingen aangebracht.



Aan de rechterkant zit de opstap maar is echter niet erg goed zichtbaar.

Nu het frame en de onderkant klaar zijn, de bak (nog zonder rongen) er op gezet.



De rongen dienden nog een kleine na-vijl-bewerking te krijgen: er zat nog een uitsteekseltje aan dat bij het frezen is blijven zitten (?).



Hier de wagen -weliswaar nog niet op z'n wielen- met alles dr'op en dr'an.



Er moet op de wagen nog her en der wat restjes soldeer verwijderd worden, daarna moet het nog een straalbeurt krijgen en kan ie gespoten worden. Als laatste stap moeten nog transfers aangebracht worden.
Met vriendelijke groet,
Peter

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2021, 08:10:09 »
Goedendag,

Is er nog een vervolg gekomen van deze fraaie wagen?

Gr Arnout

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2021, 12:06:11 »
Dit is 'm uiteindelijk geworden.




Hierbij heb ik i.p.v. de meegeleverde messing bodemplaat hele dunne strookjes hout tot bodemplaat gemaakt.



En ook de rongen zijn van hout.
Met vriendelijke groet,
Peter

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2021, 13:03:37 »
Hij is fraai geworden.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #37 Gepost op: 13 mei 2021, 13:08:20 »
 (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2021, 21:23:51 »
 8)
Met vriendelijke groet,
Peter

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2021, 21:41:41 »
Heel mooi geworden, die ex-S.S. rongenwagen.  (y)
Een en ander staat ook beschreven bij deze link.

Gerard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2021, 23:42:33 »
Peter, het is weer prachtig hoor  (y)