BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: peterha op 13 juni 2016, 17:32:14

Titel: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 juni 2016, 17:32:14
Eind vorig jaar ben ik 'besmet' geraakt met het spoor 0 (messing) bouw-virus. Ik heb toen een aantal goederen wagens gekocht, o.a. 2  rongenwagens van Semblat en 1 van Petau.

De bouw van een rongenwagen van Semblat heb ik al beschreven op het spoor 0 forum (allebei zijn klaar, maar moeten nog wel gespoten worden), maar misschien vinden jullie het leuk om de bouw van die van Petau hier op dit forum te volgen?

De wagen die ik ga bouwen is de R10 van de N.S. Deze wagen is uitgevoerd zonder remwerk. Destijds stond die als kit op de site van Petau, maar kort daarna was die daar niet meer te vinden; was kennelijk een uitloopmodel.... Heb er dus ook geen afbeelding van, helaas.

Het schijnt dat Petau bekend staat om zijn meegeleverde soldeer mallen en ook bij deze kit zit een heel arsenaal aan verschillende mallen. Deze mallen zijn gefreesd uit printplaat en elk is bedoeld voor een specifieke soldeeractie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3496_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3496_1.jpg)

Hier een plaatje van alle mallen en malletjes en ik zal ook het gebruik ervan laten zien, zodra dat nodig is.

Verder bestaat de kit uit veel, kleine etsdelen, zij- en kopwanden, een aantal lange en reeds voorgebogen langsprofielen en kleinere, ook voorgebogen dwarsprofielen. Verder wat gietdelen en wielen en buffers.

Tevens wordt er en CD meegeleverd met heel veel (detail) foto's, een bouwbeschrijving en een aantal bladen met foto's van de benoemde bouwfase. Dit zijn de foto's die op de CD staan.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Noud op 13 juni 2016, 19:53:15
Fred,
Ik was afgelopen weekend dezelfde kit aan het bestuderen. Het is een speciale aangepaste kit van een NS rongenwagen, made by Petau, exclusief op de markt gebracht door Taghotrain (op initiatief van de begin dit jaar overleden Willem Damhaar). Op diverse messing onderdelen zat een banderol/tape met daarop NS geschreven. Wat mij opvalt een groot deel van de malletjes overeenkomt met die van jou, maar dat zowel jij als ik enkele andere malletjes extra hebt. Dwz jij hebt er een paar die ik niet heb en ik heb er een paar die jij niet hebt. Ik zit nog in de bouwbeschrijving, dus weet nog niet hoe, wie, wat en waarom dat zo is. Evt even overleg?
groeten,
Arnoud
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 juni 2016, 21:39:34
Hallo Arnoud,

Sorry, maar ik was vergeten te ondertekenen met mijn naam, maar ik heet Peter. Heb intussen mijn onderschrift aangepast.

V.w.b. de rongenwagen; ik heb deze destijds gekocht van en via de website van Petau. Op zijn site kon je bij deze wagen kiezen of je een Duitse versie wilde, DB of DRG. Ook was er de NS versie, welke ik gekocht heb. Deze wijkt wat af van de Duitse versie.

Begrijp ik dat jij een (aangepaste) kit hebt en dat die uitgebracht is door Willem Damhaar? Ik heb overigens van hem ook een paar gesloten goederenwagons, maar dat terzijde.

Geen probleem om wat overleg te hebben, misschien handiger om dit per PB of email te doen. Hoor 't wel.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Noud op 13 juni 2016, 23:07:53
Wat precies de veranderingen voor de NS tov de Duitse versie is, ben ik nog niet achter. Ik ben nog aan het zoeken naar tekeningen in Hua. Er is al eens iets over geschreven, naar ik denk op het Spoornul-forum.
Laten we maar even overschakelen op PB
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 14 juni 2016, 16:59:16
Ik ben begonnen met de twee lange zijwanden; onderaan deze zijwanden zitten insparingen, waarin minuscule profieltjes gesoldeerd moeten worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3489_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3489_1.jpg)

Bovenin op de foto het messingdeel waaruit je de stripjes moet drukken. Deze liggen er onder. Bij de onderste zijwand het malletje om het profieltje in de opening te drukken om het daarna vast te solderen. Dan moet er een strip messing onder de zijwand gesoldeerd worden.

Daarna worden de rongenhouders gevormd en op hun plek gesoldeerd. Het vormen doe je met een tangetje en haaks/pas maken gebeurt wederom met een specifiek malletje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3498.jpg)

En voor het op de juiste plek solderen, moet alweer een andere specifieke mal gebruikt worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3491_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3491_1.jpg)

Aan beide zijwanden is de strip al onder de wand gesoldeerd. Op de bovenste wand zijn ook de rongenhouders al bevestigd.

Vervolgens moeten de T-profielen aangebracht worden. Deze bestaan uit twee (platte) delen die volgens de beschrijving met behulp van het eerder voor de rongenhouders gebruikte mal, op hun juiste plek gelegd en gesoldeerd worden. Hier eerst de montage van het platte, onderste deel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3492_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3492_2.jpg)

Daarna worden de opstaande randen (ook weer met een specifiek hiervoor ontworpen mal) vastgesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3502_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3502_1.jpg)

De volgende stap is het vormen en solderen van de V-profieltjes voor de T-steunen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3503_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3503_2.jpg)

Op deze zijwand zijn alle profieltjes al gesoldeerd.

Hierna gaan we verder met de kopwanden.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: roadster36 op 14 juni 2016, 19:15:19
Gaaf idee met al die malletjes.
Al zou ik sommige beugeltjes nog ff nalopen  ::)
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 14 juni 2016, 21:33:17
Ja, op zich werkt dat wel leuk met die malletjes. Alleen moet je oppassen, want ze zijn gemaakt uit (eenzijdige) printplaat; dus als je gaat solderen en de koperzijde ligt op/aan het te solderen onderdeel, heb je kans dat je het malletje mee soldeert  ::)

Eigenlijk valt het wel mee met die beugeltjes. Het is een macro opname en daarbij vertekent het ook nog. Als je op verschillende foto's goed kijkt, zie je dat de zijwanden enigszins krom lopen, terwijl ze in werkelijkheid toch echt kaarsrecht zijn. Sommige beugeltjes zouden iets rechter kunnen, maar dat is nog minder dan een haar, daarbij is het etswerk van plm. 0,2 mm dik dus dat breekt zo af.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: roadster36 op 14 juni 2016, 23:22:18
ff met een tangetje iets in de goede richting helpen gaat gewoon goed komen hoor ;D
Ik gebruik ook foto`s om te kijken of er nog iets verbeterd kan worden aan mijn messing ho gepruts. (y)
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 15 juni 2016, 08:31:43
Ik heb er inderdaad een paar met een platbek tangetje ietsjes verbogen, maar het is wel delicaat werk....
Als je naderhand de foto's bekijkt en zeker met dichtbij opnames, komen er genadeloos dingen aan het licht die je op een afstand op het model niet eens meer ziet.  :P
Wel goed voor een soort 'controle'....
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: FritsT op 15 juni 2016, 16:35:25
Peter,

dit al eens bekeken?
Oppeln van Petau.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7120.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7120.0.html)

gr.
Frits
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 15 juni 2016, 19:04:35
Neen, deze had ik niet gevonden. Dateert trouwens van een beste tijd terug  ;D

Ook bij 'mijn' kit zitten gietdelen, gefreesde onderdelen en wat etswerk hetgeen overigens door de 'dunte' van het materiaal en de kleine afmetingen tamelijk kwetsbaar is.

Voor wat betreft gesloten goederenwagens heb ik nog twee CHD's van Willem Damhaar (†) en een kolenbak 'op voorraad'.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 15 juni 2016, 19:13:27
Verder met de bouw van de R10: de kopwanden.

Ook hier moeten rongenhouders op aangebracht worden, ook weer met een speciaal soldeermal (linksboven in beeld). Onderstaand alle ingrediënten om de complete kopwand te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3506.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3506.jpg)

Eerst, ook hier weer, de minuscule profieltjes in de onderkant van de kopwand solderen en daarna de (ook weer zelf te buigen en te vormen) rongenhouders tegen de bovenkant van de kopwand solderen.

De soldeermal heeft twee dunne T-vormig gefreesde pootjes. Die zijn bedoeld om op de bufferbalk V-vormige houders te plaatsen. In deze V-vormige houders komen dan de T-profielen van de kopwand

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3507.jpg)

Om de T-profielen op hun juiste plek te solderen, heb ik ze onder de smalle pootjes van de mal gelegd en daarna vastgesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3510.jpg)

Hier een kopwand, bestaande uit twee delen, bovenste is gefreesd messing en het onderste is etsplaat. Op beide delen zijn de rongenhouders en de T-profielhouders aangebracht. De rongen zijn uiteraard verwijderbaar en ook de twee delen zijn deelbaar.

Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: 1795 op 15 juni 2016, 22:38:22
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rongenwagen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rongenwagen_2.jpg)
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Noud op 15 juni 2016, 23:00:51
Hallo 1795,
Ik heb inmiddels ook wat tekeningen opgezocht.
Er zijn 2 versies bij Petau gemaakt voor zover ik kan nagaan. De korte versie met baklengte van 10200 mm  zonder spanwerk (NCS) zoals op bovenstaande tekening van jou.
De andere is de wagen met baklengte van 10600 mm, met spanwerk (Staatsspoorwegen onder andere nummers SS 5751-5800).
Ik heb de lange bak liggen die via Taghotrain geleverd is. Ik weet niet welke Petau regulier leverde.
Voor de opbouw van het model zal het geen verschil uitmaken verwacht ik.
Gr
Arnoud
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 16 juni 2016, 09:50:24
Edwin, bedankt voor de tekening.

Arnoud, volgens Paul Petau is het verschil tussen de Duitse en de Nederlandse versie:
"die niederländische Version ist um 400 mm länger, die Rungen
unterscheiden sich nicht. Die Haltebänder für die seitlichen T-Profile
sind breiter. Ansonsten sind beide Versionen gleich".

Dus het enige verschil zit 'm in de lengte en de houders voor de T-profielen aan de zijkant.

Op 2 Duitse fora heb ik twee draadjes gevonden over de bouw van deze wagen.

De zijrongen van deze "Duitse" versie die daar beschreven wordt, bestaan echter uit gefreesd messing dat naar boven toe taps afloopt, een gaatje bovenin heeft en er zit een verdieping in de rong zelf. Op de kopwanden zitten twee smalle rongen en 4 T-profielen.

Mijn "NS" versie heeft platte, onbewerkte rongen (een simpel plat strookje messing met de bovenzijde licht afgerond op de hoeken) en op de kopwand zitten 2 bredere rongen (ook simpel en plat) en er zijn maar twee T-profielen.

De soldeermallen voor de kopwanden van de Duitse versie en de NS versie zijn dan ook duidelijk verschillend. In de NS versie heeft de mal maar twee dunne pootjes en er zit in de kit ook nog maar spul voor totaal 4 T-profielen (2 voor elke kopwand).

Bijgaand twee foto's welke ik van Paul Petau gekregen heb, met dit duidelijke verschil in de rongen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/r10b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/r10b_1.jpg)
Wagen met bewerkte rongen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/r10a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/r10a.jpg)
Wagen met platte rongen.

Dit zijn de rongen die in mijn kit zitten.

Volgens de kenmerken die ik van Petau gekregen heb, zouden dit beide de Duitse versie moeten zijn, aangezien op de zijkant de houders voor de T-profielen smal zijn en maar een klinknagel aan de uiteinden heeft. De houders voor de T-profielen in mijn kit zijn duidelijk breder en hebben aan de uiteinden twee klinknagels onder elkaar (zie mijn foto's van de zijwanden).
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Jaap Smith op 16 juni 2016, 11:12:26
Peter,

Volgens mij is het verschil vooral dat de spits toelopende rongen van staal zijn en de rechte rongen van hout.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 16 juni 2016, 16:11:30
Dat zou best eens kunnen, Jaap. Lijkt mij een heel plausibele verklaring; als de platte rongen helemaal van staal zouden zijn, zouden ze m.i. te zwaar zijn om te hanteren.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 16 juni 2016, 16:41:55
Nu eerst de kopwanden afwerken.

Er wordt een messing onderdeel/profiel meegeleverd dat in zijn geheel op de achterzijde van de (messing) wand gesoldeerd moet worden. Hierin zitten imitatie klinknagels, die overeenkomen met de reeds geboorde gaatjes in de kopwand zelf. Nadat dit profiel op de kopwand met de klinknagels naar de binnenzijde van de bak wijzend, is gesoldeerd, moeten er (volgens Petau) 0,5 mm draadjes in gesoldeerd worden. Ik vond dat nogal iel en wankel en zag dat 0,6 mm beter paste; dus heb ik die er in gesoldeerd. Nadat ze gesoldeerd zitten, moeten ze worden afgeknipt en tot plm. 0,5 mm worden afgevijld.

Op onderstaande foto zie je bovenaan het profiel. Nadat het in zijn geheel op de achterwand gesoldeerd is en voorzien is van 'imitatie' bouten (stukjes 0,6 mm en afgevijld) ziet het er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3509.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3509.jpg)

Daarna worden de deeltjes die aan de uiterste zijkanten onder de wand uitsteken, verwijderd (zagen of knippen of vijlen) en wordt de onderkant netjes egaal en vlak gevijld. Het bovenste laten we nog even zitten.

Nu de zijwanden en de kopwanden klaar zijn, wordt het tijd om ze in elkaar te zetten en er een laadbak van te maken.

De zijwanden behoren te passen in de sleuven van het profiel dat op de achterzijde van de kopwand is gesoldeerd.
Na veel gepiel en een aantal keren aanpassen/solderen van de handgrepen, is het dan toch uiteindelijk wel gelukt.

Als ik e.e.a. van te voren had geweten, had ik hier in eerste instantie al rekening mee gehouden.

Volgens de beschrijving moet voor het in elkaar zetten weer de mal gebruikt worden die we in het begin nodig hadden om de rongenhouders vast te zetten, maar ik vond dat zo'n gedoe omdat het met (schilders)tape vast gezet moet worden en de kopwand moet ook weer met een aantal klemmetjes vastgezet en vastgehouden worden, dat ik daar maar van af zag en het geheel haaks en steunend op de T-profielen in elkaar gesoldeerd heb.

Toen de vier hoekverbindingen eindelijk naar mijn zin zaten, was het bakframe klaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3511.jpg)

Daarna even provisorisch de eerste bodemplaat er in gelegd. E.e.a. ziet er dan zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3512.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3512.jpg)

Nu is het frame aan de beurt. Ben benieuwd.......

Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Jaap Smith op 16 juni 2016, 17:01:32
Ziet er niet verkeerd uit (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 05 augustus 2016, 13:52:39
Nadat de boel hier enigszins heeft stilgelegen (vakantieperiode, tropische warmte op zolder, even geen zin) toch maar weer de draad opgepakt.

Eerst de kop- en zijwanden aan elkaar gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3511_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3511_1.jpg)

Daarna de bodemplaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3512_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3512_1.jpg)
Ziet er gelijk al heel anders uit....

Onder de verticale T-profielen wordt een lang L-profiel gesoldeerd. Vervolgens moesten er klemmen aangebracht worden waarmee de T-profielen op dit L-profiel 'gefixeerd' worden.

Hier de drie samen te brengen delen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3516.jpg)

Aangezien het erg kleine profieltjes zijn die makkelijk wegspringen (en dan uiteraard nooit meer terug te vinden zijn, behalve eerst als het model al klaar is) adviseert Petau om dit werkje op een bakblik met opstaande randen te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3514.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3514.jpg)
(macro-opname)

Na bevestiging ziet het er dan zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3518.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3518.jpg)

Op de onderste L-ligger moeten nog de resterende rongenhouders gesoldeerd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3520.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3520.jpg)

Daarna de frame langsliggers in de bufferplaten gestoken, vastgesoldeerd en vervolgens de dwarsbalken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3521.jpg)

Groet,
Peter
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Simplex op 05 augustus 2016, 19:38:14
Geen zin? Wel een beetje met stoomlokkies scheuren   ;)  ;D
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 05 augustus 2016, 20:48:53
 ???  Helaas, de afgelopen periode geen stoomloc aangeraakt ....
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 08 augustus 2016, 10:11:57
Dan wordt dit frame-deel van de wagenbak verwijderd om verder 'aangekleed' te worden.
Eerst de buffers

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3523.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3523.jpg)

Daarna aan beide kopkanten verstevigingsbalken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3524.jpg)

Verstevigings plaatwerk aanbrengen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3525.jpg)

Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 08 augustus 2016, 18:26:58
Dan verder met het aanbrengen van de aspot houders en de houders voor de veerpakketten. Om deze op de juiste onderlinge afstand aan te brengen, is ook weer een afstandsmalletje meegeleverd. Dit wordt in de opening van de aspothouders gelegd en daarna wordt tegen dit malletje de veerpakket houders gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3527.jpg)

Als de 4 aspothouders er dan opzitten, ziet het er zo uit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3528.jpg)

Daarna moesten er diverse verstevigings hoekplaatjes aangebracht worden.

Volgens de (summiere) beschrijving en bijgeleverde foto's moest er (op de Duitse versie) bovenop het punt waarop de schuine verstevigingbalken aan de langsliggers gesoldeerd zijn een langwerpige, rechthoekige verstevigingsplaat gesoldeerd worden. Deze was echter niet te vinden in de bijgeleverde etsdelen.

Ik had nog wel andere meervormige etsdeeltjes 'over', maar waar moesten deze? De handleiding was hierover absoluut niet duidelijk; veel wordt aan de fantasie c.q. inventiviteit van de bouwer overgelaten.

Totdat ik een etsplaatje zag met 4 kleine meerhoekige onderdeeltjes waarin een aantal klinknagels geponst waren. Een uit het etsplaatje gehaald, op het verbindingspunt gelegd en zowaar de klinknagels kwamen overeen met de positie van de balken.
Dit zijn de twee 5-hoekige plaatjes rechts op de foto in het midden van het frame.

Toen nog zo'n deeltje gepakt en op de ander balk gelegd en er miste iets iets.
Toevalligerwijs had ik eerst het deeltje gepakt waarin de juiste hoeveelheid (6) klinknagels zaten op de juiste positie, maar op de andere 3 deeltjes zaten maar 4 klinknagels. Dus zelf maar de ontbrekende klinknagels op de juiste positie er in gedrukt.

Kennelijk zit dit bij een Nederlandse versie van deze wagen anders dan bij een Duitse.

Wat me ook opviel, is dat veel etsplaatjes (die overigens van zeer dunne kwaliteit zijn) misschien doordat ze te lang 'op de plank' hebben gelegen, helemaal aangeslagen waren. Het leek wel of ze wat 'ingevreten' waren, je zou haast zeggen dat ze aan het roesten waren. Na dit allemaal zo goed mogelijk te hebben schoongekrabd/-gevijld zijn toch duidelijk nog allemaal kleine putjes in het materiaal te zien. Niet best...!

Overigens vind ik de kwaliteit van deze hele kit van matige kwaliteit.

Op een bouwfoto zag ik (summier) dat er op de eerste dwarsbalk van de kopkant ook verstevigingsplaatjes moesten komen. Deze waren niet meegeleverd. Wel een aantal vierkante plaatjes. Deze maar door midden geknipt en op de 4 balken gesoldeerd (midden op de foto tegen de eerste dwarsbalk aan).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3530.jpg)

Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 10 augustus 2016, 17:02:46
De volgende klus is het samenstellen van de veerpakketten.

Zoals ik al zei, is de beschrijving uitermate summier en ook de bijgeleverde foto serie laat niet alles (of goed) zien. Maar ook hier weer een aantal hulpmalletjes.

Wel zaten er twee etsplaatjes bij met vreemd uitziende etsdeeltjes van verschillende vorm en grootte. Eerst deze maar uit de ets gehaald en gesorteerd; dit bleken de bladen van de veerpakketten te zijn.

Op een Duits forum wel een draadje gevonden van iemand die ook de R10 gebouwd heeft, maar dan de Duitse versie met remwerk. In totaliteit zijn er nog wel wat verschillen, maar ik kon wel twee foto's vinden van dit 'veerpakket-in-elkaar-zet-hulpmiddel'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3531_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3531_1.jpg)

Bovenin de onderdelen van/voor het veerpakket. Het bestaat maar uit 3 series aangezien een pakket al in elkaar zit; zo komt het er dus uit te zien. Daaronder de mallen.

Uiteindelijk uitgevonden hoe dit zou moeten werken, maar aangezien ik de losse veerbladen wel allemaal exact in het midden wilde hebben, heb ik in het bovenste 'geleidertje' (dat van licht messing was) een gaatje geboord met een 1,0 mm stukje draad erin.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3537_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3537_1.jpg)

In alle veerbladen zat in het midden namelijk ook een 1,0 mm gaatje. Zodoende kon ik mooi alle losse veerbladen goed centreren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3533.jpg)

En we gaan rustig verder.....
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 10 augustus 2016, 20:34:22
Elk veerblad apart aanbrengen, de twee mallen met de gebogen einden goed in elkaar drukken en hopla, het veerblad is voorgevormd. Nadat alle veerbladen zo gebogen waren, heb ik er een stukje 1,0 mm draad in gestoken, in de andere mal gelegd en alle veerbladen, met de achterkant naar boven, aan elkaar gesoldeerd. Niet teveel soldeer, zodat het niet aan de voorkant er uit komt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3538.jpg)

In het midden van het frame de trekveer houder aangebracht, daarna de remstangen bevestigd en vervolgens de veerpakketten aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3539.jpg)

Er zat ook een etsdeeltje in met gaatjes dat ik niet kon thuisbrengen. Op de montage foto's waren die niet te zien en ook in de handleiding werd dat niet genoemd. Sterk vergroot:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3540.jpg)

In het Duitse bouwdraadje merkte ik wel een passage over het meeleveren van moeren/bouten bij de montage van de rangeerders handgrepen. Nadat ik de betreffende bouwfoto wat nader bekeek, herkende ik mijn mysterieuze etsdeeltjes. Uiteraard vond deze openbaring plaats nadat ik al de handgrepen had bevestigd. Aangezien nu bleek dat het  een minuscuul plaatje betrof met daarin een 0,6 mm gaatje en een bout imitatie, wilde ik die er toch ophebben; de handgrepen moesten dus weer verwijderd worden. En laat ik nou geen 0,6 mm draad op voorraad hebben ......

Vervelend dat ook dit niet duidelijk omschreven stond in de handleiding, had ook hier weer wat ergernis bespaard. Zo heb ik wel meer lacunes gevonden in deze kit.

Maar we gaan vrolijk verder totdat ie af is.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: ex44 op 10 augustus 2016, 21:56:20
Als ik dat zo eens allemaal aankijk, dan krijg ik wel ontzettend vreselijk veel zin om zoiets ook te gaan doen.
Mooi werk, Peter!
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: 1795 op 11 augustus 2016, 08:08:04
ik denk dat je de handgrepen er niet af hoeft te halen, de bedoeling is dat je de gefreesde onderdelen "afbreekt" op het gat, en dan tegen de draad/handgreep soldeert.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 11 augustus 2016, 09:39:41
ik denk dat je de handgrepen er niet af hoeft te halen, de bedoeling is dat je de gefreesde onderdelen "afbreekt" op het gat, en dan tegen de draad/handgreep soldeert.

Helaas, ik had de handgrepen al verwijderd nadat ik die 'handgreep-houders' had gevonden. Ik ging er van uit dat de handgrepen door de gaatjes gestoken moesten worden, vandaar. Misschien te snel, maar ja, het is inmiddels gebeurd....

Hoewel, als ik de pdf-jes bekijk van de montage van de handgrepen, zie ik dat er twee manieren van bevestigen zijn; een inderdaad in het gaatje afknippen en tegen de handgreep aan solderen en bij de andere manier wordt de handgreep door het gaatje gestoken en zo in z'n geheel gemonteerd. Goed kijkend naar het freesdeel met de houdertjes, zie ik aan het eind van het houdertje, dus achter het bevestigingsgaatje en tegen de fret aan een 'breekgleuf' zitten. Kennelijk moet het deel toch hier afgebroken/afgeknipt worden.

Aangezien de handgrepen er nu niet meer op zitten, zal ik -als ik weer 0,6 mm draad heb- waarschijnlijk kiezen voor optie 2.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 11 augustus 2016, 09:44:29
Als ik dat zo eens allemaal aankijk, dan krijg ik wel ontzettend vreselijk veel zin om zoiets ook te gaan doen.
Mooi werk, Peter!
Dank je.

Kijk maar uit! 8)  Wees maar voorzichtig; ik ben ook aangestoken door een ander  ;D

Maar nu ik er eenmaal mee begonnen ben, heb ik er absoluut geen spijt van. Het is een mooie schaal om mee te werken en is enigszins verslavend. Ik heb wel ondervonden dat je steeds meer ook met details kunt en gaat werken, gewoon omdat het in deze schaal beter, mooier en makkelijker kan als bv in H0.

Groet,
Peter
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 12 augustus 2016, 11:36:08
De hijsogen bevestigd en de handgrepen opnieuw gemaakt, maar nu van 0,5 mm draad en tevens zijn de imitatie bouten aangebracht.
Voor 4 handgrepen zijn er 8 nodig en ik heb er maar 8 gebruikt!  ;D

Het zijn zulke kleine dingetjes; het zijn net vlooien en ik was even bang dat ze zich ook zo zouden gedragen, namelijk wegspringen. Maar gelukkig waren ze allemaal gehoorzaam en bleven ze keurig op hun plek liggen zodat ik ze netjes kon vast solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3550.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3550.jpg)

Het enige dat nu nog gemonteerd kan worden zijn de twee opstaptreden; een op elke kopkant, maar aangezien ik het remwerk besteld heb en dat nog moet monteren, wacht ik maar met de treden aangezien deze nogal erg makkelijk buigen. Zou zonde zijn als ze zouden afbreken.

Dus nu wachten op het remwerk en daarna ben ik er weer  :laugh:
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 20 september 2016, 12:19:39
Na de vakantie en een 'sauna' periode op zolder maar weer rustig aan begonnen: het remwerk. Ook hierbij zijn weer een paar soldeerhulpjes meegeleverd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3591_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3591_2.jpg)

Voor het monteren van de remschoenen en de U-beugels aan de triangels is een hulpje; de rechthoekige deeltjes solderen op de grondplaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3594_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3594_1.jpg)

Deze dienen om de beugels op te leggen waarna de remschoenen in het uiteinde geschoven worden en vervolgens worden de assen van de triangels weer in dit geheel geschoven en vast gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3596.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3596.jpg)

Zo worden 4 sets gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3597.jpg)

Daarna wordt weer een ander soldeerhulpje gebruikt. Dit bestaat uit twee frames, twee u-vormige klemmen en twee grote en twee kleine schijven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3599.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3599.jpg)

Ook zijn er een aantal 'rechthoekjes'. Vanaf de documentatie maar even kijken hoe e.e.a. werkt; het is even puzzelen.

Eerst worden er in elk onderdeel twee triangels gezet en de bedoeling is dat de klemmen (lange u-vorm) over de u-vormige remblokhouders geplaatst worden om deze te fixeren. Zoals je kunt zien, past dit niet; dit in tegenstelling tot wat de documentatie laat zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3601.jpg)

Eerst wilde ik twee haarklemmen gebruiken om de houders te fixeren,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3604_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3604_1.jpg)

maar daarmee kon het geheel niet in het frame geplaatst worden, zodat ik maar twee krokodilleklemmetjes heb gebruikt om de remschoenen in de ronde opening vast te houden.

Op de foto in de documentatie is te zien dat er een stang door de delen gaat met aan het uiteinde twee ronde schijfjes, daarbij lijkt het of er twee dezelfde schijfjes aan één kant zitten, maar op een ander plaatje zie je dat eerst de grote en dan de kleine schijf aangebracht moet worden. Wanneer inderdaad nu op deze manier het geheel in het frame geplaatst wordt, zorgt de grote schijf voor de juiste afstand en valt de kleine schijf binnen de poten van de scheenplaat. Op bovenstaande foto zitten de schijfjes dus nog verkeerd om, heb het hierna omgedraaid.

Twee 1 mm stangen moeten aangebracht worden en dienen -door aandrukken op het frame- voor het juist positioneren van het geheel in het frame.

Dit alles ziet er mooi uit op de documentatie en in theorie, maar zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie.

Wat blijkt: je moet eerst het remwerk aanbrengen, voordat je de veerpakketten e.d. soldeert. Nu zit e.e.a. in de weg en gaat het een stuk lastiger. Zo past bv het 1 mm stangetje niet goed en ook zakken de kleinste schijfjes niet ver genoeg omdat het veerpakket in de weg zit. Dus bedenk eerst of je wel of niet remwerk aanbrengt; scheelt een hoop ergernis naderhand.

Doordat alles wat lastiger te bewerken en te hanteren is, moet soms ietwat druk uitgeoefend worden om e.e.a. op z'n plaats te krijgen. Bij mij braken daardoor van beide houders (om de u profielen met remschoenen te positioneren) stukjes af waardoor de rem-triangel maar op één plek gefixeerd werd en aan de andere kant 'vrij' hing. Werkt uiteraard nog lastiger.

Aangezien de grote u-profielen niet om de remschoenhouders pasten en ik steeds zat te pielen met die twee grote losse houders, heb ik die lange u-profielen er tussen gesoldeerd waardoor in ieder geval een stabiel geheel ontstond. Hierdoor ging het aanbrengen van de remschoenhouders ietsjes makkelijker.

Nadat de remschoenhouders aangebracht waren, moesten de u-profielen weer losgesoldeerd worden, omdat anders het geheel niet uit het frame verwijderd kan worden.

Ofschoon het werken met dit soort mallen/hulpprofielen de montage wel vergemakkelijkt en daardoor qua afstanden, posities en standen alles standaardiseert, blijven het fragiele onderdelen die snel breken. Heb dat helaas diverse keren ondervonden.

Maar goed, de remschoenen zitten gemonteerd in de houders in het frame.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 28 september 2016, 13:46:35
De volgende stap is het aanbrengen van het schaarmechanisme tussen de triangels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3605_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3605_1.jpg)

Ik was zo druk bezig met het gedoe met de soldeerhulpjes, dat ik vergeten ben eerst deze onderdelen aan te brengen. Op de triangels zit een bevestigingspunt met twee uitsteeksels die in de armen van het scharen moeten en aangezien deze qua gietwerk iets te ruw waren, heb ik die wat moeten afvijlen. Het is een fragiel geheel en dat had beter eerder gedaan kunnen worden, dus voordat de triangels gemonteerd werden.

Zodoende kan je je dan eerst overtuigen dat het past; nu moest het naderhand gedaan worden terwijl het geheel al in het frame zat. Aandachtspuntje voor een volgende. Ter leeringh ende vermaeck.....

Dan worden de bevestigingsbeugels voorzichtig uit de fret gebogen (zijn heel dun en delicaat) en op de scharen en het frame gesoldeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3606_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3606_1.jpg)

Vervolgens de (rem)scharen samengesteld. Uit 5 losse onderdelen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3607_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3607_1.jpg)

maken we 2 scharen, waarvan 1 dubbele. Hier de scharen samengesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3609.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3609.jpg)

Dan is de hoofdremcilinder aan de beurt. Hierin komen op diverse plaatsen allerlei leidingen en stangen. Eerst worden op de diverse plaatsen wat gaatjes (voor)geboord zodat de leidingen/stangen er goed in gesoldeerd kunnen worden.

Situatie vóór montage van de leidingen en stangen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3616.jpg)

Situatie ná montage

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3617_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3617_1.jpg)

Het hele remcilinder in het frame gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3623_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3623_1.jpg)

Daarna moest ik een dwarsstang, om de remcilinder handmatig te kunnen bedienen, aansluiten. Maar de aansluiting op de beide framekanten zag er op een foto anders uit dan alleen maar koud op het frame gemonteerd. Wat er dan wel bij gemonteerd zou moeten worden, was mij een raadsel want zoiets zat er niet bij; kennelijk ontbrak er iets. Petau maar een mailtje gestuurd.....

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 oktober 2016, 15:40:29
We gaan weer verder....

Al vlot een envelopje gekregen van Paul Petau; echter er zaten verkeerde onderdeeltjes in.  :(

Uiteindelijk toch maar weer een mailtje gestuurd met een afbeeldinkje van wat ik bedoelde en een aantal dagen later kreeg ik keurig het bedoelde in de bus. Dit is het gietdeeltje waar het om gaat; een as/stang houder en twee delen met een tandwieloverbrenging.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3643.jpg)

Deze minuscule deeltjes van de gietboom losgezaagd en in de twee deeltjes waar de stang in komt een gaatje van 0,5 mm geboord. In het onderdeeltje dat op de foto links op de gietboom zit, het gaatje van 0,5 mm helemaal doorgeboord.

Op deze manier hoef ik niet nauwkeurig de lengte op te meten maar kan ik het deeltje (aan de rechterkant op de foto) gewoon op het frame solderen en vanaf de andere kant kan ik simpel een 0,5 mm draad doorsteken, vastsolderen en afknippen.

Daarna verder gegaan met de 'beschermbeugels' over de remscharen te solderen. Ik zie trouwens dat in deze opname de stang die naast de enkele remschaar zit, enorm vertekent door het opnamestandpunt. In het echt zit ie overigens keurig recht.  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3653.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3653.jpg)

Toen de doorgaande luchtleiding met het luchtfilter gemonteerd. Op de luchtleiding de meegeleverde beugels gesoldeerd; maakt het beeld toch wel af!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3651a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3651a.jpg)

Daarna de onderdeeltjes met de twee tandwielen gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3647.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3647.jpg)

Bovenin op het frame de twee deeltjes met het tandrad (is een beetje wazig in deze macro opname) en onderin het houdertje waarin ik het gaatje doorgeboord heb. Na het solderen van de stang en gladvijlen, zie je er niets meer van.

Ook zijn de beschermbeugels over de enkele remschaar hier goed zichtbaar.

Tevens de handmatige losinrichting gemaakt. Ook hier miste ik weer één klein priegel onderdeel; dit maar zelf van een rest stukje etsdeeltje gemaakt. Toen de losinrichting in elkaar gezet. Het klinkt allemaal erg makkelijk, maar in sommige deeltjes (die eigenlijk allemaal erg klein, dun en fragiel zijn) moesten gaatjes van 0,5 mm geboord worden om de diverse leidingdelen (ook 0,5 mm) in te kunnen steken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3646a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3646a.jpg)

De losinrichting loop van links via de remcilinder naar rechts en heeft aan beide kanten een (trek)ring.

Het heeft me behoorlijk meer tijd gekost dan dat ik 't hier nu neerschrijf....

Als laatste heb ik op de kopkanten de luchtleidingen, de opstaptreden en de schroefkoppelingen aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3650.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3650.jpg)

Aan de rechterkant zit de opstap maar is echter niet erg goed zichtbaar.

Nu het frame en de onderkant klaar zijn, de bak (nog zonder rongen) er op gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3655.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3655.jpg)

De rongen dienden nog een kleine na-vijl-bewerking te krijgen: er zat nog een uitsteekseltje aan dat bij het frezen is blijven zitten (?).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3656.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3656.jpg)

Hier de wagen -weliswaar nog niet op z'n wielen- met alles dr'op en dr'an.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3661.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3661.jpg)

Er moet op de wagen nog her en der wat restjes soldeer verwijderd worden, daarna moet het nog een straalbeurt krijgen en kan ie gespoten worden. Als laatste stap moeten nog transfers aangebracht worden.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: arnout op 13 mei 2021, 08:10:09
Goedendag,

Is er nog een vervolg gekomen van deze fraaie wagen?

Gr Arnout
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 mei 2021, 12:06:11
Dit is 'm uiteindelijk geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3880-609cf93546b93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3880-609cf93546b93.jpg)


Hierbij heb ik i.p.v. de meegeleverde messing bodemplaat hele dunne strookjes hout tot bodemplaat gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3883-609cf93e116e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3883-609cf93e116e7.jpg)

En ook de rongen zijn van hout.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: arnout op 13 mei 2021, 13:03:37
Hij is fraai geworden.
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: BartvD op 13 mei 2021, 13:08:20
 (y)
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: peterha op 13 mei 2021, 21:23:51
 8)
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: Weerd op 13 mei 2021, 21:41:41
Heel mooi geworden, die ex-S.S. rongenwagen.  (y)
Een en ander staat ook beschreven bij deze link (http://www.seinarm.nl/Goederen/Rongenwagens).

Gerard
Titel: Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
Bericht door: roadster36 op 13 mei 2021, 23:42:33
Peter, het is weer prachtig hoor  (y)