Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 426854 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1260 Gepost op: 11 March 2009, 13:09:06 »
Zo, de postbode bracht vandaag op een leuke verrassing!



Afgelopen dinsdag kwam ik er achter dat in mijn 1e klasse plan E een bank miste en in de RD een tussenwandje ontbrak. Ik heb meteen contact opgenomen met Artitec en vandaag plofte opeens een enveloppe met deze onderdelen in de brievenbus!

Perfect geregeld, petje af voor Artitec! :D :D :D

Edit: Ik heb nu het 1e klasse rijtuig openliggen en toen viel het me op dat het rijtuig aan beide zijdes een wc heeft zitten, maar slechts aan één kant het raam wit is gemaakt. Lijkt mij een beetje raar! Wie kan me hier meer over vertellen?

« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 13:23:59 door NS 1100 »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1261 Gepost op: 11 March 2009, 14:45:40 »
@NS1100
Citaat
Ik heb nu het 1e klasse rijtuig openliggen en toen viel het me op dat het rijtuig aan beide zijdes een wc heeft zitten, maar slechts aan één kant het raam wit is gemaakt. Lijkt mij een beetje raar! Wie kan me hier meer over vertellen?

Misschien dat ze in China een beetje in de war zijn geraakt.
Bij de eerste klassers liggen de beide toiletten aan dezelfde kant van het gangpad. De ene zijde zal twee witte ramen hebben , de andere rijtuigzijde niets.
Bij de tweedeklassers zitten een schuin tegenover elkaar, als het ware gespiegeld ten opzichte van het gangpad. Met andere woorden, aan elke zijde is een wit toiletraam te vinden.

Gerard

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1262 Gepost op: 11 March 2009, 14:59:21 »
Hmm, opvallend. Bij zowel het 1e als 2e klasse rijtuig is er maar één wit raampje. De toiletten zitten wel op de juiste plaats. Dus in feite moeten alle raampjes bij de toiletten wit gemaakt worden?

Gelukkig is dat met wat papier goed te doen. :)

(Die witte wc raampjes zijn tevens de perfecte plaats om elco's voor de binnenverlichting achter te verbergen.)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
    • Dwangrail.nl
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1263 Gepost op: 11 March 2009, 20:29:07 »
@ NS 1100

Welke plan E serie heb je ?
De versie met computernummer heeft namenlijk maar een WC meer, de tweede is met de revisie rond 1970 verwijderd.
Het enkele witte raam klopt dus.
Als je wilt, moet je op het andere balcon de wc pot verwijderen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1264 Gepost op: 11 March 2009, 20:33:33 »
je kunt er wel wit papier voor plakken maar daarmee heb je nog geen deur voor de plee.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1265 Gepost op: 11 March 2009, 20:47:04 »
Na overleg met Frank bleek dat de versie met reclamebanen slechts één toilet heeft en dat de raamindeling dus klopt. Alleen de toiletpot moet ff verwijderd worden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1266 Gepost op: 11 March 2009, 20:54:33 »
Mijn conclusie is echter onder enig voorbehoud...

Ik heb mijn plan E-foto's er maar eens op nagekeken. Het gekke is dat ik vrijwel alleen maar foto's heb van 2e-klasse rijtuigen met als eerste raam links een wit toiletraam. Alleen de gefotografeerde DE-rijtuigen tonen wel eens een "niet-toiletzijde". Dat kan betekenen dat ik toevallig steeds dezelfde kant van de rijtuigen heb gefotografeerd van de vol-elektrische B's òf... bezaten de (meeste) B's tot hun eind dan toch 2 toiletten?

In boeken kom ik wat meer plaatjes tegen van 2e-klassers waar links geen toilet te zien is. Maar de toiletramen zijn duidelijk in de meerderheid. De site van Martijn Haman toont zelfs een foto van een 2e klasser zonder blauwe banen, comp.nr. in het midden en links geen toilet te zien. Oorspronkelijk hadden ze inderdaad 2e toiletten wat een beetje overdadig aandoet in het huidige tijdsgewricht waarin in een driewagenstel ICM nog slechts 1 toilet te vinden is.

Op zich is het niet zo vreemd wat Artitec deed: door aan 1 zijde het toilet grijs te laten en wordt het overbodige deel een beetje gecamoufleerd en hoeft er niet een nieuwe bodemplaat te worden gemaakt. Je kunt het overbodige gemakkelijk wegsnijden. Bij de DE-stammen die ik in Houten vorige week vrijdag heb overgedragen aan de nieuwe eigenaren heb ik het overtollige fontein en toilet weggesneden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1267 Gepost op: 13 March 2009, 15:11:51 »
Tuurlijk kan dat, maar je wou zeker weten of het historisch klopt? Dat fietsenrijtuig reed met ICR mee in de 8/900 (Zandvoort - Maastricht/Heerlen). Plan E reed daar verder niet meer in mee, voor zover ik weet.

En in welke periode was dat? heb nu ook zo'n fietsenrijtuig waar ik nooit van heb geweten dat die in het echt hebben bestaan. Ben wel benieuwd naar een grootbedrijfplaatje!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8438
  • Spoor N
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1268 Gepost op: 13 March 2009, 15:18:53 »
In '87/'88, ik heb een plaatje van een los rijtuig maar dat zegt niet veel. het was gewoon een sleep ICR met een plan E RD aan het ene eind.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1269 Gepost op: 13 March 2009, 15:24:58 »
Hmm, dat ga ik 'm omruilen. Mijn tijdperk loopt t/m 1985. Ben wel benieuwd naar dat plaatje.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1270 Gepost op: 13 March 2009, 15:25:11 »
De assen liggen ook niet mooi in de puntlagers van het draaistel. Het draaistel ligt ook op het midden van de assen en dat hoort eigenlijk niet.
Jan.

Ja, ik heb dit stuk bij mijn eerste 10 draaistellen (uit de erste serie) nu iets kleiner gemaakt en de remmen verwijderd:

nu is dit probleem opgelost en ik heb echt mooie en goed rijdende rijtuigen... :)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1271 Gepost op: 13 March 2009, 15:52:11 »
Overigens, heeft niemand nog problemen ondervonden met de slepers, en dan
voornamelijk de wijze waarop de draad is gemonteerd en wordt doorgevoerd naar
de wagenbak?

Bij mijn eerste installatie heb ik alles netjes in elkaar gezet, draad doorgevoerd en
het draaistel vastgeklikt. Hierbij kwamen 2 problemen naar boven, namelijk:

- De soldering van de draad is soms wat dik en beschadigd daardoor de bevestigings
  krans op de onderzijde van de bak.
- Het draaien van het draaistel gaat helemaal niet soepel meer omdat de draad
  die nu ingeklemd zit tussen de bevestiginsklemmen van het draaistel.
  Deze worden dusdanig uitgebogen dat ze bijna vast in de bak zitten.

Overigens heb ik de problemen zelf opgelost, ik had al gaatjes in de bak geboord voor
de stroomvoerende koppelingen (in de toiletten) daardoor de extra draad van de
stroomafnemer gevoerd.
De draad van de stroomafnemer heb ik er vanaf gesoldeerd en deze op 1 van de omgevouwen lipjes gezet boven op het draaistel.

Tot op heden geen problemen meer ondervonden en het is een genot om een stam met
volle verlichting te zien.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1272 Gepost op: 13 March 2009, 16:12:25 »
De draden moet je direct vervangen door dunner decoderdraad, verbetert de bewegingsvrijheid van het draaistel fors.
Bovendien kun je de draden dan zo lang maken als nodig is, voor het geval je een decoder wilt gebruiken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1273 Gepost op: 13 March 2009, 16:18:38 »
Mij viel net wat vreemds op in de winkel. De A met blauwe banen heeft de nietroken-teksten in het middendeel diagonaal t.o. elkaar staan. M.a.w. van welke zijde je het rijtuig ook bekijkt, telkens zit de "rookcoupé" links. Ik kwam er achter toen ik wilde kijken hoe Artitec de tekst "Niet roken" onder de gele 1e-klasse streep had gefrommeld...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8438
  • Spoor N
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #1274 Gepost op: 13 March 2009, 16:50:32 »
Je bedoelt dus dat beide buitenste coupe's voor roken zijn?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.