Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2007  (gelezen 394365 keer)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #375 Gepost op: 27 november 2007, 21:23:28 »
Ok bedankt

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #376 Gepost op: 27 november 2007, 21:25:14 »
of vijl een klein stukje uit het draaistel zodat het wel past?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #377 Gepost op: 27 november 2007, 21:47:45 »
over de inzet van de rijtuigen heb ik even een vraag. Misschien enigzins off-topic maar dat zij mij vast wel vergeven want het gaat over een mogelijke internationale inzet van binnenlandse rijtuigen Plan E;)

Plan E rijtuigen zijn voor de binnenlandse dienst. Oké in de jaren zeventig reed een diesel trek/duw van Harlingen haven door naar Emmerich, dat kan naar een grensstation mag binnenlands materieel worden ingezet :D.
Maar nu komt het:
Ik heb  ergens gelezen dat er in 1966 een B-rijtuig Plan E was ingedeeld in militaire verlofgangerstreinen voor het Britse Rijnleger. De Plan E scheen vrolijk mee te hobbelen van Hoek van Holland naar Koblenz (!). 
Wie kan dit bevestigen (Otto??) en is de treinsamenstelling bekend? Dan kan ik legitiem een Plan E tussen DB rijtuigen zetten misschien?

benieuwde groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #378 Gepost op: 27 november 2007, 21:53:31 »
Het is gelukt, de containerdraagwagens van Roco boden uitkomst ;D  Bedankt voor alle tips en ondersteuning. De wagons zijn dus weer rap uit de vitrine verdwenen ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #379 Gepost op: 27 november 2007, 22:03:47 »
@Henk: Die foto van het postrijtuig ziet er fantastisch uit, ik hoop dat die van mij er net zo uit ziet ;D

Stephan.

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #380 Gepost op: 27 november 2007, 22:17:06 »

Klik op de foto voor een vergroting
Echt een mooi ding dat postrijtuig, net als de rest trouwens

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #381 Gepost op: 27 november 2007, 23:22:52 »
Het is gelukt, de containerdraagwagens van Roco boden uitkomst

Michiel, heb je een Roco-nummer van die draagwagens of van de wielsets die daarin zitten/zaten?

Bedankt,
Freek.

snelle diesel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #382 Gepost op: 27 november 2007, 23:42:48 »
Vandaag heb ook 4 wagons van Plan E aangeschaft, thuis aangekomen direct geprobeerd om mee te rijden op mijn Marklin baan met C-rails. Dit gaf problemen bij de wissels door de kleine flens.

Ik heb de wielen omgewisseld met die van een Marklin wagon, hierbij heb ik een klein stukje plastic (aan de bufferkant) weggeknipt ( de grotere flens loopt hier tegen aan), waardoor het wiel nu ook past. Het wiel aan de binnen zijde van het rijtuig past direct.
Het rijtuig rijdt nu soepel.

Een ander probleem is met de standaard koppelingen en verende buffers de wagons zich in de bochten uit de rails drukken. De oplossing hiervoor is denk ik de buffers indrukken en vast lijmen of langere koppelingen gebruiken.

Ik vind plan E een mooie serie wagons van Artitec, echter is het wel jammer  dat de fabrikant het geheel zo heeft ontworpen dat er niet direct probleemloos op 2 of 3 rail banen meegereden kan worden.



Inmiddels alle vier wagons van originele Marklin wielen voorzien , tussen de koppelingen een stukje vilt van ca 1,5 mm geplakt, waardoor in krappe bochten de buffers nu niet meer in elkaar blijven hangen.
(rail 24130).

De trein rijdt nu zonder problemen.





update 3-12-07
Inmiddels zijn de koppelingen vervangen door standaard Roco koppelingen, van een kortkoppeling is nu geen sprake meer maar het rijdt zonder problemen en dat is ook heel wat waard. Ook heb ik inmiddels een tube locktide aangeschaft om de diverse ondeldelen die tijdens het rijden spontaan losraken opnieuw vast te lijmen.

Het zijn mooie rijtuigen maar ik krijg er zo langzamerhand wel een "made in China" gevoel bij en Artitec wil zeker nog even snel scoren voor Sinterklaas en de Kerstman.
Als de DE 1's die nog moeten uitkomen ook van een zelfde kwaliteit zijn, dan weet ik nog niet of ik die wel aanschaf, zeker als wisselstroomspoorder.

Van Marklin weet je dat de prijzen het over het algemeen wat duurder zijn is, maar dan haal je ook kwaliteit en degelijkheid in huis en dat kun je van deze plan E 's niet zeggen.
Maar, .... het model is wel mooi uitgevoerd. (zucht) :(

Een modelspoorder die materieel aanschaft om mee te rijden en niet om in een vitrine te bewaren.



« Laatst bewerkt op: 03 december 2007, 22:15:20 door Peter »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #383 Gepost op: 28 november 2007, 00:05:17 »
Nog even een vraagje over de rijeigenschappen. Op de vorige pagina's wordt gesteld dat de rijtuigen goed rijden op roco-line muv meegebogen wissels. Doet dit euvel zich bij alle meegebogen wissels voor of alleen bij R2/R3?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #384 Gepost op: 28 november 2007, 00:07:56 »
[knuppel_in_het_hoenderhok_modus]Het probleem is eerder dat de gemiddelde hobbyist geen goede baan kan aanleggen. Het is daarom een traktatie voor hen die dat wel kunnen, zij worden beloond met een prachtig lopend model...[/knuppel_in_het_hoenderhok_modus]


Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #385 Gepost op: 28 november 2007, 00:23:32 »
 ??? bedoel je nu dat de plan E's wel goed over de R2/R3 wissels van roco-line rijden  ???

Niet dat ik deze ga gebruiken, R5/R6 en misschien R9/R10. Iemand ervaring met deze wissels?
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 00:25:22 door Esperopt »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #386 Gepost op: 28 november 2007, 01:31:55 »
Plan E was niet voorzien van een RIC-teken. Rijtuigen P 7921-7943 echter wel, en wel voor België en Duitsland. Dat duurde tot 1960. In dat jaar werd het RIC-teken verwijderd, behalve bij de P 7936-7940.
Bron: Van Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen, 1980.

Het is een waarheid als een koe, dat alleen een goed gelegde baan zich terugbetaald. Op mijn modules ontspoorde de zooi ook (Tillig), puur doordat de modules niet goed tegen elkaar stonden.
Overigens moet ik ff kwijt dat ik al jaren enkele Roco open bakwagens heb rijden bij M-Track, mèt RP-25 wielen. Dat kan op elke plek in een trein van maximum 25 wagens. Ook over wissels en slechte overgangen dus.

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 01:37:05 door DE_II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Lokpaint

  • Gast
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #387 Gepost op: 28 november 2007, 01:47:17 »
Hoi,

op deze foto van Karst is volgens mij een groot deel van het ontspoorprobleem te zien.

 

De wielen zijn niet volgens NEM311 gemaakt. Er zit een schuine zijde aan de binnenkant waardoor de inwendige afstand te groot wordt. Deze moet tussen de 14.3-14.5mm liggen maar zal op het uiteinde van de flenzen wellicht te groot zijn.

Mijn advies is dus ook om de wielen naar de minimale maat (op de punt van de flens!) samen te persen. Flenshoogte mag geen enkel probleem zijn, ik rij op mijn M-rail baan zelfs met RP25.

Bart
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 01:51:01 door Lokpaint »

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #388 Gepost op: 28 november 2007, 08:58:42 »
wat bedoel je met "op de punt van de flens samenpersen" ??

Wiebe

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re:Artitec: Plan E
« Reactie #389 Gepost op: 28 november 2007, 09:05:53 »

Plan E rijtuigen zijn voor de binnenlandse dienst.  kan ik legitiem een Plan E tussen DB rijtuigen zetten?

Nee, dan bellen we de politie en geven we je aan... ;)

Natuurlijk kun je dat doen, zal niemand wat van zeggen en de mogelijkheid om ze in een trein te zetten als je dat mooi vindt is de vrijheid van de hobby, ook als je er een Amerikaanse SD-9 voor wilt zetten.

In werkelijkheid hebben plan E's gecombineerd gereden, o.a. met blauw/creme DB-IC rijtuigen. Voorbeeld van een samenstelling was 1100 + 4 x plan E + 4 x DB-IC, waarbij de plan E's op het grensstation (of Arnhem bijv.) werden afgehaakt.
Er zijn vele combi's mogelijk, qua loks en qua rijtuigen.

MfG, Arjan

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT