Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:59:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:50:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Martijn193
Vandaag om 00:22:01
Miskoop???? door hervé
Vandaag om 00:15:51
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door hmmglaser
13 November 2025, 23:41:55
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Ferdinand Bogman
13 November 2025, 23:28:28
printplaat roco sik stuk door hmmglaser
13 November 2025, 23:24:49
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
13 November 2025, 22:40:23
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
13 November 2025, 22:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
13 November 2025, 22:22:48
Overstap naar HTM door Charles_
13 November 2025, 22:14:05
Lodewickshaven door wob
13 November 2025, 22:08:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Forever Rocofan
13 November 2025, 22:08:13
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ronald69
13 November 2025, 21:55:25
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
13 November 2025, 21:54:13
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
13 November 2025, 21:46:19
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Klaas Zondervan
13 November 2025, 21:37:41
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Klaas Zondervan
13 November 2025, 21:31:52
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Frans Hufkens
13 November 2025, 21:25:53
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
13 November 2025, 21:22:19
Baan in Los Angeles door AndrevdG
13 November 2025, 21:15:48
Rondom Charlois door Alewijn
13 November 2025, 21:13:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
13 November 2025, 21:12:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
13 November 2025, 20:59:10
Modelspoorbaan van Einte door Rob Ellerman
13 November 2025, 20:45:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
13 November 2025, 20:44:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 November 2025, 20:30:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Alewijn
13 November 2025, 20:25:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
13 November 2025, 19:54:48
US diorama in H0 door Alewijn
13 November 2025, 19:51:35
  

Auteur Topic: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland  (gelezen 10209 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
« Gepost op: 16 May 2016, 07:49:30 »

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..

« Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 13:19:57 door Gerard Rozeveld »