Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Spoor010
Vandaag om 08:37:07
Rail away door Mark D.
Vandaag om 08:25:17
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Piko blauwe 1000 door VAM65
Vandaag om 07:56:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Lucien
Vandaag om 07:22:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Frank 123
Vandaag om 06:54:14
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland  (gelezen 10389 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
« Gepost op: 16 May 2016, 07:49:30 »

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..

« Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 13:19:57 door Gerard Rozeveld »