BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Boekbesprekingen => Topic gestart door: Deka op 16 mei 2016, 07:49:30

Titel: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
Bericht door: Deka op 16 mei 2016, 07:49:30

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..