Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3de Modelspoorbeurs MSC De Locloods VZW (26/11/2023 De Loods - Mechelen) door svvander
Vandaag om 06:55:43
Echt micro, micro layouts door Hans van de Burgt
Vandaag om 05:35:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:23:08
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:28:24
Traxx software problemen? door Thom
Vandaag om 01:15:58
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door virmfan
Vandaag om 00:32:43
Module MOx door MOVisser
Vandaag om 00:18:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 september 2023, 23:15:33
Raadplaatje door Rody v. G.
24 september 2023, 22:54:44
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
24 september 2023, 22:43:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 september 2023, 22:40:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door CKLX
24 september 2023, 22:33:08
Buitenlust door Forever Rocofan
24 september 2023, 22:11:00
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
24 september 2023, 22:07:44
Esu SignalPilot 51840 programmeren door jodelo
24 september 2023, 21:53:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overlast
24 september 2023, 21:39:16
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
24 september 2023, 21:24:07
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
24 september 2023, 21:02:18
Modelspoor enquete door Peter van der Leek
24 september 2023, 20:55:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door RobK
24 september 2023, 20:48:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
24 september 2023, 20:33:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 september 2023, 20:25:54
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
24 september 2023, 20:15:02
PB models: koplopers (voorbespreking) door René 4312
24 september 2023, 19:38:31
Daz door gdh
24 september 2023, 19:04:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Fritsprt
24 september 2023, 18:47:21
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door MartinH0
24 september 2023, 18:25:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
24 september 2023, 18:15:10
Roco wisselspoel wil niet digitaal door bask185
24 september 2023, 18:03:25
Al mijn goede ideeën... door Bert55
24 september 2023, 17:14:12
  

Auteur Topic: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland  (gelezen 8242 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
« Gepost op: 16 mei 2016, 07:49:30 »

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 13:19:57 door Gerard Rozeveld »