Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin bovenleiding bruikbaar voor Fleischmann modelbaan? door Quinzeedied
Vandaag om 07:35:53
Fleischmann wagon type Rens van de NS door Rick
Vandaag om 07:04:50
Bob Ross tentoonstelling door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:45
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:59
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Tulpendaal
Vandaag om 05:59:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:43:47
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Biesje
Vandaag om 03:55:54
DR5000 en gelijkstroom door RBlok
Vandaag om 00:18:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VvKan
Vandaag om 00:10:24
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Frans Peeters
25 oktober 2020, 23:43:14
Projekt 083-338 door 44
25 oktober 2020, 23:27:18
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door thalys
25 oktober 2020, 23:22:36
Vraag over de Broekweg in LEIDEN. door Daan Neijenhuis
25 oktober 2020, 23:20:59
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
25 oktober 2020, 22:39:50
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door joepDE2
25 oktober 2020, 22:28:22
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
25 oktober 2020, 22:15:05
Raadplaatje door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 21:39:36
Rare spoorbreedtes (28 en 33 mm) door St00mboy
25 oktober 2020, 21:27:49
H0 Krähehof zolder door Kronefan
25 oktober 2020, 21:27:42
Treinverkeer in/rond Vierheim door Ronald81
25 oktober 2020, 21:21:11
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
25 oktober 2020, 20:48:44
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
25 oktober 2020, 20:47:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
25 oktober 2020, 20:44:28
Rocky Rail 2019 door Luc2000
25 oktober 2020, 20:43:52
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door mwdb
25 oktober 2020, 20:41:38
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
25 oktober 2020, 20:29:17
De Hef in N schaal... door jowi
25 oktober 2020, 20:06:26
Krokettenkarren en restauraties LS models door Biesje
25 oktober 2020, 20:03:54
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 19:48:24
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
25 oktober 2020, 19:36:46
  

Auteur Topic: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland  (gelezen 7242 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
« Gepost op: 16 mei 2016, 07:49:30 »

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 13:19:57 door Gerard Rozeveld »