Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 03:27:24
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
Vandaag om 01:29:45
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 00:10:08
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door iarnrod
Vandaag om 00:00:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
21 februari 2020, 23:08:25
Frans diorama 1:48 door sdz1976
21 februari 2020, 23:08:10
Dordrecht jaren 70 door Peter Kleton
21 februari 2020, 23:04:58
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Wim Vink
21 februari 2020, 23:04:34
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Patrick Smout
21 februari 2020, 21:22:33
Modellen stofvrij maken door BCh
21 februari 2020, 21:03:47
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
21 februari 2020, 19:42:29
Videoritten 2020 door NS264
21 februari 2020, 19:22:58
Trekkracht verbeteren door Reinout van Rees
21 februari 2020, 19:21:43
Baan in Los Angeles door NS264
21 februari 2020, 19:13:23
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
21 februari 2020, 19:06:36
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
21 februari 2020, 18:28:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 februari 2020, 18:07:40
VERPLAATST: DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Bert van Gelder
21 februari 2020, 18:04:33
  

Auteur Topic: Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland  (gelezen 7005 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Treinen in beeld 8 Ludmilla in Nederland
« Gepost op: 16 mei 2016, 07:49:30 »

Boektitel: Ludmilla in Nederland

Serie: Treinen in beeld, nummer 8

Auteur: Patrick Lippus

ISBN: 978-90-71513-90-9

Uitgeverij: Uquilair B.V.

Eerste druk, 2016


Dit boekwerk van 128 bladzijden in formaat 24 x 17 cm, heeft als ondertitel “Krachtpatser op het spoor”.

In het voormalige Oostblok was de V 300 een werkpaard. Ze werden gebouwd in de vroegere Sovjetunie, en wel in Oekraïne. Ze kregen al snel de bijnaam “Ludmilla”, mede door hun stoere aanzicht.

De val van het ijzeren gordijn leidde tot de hereniging van Duitsland. Daardoor werden Deutsche Reichsbahn en Deutsche Bundesbahn ook samengevoegd tot één bedrijf. Dat had weer tot gevolg dat deze locomotieven zich langzamerhand over heel Duitsland verspreidden. Ze bleken daarbij bijzonder voor het zware goederentreinvervoer geschikte trekkrachten te zijn. Na verbouwingen kwamen een aantal Baureihen tot stand, met onderscheidene eigenschappen zoals trekkracht of snelheid. Nadat dit transport door maatregelen van de Europese Unie was geliberaliseerd, kwamen de locs óók in Nederland na enkele aanpassingen in verband met de beveiligingssystemen. De auteur is gecertificeerd om op de verschillende varianten te worden ingezet.

In de eerste 20 bladzijden worden de verschillen bij de varianten van de Oostduitse V 300serie (BR 130, 131, 132, 142, 234) uitgelegd in een stukje tekst. Daarna komt de tijd na de “Wende” aan de beurt, met de vernummering van die varianten tot BR 234, BR 241, BR 232 en BR 232.9, de in Nederland ingezette Baureihen. Daarbij wordt ook de “Uwe Adam 14” nog genoemd. Vervolgens wordt de rest van het boek gevuld met ruim 100 foto’s (23 x 13 cm), elk voorzien van enige toelichtende tekst, waarmee die ruim wordt toegelicht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in grootspoor, tijdvak 1990-heden, periode 6..

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 13:19:57 door Gerard Rozeveld »