Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Siebengebirgsbahn  (gelezen 6873 keer)

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Siebengebirgsbahn
« Gepost op: 16 mei 2016, 19:51:57 »
Beste Forumleden,

Mijn baan in opbouw wil ik graag aan jullie beoordeling overlaten ofwel denken jullie dat het geplande haalbaar is??

Mijn baan en bouw is te vinden op:

http://www.siebengebirgsbahn.nl

Hieronder de screendump uit koploper:



Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden en evt tips hebben.

MVG, Arne
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2016, 12:05:28 door ABakker »

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2016, 11:44:18 »
Beste spoorders,

Heb mijn tekening even geupload zoals ik de baan gepland heb met een sjabloon. Het is een H0 baan met afmetingen van 4,25 x 3.75 m geloof ik in een L vorm. Ik ben benieuwd of de stijgingen te halen zijn en of jullie een aanpassing aan het baanplan zouden doen om het werkzamer te maken hiervoor.



Ik zou jullie commentaren zeer op prijs stellen. Moet ook nog het landschap zelf vormen en misschien hebben jullie ideeen hoe een een eigenlijk 7 heuvelen landschap hierin is te realiseren.

MVG Arne

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2016, 09:57:48 »
Hallo Arne,
Zeer tot spijt van al je werk, maar de hellingen voor de aansluitingen uit je station BONN naar de onderliggende kruisende sporen zijn niet werkbaar. Je moet op een halve cirkel zowat 1ocm dalen en dat met relatief krappe bogen.

Voorgestelde aanpassing:
Je station anders schuin leggen, geen 4 sporige bochten meer maken en gewoon veel kleinschaliger gaan denken.

scenery-wise zal het ook moeilijk zijn om op een geloofwaardige manier in deze oppervlakte 7 heuvels te integreren.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2016, 13:06:00 »
Hier een versimpelde versie, die meer mogelijkheden heeft qua scenery.


Bovenaan komt de stad, onder te verdelen in een oude kern met vakwerkhuizen en een moderner gedeelte.
Het depot is een kwartslag gedraaid en verplaatst. Nu ontstaat rechtsonder ruimte voor een landelijk deel met bossen, heuvels en een riviertje.
Rijden we vanuit het station naar links, dan verdwijnt het spoor al snel onder een weg. De wisselstraat is deels verstopt onder de Altstadt, zodat je meer perronlengte krijgt. Je kunt nu met mooie lange treinen langs je perron stoppen. Het spoor daalt af naar Schaduwstation 1.
Rijden we naar rechts, dan zien we na de boog eerst een aansluiting nar het depot. Vervolgens daalt het spoor om definitief in een tunnel te verdwijnen voordat het in conflict komt met de sporen van het station. Deze daling wordt onder de baan nog een stukje voortgezet middels een spoorspiraal. Uiteindelijk leidt dit spoor naar Schaduwstation 2.

Dit voorstel is dus een baan in de vorm van een hondebot.
Hopelijk helpt dit je bij het vinden van nog meer inspiratie voor je ontwerp. Hou ons op de hoogte van je vorderingen!

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2016, 22:17:26 »
# Hendrik Jan,

Dank voor jouw visie van mijn baan zal er eens over na gaan denken hoe ik jouw ontwerp in mijn baan kan implenteren. Zie er natuurlijk wel de voordelen van dus moet even na test rijden misschien de baan toch anders aan gaan pakken want inderdaad zouden mijn hellingen wel een groot probleem kunnen zijn zoals Frans ook al aangaf. Moet dit proefondervindelijk ervaren eerst vrees ik daar de bouw inmiddels al aardig gevorderd is, maar goed een plan B moet altijd nog kunnen indien het niet geheel werkt en dan ben ik sowieso nu al erkentelijk met jouw ontwerp. Dank daarvoor en voor je reactie.

MVG Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2016, 22:30:42 »
Hallo Arne,
Zeer tot spijt van al je werk, maar de hellingen voor de aansluitingen uit je station BONN naar de onderliggende kruisende sporen zijn niet werkbaar. Je moet op een halve cirkel zowat 1ocm dalen en dat met relatief krappe bogen.

Voorgestelde aanpassing:
Je station anders schuin leggen, geen 4 sporige bochten meer maken en gewoon veel kleinschaliger gaan denken.

scenery-wise zal het ook moeilijk zijn om op een geloofwaardige manier in deze oppervlakte 7 heuvels te integreren.

Hallo Frans,

Bedankt voor je reactie in ieder geval sowieso. De bouw is inderdaad al gestart en aardig gevorderd en mijn hellingspercentage ligt tussen de 4 en 5% en gaat over een driekwart boog want begin al in het schaduw station met het stijgen naar het stationsemplacement, maar inderdaad zoals je stelt zal dit wellicht problemen opleveren of teveel slijtage aan mij loks geven. Zal het vrees ik toch eerst uit willen proberen en wat dat betreft wellicht een beetje raar draadje van me en had dit niet moeten doen. Aan de andere kant als het niet werkt heb ik veel aan het railplan van Hendrik Jan en kan ik dat meer uitwerken want alle elementen zitten er in principe nog zo een beetje in. Ben het ermee eens dat de zeven heuvelen alleen in een decorwand zijn te verwerken of zoiets met een heuvel of bergje op de voorgrond of zoiets dergelijks. Jullie hebben me weer aan het denken gezet waarvoor mijn dank en natuurlijk voor jullie reacties.

MVG Arne

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2016, 12:10:02 »
Met die kleine scherpe bochten en dat steigings percentage,kan je niet eens met lange rijtuigen rijden,die zullen om de haverklap ontsporen ben ik bang.
(om qua slijtage nog maar te zwijgen over grote/langere locs,want ook die zullen wellicht niet eens door de bogen gaan en anders met veel wringen,wringen is slopen van je spullen,lijkt me niet de bedoeling)
Persoonlijk vind ik dat je teveel sporen hebt liggen om er iets leuks van te maken,je kan amper een huisje of boom kwijt met zoveel rails.
Maar dat is slechts mijn mening,ik zou voor minder doorgaande sporen gaan en ruimere bogen met minder skihelling percentage  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2016, 12:57:37 »
Dag Arne,

Allereerst mooie website, lekker veel en duidelijke foto's  (y)  Voor wat betreft rijtuigen denk ik dat als je tussen de 22-25 cm blijft en het zijn soepele rijtuigen van bv. Marklin of Fleischmann, dan zou het wel kunnen lukken denk ik. Je zit alleen wel met het gewicht, dus een sleep van 7-8 rijtuigen ... Lange rijtuigen exact 1:87 van 30-33 cm zullen waarschijnlijk lastiger worden omdat ze van LS-models of Artitec vaak vrij licht zijn. Ik heb het ook uit eigen ervaring dat de rails dan wel echt perfect moet liggen en alle koppelingen uiterst soepel moeten kunnen draaien. Het is mogelijk (LSM 33 cm rijtuig door een bocht R1, op een vlakke baan) maar als ik jou was zou ik eerst goed testen voordat ik alles definitief vast zou plakken  :)

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2016, 01:26:13 »

@Rondje H0

Bedankt voor je reactie en misschien een beetje geruststelling. Ik vroeg erom en krijg gelukkig commentaar! Ik kan via koploper ook nog bepalen dat de grotere rijtuigen cq loks alleen over de baanvakken met R3 rijden. De kleinste bocht is trouwens wel gelukkig bij mij R2 en niet R1.
Qua scenery zou het ontwerp van Hendrik Jan waarschijnlijk mooier overkomen maar wil deze baan toch even afbouwen en testen zoals je al zegt alvorens verder te gaan met ballast ed aan te brengen, maar wellicht moet ik er toch aan geloven en een ander plan te ontwerpen met langere hellingen en wat minder spoor en meer scenery. Ruimte is waar we allemaal mee schipperen lijkt het op een enkeling na en is het moeilijkst die optimaal en mooi te benutten en te verdelen lijkt het bij meerdere ontwerpen. In mijn geval wil ik ook waarschijnlijk teveel op de vierkante centimeters.

MVG Arne
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2016, 09:03:58 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2016, 01:35:11 »
Met die kleine scherpe bochten en dat steigings percentage,kan je niet eens met lange rijtuigen rijden,die zullen om de haverklap ontsporen ben ik bang.
(om qua slijtage nog maar te zwijgen over grote/langere locs,want ook die zullen wellicht niet eens door de bogen gaan en anders met veel wringen,wringen is slopen van je spullen,lijkt me niet de bedoeling)
Persoonlijk vind ik dat je teveel sporen hebt liggen om er iets leuks van te maken,je kan amper een huisje of boom kwijt met zoveel rails.
Maar dat is slechts mijn mening,ik zou voor minder doorgaande sporen gaan en ruimere bogen met minder skihelling percentage  ;)

@tijgernootje

Bedankt voor je reactie en mening. Ik maak waarschijnlijk ook de klassieke fout dat ik teveel wil op de vierkante centimeters die ik maar tot mijn beschikking heb en de toekomst zal leren of ik toch niet overstag ga en meer richting het ontwerp van Hendrik Jan moet gaan.
Via koploper kan ik wel denk ik nog kiezen dat grotere locs alleen van die baanvakken gebruik maken waar R3 of groter liggen en die van R2 mijden. Maar qua realiteitsbouw is en blijft het lastig vind ik keuzes te maken in je opzet. Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

MVG Arne

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2016, 14:55:54 »
Wat overigens ook scheelt in rijgedrag zijn de koppelingen. In scherpe bochten willen stugge koppelingen of standaard beugelkoppelingen nog wel eens achter de buffers blijven haken. Zelf vind ik de Fleischmann Profi-koppelingen het prettigst rijden  (y)

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2016, 08:41:48 »
Beste forum leden,

Voor de oplossing voor mijn hellingspercentage probleem kwam Hendrik Jan met de volgende oplossing:




Ik heb Hendrik Jans ontwerp goed bestudeerd en kwam hiertoe.
Afgelopen zaterdag/zondag heb ik na gedacht hoe ik mijn bestaande ontwerp min of meer kon behouden maar toch een oplossing voor die steile hellingen kon bedenken. De volgende twee plaatjes tonen het ontwerp dat ik wellicht toe ga passen indien mijn hellingen van 5% heb ik uitgerekend niet werken of toch teveel schade aan mijn loks leveren. Het is even slikken maar misschien moet het dan zo:



Nog een andere opname meer of minder duidelijk:



De buitenste sporen laat ik nu naar het station op niveau 1 gaan omdat ik in de aanloop hiervan ruimte genoeg heb om rustig aan de achterkant en aan de zijkant te kunnen stijgen. Voor de scenery boven dat achterste spoor maak ik bijvoorbeeld een stijgende straat of iets dergelijks of laat de huisjes op een kleine verhoging staan zodat de baanvakken eronder vrij baan hebben.

Ik heb op deze manier toch eigenlijk ook iets meer ruimte voor een stadje en bergdorp kunnen maken wat anders waarschijnlijk toch moeilijker lukt.

@ Hendrik Jan, Tijgernootje en H0-rondje

Hartelijk dank dat jullie toen hebben meegedacht en hoop dat jullie nu nog even jullie commentaren of andere forum leden willen plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Arne
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2016, 08:56:34 door ABakker »

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2016, 12:41:40 »
Beste forumleden,

Heb weer een nieuw ontwerp gemaakt.

Nieuwe tekening:



Gaarne hoor ik uw verbeter punten.

MVG Arne

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2016, 23:04:24 »
Hallo Arne,

ja wat vind ik er van?
het belangrijkste is wat je zelf vind en waar je plezier in hebt.
Maar ik vind het erg veel rails.
Bv In de bogen 4 sporen naast elkaar..........is niet mijn smaak
het wordt een railwoestijn waarin een echt thema niet tot uiting komt en alles op elkaar lijkt.
Een ander nadeel van dit soort banen is dat ze zelden af komen en de scenery niet wordt afgemaakt.
Maar het is jouw baan en je moet doen wat jij leuk vindt
succes jandcargo

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2016, 18:00:17 »
Beste forumleden,

Bedankt een ieder voor de reacties tot nu toe. Ik ben weer aan het ontwerpen geweest en heb het volgende baanplan bedacht dat ik graag wil uitvoeren.



Ik heb de binnenste hellingen naar beneden laten zakken en heb juist de buitenste gebruikt met hun aanloop om hoogte te winnen. De parade baan heb ik daarvoor opgegeven. Daar ik met het zolderdak rekening moest houden heb ik de buitenste baanvakken iets naar binnen moeten verplaatsen. Daardoor komen ze deels over de binnenste bogen waardoor ik helaas eerder op hoogte moet zijn dan ik oorspronkelijk van plan was, maar wel gelukkig nog rond de 3% zit. De hellingsvlakken met 5% stijging zijn er bij dit ontwerp dus uitgehaald en vervangen voor nieuwe zoals gezegd. Ook heb ik naast de vroegere parade baan een ijk en programmeer spoor gelegd dat middels een aftakking van de hoofdbaan te bereiken is.
Ik hoop dat u het met mij een verbetering vindt en mocht u nog kortsluitingen door valse keerlussen zien meld dat dan aub even. Ik weet het is nog steeds veel spoor maar het merendeel zal onder scenery verdwijnen. Ben wel natuurlijk benieuwd wat u van de oplossing vindt en hoe u het eigenlijk anders zou oplossen met een beter ontwerp.

Met vriendelijke groet, Arne