Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:43:58
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 15:36:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 15:31:15
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
  

Auteur Topic: Siebengebirgsbahn  (gelezen 6885 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2016, 20:07:10 »
Dag Arne,

Ik zie dat het ontwerp al is aangepast aan de tips die te maken hebben met de rijvaardigheid van je sporen (maximaal 3% hellingspercentage en dat soort dingen). Er zijn nog 2 sporen over die mij puzzelen; linksonder komen er drie sporen uit de tunnel. Het onderste spoor van de drie loopt keurig met de andere twee sporen mee en stopt dan opeens. Waarom? Wat is het doel van dit spoor? Of is het de bedoeling om deze door te laten lopen naar het tweede spoor dat mij puzzelt; het korte spoor dat rechts uit het station loopt (waar ook het toegangsspoor naar je depot van aftakt)?

Ik heb je website gelezen. Het gaat je vooral om "in mijn beleving het mooi en lekker rijden met de modelspoor treinen". Ik heb dat, gezien je plan, ingevuld als lange (vooral personentreinen?) laten rijden. Daarnaast heb je een depot met draaischijf ingepland. Blijkbaar beginnen en eindigen treinen in je station, of moet er zelfs van loc gewisseld worden bij treinen. Op je website vermeld je ook een tandradbaan, maar die zie ik nog niet in je plan terugkomen. Klopt dat?

Indien er inderdaad ook nog een tandradbaantje een berg op moet, zou ik het depot en het bergdorpje van plaats laten verwisselen. Het depot wordt visueel nu een onderdeel van het station en je hebt wellicht ruimte om een mooi kronkelig tandradbaantje de berg op te laten lopen.


« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2016, 12:38:51 door VFR »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2016, 21:51:09 »
beste arne,

Als ik nogmaals zo vrij mag zijn om mijn mening te geven.
De grote bovenste diagonaal met 5 sporen: Waarom dit niet terugbrengen naar 2 of 3 sporen?
Op de diagonaal eronder heb je ook al 5 sporen.
Als je dit ook op de bovenste diagonaal hebt is het een herhaling van thema.

Het gedeelte onderin je tekening is uitgevoerd in 3 sporen die onder de tunnel teruggaan naar 2
Waarom niet zo gauw mogelijk terug naar 2 sporen zodat dat 3 dubbele wegvalt?

Komt er iets meer lucht in de zaak.
Maar tis jouw ding.

succes jandcargo

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2016, 20:59:07 »
Beste Janandcargo,

Feitelijk zie je van de sporen op de baan weinig omdat de meeste achter scenery wegvallen. Die vijf sporen onder zijn mijn schaduwstation en die daarboven vormen het in feite grote station Bonn dat raar zou staan met maar een paar spoortjes naar mijn mening. Dat derde spoor dat uit de tunnel komt had ik eerst gepland om helemaal onderlangs naar het doodlopende spoor bovenaan mijn schaduwstation te laten doorlopen onder mijn niveau 0 door, maar zie daar qua constructie en haalbaarheid vanaf.
Dit spoor heb ik nu gepland als ijkspoor voor de decoders en de locomotieven dus en om ze op een klein deel ervan te kunnen programmeren door de evt nieuwe loks een nieuw decoderadres te geven.
Ik geef toe het is een beetje veel spoor op de vierkante meter maar zou eigenlijk voor de rij mogelijkheden niet anders willen denk ik. Maar waardeer je commentaar en snap wat je bedoeld in feite in zake misschien less is more. Ik hoop je toch op een gegeven moment een mooie aangeklede baan te tonen en zal er gestaag aan gaan werken. Hoop dat je het blijft volgen.

MVG Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2016, 21:20:02 »
Beste Hijlco,

Dat derde spoor onderaan de tunnel had ik als werkspoor bedacht waarop locs en met name dus de decoder geijkt kan worden en de decoders een nieuw locadres kunnen krijgen geprogrammeerd.
Dat spoor had ik in eerste instantie gepland helemaal onder mijn baan door te laten lopen naar dat doodlopende spoor van mijn schaduw station, maar zie daar vanaf.
Je tip om de tandradbaan en de locloods om te wisselen zal ik wel zeker meenemen maar je zal het niet geloven uit mijn mond maar misschien wordt het wel een beetje to much zeg maar omdat ook nog door te laten gaan. Wordt boven de grond dan ook een wirwar van sporen en dat is niet de bedoeling. Dat dat onder de scenery wel het geval is dat is mijn keuze in feite en verhoogt denk ik de rij mogelijkheden.

Die tandrad baan had ik gepland naast dat spoor naar mijn loc emplacement te laten lopen  en dan snel te stijgen naar een bepaalde hoogte boven de twee stijgende sporen naar het station Bonn toe.
Die tandrad baan had dan de Drachenfelsener tandradbaan moeten worden die in werkelijkheid ook dicht bij Bonn ligt in het zeven gebergte ofwel de zeven heuvels of bergen die in buurt van Bonn liggen in een nationaal park.

Rijden ga ik niet eens met lange treinen doen denk ik hoewel er nu wellicht toch wel de mogelijkheid voor is ook gezien het feit dat de hellingen nu zo een 3% zijn. Maar ook op dit forum wordt er stevig gediscussieerd hoe steil nu eigenlijk een helling mag worden. Daarop zijn voor 3% wellicht kortere treinen beter voor mijn locs.
In het grootbedrijf worden wel hellingen van 6% of meer waargenomen overigens maar daar hebben we met de kleine motortjes niets aan.

Bedankt in ieder geval voor de reactie en het meedenken en hoop je in de toekomst een mooie baan te gaan laten zien in wording. De scenery lijkt me overigens wel het moeilijkst hoor.

Als er nog onduidelijkheden, vragen of betere oplossingen in je ogen zijn laat het me dan graag weten.

MVG Arne
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2016, 21:29:07 door ABakker »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2016, 22:32:24 »
Hallo Arne,

Ik had niet begrepen dat onder als schaduwstation wordt uitgevoerd.
dan komt natuurlijk helemaal goed en dan is boven met 5 sporen ook prima.
Dat programmeerspoor kun je evt ook maken op een losse plank van bv 125 cm.
Gewoon helemaal losstaand van de baan.
Blijf het volgen en ben benieuwd naar de plaatjes

succes jandcargo

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2016, 20:23:03 »
Beste forumleden

Dit keer geen tekening nog maar een mededeling, Want ik ben toch van plan denk ik om die tandradbaan te laten doorgaan door hem van de parade baan nummer drie dat ik als ijk en programmeer spoor had gepland. De locloods schuif ik dan een stuk naar het station emplacement op zoals werd voorgesteld door VFR, dus dank voor de mogelijke tip want moet het nog beter uitwerken en dan gaat dit spoor dat e ral lag ook weer een functie krijgen. Dan de 125 cm plank maken die jandcargo voorstelt voor dat soort doeleinden.

MVG Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Siebengebirgsbahn
« Reactie #21 Gepost op: 06 augustus 2016, 13:03:21 »
Beste forumleden,

Zoals reeds gezegd ben ik weer naar de tekentafel gegaan van DB Netz AG (het duitse Prorail bedrijf) en heb mijn ontwerp weer aangepast. Ik heb het derde spoor van de parade baan ingekort en laat ik later ontspringen en dit zal middels een tandradbaantje naar het bergdorpje lopen. Om dit te realiseren heb ik de lokloods meer naar het station gebracht, maar moet dit nog verder uitwerken zodat daar een plaats voor de verzorging van de locomotieven komt. Het bergdorpje komt dan ook op een meer logische plek terecht waar het zeven gebergte ligt iets buiten de stad met de drachenfelsner burcht en tandradbaan.
Ik denk dat mijn ontwerp nu aardig gestalte heeft gekregen om te gaan bouwen, waar ik tijdens de bouw wel waarschijnlijk tegen zaken op loop die opgelost dienen te worden en dus aanpassingen noodzakelijk blijken. Mochten jullie nog tips hebben nu ik nog niet gestart ben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Dit is voorlopig weer het ontwerp:



Hoop dat jullie het een mooi ontwerp vinden en natuurlijk dat ik er iets moois van kan maken.

MVG Arne