Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]  (gelezen 21518 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2016, 18:17:49 »
Strak hoor. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2016, 12:31:47 »
Vandaag een dagje vrij, dus mooi even de tijd gehad om een bedieningspaneeltje in elkaar te flansen.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de volgende ingrediënten/werkwijzen.

Sporenplan tekenen in MS-Paint, uitprinten, lamineren, gaten uit laminaat slaan met holpijp (gelamineerd papier laat zich niet graag boren  ;D )op plaatje styreen plakken, de hele zooi op maat snijden/breken gaten boren in styreen, schakelaars erdoor en klaar !  (y)
En dan heb je dit:



Simpel toch ?  ;D
Uiteindelijk monteer ik dit paneeltje later weer op de sturingskast van de baan. maar daarover een andere keer meer  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 september 2016, 12:39:48 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2016, 21:09:09 »
Dit is leuk!!
Groeten, Henri

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Arduino or not Arduino... oh what the.. just do it !
« Reactie #18 Gepost op: 01 januari 2017, 15:34:58 »
Het is inmiddels al een tijdje stil in mijn draadje, niet omdat het project gestopt is maar omdat ik druk bezig geweest ben met het ontwerpen van een sturingssysteem voor mijn wissels en het schakelen van de sporen.

Unfortunately, no one can be told what The Matrix is you have to build it for yourself.

Zoals op de foto van mijn bedieningspaneeltje te zien is schakel ik mijn wissels met tuimelschakelaars en de sporen met een momentschakelaar waar een toggle schakeling achter zit.
Hoewel dit prima werkt was dit eigenlijk niet mijn eerste idee. In eerste instantie wilde ik een soort NX systeem maken, dus minder bedieningsorganen op mijn paneel en complete rijwegen die ingelegd worden (van A naar B etc.) maar gaandeweg besloot ik dat dit onzin is voor een rangeerbaantje en besloot terug te stappen naar rechtstreekse bediening van wissels en sporen.
Maar al snel kwam ik erachter dat ik deze simpele, maar "zekere", methode van bediening eigenlijk walgingwekkend  stom saai vind, done that been there !

Dus weer terug naar de NX sturing, lekker ouderwets met diodematrixen en transistoren, dus weer aan de gang gegaan en ook daar een eind in gekomen. Maar gaandeweg wilde ik weer extra functie's inbouwen, testroutine's draaien etc. En toen liep ik tegen Arduino aan, en mijn intresse was gewekt.

Alles wat ik hier met DTL doe, kan ik ook programmeren en als ik wil zo weer aanpassen. Dus mij verdiept in Arduino en de programmeertaal, en ik denk dat ik deze uitdaging wel aandurf.
Dus, wat ga ik doen: Een Arduino Mega (incluis benodigdheden) aanschaffen, Arduino IDE installeren en eerst maar eens een ledje laten knipperen ! :)
Laten we eens zien wat hier uit gaat komen, en als ik vragen heb... zijn hier vast wel Arduino guru's die mij misschien wel willen helpen !

U hoort van mij ! (y)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2017, 15:40:21 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #19 Gepost op: 01 januari 2017, 18:04:59 »
Mocht het vragen hebben, ik weet er ook wel het één en ander van. Elektronisch moet het wel goed in elkaar zitten.. Ik had ooit een automatisch keren systeem door middel van een Arduino mega, deze is heel plots overleden door, wat ik denk, het niet naleven van de aanbevolen schema's (geen diodes over de h bruggen).
groeten,
Auke

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #20 Gepost op: 01 januari 2017, 21:46:07 »
Ik maak geen gebruik van H bruggen daar ik niet rechtstreeks motoren aanstuur, daarvoor gebruik ik relais. Het signaal tussen relais en de ATmega is weer galvanisch gescheiden door optocouplers.
Dus ik verwacht daarin vooralsnog geen problemen  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #21 Gepost op: 01 januari 2017, 23:02:24 »
Marijn, ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ben nu al aan het broeden op een mogelijkheid om op mijn baantje Without de treinenloop te automatiseren. Ik had gedacht om het met een cascade van 4017's te doen, maar de Arduino Mega is misschien ook een goed plan. Hij heeft voor mijn doel in ieder geval genoeg I/O poorten.
Ik hoop alleen dat ik er geen weken op moet studeren om het programmeren onder de knie te krijgen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #22 Gepost op: 01 januari 2017, 23:27:48 »
Met zo'n arduino kan je inderdaad prima zo'n schakelpaneel regelen. Belangrijkste tip is om die "bounce" ("bounce2", dacht ik) library te gebruiken om naar je input (je knopjes) te kijken, die filtert kleine stoorpulsjes weg.

Zo rond dit bericht kan je in mijn draadje voorbeelden vinden van wat ik met mijn schakelpaneel heb gedaan. Stapeltje schakelaars en drukknopjes. De arduino kijkt naar al die inputs en bepaalt wat er wel/niet moet gebeuren. Inclusief afhankelijkheden ("sein kan niet op groen als de wissels niet goed staan").

De output is dan richting relais, servo's, viessmann signaal, enz.

Dus... zo'n NX-achtige sturing moet daar prima mee kunnen. Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2017, 00:56:09 »
Reinout:

Bedankt voor je tip ! Hoewel ik de Arduino nog niet eens in huis heb, en de IDE nog niet geïnstalleerd heb was ik al bezig met een aantal zaken die sowieso van belang zijn bij Processor inputs waaronder uiteraard het ontdenderen van externe bedieningselementen. Ik zat al zelf te bedenken om per input te gaan controleren of deze minstens 0.5 seconden onafgebroken hoog is voordat er iets met het signaal gedaan wordt. Jij geeft aan dat er al een debounce library bestaat die ik kan toepassen op mijn Inputs, dan ga ik ik eens kijken hoe die in elkaar geklopt is (leer ik van  ;D ) en eventueel toepassen. Overigens, mijn systeem is geen echt NX systeem maar een NX-achtig systeem. De bediening komt wel overeen, maar er vind geen rijwegvergrendeling plaats, dit omdat ik tijdens het rangeren bij het wisselen van rijweg geen zin heb om telkens te moeten ontgrendelen.

Klaas:

De hoeveelheid I/0 poorten was voor mij ook de reden om de MEGA te verkiezen boven de UNO. Ook ik heb met de MEGA ruim voldoende. Ik heb ontdekt dat die dingen geprogrammeerd worden met de taal C. Aangezien ik best bedreven ben met PHP, wat een afgeleide is van C , bleken de voorbeelden van de code's een feest der herkenning.
Maar ik zou eens kijken naar de simpelste code "Blink" op de arduino site https://www.arduino.cc/en/tutorial/blink en denk er het jouwe van  ;)





 
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 01:27:42 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2017, 03:45:46 »
Marijn,

ik had je draadje nog niet eerder gezien,zonder de techniek  te bespreken  (waar ik geen  kaas van het gegeten )lijkt jou  ontwerp  veel rangeer plezier te geven, ook een fraaie hoogte om aan te werken.

Mvgr Evert en Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2017, 09:51:21 »
De tutorial van Arduino heb ik nog niet kunnen bereiken, ik krijg een witte pagina. Komt waarschijnlijk omdat het internet hier op het moment een beetje vervelend doet. Later nog maar eens proberen.

Heb ook even zitten tellen wat ik allemaal aan sturingen en meldingen heb gepland, en dan blijken die 54 I/O's maar net aan genoeg te zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 09:53:49 door Klaas Zondervan »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2017, 22:07:46 »
Mijn Arduino is een week geleden binnengekomen, heb snel even een ledje laten knipperen en toen maar gelijk het programma voor mijn NX systeem geschreven.

Om dit te testen ook een simpel testplankie met paneel in elkaar geflanst en de Arduino er op aangesloten, na een paar uur testen en code herschrijven werkt het nu zoals ik wil dat het werkt.
Op het bedieningspaneel heb ik een eenvoudig sporenplan toegepast, maar wel met dezelfde situaties en conflicten die op mijn echte baantje ook (kunnen) voorkomen.


 
Ik heb het programma zo geschreven dat ik eenvoudige meerdere rijwegen en sporen kan toevoegen zodat ik het snel kan toepassen onder Den Boog
Ik zal morgen binnenkort een filmpje plaatsen met de werking van mijn NX paneel  :)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 00:57:18 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
FIlmpjeuh !!
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2017, 19:49:04 »
Goed... het heeft even geduurd, uiteindelijk wegens materiaalpech mijn oude digitale camera weer uit het stof moeten halen en met mijn duffe verkouden kop toch even deze korte demofilm gemaakt.

<a href="https://www.youtube.com/v/9jQuT1Q125A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9jQuT1Q125A</a>

Krijgen jullie een beetje een idee wat de bedoeling is  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2017, 22:08:32 »
Goed gedaan jochie, je kan het!
En hoe ga je het doen met de aansluiting op de PK-keerlus?
(voor de meelezers (nog) geheimtaal, maar Marijn snapt wat ik bedoel)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2017, 07:25:24 »
Leuk systeem!  Zijn de onderste relais nu voor sporen of juist voor puntstukken? Ik heb het idee dat het voor dat laatste is, aangezien ik zelf niet zoukiezen voor het stroomloos maken van sporen op een digitale baan.
groeten,
Auke