Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:21:57
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉
door
kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag``
door
DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden
door
Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL] (gelezen 21555 keer)
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #15 Gepost op:
11 september 2016, 18:17:49 »
Strak hoor.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2147
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #16 Gepost op:
26 september 2016, 12:31:47 »
Vandaag een dagje vrij, dus mooi even de tijd gehad om een bedieningspaneeltje in elkaar te flansen.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de volgende ingrediënten/werkwijzen.
Sporenplan tekenen in MS-Paint, uitprinten, lamineren, gaten uit laminaat slaan met holpijp (gelamineerd papier laat zich niet graag boren
)op plaatje styreen plakken, de hele zooi op maat snijden/breken gaten boren in styreen, schakelaars erdoor en klaar !
En dan heb je dit:
Simpel toch ?
Uiteindelijk monteer ik dit paneeltje later weer op de sturingskast van de baan. maar daarover een andere keer meer
«
Laatst bewerkt op: 26 september 2016, 12:39:48 door Marijn
»
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Stainz
Offline
Berichten: 115
RTM in LGB
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #17 Gepost op:
26 september 2016, 21:09:09 »
Dit is leuk!!
Gelogd
Groeten, Henri
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2147
Arduino or not Arduino... oh what the.. just do it !
«
Reactie #18 Gepost op:
01 januari 2017, 15:34:58 »
Het is inmiddels al een tijdje stil in mijn draadje, niet omdat het project gestopt is maar omdat ik druk bezig geweest ben met het ontwerpen van een sturingssysteem voor mijn wissels en het schakelen van de sporen.
Unfortunately, no one can be told what The Matrix is you have to build it for yourself.
Zoals op de foto van mijn bedieningspaneeltje te zien is schakel ik mijn wissels met tuimelschakelaars en de sporen met een momentschakelaar waar een toggle schakeling achter zit.
Hoewel dit prima werkt was dit eigenlijk niet mijn eerste idee. In eerste instantie wilde ik een soort NX systeem maken, dus minder bedieningsorganen op mijn paneel en complete rijwegen die ingelegd worden (van A naar B etc.) maar gaandeweg besloot ik dat dit onzin is voor een rangeerbaantje en besloot terug te stappen naar rechtstreekse bediening van wissels en sporen.
Maar al snel kwam ik erachter dat ik deze simpele, maar "zekere", methode van bediening eigenlijk walgingwekkend stom saai vind, done that been there !
Dus weer terug naar de NX sturing, lekker ouderwets met diodematrixen en transistoren, dus weer aan de gang gegaan en ook daar een eind in gekomen. Maar gaandeweg wilde ik weer extra functie's inbouwen, testroutine's draaien etc. En toen liep ik tegen Arduino aan, en mijn intresse was gewekt.
Alles wat ik hier met DTL doe, kan ik ook programmeren en als ik wil zo weer aanpassen. Dus mij verdiept in Arduino en de programmeertaal, en ik denk dat ik deze uitdaging wel aandurf.
Dus, wat ga ik doen: Een Arduino Mega (incluis benodigdheden) aanschaffen, Arduino IDE installeren en eerst maar eens een ledje laten knipperen !
Laten we eens zien wat hier uit gaat komen, en als ik vragen heb... zijn hier vast wel Arduino guru's die mij misschien wel willen helpen !
U hoort van mij !
«
Laatst bewerkt op: 01 januari 2017, 15:40:21 door Marijn
»
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3378
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #19 Gepost op:
01 januari 2017, 18:04:59 »
Mocht het vragen hebben, ik weet er ook wel het één en ander van. Elektronisch moet het wel goed in elkaar zitten.. Ik had ooit een automatisch keren systeem door middel van een Arduino mega, deze is heel plots overleden door, wat ik denk, het niet naleven van de aanbevolen schema's (geen diodes over de h bruggen).
Gelogd
groeten,
Auke
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2147
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #20 Gepost op:
01 januari 2017, 21:46:07 »
Ik maak geen gebruik van H bruggen daar ik niet rechtstreeks motoren aanstuur, daarvoor gebruik ik relais. Het signaal tussen relais en de ATmega is weer galvanisch gescheiden door optocouplers.
Dus ik verwacht daarin vooralsnog geen problemen
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25266
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #21 Gepost op:
01 januari 2017, 23:02:24 »
Marijn, ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ben nu al aan het broeden op een mogelijkheid om op mijn baantje Without de treinenloop te automatiseren. Ik had gedacht om het met een cascade van 4017's te doen, maar de Arduino Mega is misschien ook een goed plan. Hij heeft voor mijn doel in ieder geval genoeg I/O poorten.
Ik hoop alleen dat ik er geen weken op moet studeren om het programmeren onder de knie te krijgen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7390
Forummoderator
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #22 Gepost op:
01 januari 2017, 23:27:48 »
Met zo'n arduino kan je inderdaad prima zo'n schakelpaneel regelen. Belangrijkste tip is om die "bounce" ("bounce2", dacht ik) library te gebruiken om naar je input (je knopjes) te kijken, die filtert kleine stoorpulsjes weg.
Zo rond
dit bericht
kan je in mijn draadje voorbeelden vinden van wat ik met mijn schakelpaneel heb gedaan. Stapeltje schakelaars en drukknopjes. De arduino kijkt naar al die inputs en bepaalt wat er wel/niet moet gebeuren. Inclusief afhankelijkheden ("sein kan niet op groen als de wissels niet goed staan").
De output is dan richting relais, servo's, viessmann signaal, enz.
Dus... zo'n NX-achtige sturing moet daar prima mee kunnen. Benieuwd!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2147
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #23 Gepost op:
02 januari 2017, 00:56:09 »
Reinout:
Bedankt voor je tip ! Hoewel ik de Arduino nog niet eens in huis heb, en de IDE nog niet geïnstalleerd heb was ik al bezig met een aantal zaken die sowieso van belang zijn bij Processor inputs waaronder uiteraard het ontdenderen van externe bedieningselementen. Ik zat al zelf te bedenken om per input te gaan controleren of deze minstens 0.5 seconden onafgebroken hoog is voordat er iets met het signaal gedaan wordt. Jij geeft aan dat er al een debounce library bestaat die ik kan toepassen op mijn Inputs, dan ga ik ik eens kijken hoe die in elkaar geklopt is (leer ik van
) en eventueel toepassen. Overigens, mijn systeem is geen echt NX systeem maar een NX-achtig systeem. De bediening komt wel overeen, maar er vind geen rijwegvergrendeling plaats, dit omdat ik tijdens het rangeren bij het wisselen van rijweg geen zin heb om telkens te moeten ontgrendelen.
Klaas:
De hoeveelheid I/0 poorten was voor mij ook de reden om de MEGA te verkiezen boven de UNO. Ook ik heb met de MEGA ruim voldoende. Ik heb ontdekt dat die dingen geprogrammeerd worden met de taal C. Aangezien ik best bedreven ben met PHP, wat een afgeleide is van C , bleken de voorbeelden van de code's een feest der herkenning.
Maar ik zou eens kijken naar de simpelste code "Blink" op de arduino site
https://www.arduino.cc/en/tutorial/blink
en denk er het jouwe van
«
Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 01:27:42 door Marijn
»
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
mass am see
Offline
Berichten: 3743
de hondsrug baan
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #24 Gepost op:
02 januari 2017, 03:45:46 »
Marijn,
ik had je draadje nog niet eerder gezien,zonder de techniek te bespreken (waar ik geen kaas van het gegeten )lijkt jou ontwerp veel rangeer plezier te geven, ook een fraaie hoogte om aan te werken.
Mvgr Evert en Bas
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25266
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #25 Gepost op:
02 januari 2017, 09:51:21 »
De tutorial van Arduino heb ik nog niet kunnen bereiken, ik krijg een witte pagina. Komt waarschijnlijk omdat het internet hier op het moment een beetje vervelend doet. Later nog maar eens proberen.
Heb ook even zitten tellen wat ik allemaal aan sturingen en meldingen heb gepland, en dan blijken die 54 I/O's maar net aan genoeg te zijn.
«
Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 09:53:49 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2147
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #26 Gepost op:
12 januari 2017, 22:07:46 »
Mijn Arduino is een week geleden binnengekomen, heb snel even een ledje laten knipperen en toen maar gelijk het programma voor mijn NX systeem geschreven.
Om dit te testen ook een simpel testplankie met paneel in elkaar geflanst en de Arduino er op aangesloten, na een paar uur testen en code herschrijven werkt het nu zoals ik wil dat het werkt.
Op het bedieningspaneel heb ik een eenvoudig sporenplan toegepast, maar wel met dezelfde situaties en conflicten die op mijn echte baantje ook (kunnen) voorkomen.
Ik heb het programma zo geschreven dat ik eenvoudige meerdere rijwegen en sporen kan toevoegen zodat ik het snel kan toepassen onder Den Boog
Ik zal
morgen
binnenkort
een filmpje plaatsen met de werking van mijn NX paneel
«
Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 00:57:18 door Marijn
»
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2147
FIlmpjeuh !!
«
Reactie #27 Gepost op:
22 januari 2017, 19:49:04 »
Goed... het heeft even geduurd, uiteindelijk wegens materiaalpech mijn oude digitale camera weer uit het stof moeten halen en met mijn duffe verkouden kop toch even deze korte demofilm gemaakt.
https://www.youtube.com/v/9jQuT1Q125A
Krijgen jullie een beetje een idee wat de bedoeling is
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25266
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #28 Gepost op:
22 januari 2017, 22:08:32 »
Goed gedaan jochie, je kan het!
En hoe ga je het doen met de aansluiting op de PK-keerlus?
(voor de meelezers (nog) geheimtaal, maar Marijn snapt wat ik bedoel)
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3378
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
«
Reactie #29 Gepost op:
23 januari 2017, 07:25:24 »
Leuk systeem! Zijn de onderste relais nu voor sporen of juist voor puntstukken? Ik heb het idee dat het voor dat laatste is, aangezien ik zelf niet zoukiezen voor het stroomloos maken van sporen op een digitale baan.
Gelogd
groeten,
Auke
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]