Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met Roco wissels door Forever Rocofan
Vandaag om 08:02:52
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:26:40
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
NS 6100 van GM&S door ingenium
Vandaag om 01:33:12
Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
  

Auteur Topic: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]  (gelezen 16902 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10457
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2016, 18:17:49 »
Strak hoor. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2016, 12:31:47 »
Vandaag een dagje vrij, dus mooi even de tijd gehad om een bedieningspaneeltje in elkaar te flansen.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de volgende ingrediënten/werkwijzen.

Sporenplan tekenen in MS-Paint, uitprinten, lamineren, gaten uit laminaat slaan met holpijp (gelamineerd papier laat zich niet graag boren  ;D )op plaatje styreen plakken, de hele zooi op maat snijden/breken gaten boren in styreen, schakelaars erdoor en klaar !  (y)
En dan heb je dit:



Simpel toch ?  ;D
Uiteindelijk monteer ik dit paneeltje later weer op de sturingskast van de baan. maar daarover een andere keer meer  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 september 2016, 12:39:48 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • RTM in LGB
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2016, 21:09:09 »
Dit is leuk!!
Groeten, Henri

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Arduino or not Arduino... oh what the.. just do it !
« Reactie #18 Gepost op: 01 januari 2017, 15:34:58 »
Het is inmiddels al een tijdje stil in mijn draadje, niet omdat het project gestopt is maar omdat ik druk bezig geweest ben met het ontwerpen van een sturingssysteem voor mijn wissels en het schakelen van de sporen.

Unfortunately, no one can be told what The Matrix is you have to build it for yourself.

Zoals op de foto van mijn bedieningspaneeltje te zien is schakel ik mijn wissels met tuimelschakelaars en de sporen met een momentschakelaar waar een toggle schakeling achter zit.
Hoewel dit prima werkt was dit eigenlijk niet mijn eerste idee. In eerste instantie wilde ik een soort NX systeem maken, dus minder bedieningsorganen op mijn paneel en complete rijwegen die ingelegd worden (van A naar B etc.) maar gaandeweg besloot ik dat dit onzin is voor een rangeerbaantje en besloot terug te stappen naar rechtstreekse bediening van wissels en sporen.
Maar al snel kwam ik erachter dat ik deze simpele, maar "zekere", methode van bediening eigenlijk walgingwekkend  stom saai vind, done that been there !

Dus weer terug naar de NX sturing, lekker ouderwets met diodematrixen en transistoren, dus weer aan de gang gegaan en ook daar een eind in gekomen. Maar gaandeweg wilde ik weer extra functie's inbouwen, testroutine's draaien etc. En toen liep ik tegen Arduino aan, en mijn intresse was gewekt.

Alles wat ik hier met DTL doe, kan ik ook programmeren en als ik wil zo weer aanpassen. Dus mij verdiept in Arduino en de programmeertaal, en ik denk dat ik deze uitdaging wel aandurf.
Dus, wat ga ik doen: Een Arduino Mega (incluis benodigdheden) aanschaffen, Arduino IDE installeren en eerst maar eens een ledje laten knipperen ! :)
Laten we eens zien wat hier uit gaat komen, en als ik vragen heb... zijn hier vast wel Arduino guru's die mij misschien wel willen helpen !

U hoort van mij ! (y)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2017, 15:40:21 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #19 Gepost op: 01 januari 2017, 18:04:59 »
Mocht het vragen hebben, ik weet er ook wel het één en ander van. Elektronisch moet het wel goed in elkaar zitten.. Ik had ooit een automatisch keren systeem door middel van een Arduino mega, deze is heel plots overleden door, wat ik denk, het niet naleven van de aanbevolen schema's (geen diodes over de h bruggen).
groeten,
Auke

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #20 Gepost op: 01 januari 2017, 21:46:07 »
Ik maak geen gebruik van H bruggen daar ik niet rechtstreeks motoren aanstuur, daarvoor gebruik ik relais. Het signaal tussen relais en de ATmega is weer galvanisch gescheiden door optocouplers.
Dus ik verwacht daarin vooralsnog geen problemen  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18483
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #21 Gepost op: 01 januari 2017, 23:02:24 »
Marijn, ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ben nu al aan het broeden op een mogelijkheid om op mijn baantje Without de treinenloop te automatiseren. Ik had gedacht om het met een cascade van 4017's te doen, maar de Arduino Mega is misschien ook een goed plan. Hij heeft voor mijn doel in ieder geval genoeg I/O poorten.
Ik hoop alleen dat ik er geen weken op moet studeren om het programmeren onder de knie te krijgen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #22 Gepost op: 01 januari 2017, 23:27:48 »
Met zo'n arduino kan je inderdaad prima zo'n schakelpaneel regelen. Belangrijkste tip is om die "bounce" ("bounce2", dacht ik) library te gebruiken om naar je input (je knopjes) te kijken, die filtert kleine stoorpulsjes weg.

Zo rond dit bericht kan je in mijn draadje voorbeelden vinden van wat ik met mijn schakelpaneel heb gedaan. Stapeltje schakelaars en drukknopjes. De arduino kijkt naar al die inputs en bepaalt wat er wel/niet moet gebeuren. Inclusief afhankelijkheden ("sein kan niet op groen als de wissels niet goed staan").

De output is dan richting relais, servo's, viessmann signaal, enz.

Dus... zo'n NX-achtige sturing moet daar prima mee kunnen. Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2017, 00:56:09 »
Reinout:

Bedankt voor je tip ! Hoewel ik de Arduino nog niet eens in huis heb, en de IDE nog niet geïnstalleerd heb was ik al bezig met een aantal zaken die sowieso van belang zijn bij Processor inputs waaronder uiteraard het ontdenderen van externe bedieningselementen. Ik zat al zelf te bedenken om per input te gaan controleren of deze minstens 0.5 seconden onafgebroken hoog is voordat er iets met het signaal gedaan wordt. Jij geeft aan dat er al een debounce library bestaat die ik kan toepassen op mijn Inputs, dan ga ik ik eens kijken hoe die in elkaar geklopt is (leer ik van  ;D ) en eventueel toepassen. Overigens, mijn systeem is geen echt NX systeem maar een NX-achtig systeem. De bediening komt wel overeen, maar er vind geen rijwegvergrendeling plaats, dit omdat ik tijdens het rangeren bij het wisselen van rijweg geen zin heb om telkens te moeten ontgrendelen.

Klaas:

De hoeveelheid I/0 poorten was voor mij ook de reden om de MEGA te verkiezen boven de UNO. Ook ik heb met de MEGA ruim voldoende. Ik heb ontdekt dat die dingen geprogrammeerd worden met de taal C. Aangezien ik best bedreven ben met PHP, wat een afgeleide is van C , bleken de voorbeelden van de code's een feest der herkenning.
Maar ik zou eens kijken naar de simpelste code "Blink" op de arduino site https://www.arduino.cc/en/tutorial/blink en denk er het jouwe van  ;)





 
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 01:27:42 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2017, 03:45:46 »
Marijn,

ik had je draadje nog niet eerder gezien,zonder de techniek  te bespreken  (waar ik geen  kaas van het gegeten )lijkt jou  ontwerp  veel rangeer plezier te geven, ook een fraaie hoogte om aan te werken.

Mvgr Evert en Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18483
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2017, 09:51:21 »
De tutorial van Arduino heb ik nog niet kunnen bereiken, ik krijg een witte pagina. Komt waarschijnlijk omdat het internet hier op het moment een beetje vervelend doet. Later nog maar eens proberen.

Heb ook even zitten tellen wat ik allemaal aan sturingen en meldingen heb gepland, en dan blijken die 54 I/O's maar net aan genoeg te zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 09:53:49 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2017, 22:07:46 »
Mijn Arduino is een week geleden binnengekomen, heb snel even een ledje laten knipperen en toen maar gelijk het programma voor mijn NX systeem geschreven.

Om dit te testen ook een simpel testplankie met paneel in elkaar geflanst en de Arduino er op aangesloten, na een paar uur testen en code herschrijven werkt het nu zoals ik wil dat het werkt.
Op het bedieningspaneel heb ik een eenvoudig sporenplan toegepast, maar wel met dezelfde situaties en conflicten die op mijn echte baantje ook (kunnen) voorkomen.


 
Ik heb het programma zo geschreven dat ik eenvoudige meerdere rijwegen en sporen kan toevoegen zodat ik het snel kan toepassen onder Den Boog
Ik zal morgen binnenkort een filmpje plaatsen met de werking van mijn NX paneel  :)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 00:57:18 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
FIlmpjeuh !!
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2017, 19:49:04 »
Goed... het heeft even geduurd, uiteindelijk wegens materiaalpech mijn oude digitale camera weer uit het stof moeten halen en met mijn duffe verkouden kop toch even deze korte demofilm gemaakt.

<a href="https://www.youtube.com/v/9jQuT1Q125A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9jQuT1Q125A</a>

Krijgen jullie een beetje een idee wat de bedoeling is  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18483
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2017, 22:08:32 »
Goed gedaan jochie, je kan het!
En hoe ga je het doen met de aansluiting op de PK-keerlus?
(voor de meelezers (nog) geheimtaal, maar Marijn snapt wat ik bedoel)
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL]
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2017, 07:25:24 »
Leuk systeem!  Zijn de onderste relais nu voor sporen of juist voor puntstukken? Ik heb het idee dat het voor dat laatste is, aangezien ik zelf niet zoukiezen voor het stroomloos maken van sporen op een digitale baan.
groeten,
Auke