Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: MCC-Baan en auto's in aanbouw  (gelezen 8679 keer)

Bert Sprinter

  • Gast
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2016, 21:08:05 »
Jan Willem,

Wat voor merk vooras is het eigenlijk? Ik zie ook dat het voorwiel behoorlijk groot is en er maar net tussen past. Is dat het wiel van het originele model? Ik denk dat je nog veel meer materiaal moet weghalen aan de onderkant.

Kijk maar eens naar deze fotomontage: B is de draairichting van het wiel, aan de rechterkant van de foto zie ik dat rode spul van het chassis, achter het wiel, precies bij de punt van pijl A, en links zien we datzelfde gedeelte ook bij pijl A, daar gaat ie gegarandeerd aanlopen.



Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel  ;D

Ik heb hetzelfde bij mijn laatste project hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70924.0.html

Ik dacht ook dat ik er al was en alles goed had vrijgemaakt, zie laatste foto. Niet dus en er moest nog meer weggehaald worden, dat wordt morgen gepost, met foto's, ik ben er net mee klaar.

Met vriendelijk groet,

Bert



Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2016, 21:42:04 »
Bert,

Het probleem zit em (dit keer) niet bij het chassis, maar bij de wielkast, zeg maar dat gouden randje op de rechter foto. De velgen zij de standaard Herpa velgen. Ik heb net nog eens gekeken, die Herpa velgen zijn ietsjes dikker/breder dan de Faller velgen (de vooras is een Faller vooras trouwens, een 163002 om precies te zijn). MEt de faller velgen en banden lijk ik meer ruimte te hebben, maar ik zal alsnog materiaal weg moeten halen, nèt achter het gouden randje dus.
Gr,

Jan Willem

Bert Sprinter

  • Gast
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2016, 22:07:47 »
Jan Willem,

Ik snap het, mijn Herpa Mercedes heeft kleinere wielen, de zogenaamde NQ wielen van Faller, 163003. Daar kom ik in mijn draadje later nog op terug. Velgen zijn hetzelfde, maar de banden zijn minder hoog.

Kan je met die Herpa wielen rijden, zijn dat zachte banden? Zoveel geluk had ik niet, die van mij zijn allemaal van hard plastic gemaakt  :)

Al die modelauto's zijn ook eigenlijk niet gemaakt om te laten rijden, vandaar de vele problemen die je tegenkomt. Maakt de uitdaging alleen maar groter  (y)

Ik blijf je project volgen,

Bert

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2016, 16:38:27 »
Net even een filmpje gemaakt van het wagentje waar dit topic over ging: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68389.0.html
Zoals je kunt zien rijdt-ie als een zonnetje. Vlak voor de zomerstop heb ik ook de aanhanger van verlichting voorzien en deze is via een stekker verbinding aan te sluiten op de vrachtwagen. Zo heb ik dus de keuze om met of zonder aanhanger te rijden :) de koppeling die de aanhanger en de vrachtwagen bij elkaar houd (dus niet het draadje van de lampjes) is niet heel erg stevig en de aanhanger piept nogal als deze rijdt, dus ik denk niet dat ik er veel gebruik van zal maken, maar het ging mij dan ook om het proberen of het kon, ja dus :P

<a href="http://www.youtube.com/v/Gtk0oKIKBLs" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Gtk0oKIKBLs</a>

Over de Scania heb ik nog niet heel veel nieuws te vertellen, behalve dan dat ik gisteren op Eurospoor een decoder gekocht heb, dat ik het stuur asje iets verhoogd heb aangebracht ( +/- 0,5mm) met een stukje styrene. Hierdoor heeft-ie iets meer speelruimte. Daarnaast heb ik op mijn dremel een nieuw stukje gereedschap gevonden (nav een filmpje op Youtube) waarmee ik heel gemakkelijk en voorzichtig materiaal weg kan "slijpen". hierdoor heb ik de as nog meer ruimte kunnen geven, oa door een deel van de voorkant van de wielkast weg te slijpen. Eigenlijk vind ik dat wel jammer dat dat nodig was, ik had het wagentje optisch graag zo origineel mogelijk gehouden, maar ja, soms moet je concessies doen.



« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2016, 16:46:06 door Wummeke. Reden: filmpje embed »
Gr,

Jan Willem

Bert Sprinter

  • Gast
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #19 Gepost op: 29 oktober 2016, 17:28:15 »
Hallo Wummeke,

Mooi hoor die Renault, ik rij analoog dus richting aangeven gaat niet, remlichten wel. Het ziet er heel realistisch uit. (y)

Ik heb laatst een Volvo van AWM gedaan, ik vond het plastic wat ze gebruiken een stuk harder en minder flexibel dan bij andere merken. Had je daar ook last van?

Mvg Bert.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2016, 23:05:19 »
De velgen zijn trouwens de standaard Herpa velgen, de bandjes de Faller bandjes die bij de stuuras zaten. Deze heb ik van het voorjaar in Houten gekocht bij de stand van en op advies de verkoper aldaar van DC-Car (is dat MiniatuurA?).
Een beetje een laat antwoord...

DC-Car is zoals MCC een digitaal auto systeem. MiniatuurA is een klein bedrijfje wat de soort van Nederlandse vertegenwoordiger is van DC-Car. DC-Car is dus niet van MiniatuurA want MiniatuurA doet ook een paar andere dingen dan DC-Car zoals bijvoorbeeld draaiende zwaailichten (dmv 3 LEDs die omstebeurt aangaan) te maken voor treinen en autos.

Op de rest heb je volgens mij al antwoord gekregen. :)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2016, 14:58:09 »
@Bert: Geen idee meer eigenlijk. Het is al weer ff geleden dat ik met dat AWM modelletje bezig ben geweest en het was het eerste wagentje wat ik ooit omgebouwd heb. Ik zal er de volgende keer eens op letten.

@Sneeuwtrein: I know, de zin was een beetje krom, maar dat was ook precies wat ik bedoelde. De verkoper verkocht in iedergeval sowieso DC-Car spul  ;)
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #22 Gepost op: 23 december 2016, 16:41:26 »
Oei, is het al weer meer dan 30 dagen geleden dat ik hier iets gepost heb? Nou, het is dan ook wel een grote update :)

De trekker is af!

Alles is ingebouwd, Accu en decoder zitten in de cabine (terwijl er ook nog ruimte is voor de chauffeur!), motortje zit er in, oplaadpunt, schakelaartje, ledjes, etc.

Net de accu even opgeladen (oplaad punt best netjes weggewerkt, al zeg ik het zelf :)


En karren maar!!... Was het idee. De decoder reageert wel op het signaal van de Ucci,(lampjes doen het, ik kon het adres wijzigen etc.) maar hij rijdt niet. Ik hoor het motortje wel zachtjes zoemen als ik "gas" geef, maar meer dan dat gebeurt er niet. hmmm... Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Of ontkom ik er echt niet aan om de boel weer uit elkaar te halen om van voren af aan te troubleshooten? Het motortje heeft het wel gedaan, die heb ik voor/tijdens het inbouwen wel een aantal keer getest.
Gr,

Jan Willem

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2016, 19:53:00 »
Ik zou als eerste het motortje even los testen en er een dc-spanning van 1 tot 4 V opzetten. Als hij dan wel draait dan zit het probleem in je decoder. Draait hij nog steeds niet dan kan het wormpje te strak op het wormwiel zitten. Ook kan je per ongeluk lijm op de motoras of op de wielas gedaan hebben waardoor de motor niet kan draaien.

Succes, Frits
Groet Frits

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #24 Gepost op: 23 december 2016, 21:27:13 »
Hmm, er zit dus niets anders op dan en weer (deels) uit elkaar te halen. Jammer. Maar goed. De kans op een stukje lijm op de as acht ik heel klein. Het motortje is geleverd in een dichte behuizing, ik kan niet bij het wormwiel etc komen. Aangezien ik het motortje heb zien draaien, denk ik dus niet dat dat nu het probleem is (maar alles kan). Morgen de truck maar weer open maken dan  :-\
Gr,

Jan Willem

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #25 Gepost op: 24 december 2016, 10:32:48 »
Misschien blokkeren de asjes/wielen en kan het motortje de mini-pk's niet handelen. :laugh:

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #26 Gepost op: 27 december 2016, 12:07:13 »
Net even met een andere accu geprobeerd, maar helaas ook geen beweging, alleen het zachte gepiep. Wanneer ik het motortje direct op de tweede accu aansluit, draait de boel wel. Dus ik ben bang dat het toch echt de decoder is die defect is, jammer genoeg. Ik heb de leverancier maar even een mailtje gestuurd.
Gr,

Jan Willem

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #27 Gepost op: 27 december 2016, 13:03:48 »
Hallo Jan Willem, Dan ligt het in ieder geval niet aan je aandrijving. Omdat je motortje wel zoemt lijkt het er op dat de snelheid gewoon heel laag is ingesteld. Hoe bestuur je de auto? Heb je daarvoor een UCCI? Je zou eens kunnen proberen de snelheid te verhogen.

Succes Frits
Groet Frits

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #28 Gepost op: 27 december 2016, 13:42:36 »
Hi Frits,

Ik gebruik inderdaad een UCCI. Ik heb al eens zitten stoeien met de verschillende instellingen en verschillende snelheden. Het klint inderdaad alsof de snelheid heel laag is ingesteld (ik herken het geluid van mijn loks die bijna gaan kruipen ;) ), maar ook als ik de volle snelheid instel, draait het motortje niet. Ik doe net de envelop met de decoder er in dicht, dus die gaat zo meteen op de post naar de winkel waar ik de decoder gekocht heb. Hopelijk is het inderdaad de decoder die defect is en niet stiekem toch nog het motortje. Dat zou namelijk betekenen dat echt het hele wagentje uit elkaar moet (als dat uberhaubt nog lukt  :-\ )
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #29 Gepost op: 01 november 2023, 17:24:47 »
Zo even stof afblazen van dit topic, want ik heb dit project na 6 jaar weer opgepakt. Dat het project zo lang stil gelegen heeft, heeft meerdere redenen.
Ten eerste was er de catastrofe die ik hier al eens gedocumenteerd heb: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4993.msg3222098204#msg3222098204 Kort samengevat kom het neer op snel iets af willen maken en 2 draadjes verkeerd om solderen. Daardoor onstond er kortsluiting en heeft de MCC chip doordat-ie te heet werd zichzelf deels los gesoldeerd.
Daarnaast ben ik vlak daarna verhuisd en is alles in een doos verdwenen, waar ik lang niet in gekeken heb.

Helaas heb ik in mijn huidige woning te weinig ruimte voor een fatsoenlijke modelbaan. Maar had ik mijn plank met MCC-Baan nog half afgemaakt in de hoek staan. Afgelopen weekend was ik aan het opruimen, waardoor ik de plank weer tegen kwam. Ook vond ik het auto'tje wat al wel reed en alle andere onderdelen die ik nodig had om weer aan de slag te gaan.
Al het freeswerk was in principe al gebeurd, zowel voor de magneetstrip als voor de zendlus. Ook had ik al gaten geboord voor wissel servo's.

Wat ik deze week nu toe gedaan heb:
- De zendlus aangelegd
- De magneetstrip aangelegd. In eerste instantie eerst 1 ovaal, zonder wissels om te testen
- Daarna de eerste test rondjes. Hoera, het werkt!
- Daarna de eerste wissel ingepast. Ik had destijds van Streetsystem een servo wissel gekocht en die paste perfect. Inmiddels heb ik deze wissel zelf nagetekend in Fusion 360 en een kopie geprint. De bijpassende (hoop ik) microservo's heb ik in China besteld, dus die zijn onderweg.
- De locatie van de eerste wissel bleek niet ideaal, dus die situatie heb ik iets wat aangepast.
- Bij het overhoop halen van andere dozen, kwam ik een tweede streetsystem wissel tegen. Dus ook die ingepast.

Eerst even een overzichtje:

Het wegdek is voorlopig even afgeplakt met tape, zodat het wagentje niet struikeld :D
Je ziet rechts waar ik de aanpassing in de lokatie van de wissel heb gemaakt. Om het originele gat te dichten, heb ik een afdekdopje ge3D-print. Ik had de originele wissel al nagetekend, dus deze aanpassen tot een afdekdopje was een eitje. Een halfuurtje later rolde het dopje van de printer.

Hierbij bewegend beeld: https://youtu.be/IeWF9frQgDE

De wissels stuur ik aan met een Digirails Servo decoder die ik aangesloten heb op mijn Intellibox. Zowel de Intellibox II als de UCCI/E heb ik aan een Raspberry Pi gehangen en worden aangestuurd vanuit Rocrail. Potentieel kunnen de auto'tjes straks volledig automatisch rijden.

Voor dat automatisch rijden wil ik bezetmelders gaan installeren. Je ziet op de foto al een een SWDec liggen, die ik destijds ook al gekocht heb. Ook heb ik een zakje reedcontacten liggen. De eerste is bij het ombuigen van een pootje natuurlijk alweer gesneuveld  ::) Ik moet even kijken hoe dat met die reedcontacten gaat werken. Ik zag dat er (tegenwoordig?) ook een SHDec is, die met Hallsensoren werkt. Alleen wordt daar in mijn handleiding van de UCCI/E rev 2 nog niet over gesproken (de UCCI/E is inmiddels toe aan revisie 11 zag ik). Weet iemand of dat zo'n SHdec met hall sensoren ook icm met mijn UCCI/E rev 2 gaat werken? Die hall sensoren lijken mij in iedergeval bedrijfszekerder en gemakkelijker toe te passen dan met reedcontacten.

Dan heb ik nog twee "slachtoffers" waar ik aandacht aan moet besteden. Ten eerste deze:


Ik ga eerst heel eigenwijs proberen of ik de decoder nog kan redden. Als ik uberhaubt de chip op z'n plek krijg, is het nog steeds de vraag of die het avontuur overleeft heeft. Maar het is ook weer een beetje oefenen met het repareren van elektronica. Mocht dat niet lukken, dan bestel ik een nieuwe. Hopelijk heb ik straks twee rijdende vrachtwagens :)

Het tweede slachtoffer is de aanhanger van de boers combinatie:


Ook die heb ik destijd van verlichting voorzien. Echter verpulverde de disseltriangel toen ik hem uit het doosje haalde. Geen idee hoe dat komt, maar ik ben allang blij dat dat het enige probleem is (vooralsnog) van deze combinatie. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit kan repareren. Ik heb al geprobeerd om een nieuwe triangel te buigen van een ijzerdraadje, maar ik kreeg hem niet netjes gelijkbenig. Sowieso heb ik geen idee wat de afmetingen horen te zijn. Dus het is een beetje giswerk. De wagen is van AWM, maar ik kan op hun website vervangende onderdelen of iets dergelijks vinden. (het lijkt er overigens op dat ze ergens rond 2020 er mee gestopt zijn? Ik zie van na dat jaar ook een neuheiten meer). Mijn FDM printer lijkt me ook niet geschikt om en vervangende triangel te printen, dat wordt te grof ben ik bang. Dus mocht iemand nog een goed idee hebben, dan hoor ik het graag!
« Laatst bewerkt op: 01 november 2023, 17:32:18 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem