Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: alternatief voor traffic controller 161651  (gelezen 1163 keer)

Rob Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
alternatief voor traffic controller 161651
« Gepost op: 05 november 2023, 18:40:41 »
Hallo,

Ik wil graag op basis van 1 sensor in het Faller car system 1 stopspoel aansturen.
Moet ik dan de controller (120 Eur) aanschaffen of is er ook een goedkoper alternatief?

Dank,
Rob

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2023, 20:28:26 »
Wat wil je precies dat er gebeurt als er een auto over de sensor rijdt? Wordt dan bijvoorbeeld de stopstelle voor een andere auto geactiveerd of juist voor de auto die de sensor activeerde? Moet de auto dan een bepaalde, vooraf ingestelde, tijd stil staan of moet die juist door een andere auto die over de sensor rijdt worden vrijgegeven of ............?

Als je wat meer info geeft kunnen we eens nadenken of het met een eenvoudige schakeling is te realiseren. E.e.a. is ook afhankelijk van je eigen elektronica kennis en soldeervaardigheden...........
Groet Frits

Rob Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2023, 20:24:56 »
Goed punt om wat meer de situatie te schetsen:

- Ik wil een spoorweg overgang maken voor een enkel spoor en een 1-richtingsweg voor 2 rijdende faller car system voertuigen.
- De overweg gaat over een aftakking van de hoofdbaan vlakbij de wissel.
- Ik wil op de aanrij route van de weg 2 stopspoelen maken zodat beide voertuigen achter elkaar kunnen stoppen met daartussen een Faller sensor.
- de spoel het dichts bij de overgang wil ik laten 'stoppen' simultaan met  de wissel die bediend wordt met een handschakelaar.
(omdat de overweg zo dicht bij de wissel zit denk ik dat het qua timing lastig is om op basis van een sensor op het spoor te doen. als er ideeën zijn hoe dit anders te doen (simultaan met de wissel?) hou ik me aanbevolen
- de spoel die het verder weg zit wil ik laten schakelen als de eerste spoel in werking is gezet en het eerste voertuig over de sensor is gereden.

Mijn initiele vraag gaat over deze laatste spoel die het verst van het spoor zit.




MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2023, 00:28:31 »
1/  Met het omzetten van het wissel tevens de stopspoel voor auto 1 in werking stellen.  Deze is op laten we zeggen 10 cm vóór het spoor geplaatst
2/ Op 15 cm vóór het spoor een door een magneet (onder de auto) bediend schakelcontact plaatsen, zoals Faller die in het programma heeft.  Deze bedient een bi-stabiel relais, dat de tweede stopspoel in werking zet (noem het maar toestand B).
3/ Stopspoel 2 op laten we zeggen 25 cm. vóór het spoor plaatsen.
4/ Bij terugzetten wissel de 1e stopspoel buiten werking stellen
5/ Op 5 cm. nà het spoor een door de magneet bediend schakelcontact plaatsen, dat het bi-stabiel relais weer in de toestand A terugzet en het 2e stoppunt weer vrijgeeft

Wat gebeurt er nu?
Als de wissel volgens 1/ is omgezet en auto 1 komt er aan, dan rijdt die eerst over stopplaats 2 door (staat immers in toestand A),  dan rijdt die over het schakelcontact (stopplaats 2 wordt toestand B = stoppen) en stopt op stopplaats 1.

Dan komt auto 2 er aan en stopt op stopplaats 2.

Als de trein voorbij is en de wissel teruggezet wordt ook stopplaats 1 weer vrijgegeven, dus auto 1 vertrekt.

Als auto 1 over het schakelcontact nà het spoor rijdt, schakelt het relais weer in toestand A en vertrekt auto 2.

Auto 2 rijdt over het schakelcontact (relais wordt B) rijdt door over stopplaats 1, rijdt over het spoor en zet het relais weer in toestand A. (zie 5/)

En het verhaal kan opnieuw beginnen.  De afstanden zijn alleen als voorbeeld gegeven, maar als je de auto's niet te dicht op elkaar wil laten rijden kun je de afstand nà het spoor groter maken.  Dan duurt het langer voor auto 2 vertrekt.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2023, 00:30:21 door MartinRT »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2023, 11:35:35 »
1/  Met het omzetten van het wissel tevens de stopspoel voor auto 1 in werking stellen.  Deze is op laten we zeggen 10 cm vóór het spoor geplaatst
Het klinkt heel onlogisch om de 1e stopspoel te activeren met het omzetten van het wissel. Ik zou hem activeren als er een trein aankomt...................
Groet Frits

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2023, 11:49:09 »
Ja, maar dan heb je deze opmerking van de vragensteller niet gelezen:

- de spoel het dichts bij de overgang wil ik laten 'stoppen' simultaan met  de wissel die bediend wordt met een handschakelaar.
(omdat de overweg zo dicht bij de wissel zit denk ik dat het qua timing lastig is om op basis van een sensor op het spoor te doen. als er ideeën zijn hoe dit anders te doen (simultaan met de wissel?) hou ik me aanbevolen

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2023, 11:56:26 »
Ja hoor, die had ik wel gelezen maar die snapte ik ook al niet. Ik had beter de topic starter kunnen citeren.
Groet Frits

Rob Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #7 Gepost op: 08 november 2023, 08:19:10 »
Hallo,

Bedankt voor de goede tips. Zoals Martin het omschrijft is inderdaad wat ik zou willen realiseren.
(Goed idee om een 2e sensor toe te voegen om de voertuigen ook weer zonder botsen weg te laten rijden)

Ik heb nu een plaatje gemaakt met de componenten. (Met beperkte electro kennis)
Als het mag wil ik nog een paar vragen stellen:
- hoe sluit ik de fleischmann wisselschakelaar ook aan op de stopspoel die het dichtst bij het spoor zit?
- Als ik in de faller beschrijving kijk, moet ik nog een gelijkrichter plaatsen tussen de faller trafo en de stop spoel, de faller gelijkrichter kost 30+ euro kan ik ook een andere gelijkrichter gebruiken die de 16V AC spanning aankan?
- Wat zijn de specificaties waar ik moet letten voor het bi-polair relais? Hoe sluit ik het precies aan?

Wederom dank voor het meedenken,
Rob






MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2023, 10:30:54 »
Mijn kennis op het gebied van het tekenen van elektronica staat ongeveer gelijk aan de jouwe, namelijk op 0. :D  Dus dat betekent, dat jouw plaatje voor mij duidelijk genoeg is, beter dan ik zelf kan.

Om je vragen te beantwoorden:
- omdat je de wissel met een wisselstroompuls bedient lijkt het mij het beste hier ook een bi-polair relais te gebruiken. Stand wissel = recht:   stop staat uit          stand wissel wordt afgebogen, relais om, stop staat aan         stand wissel wordt weer recht, relais terug, stop staat uit
- een gelijkrichter (20 a 25 Volt,  1A of meer)  kost schat ik een euro of iets meer in de elektronicazaak. Is dan alleen voor de stopspoelen bedoeld.
- Voor beide relais:  12V relais met op de contacten 2 a 3 amp schakelbaar.  Is al overdone, maar voor de zekerheid.  Dat zijn van die kleine blokjes met 5 pootjes aan elke kant. 2 aan 2 voor de bediening, elke kant 3 voor de te schakelen spanning.

PS ik neem aan dat je de Faller trafo al hebt.  Die Flmn trafo zou anders ook genoeg moeten zijn.

Als ik zelf deze relais toepas, gebruik ik geen gelijkrichter maar een diode.  Dan wordt de wisselspanning maar voor de helft doorgegeven en zal het relais (12V) ook bij blijvende spanning niet doorbranden (is die 16V, maar nu "halve" gelijkstroom, van de getekende Flmn trafo of F trafo).

- Hoe aan te sluiten ?  Hangt natuurlijk ven het relais af, maar die blokjes zijn meestal hetzelfde.
"Bovenkant" relais :  aan beide zijden 2 pootjes.  Één kant 2 pootjes aan de min, ander kant elk 1 draadje voor de bediening, dus van sensor1 en sensor2. De andere kant van de sensor hangt aan de pool waarmee je wilt schakelen, in dit geval dus de plus.
3 pootjes 1 kant:  1 aanvoerdraad spanning (meestal pootje dichtst bij de bovenkant),  één van de andere pootjes voor het doorgeven van de spanning naar de stopspoel. Andere kant stopspoelen naar de niet-geschakelde pool.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2023, 10:35:05 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2023, 14:05:40 »
Hallo Rob,

Ik heb e.e.a. in een schema gezet. Of het werkt weet ik niet want ik heb het niet getest. Als je er vragen over hebt hoor ik het wel.


Groet Frits

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2023, 15:52:11 »
Prachtig, grote dank.  Duizend keer beter dan mijn vele woorden,

1 vraagje:  de 20V gelijkspanning komt neem ik aan van òf de Faller trafo na gelijkrichting met stabilisatie of uit de Fleischmann na gelijkrichting en stabilisatie ?  En die spoelen hebben dus 20 Volt nodig ?

En nog eens gekeken, dus een tweede vraag:  de +12 op het linker relais dient toch permanent aanwezig te zijn en niet pas geschakeld door de rechtse relais ?
 Want het rechtse relais valt eerst weer af door de bediening van de wissel, dus dan zou het linker relais helemaal niks meer kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2023, 16:01:01 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2023, 18:03:24 »
1. Ik heb het idee dat Rob een aparte Faller trafo heeft. Daar moet volgens Faller een gelijkrichter achter. Volgens mij hoeft dat niet gestabiliseerd te zijn. (geen elco er achter dus). Die gelijkrichter kan gewoon één zijn van de elektronicawinkel. Even op de maximale stroom letten.

2. Als de 12V permanent op het linker relais aanwezig is dan zal de tweede stopspoel altijd bekrachtigd worden als er een vrachtwagen over de eerste sensor rijdt. Dat wil je echter alleen als het wissel op afbuigen staat.
Groet Frits

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2023, 19:25:07 »
2. Als de 12V permanent op het linker relais aanwezig is dan zal de tweede stopspoel altijd bekrachtigd worden als er een vrachtwagen over de eerste sensor rijdt. Dat wil je echter alleen als het wissel op afbuigen staat.
Eerste klopt, maar die wordt weer uitgeschakeld als de eerste auto na het spoor de andere sensor bedient. Dus zal die gewoon doorrijden.

Tweede klopt ook eigenlijk wel, maar is in mijn ogen geen bezwaar om dat altijd te doen.  Mocht de tweede auto redelijk dicht achter de eerste zitten, krijgt die een ingelaste stop, totdat de eerste auto het weer vrijgeeft, zoals bij de situatie met een overstekende trein.  :D

En hoe wil je het relais bedienen als er geen plus meer aangeboden wordt, want die is onderbroken ?
« Laatst bewerkt op: 08 november 2023, 19:28:24 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2023, 20:09:14 »
Martin, je hebt gelijjk. Er kan gewoon 12V continu op het relais staan. Voordeel is inderdaad als de auto's te dicht achter elkaar rijden dat ze automatisch weer op meer afstand gezet worden.
Groet Frits

Rob Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: alternatief voor traffic controller 161651
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2023, 19:40:20 »
Dank, ik ga hiermee aan de slag!