Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
  

Auteur Topic: MCC-Baan en auto's in aanbouw  (gelezen 8729 keer)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Gepost op: 15 mei 2016, 14:20:41 »
Zoals jullie wellicht al gelezen hebben in andere topics, ben ik bezig met het verbouwen en laten rijden van (vracht)auto's op basis van VPEB's MCC. De eerste vrachtauto rijdt inmiddels op een test ovaaltje, maar ik ben inmiddels bezig met een wat geavanceerder wegenplan. Het ontwerp heb ik ergens op een ander forum gevonden, maar weet helaas niet meer waar. Enkele weken geleden heb ik bij de Gamma een plaat 12mm MDF gehaald (voâh wènâg, zoals ze dat hier in de buurt zeggen ;) )en ben aan de slag gegaan.
Zo goed als mogelijk heb ik met een Dremel en wat hulpstukken heb ik zo goed als mogelijk de groef voor de magneetstrip uitgefreesd:




Nu ben ik gisteren bezig geweest om de groef voor de zenddraad uit te tekenen. Maar ik heb zo mijn vragen over hoe ik dit op sommige plekken moet oplossen. Uit de Handleiding van de UCCI begrijp ik dat naast elkaar liggende draden altijd elkaars tegen pool moet zijn (of hoe je dat ook noemt, zie pagina 7 en 8 van de handleiding.

Maar ik vraag me af hoe ik dat in dit gedeelte aan moet pakken:


Liggen de 2 wegdelen niet te dicht bij elkaar? als ik de zenddraad op 15mm van de magneetstrip leg, zit er maar 15mm tussen beide zenddraden. En hoe los ik dat op bij de wissel en op de plek waar de 2 magneetstrips weer bij elkaar komen? Ik heb gelezen in de handleiding dat de zenddraden niet meer van +/- 10cm onderbroken mogen zijn, maar als ik het goed inschat, zal dit wel het geval zijn. En het lijkt mij dat op sommige punten de polariteit niet helemaal gaat kloppen.

Iemand met tips en tricks?
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:46:56 door NS8714. Reden: titel op verzoek aangepast »
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2016, 16:43:07 »
Ik heb nog even een schets gemaakt van de baan met daarin de zenddraad getekekend:



Behalve mijn eerdere vragen, heb ik door het maken van deze tekening nog een paar nieuwe vragen:
1. Waar zou het beste beginpunt zitten?
2. hoe moet ik korte stukjes bij de driehoek daar rechts en dat inhaalspoor onderaan oplossen?
3. Moet de zenddraad nog ergens gekruist worden? En kan dat evt ook gewoon onder de baan, dus dat ik niet de magneetstrip hoef te onderbreken?
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:47:23 door NS8714 »
Gr,

Jan Willem

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2016, 17:14:43 »
Ik heb eens een poging gedaan. Volgens mij zou het zo moeten kloppen:



(Let niet op de paarse stipjes, was om te kijken of de lus overal kwam maar ben ze vergeten weg te halen...)

Het zijn eigenlijk geen 2 aparte draden, maar 1 lange draad die in een lus ligt. Je moet alleen opletten dat de "stroomrichting" goed is. In jouw plannetje (wat overigens exact hetzelfde is als de PiCommIT demo-baan) heb je geen "keerlussen", dus hoef je ook nergens je draden te kruisen. Verder maakt het niet uit waar je je de UCCI zet, je moet gewoon opletten dat je lus klopt ;D Ik heb hem nu rechtsonder getekend, leek mij wel handig aangezien je daar plaats hebt. Hoe ik het bij het inhaalspoor en het driehoekje heb gedaan, kun je goed in de tekening zien :)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:47:47 door NS8714 »
Vriendelijke groet, Servé.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2016, 18:28:35 »
Super bedankt Servé! Dit ziet er inderdaad goed uit! Ik was zelf ook nog aan het tekenen geslagen en (op het kruispunt na) was ik ook ongeveer tot dit resultaat gekomen. Enige wat ik me nu nog afvraag: Liggen de zenddraden in bij het "inhaalspoor" of bushalte niet te dicht bij elkaar als ze slechts op 15mm van elkaar afliggen?

Zoals gezegd heb ik dit plan ergens op een forum gezien. En nu je het zegt, stond daar ook bij dat het een demobaan was. Dus als dat die van PicommIT is, dan zou dat best kunnen. Ik ga er zsm mee aan de slag, ik hou je op de hoogte!
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:48:09 door NS8714 »
Gr,

Jan Willem

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2016, 19:41:29 »
Ik denk dat die 15mm geen probleem gaat geven. Het beste is om het gewoon te proberen :P

Je zou het eventueel kunnen aanpassen naar dit, dan gaat het sowieso niet fout:

« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:50:21 door NS8714 »
Vriendelijke groet, Servé.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2016, 09:58:13 »
Gisteren de boel uitgetekend op de plaat en vol enthousiasme de Dremel er bij gepakt om de sleuven voor de zenddraad te gaan maken. Ik dacht dit te gaan doen met zo'n donker rood slijpschijfje, maar dat was geen succes. Deze kwam telkens los te zitten, hoe stevig ik de schroef ook aandraaide  ??? Doe ik iets fout of moet ik een andere tool/hulpstuk gebruiken? In het assortiment freesjes van Dremel is 3,2mm de kleinste, die heb ik gebruikt voor de magneetband en is duidelijk te breed voor de zenddraad. Iets beters voor de Dremel heb ik nog niet kunnen vinden  ???

Zoals jullie misschien al doorhebben ben ik dus niet alleen een beginner op het vlak van MCC, maar ook op het gebied van knutselen/klussen/houtbewerken ;)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:51:27 door NS8714 »
Gr,

Jan Willem

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2016, 12:14:49 »
Ik zou geen slijpschijfje gebruiken, maar een freesje. Dat werkt stukken beter is mijn ervaring  ;D


Rien
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:53:21 door NS8714 »

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2016, 15:12:19 »
Dat ben ik met je eens :) Maar welke dan? Zoals gezegd, de kleinste in het Dremel assortiment heeft een diameter 3,2mm en dat is voor de zenddraad te breed.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:53:45 door NS8714 »
Gr,

Jan Willem

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2016, 16:40:06 »
En met een scherp Stanley mes
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:54:08 door NS8714 »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2016, 21:10:39 »
Hallo Jan Willem,

Freesjes voor een dremel boor/freesmachientje kan je kopen vanaf 0,1mm. Nu is dat wat overdreven klein om een draadje in het wegdek te leggen maar ze zijn er ook van 1 en 2 mm. Goedkoop in China en iets duurder in Nederland. Als je er dit hulpstuk bij koopt kan je gelijk op de goede diepte frezen.

Succes Frits.

PS. wat is de reden dat je bij je inhaalspoor/bushalte aan de onderzijde geen mooie bogen gefreesd hebt?
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:54:28 door NS8714 »
Groet Frits

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2016, 22:34:17 »
Met een Stanleymes gaat niet worden. Dat heb ik al eens geprobeerd (in karton) en dat was echt een drama (als in veel werk) en ik denk dat het hout al gouw wint van een mesje :)

Ik heb net de diameter vande draad die ik ga gebruiken als zenddraad gemeten en die is 1mm dik (tis een UTP ader, daar heb ik al IT neus genoeg van liggen :P ). En heb in China freesjes van 1,2 en 1,5 mm besteld. Dat lijkt  me ruim genoeg en zo heb ik ook wat ruimte om bochten te kunnen maken. met 1mm freesjes ben ik bang dat de sleuf te krap word om de draad er fatsoenlijk er in te krijgen. Thanks voor de tip Frits!

Zo'n Dremelhulpstuk heb ik al. Die heb ik namelijk ook gebruikt om de sleuf voor de magneetstrip in te frezen. Dus dat gaat goed komen. En wat die bogen onder aan betreft: dat heb ik denk ik iets te vlug gedaan langs een recht lat. Je hebt helemaal gelijk, die ga ik wat netter rond maken! Dit is ook "maar" een proef project, om alles eens uit te proberen en om fouten te mogen maken :) Al doende (en navragen en opzoeken op internet ;) ) leert men heb ik me laten vertellen!
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:55:59 door NS8714 »
Gr,

Jan Willem

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2016, 20:42:07 »
Zo, inmiddels is het modelbouwseizoen stilletjes aan weer begonnen, dus ben ik ook weer aan de slag gegaan!
M'n plank is inmiddels compleet gefreesd en in de grondverf gezet. Ik heb er even geen foto's van bij de hand, dus je moet het maar van mij aannemen ;) de chineese freesjes van 1,2 en 1,5 mm van een habbekrats deden het opzich aardig, maar waren vrij vlot compleet versleten. Dus ik heb voor het laatste stuk wat duurdere exemplaren uit de UK laten komen, die houden het een stuk langer uit :)

Maar dat is niet de reden dat ik dit topic weer aan slinger, ik zoek namelijk tips van ervaringsdeskundigen mbt het ombouwen van standaard voertuigen naar carsystem voertuigen. Ik ben bezig met het ombouwen van een Herpa Scania, maar ik zit te klungelen met de juiste positie van de stuur as. Ik wil die zo goed mogelijk gepositioneerd hebben, voor ik de boel vastplak, maar ik vind het dit keer lastiger dan bij het vorige wagentje.

Hier wat foto'tjes van mijn huidige project:



(oeps, de focus zit een beetje scheef  :-\ )



Ik denk dat de stuuras wel redelijk goed zit, maar toch twijfel ik er aan of de wielen genoeg ruimte hebben om de bochten te maken. Ik heb al zoveel mogelijk materiaal uit de wielkasten weg gesneden/gevijld, ik heb het idee als ik nog meer weghaal, dat ik dan niets meer over hou. De velgen zijn trouwens de standaard Herpa velgen, de bandjes de Faller bandjes die bij de stuuras zaten. Deze heb ik van het voorjaar in Houten gekocht bij de stand van en op advies de verkoper aldaar van DC-Car (is dat MiniatuurA?).

Is er een (ervaren) ombouwer die mij bemoedigend kan toespreken, of kan vertellen wat ik beter/anders kan doen? :)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 23:35:52 door NS264. Reden: grootte foto\'s. »
Gr,

Jan Willem

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2016, 20:53:06 »
Hallo Jan Willem,
Ik wil je wel bemoedigen maar als ik eerlijk ben heb je wel een lastig modelletje gekozen. Ik denk dat je erg weinig ruimte achter het voorwiel kan maken in dat dunne spatbord. Aan de voorkant kan je nog wel wat plastic weg frezen zo te zien. Voordat je de boel gaat vastplakken moet je kijken of de wielen vrij kunnen draaien bij maximale wieluitslag. Als je aan de achterzijde ruimte tekort komt kan je de as iets naar voren plaatsen. Misschien niet de mooiste oplossing maar die dunne spatborden is wel een uitdaging. Ik blijf je volgen. Succes!

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 21:56:44 door NS8714 »
Groet Frits

Bert Sprinter

  • Gast
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2016, 22:06:20 »
Ik ben met allerlei ombouwprojecten voor Faller Cars bezig, en ik zie dat de voorwielen waarschijnlijk niet ver genoeg naar binnen kunnen draaien. Ook zal de stuurstang, dat plastic ding dat de voorwielen met elkaar verbindt, niet de sleper, aan de binnenkant tegen de spatborden aankomen. Wat gebruik je, gewoon zo'n Faller voorasje? Heb je misschien een foto van de onderkant?

Eén van de mogelijkheden is het spatbord lossnijden en het dan een stukje naar achteren verplaatsen. Maar ik zie daar een benzinetank ofzo die aardig in de weg zit? Het is inderdaad een lastig model, zoals al eerder werd opgemerkt.

Ik loop ook tegen dat soort problemen aan, morgen hoop ik een gedeelte van mijn project te posten, dan kan je zien hoe ik het met de vooras gedaan heb.

Met vriendelijk groet,

Bert

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2016, 20:30:32 »
Frits, Bert,

Bedankt voor het meedenken! Ik heb inmiddels wel door dat het een moeilijk modelletje heb gekozen, maar ik hou wel van een beetje uitdaging  ;) Sterker nog, ik ben van plan om alles in de trekker in te bouwen (motor, decoder, accu, schakelaar, laad stekker etc.). En de trailer wil ik ook met ledjes verlichten en doormiddel van een stekker verbinding koppelbaar te maken  ;D

Ik heb vanavond nog eens zitten staren naar het wagentje (ik was toch van plan om foto's te maken voor hier) en ook mijn eerste auto'tje er bij gepakt (die uit dit topic). Het lijkt dat daar een smaller stuurasje op zit, welke (als ik hem op de Scania monteer) genoeg ruimte heeft om bochten te kunnen maken. Ik moet dus een ander asje gaan scoren. Wel apart, ik dacht echt dat ik precies hetzelfde asjes had. En volgens mij heeft Faller maar 1 maat stuurassen  ???

De positie van de stuur as lijkt wel goed te zijn overigens, dat is dan weer positief.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2016, 20:49:29 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem