Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
Vandaag
om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
741230
Vandaag
om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VulcanRaven
Vandaag
om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder
door
spock
Vandaag
om 21:02:54
Artitec 6300
door
ModelWessel
Vandaag
om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:35:22
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 20:29:44
Rocky Rail 6400
door
W. Dagevos
Vandaag
om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
Vandaag
om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 20:13:43
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land (gelezen 6511 keer)
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #15 Gepost op:
10 May 2016, 13:19:31 »
Klopt. Dat deden ze wel vaker, de draaischijf in het gebouw. In Leeds ligt een half roundhouse, waarbij er maar aan 1 kant van de draaischijf een loods is. Dan ligt de draaischijf wel buiten.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #16 Gepost op:
10 May 2016, 20:20:09 »
Ik heb nog "even" aan het sporenplan geknutseld om de draaischijf en de workshop om te draaien.
Schrik niet, de sporen van de engine shed naar de draaischijf lopen nu door de workshop, maar dat is in het grote voorbeeld ook zo.
Daarnaast loopt er nog een spoor van het station naar de draaischijf. Omdat het kan, maar ook omdat in het grote voorbeeld er ook een spoor langs alle loodsen naar de draaischijf loopt.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
NS264
Offline
Berichten: 9036
Het leven op de weg.
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #17 Gepost op:
10 May 2016, 22:36:38 »
Hoi Dutch,
Ik wil me niet teveel met het originele plan bemoeien maar misschien nog een kleine tip.
Zie de poten van de U als 2 werelden en niet als 1 geheel.
Door de bebouwing kun je een hoop effecten te weeg brengen.
Ik zou voor het spelelement het locspoor van station naar draaischijf niet gebruiken.
Locs wisselen kun je dan alleen doen als ze naar depot zijn gereden.
Op de rechterpoot van de U kun het station verder uitbouwen met bv een stukje dorp of nog een fabriek of iets dergelijks.
Ik heb mijn eigen U wel honderd keer omgegooid vanwege de vele mogelijkheden.
Je kan zeg maar heel goed in deze opstelling A-B verkeer creëren.
Als je in de U staat ben je of met A of B bezig en zo heb je voor je gevoel een heel traject.
Groeten Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #18 Gepost op:
10 May 2016, 23:18:46 »
Ik denk dat ik vooral het een en ander op volledige grootte moet uittesten. Het zullen trouwens toch echt wel twee werelden blijven, omdat aan de stationskant stedelijke scenery komt en aan de museumkant meer open ruimte. En ik ga het vast allemaal nog 100 keer omgooien
.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
NS264
Offline
Berichten: 9036
Het leven op de weg.
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #19 Gepost op:
10 May 2016, 23:22:40 »
Hoi,
Dan ben ik benieuwd naar het vervolg
.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #20 Gepost op:
11 May 2016, 20:12:59 »
Als je (te) lang naar een plan kijkt, zie je er vanzelf fouten in...
Ik heb de workshop gespiegeld, het leek me niet zo logisch dat de enige manier om van de engine shed naar de draaischijf via de workshop liep. (Jongens, zetten jullie dat restauratieproject even aan de kant? Die 4MT moet erdoor!)
Daarnaast heb ik bij het station de rechtse sporen langer weten te maken. Die zijn nu even lang als het stationnetje aan de linkerkant en biedt plaats aan een grote Pacific met 4 rijtuigen. Voorheen pasten er 3 rijtuigen achter in het station. Dit stuk bevalt me nog niet helemaal, dus daar klus ik nog even verder aan. Bijvoorbeeld het verschil in wissels bevalt me niet, de ene is superslank en de ander bepaald niet.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Tanks+Treinen
Offline
Berichten: 458
Ben een beetje van het Brits af...
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #21 Gepost op:
11 May 2016, 22:58:34 »
Dat iemand een Engelse modelbaan wil bouwen kan ik alleen maar toejuichen.
Maar wat is precies je bedoeling? Wil je een (fantasie)baan waarop je veel Brits materieel kwijt kunt of wil je een baan maken die ook zonder materieel een Engelse sfeer uitstraalt? Dat laatste mis ik namelijk in het huidige baanplan.
Groeten, Sierd Jan
Gelogd
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #22 Gepost op:
12 May 2016, 06:23:58 »
Hoi Sierd Jan,
Waar denk je aan qua sporenplan bij een baan die een Engelse sfeer uitstraalt?
Ik wil graag een baan waar ik matrrieel kan laten rijden en waar ik aan kan knutselen. Het plan komt vooral voort uit mijn herinneringen aan een bepaald museum maar in model moet ik een aantal compromissen sluiten.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #23 Gepost op:
15 May 2016, 18:25:49 »
Voor extra inspiratie ben ik ook op een Engels forum gaan rondkijken. Daar kwam ik al snel op heel andere ideeen...
.
Onderstaand plan gaat niet uit van een pendelbaan dat een museum uitbeeldt, maar maakt gebruik van twee voormalige stations op het Isle of Wight. Daarnaast bleek bij het indelen van de ruimte dat ik heel makkelijk een brug kan bouwen tussen beide benen van de U. Daardoor kan ik op twee verdiepingen werken, en op de onderste verdieping een keerlus en een klein schaduwstation verstoppen.
Het plan is nogal ei-vormig. Door de beschikbare ruimte en de wens om de perrons toch zo lang mogelijk te maken, en dan nog eens de wens om zo groot mogelijke boogstralen met overgangsbogen (easements) te gebruiken maakt het plan zichzelf bijna.
Links in beeld is het sporenplan van Bembridge. Die wordt nog hernoemd, want qua setting wil ik niet naar het Isle of Wight gaan. Nog even bekijken dus. Bembridge ligt helemaal bovenaan in het plan en is het kopstation. Bij binnenkomst van de trein worden de wagons afgekoppeld en rijdt de locomotief de draaischijf op. Deze wordt aan de andere kant weer aangekoppeld en de trein kan weer de heuvel af. (het kan handig zijn hier toch twee locomotieven te gebruiken omdat het niet heel realistisch is als de rijtuigen zonder locomotief er vandoor gaan...)
Rechts ligt het plan van Ventnor, dus al een stukje bergaf. Verderdoor duiken we een tunnel in, naar het schaduwstation en de keerlus. Ook in het schaduwgedeelte heb ik grote boogstralen gebruikt om ontsporingen te voorkomen. De scenery moet nog bedacht worden, en daar houd ik me straks mee bezig.
Het nieuwe plan staat me wel aan, meer dan het oude. Met name omdat er ook echt een stuk gereden kan worden: 7m boven gronds en nog eens 7 of 8m ondergronds.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Tanks+Treinen
Offline
Berichten: 458
Ben een beetje van het Brits af...
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #24 Gepost op:
15 May 2016, 20:09:49 »
Hallo Dutch. Nog niet de tijd gehad om je vraag te beantwoorden, maar dat hoeft ook niet meer.! Dit is wat mij betreft een veel beter ontwerp. En het Isle of Wight is een uitstekende keuze als voorbeeld voor een baanontwerp. Als je de kans hebt, zou ik het eiland zeker eens bezoeken.
Groeten, Sierd Jan
PS: Dit is wat ik ooit bedacht heb, gebaseerd op de Cambrian coast line in Wales:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/62254-porth-aberdovey/page-2#entry1353594
«
Laatst bewerkt op: 15 May 2016, 21:03:15 door Tanks+Treinen
»
Gelogd
Wim1969
Offline
Berichten: 1638
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #25 Gepost op:
15 May 2016, 21:00:40 »
Mooie opzet zo, daar kun je goed verder mee en zul je veel rij- en bouwplezier mee hebben
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Marc tramt
Offline
Berichten: 10761
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #26 Gepost op:
15 May 2016, 23:14:15 »
Isle of Wight, Ventnor, daar raak je mijn 'soft spot' vol in het hart. Ventnor is een mooi karakteristiek thema voor een layout, hoewel natuurlijk eigenlijk een kopstation en met een buitengewoon fraaie ligging. Voor de liefhebbers, google het maar eens, zou ik ooit nog eens een layout van willen bouwen.
IOW is een leuk thema; kleine sfeervolle stations, korte treinen, tenderlocs, lokaal goederenvervoer.
Ik zou in Ventnor en Bembridge nog wel een kopspoortje toevoegen voor de lokale kolenboeren, die mogen voor de broodnodige sfeer niet ontbreken.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #27 Gepost op:
16 May 2016, 08:01:56 »
Ik heb nog een kopspoortje liggen dat een bestemming mag krijgen
. Met de stations is het een beetje kiezen of delen... ik kan van Ventnor het kopstation maken, maar dan ligt er geen tunnel meer. (overigens kloppen de perrons ook niet helemaal voor de oplettende kijker!) En Bembridge ligt eigenlijk te hoog op de layout. Daar komen cliffs die eigenlijk bij Shanklin horen. Maar het hoort allemaal wel nog bij Isle of Wight. En nu ik de plaatjes op Google heb gezien ben ik ook verkocht. Met name de haven van Ventnor vind ik super!
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #28 Gepost op:
16 May 2016, 08:08:52 »
Voor de liefhebbers is hier het schaduwstation.
Ik ben erg blij met het ontwerp van de keerlus, want ook daar zitten easements in en heb ik krappe S-bochten kunnen voorkomen. Hetzelfde geldt voor de opstelsporen zelf. Eigenlijk moet ik deze verdieping ook gewoon zichtbaar laten
...
Gelogd
Mvg, Bjorn.
NS264
Offline
Berichten: 9036
Het leven op de weg.
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #29 Gepost op:
16 May 2016, 11:19:09 »
Hoi,
Maak van de keerlus een klimspiraal.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land