Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:58:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Artitec 6300
door
Jos B.
Vandaag
om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Pendel module Viessmann 5214
door
bask185
Vandaag
om 16:55:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser
door
Jan Pieter
Vandaag
om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 14:20:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 14:01:24
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Hans1963
Vandaag
om 13:29:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land (gelezen 6507 keer)
Dutch
Offline
Berichten: 279
Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Gepost op:
09 May 2016, 21:43:54 »
Een hele tijd geleden heb ik me hier aangemeld en wel een bouwtopic gestart, maar niet ver doorgezet. Ik heb de afgelopen tijd hier wel veel gelezen, maar niet veel bijgedragen. In de tussentijd kwam er veel langs, mijn huis is veel verder ingericht en ik heb een nieuwe - veel leukere - baan.
Nu lijkt het erop dat ik een min of meer permanente plek vrij heb om te gaan knutselen. Het wordt vrij zeker een baan in 1:76, en dat zegt al veel over het thema. Maar laat ik het eerst verder over de ruimte hebben. Die is 2m20 x 3m50. Er staan al een paar kasten in waardoor ik effectief 2m40 van die lengte tot mijn beschikking heb. Aan de ene muur zal de modelbaan over de bovenkant van de kasten lopen, aan de andere kant over een bureau. Het is dan wel nog handig om een beetje ruimte over te hebben, tenzij jullie een fantastische oplossing weten voor een computer
.
De ruimte biedt geen mogelijkheden om een mooie keerlus te maken en ook niet om een ovaal te maken. Daarom wordt het pendelen, ook niet erg. Pendelen geeft in mijn ogen ook aanleiding om te gaan rangeren
.
Dan, het thema. Iedereen die bijdraagt aan de "Litter Bin" heeft al bedacht dat ook ik wel eens naar Liverpool zal gaan om daar -ehm- souvenirs op te halen. Ik vind Engeland geweldig en ik vind de overgangsperiode van stoom naar diesel geweldig. Staan het land en het tijdperk meteen vast.
Invulling van het thema vertel ik aan de hand van het plan hieronder.
Het idee is een museumbaan geinspireerd door de vele voorbeelden in het groot. Voor de algemene indeling had ik een specifiek museum in gedachten, het goede antwoord levert foto's van dat bezoek op
.
Het idee is een museum dat via het spoor op een station is aangesloten. Dat station is rechtsonder te zien, en wordt geinspireerd door mijn eerste reis naar Engeland en de reis die ik nog moet maken, Newcastle en York. Dat houdt in dat het station twee grote overkappingen krijgt. Een hele klus. De rechter sporen zijn doorgaande sporen naar de rest van het land, de linker sporen zijn overblijfselen van een spoorweg die in verval is geraakt. Ook zijn de kopspoortjes een knipoog naar herinneringen in Engeland, waar in Birmingham op zo'n spoortje een verdwaalde stoomlocomotief was opgesloten. Het station biedt plaats aan 3 "langere" treinen en een DMU, dat zou meer dan zat moeten zijn.
Het spoor naar het eigenlijke museum loopt langs de coaling stage. Er zijn twee sporen zodat er nog treinen kunnen rijden als een stoomlocomotief van kolen wordt voorzien, of als er kolen worden gelost om de coaling stage te bevoorraden. Ook staat hier de watertoren.
Aan het einde van het spoor bevindt zich het museumstationnetje. Daar uitgestapt loopt men al snel de engine shed binnen, en van daaruit kan ook de werkplaats bezocht worden bij de draaischijf.
Met de rangeersporen bovenin kan men kopmaken, zodat er altijd een (stoom)locomotief aan de voorkant van de trein staat, ook al staat deze regelmatig achterste voren.
De scenery ga ik nog uitwerken. Ik denk dat er wel een hoogteverschil in komt al heb ik nog geen idee hoeveel er mogelijk is.
De bochten zijn zo ruim als ik ze kon maken. De bochten beginnen met een straal van 2000 of 900mm, en hebben een minimale boogstraal van 2000mm. Daardoor kunnen de grote Pacifics er (denk ik) ook gerust rijden.
Alle suggesties zijn welkom
. Ik zal toch eerst hier het een en ander moeten opruimen voordat ik kan beginnen met de definitieve plannen en het bouwen.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #1 Gepost op:
09 May 2016, 22:58:20 »
Super hoor, een Engelse baan!
Ja, dat het wel eens lang duurt eer er iets tot stand komt, komt me bekend voor.
Op mijn eigen baan staat wel een hoop zooi, maar er liggen nog steeds geen rails.
Bij mij is de hoogte van de baan ca. 1m50 en de computer staat op het bureau onder de baan.
Doordat alle kasten en ook het bureau onder de baan staan kan ik de maximale ruimte benutten voor mijn ovaal.
Ik ben heel benieuwd hoe je baan eruit komt te zien als je gaat bouwen.
De maten van de boogstralen die je opgeeft kloppen volgens mij niet: met een minimale boogstraal van 2000mm, 2 meter dus, heb je een minimale boog boog van 4 meter.
Dat lijkt mij erg groot en het klopt niet met je beschikbare ruimte van 2m20 x 3m50.
Een welgemeend advies: als je met hoogteverschil wil gaan werken, pas dan op dat het niet te steil wordt voor je treinen.
Onze 00-treinen hebben meestal geen slipbandjes en het is dan al snel te steil of je trein is al snel te lang, het is maar hoe je het bekijkt.
Ik wens je heel veel plezier en vooral voldoening met bouwen.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #2 Gepost op:
09 May 2016, 23:12:54 »
Hoi Leen. De boogstraal 2000mm komt maar op een paar plekken op de baan voor. In de boog bovenaan, en waar mogelijk bij het inrijden van de bochten. Dan neemt de straal af tot 600mm. Als ik alleen 2000mm zou hebben gebruikt zag het plan er inderdaad heel anders uit
.
Ik zal me inhouden met de hoogteverschillen! Welke helling kunnen de Engelse locs nog aan met een rijtuig of drie?
Gelogd
Mvg, Bjorn.
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #3 Gepost op:
09 May 2016, 23:28:20 »
Ik zou niet veel verder gaan dan 2%.
Ik had een keer een helling gemaakt van 2 à 2,5 % en die lag ook nog in een boog van R=61 cm. Ik herinner me dat mijn stoomloks moeite hadden om ertegenop te komen met een flinke trein van een rijtuig of 6, en vaak ook met minder. Het was wel erg mooi om te zien. De Bachmann LNER B1 was er een die veel moeite had, weet ik nog. Met een rijtuig of drie gingen de grotere stoomloks er volgens mij allemaal nog wel door, maar het is voor mij wel de reden geweest om van hoogteverschillen af te zien. Een van de loks die er weinig moeite mee had was de Thomas van Hornby met zijn slipbandjes.
Je kan natuurlijk een proefopstellinkje maken met een lange plank met rails erop om een idee te krijgen wanneer het misgaat bij jouw treinen.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
mdjr78
Kenner en liefhebber
Offline
Berichten: 1532
BMB, Msg Ht, Fremo
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #4 Gepost op:
09 May 2016, 23:39:38 »
-mode aan: Voor mij doet de draaischijf met ronde lokloods en het spoorplan daar een beetje Duits aan. Ik kan me alleen St Blazey bedenken waar ook een ronde lokloods is.
-mode uit.
Verder natuurlijk hartstikke leuk dat je met Engelse treintjes gaat spelen. Bezoek op je trip naar Engeland ook zeker een van de museumlijntjes!
Groeten,
Werner
Gelogd
Ollerbrook Booth
, BMB-module.
Mijn Flickr-pagina
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #5 Gepost op:
10 May 2016, 06:23:05 »
Oei, daar zeg je wat! Ik heb zelf een voorliefde voor zo'n roundhouse. Maar in Engeland noemen ze een roundhouse eerder een ronde loods waar de draaischijf in zijn geheel in ligt. Ik ga mijn loods netjes vierkant maken!
Edit: Omdat je goed advies ter harte moet nemen:
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 06:44:53 door Dutch
»
Gelogd
Mvg, Bjorn.
NS264
Offline
Berichten: 9036
Het leven op de weg.
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #6 Gepost op:
10 May 2016, 08:27:14 »
Hoi,
Voor het speelse effect kun je de locloods ook binnen de kom van linkse bocht de draaischijf zetten en op de plek van de loods.
Je kijkt dan met je neus op de schijf, de sporen ernaar toe iets doortrekken.
De rijden treinen rijden achter de loods langs, dan heb je toch een soort verdwijneffect binnen de U.
Leuk ontwerp met veel mogelijkheden. Ben benieuwd naar de bouw.
Moet er wel bij zeggen dat ik geen kennis heb van de locomtieven die je gaat gebruiken in die schaal.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 08:31:34 door NS264. Reden: tekst
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #7 Gepost op:
10 May 2016, 08:30:56 »
Ga ik straks eens bekijken. Er is dan ook de mogelijkheid om het doodlopend spoortje bij het station naar de draaischijf door te trekken.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
NS264
Offline
Berichten: 9036
Het leven op de weg.
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #8 Gepost op:
10 May 2016, 08:32:32 »
Hoi,
Aanvullend zou je aan die kant nog een fabriek of bebouwing neer kunnen zetten als scheiding tussen 2 delen.
Als het ware kijk/loop je dan door de straten.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8938
low-budget modelbouwer
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #9 Gepost op:
10 May 2016, 09:35:06 »
Hoi Dutch,
Ik ben een liefhebber van rangeerbanen, de mijne meet niet meer dan 240x50cm. dus je hebt nog best wel de ruimte
. In je eerste stuk van dit draadje schrijf je:
Citaat van: Nederlands op 09 May 2016, 21:43:54
Pendelen geeft in mijn ogen ook aanleiding om te gaan rangeren
De atmosfeer is een museumbaan, wat prima is om te pendelen. Rangeerwerk lijkt mij dan voornamelijk te bestaan uit het uitwisselen van materieel en wat bevoorrading. Als je een liefhebber bent van materieel dan maak je een goede keuze. Je hebt de ruimte om materieel te plaatsen, je zou eventueel ook nog een schaduwstation onder het museumdepot kunnen plaatsen, een mooi plan. Is dat wat je voor ogen hebt, of zoek je meer speelmogelijkheden? Want qua rangeerwerk (uitwisselen van wagons, opsplitsen van treinen) lijkt het thema mij wat beperkt.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #10 Gepost op:
10 May 2016, 12:03:40 »
In o.a. Leeds was ook een roundhouse:
http://www.leodis.org/searchResults.aspx?LOCID=9999&DECADE=0&YEAR=&KEYWORDS=%20roundhouse&KEYWORDS2=&KEYWORDS3=&ANDOR2=&ANDOR3=&RECSPAGE=5&VIEW=1&CURRPAGE=1
http://www.leodis.org/display.aspx?resourceIdentifier=20031029_21091860
http://viewfinder.historicengland.org.uk/search/reference.aspx?uid=1345&index=12&form=advanced&placeName=leeds
En erachter was een pub: Het Witte Paard...
En FWIW is hier een oud topic over roundhouses uit de oude Rmweb:
http://rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=36556
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 12:12:32 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8614
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #11 Gepost op:
10 May 2016, 12:17:18 »
Vergeet je Barrow Hill niet, Leen?
OK, niet echt een round house maar er ligt wel een draaischijf in.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 12:24:20 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #12 Gepost op:
10 May 2016, 12:57:40 »
In Barrow Hill zit de turntable binnen in het gebouw:
Hier zie je op een oude OS kaart van Leeds dat hij buiten het half roundhouse ligt:
Ik heb alleen nog geen goeie foto's kunnen vinden van de turntable in bedrijf.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 13:01:33 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #13 Gepost op:
10 May 2016, 12:58:20 »
Sorry, dubbel geplaatst door weerspannige PC.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 13:01:47 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land
«
Reactie #14 Gepost op:
10 May 2016, 12:58:34 »
En nogmaals sorry.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 13:00:24 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nog eens starten dan, een pendelbaan in het Engelse land