Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
Vandaag om 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
Vandaag om 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28

Auteur Topic: De spoorhaven van Zuidbarge.  (gelezen 49252 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Re: De spoorhaven van Zuidbarge.
« Reactie #195 Gepost op: 27 February 2025, 11:42:38 »
 Hallo Huup,

Deze sik is van de allereerste generatie denk dat het 1974 /75 was toek hem gekocht had , volgens mij moet het prijsje nog op de doos staan iets van 42,95 gulden .

ik moest er toen een maand kranten voor venten, hij doet het niet meer en staat  nu voor de sier op de module.

mvgr Evert en Bas

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 27 February 2025, 11:52:08 »
Wat is een verkeerd-om-plaat?
Qua kleuren; de plaat hoort zwart te zijn, met bronskleurige cijfers en letters

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #197 Gepost op: 27 February 2025, 13:32:32 »
Precies dat, Peter.
Evert, Bas, jouw sikje is dus een losse, de mijne is er een uit een stje met drie wagens. Die was rond de fl75, als ik t mij goed herinner. Het is mn eerste NS lokje, de opmaat voor een omschakeling van drie- naar tweerail zelfs.
Ik heb er ooit een faulhabersetje voor gekocht, dus rijdt ie als een tierelier. Binnenkort wordtie zelfs digitaal.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #198 Gepost op: 13 March 2025, 13:26:06 »
Hoi,

Even weer wat materieel gekocht voor op Zuidbarge 3 roco tijdperk 3 wagons en een bus van HB model een leyland verheul .

en een overzicht van Zuidbarger haven , heb nu twee soorten treinen voor Zuidbarge een met gesloten wagons en een met openbakwagens  voor de afwisseling

mvgr Evert en Bas

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #199 Gepost op: 13 March 2025, 13:42:22 »
Hoi Evert,

Leuk geheel zo dit minibaantje. Je hebt een leuk sfeertje neergezet. Wat me wel opvalt is,dat het spoor op het landschap lijkt te liggen. Wat zou kunnen helpen is de rails schilderen, de bielzen accentueren en wat ballasten (en die licht poederen, aangezien het profi is). Zou dat een ideetje zijn?

Groet,
michel

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #200 Gepost op: 13 March 2025, 14:26:20 »
Ik denk inderdaad dat een randje van 5 a 10 mm ballast aan beide zijdes al een heel ander beeld geeft. Misschien nog een smal looppad ernaast? De rest ziet er zeker sfeervol uit  (y) (y)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #201 Gepost op: 15 March 2025, 12:42:09 »
 Hallo Heren,

Inderdaad het spoor ligt los op de piepschuim ondergrond ooit gelijmd met houtlijm maar het lijkt net of de piepschuim is gekrompen en  nu zie je het op de foto's dat het spoor los van de module ligt.

Ben vanmorgen even bezig geweest met woodland medium ballast B1380 ,maar weet even niet welke lijm ik hier kan gebruiken want gebruikte altijd verdunde houtlijm met een druppeltje afwasmiddel .

maar is het de juiste kleur en voordat ik met lijm verder wil even jullie adviezen en moet bij het wissel oppassen dat daar geen lijm in loopt het er ervaring mee.

hoop dat jullie ons verder kunnen helpen want het zou zonde zijn als ik de module verpest  want er is nog veel te doen want heb nog wel wat ideeën.

bvd en vgr Evert en Bas   

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #202 Gepost op: 16 March 2025, 14:53:47 »
boekbinderslijm kan ook,verkrijgbaar o.a. creabea winkels zoals pipoos e.d.
Hoe e.e.a. eruit ziet na lijmen ?
Wil je dat weten,pak een plankje/stukje rest hout, strooi er wat "ballast" op en verlijm het,dan zie je na het drogen vanzelf of het verkleurd is en hoe erg dat is.
Iets anders kan ik niet als advies geven ;)
(het is net als stroom gerelateerde zaken: meten is weten  :angel:  ;D )

*Eventueel kan je als de kleur je niet bevalt,ervoor kiezen om met een kwastje en wat verdunde verf (met water verdund),van de juiste kleur,e.e.a na te lopen als het droog is*
« Laatst bewerkt op: 16 March 2025, 14:56:00 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

hervé

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 16 March 2025, 18:23:33 »

Is de aangegoten, plastieken 'fabrieksballast' van de Profi niet grijs ?  Je hebt blijkbaar nu bijgestrooid met beige ballast, of ...?

Er zijn hier op 't forum wel mensen die exact weten welke losse korrelballast perfect past.
 (Fleischmann-zelf heeft/had trouwens ook losse korrels, maar misschien zijn er nog betere alternatieven ...)

« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 11:05:13 door hervé. Reden: correctie : baLLast »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #204 Gepost op: 17 March 2025, 07:36:02 »
Er zit een kleurverschil tussen en dat kan je wel bijwerken denk ik. Mooi zou zijn als je de korrels van Fleischmann kunt vinden, maar dat lijkt me wel een opgave.

Qua belijming zit ik na te denken. Om nu de ballast eerst te leggen en daarna via verneveling en indruppen de ballast vast te leggen vind ik riskant. Ik weet niet hoe de omgeving vastgeplakt zit. Meestal kan het wel tegen een voorzichtige verneveling, maar afdekken is misschien wel zo verstandig. En of je nu houtlijm, boekbinderslijm of weer andere soorten moet gaan gebruiken is persoonlijk.

En waar ik nieuwsgierig naar ben is dit gedeelte (tussen de sporen in rode cirkel):

Wat heb je daar gebruikt? Op afstand lijkt dat een mengsel dat goed past bij de vaste ballast van Fleischmann. Misschien is dat een idee om toe te passen? Dat je niet gaat ballasten, maar de spoorrand afwerkt?

Groet,
Michel

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #205 Gepost op: 17 March 2025, 08:32:16 »
Ik heb tot nu toe inderdaad verdunde houtlijm met een drupje dreft oid gebruikt. Met een pipet kan je dit redelijk goed doseren. Je zou kunnen proberen om een vleugje verf toe te voegen, misschien maakt dat het kleurverschil minder opvallend. Maar ik vind dit er al veel beter uit zien, het komt vaak voor dat er met een andere kleur wat bijgewerkt is  (y) (y)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #206 Gepost op: 17 March 2025, 08:57:05 »
Hallo Heren,

dank je wel voor de tips ga binnenkort met lijm van noch aan de slag in het verleden gebruikte ik houtlijm maar er komt een niet natuurlijke waas op wat mij stoort .

heb verschillende technieken gebruikt de groene gloed op het grind is van woodland dat ik nat op het ballast heb gestrooid , maar een drupje verf aan de lijm toevoegen kende ik nog niet en lijkt mjij  goed te doen.

laat binnenkort de resultaten zien, heb het zelfde ballast gebruikt aan de andere kant van de baan door eerst lijm van noch en minitec aan te brengen op de tafel  tussen de rails en daarna het ballast voorzichtig te strooien op het lijm .

de foto's volgen misschien in mijn ander draadje want wil daar de ballast nog kleuren met verdunde verf om een wat mooiere effect te krijgen .

bvd en vgr Evert en Bas

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #207 Gepost op: 17 March 2025, 09:56:16 »
Evert, in de encyclopedie staat een artikel over ballast en daar staat ook een, vind ik zelf, fraaie mengverhouding van de Woodland ballast tussen.
Bedding_en_ballast
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

ceuleer

• Online Online
« Reactie #208 Gepost op: 17 March 2025, 10:32:55 »
Ik ben zeer tevreden over HEKI Balastlijm.
Ik strooi de ballast eerst op de rails, leg ze wat goed met een zacht penseeltje, met een busje dat water vernevelt spuit ik water met wat wasmiddel over de ballast, en dan de lijm erover laten indruppelen. De volgende dag nog eens terug lijmen, en klaar is kees.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 17 March 2025, 11:13:59 »
Er is een (grote) 'Belgische' thuisbaan "Mol-Cargo". Bij en door éne Erwin. Bouwer heeft 'kilometers' Profi gelegd en bijgestrooid.
(https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1211.msg14700#msg14700   maar vele of alle foto's zijn ondertussen verdwenen door gaten-in-de-emmer ...)

>    https://www.facebook.com/Modelspoormagazine/videos/mol-cargo/1001503086555190/    (ook (even) te bekijken door niet-FBers)
« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 11:21:45 door hervé. Reden: toevoeging > »