Ik doelde niet in de eerste plaats op de wegligging, want die was zonder meer onovertroffen. Maar het ging mij om het comfort van de zitplaatsen. Er wordt op dit forum wel eens negatief geoordeeld over de stoelen in b.v. de VIRM's, maar die vind ik persoonlijk stukken beter zitten dan de banken in de Hondekoppen.
Pijlen i.i.g. niet, want die zie je bij VIRMm ook niet meer. DDZ en ICRm hebben ze, omdat de deuren bij dat materieel dezelfde kleur hebben als de bak, geel bij geel en blauw bij blauw. Waarom ICMm deze pijlen dan weer niet heeft, is me een groot raadsel.
De witte cirkels zouden wel logisch zijn, de drukknop valt nu niet bijzonder veel op. Alleen wel vreemd dat die transfers er dan niet gelijk op gezet zijn, want de andere kleine transfers zitten er op de onderste foto wel allemaal op (noodvijzelpunten, baknummers, etc).
NS heeft de ene keer wel geld over gehad om een ontwerper aan het werk te zetten, de andere keer niet. Feit is dat wat nu als omstreden wordt ervaren, straks vanzelf "karakteristiek" wordt, zoals ooit de Hondekop... Lelijk blijft de onregelmatige hoogte van de deuren en ramen, waar een band overheen is geplakt om het een beetje vloeiender te maken, daaraan kun je zien dat het niet te duur mocht worden. Afgeschuinde ruiten had ook gekund, zoals het machinistenraampje van de Buffel of de GTW. Maar ja, rechte ruiten van de glashandel kosten nu eenmaal het minst... dit is trouwens ook de reden waarom Nederlandse doorzonwoningen zo'n grote ramen hebben.
De witte cirkels zouden wel logisch zijn, de drukknop valt nu niet bijzonder veel op.
Lelijk blijft de onregelmatige hoogte van de deuren en ramen, waar een band overheen is geplakt om het een beetje vloeiender te maken, daaraan kun je zien dat het niet te duur mocht worden. Afgeschuinde ruiten had ook gekund, zoals het machinistenraampje van de Buffel of de GTW. Maar ja, rechte ruiten van de glashandel kosten nu eenmaal het minst...
De drukknop is toch groen verlicht? Dan zou het moeten opvallen. Maar ja groen op blauw.....(verlicht waarschijnlijk alleen als de trein stilstaat langs een perron.)
Inderdaad, het is een bestaand model dat niet is aangepast... daarom dus. Je kunt mijn bijdragen ook overslaan als het je niet bevalt.
Als dit een Fyra vervanger is, dan moet dat op de HSL naar Antwerpen en Brussel.
De ICNG is niet de vervanging van de Fyra maar van het ICR en ICM..........
De Hondekoppen waren vast comfortabel voor hun tijd. Niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de machinist. Nog los van de spoorligging, had een Hondekop een heuse stoel voor de machinst. Vergelijk dat eens met de klapdingen in eerdere stellen of wat toen in de gloednieuwe locs voor machinistenzetel moest doorgaan. Er zijn in die tijd heel wat ruggen verkloot.
Als dit een Fyra vervanger is, dan moet dat op de HSL naar Antwerpen en Brussel.Dit lijkt toch meer een Stoptrein-stam, een "grote tram" zeg maar, en toch niet iets om met 200km/u van Amsterdam naar Antwerpen te rijden...Dit lijkt een beetje op de Desiro's die wij hier hebben. Allemaal best mooi, maar niet om anderhalf uur in te zitten.