Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Tirman
Vandaag om 21:56:53
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 73174 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #255 Gepost op: 13 September 2019, 15:14:48 »
Ik doelde niet in de eerste plaats op de wegligging, want die was zonder meer onovertroffen. Maar het ging mij om het comfort van de zitplaatsen. Er wordt op dit forum wel eens negatief geoordeeld over de stoelen in b.v. de VIRM's, maar die vind ik persoonlijk stukken beter zitten dan de banken in de Hondekoppen.

De Hondekoppen waren vast comfortabel voor hun tijd. Niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de machinist. Nog los van de spoorligging, had een Hondekop een heuse stoel voor de machinst. Vergelijk dat eens met de klapdingen in eerdere stellen of wat toen in de gloednieuwe locs voor machinistenzetel moest doorgaan. Er zijn in die tijd heel wat ruggen verkloot.

Maar dat was dus voor die tijd. De huidige ergonomische zetels voor de machinisten zijn weer van een totaal andere categorie. En als passagier vind ik de stoelen in elke lichting nieuwe/gemodernisserde IC-treinen weer beter geworden.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2019, 15:22:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #256 Gepost op: 13 September 2019, 15:23:10 »
Pijlen i.i.g. niet, want die zie je bij VIRMm ook niet meer. DDZ en ICRm hebben ze, omdat de deuren bij dat materieel dezelfde kleur hebben als de bak, geel bij geel en blauw bij blauw. Waarom ICMm deze pijlen dan weer niet heeft, is me een groot raadsel.
Veranderde regelgeving waarschijnlijk; ICMm en ICRm hadden de pijlen niet, DDZ en ICRm zijn later gerenoveerd/aangepast voor de HSL waarbij de pijlen zijn aangebracht en bij VIRMm is de deur contrasterend uitgevoerd. De Thalys heeft ook contrasterende deuren zonder pijlen.

Citaat
De witte cirkels zouden wel logisch zijn, de drukknop valt nu niet bijzonder veel op. Alleen wel vreemd dat die transfers er dan niet gelijk op gezet zijn, want de andere kleine transfers zitten er op de onderste foto wel allemaal op (noodvijzelpunten, baknummers, etc).
Misschien wordt dat nog aangepast bij de serielevering.

NS heeft de ene keer wel geld over gehad om een ontwerper aan het werk te zetten, de andere keer niet. Feit is dat wat nu als omstreden wordt ervaren, straks vanzelf "karakteristiek" wordt, zoals ooit de Hondekop... Lelijk blijft de onregelmatige hoogte van de deuren en ramen, waar een band overheen is geplakt om het een beetje vloeiender te maken, daaraan kun je zien dat het niet te duur mocht worden. Afgeschuinde ruiten had ook gekund, zoals het machinistenraampje van de Buffel of de GTW. Maar ja, rechte ruiten van de glashandel kosten nu eenmaal het minst... dit is trouwens ook de reden waarom Nederlandse doorzonwoningen zo'n grote ramen hebben. ;D
En dan had je vooraan gestaan met roepen dat het teveel geld kost en de NS beter iets van de plank had kunnen kopen om geld te besparen?  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #257 Gepost op: 13 September 2019, 15:42:09 »
De witte cirkels zouden wel logisch zijn, de drukknop valt nu niet bijzonder veel op.


De drukknop is toch groen verlicht? Dan zou het moeten opvallen. Maar ja groen op blauw.....


(verlicht waarschijnlijk alleen als de trein stilstaat langs een perron.)
Jeroen

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #258 Gepost op: 13 September 2019, 16:08:51 »
Grappig hoe mensen het verleden steeds afmeten  aan de normen van vandaag.
Niets reed er beter dan de Hondekop, maar de banken in IC3 en IC4 hebben mijn voorkeur. De tegenwoordige banken in VIRM en DDZ vallen met  tegen.
Maar we veergeten even dat de Hondekoppen  de Blokkendozen vervingen met in de 2e (3e eigenlijk) klas oorpronkelijk houten banken  die later met leer (gevuld met paardenhaar meen ik) werden bekelled. En die hondekoppen vervingen weer drieassige coupérijtuigen en zo  voorts.

Dirk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #259 Gepost op: 13 September 2019, 16:18:56 »
Lelijk blijft de onregelmatige hoogte van de deuren en ramen, waar een band overheen is geplakt om het een beetje vloeiender te maken, daaraan kun je zien dat het niet te duur mocht worden. Afgeschuinde ruiten had ook gekund, zoals het machinistenraampje van de Buffel of de GTW. Maar ja, rechte ruiten van de glashandel kosten nu eenmaal het minst...
Tsjonge jonge wat een "piep" verhaal.
Het is een bestaand model dus raamindeling etc ligt gewoon vast.
En door die blauwe baan camoufleren ze de raamhoogte behoorlijk. Heeft niets te maken met dat het niet te duur mocht worden.

Bericht aangepast door moderator
« Laatst bewerkt op: 13 September 2019, 18:55:19 door Bert van Gelder »
Gr.
Eric

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #260 Gepost op: 13 September 2019, 16:55:36 »

De drukknop is toch groen verlicht? Dan zou het moeten opvallen. Maar ja groen op blauw.....


(verlicht waarschijnlijk alleen als de trein stilstaat langs een perron.)
Klopt! Drukknop licht pas op als de deuren ontgrendeld zijn.
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4579
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #261 Gepost op: 13 September 2019, 17:01:44 »
Ik vind het een mooi ding, en ik zie er naar uit om er een keer in te kunnen rijden.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #262 Gepost op: 13 September 2019, 17:11:37 »
Inderdaad, het is een bestaand model dat niet is aangepast... daarom dus. Je kunt mijn bijdragen ook overslaan als het je niet bevalt.  :D
Volgens mij is die wel (gedeeltelijk) aangepast, op de Inotrans stond een Italiaanse versie en deze was niet gelijk aan hoe de ICNG zou zijn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #263 Gepost op: 13 September 2019, 17:19:03 »
Zet 25 spoorwegliefhebbers bij elkaar en je hebt 25 verschillende meningen. Zelf vind m best te pruimen en door mijn leeftijd waarschijnlijk vind ik het zelfs op een hondekop lijken wat kopvorm betreft. Hij zal inwendig gelukkig wel wat ruimer zijn. Vroegah vond ik de hondekop overigens helemaal niet mooi, de toen futuristische koploper had m'n hart gestolen en met tienertoer een hele dag baantjes trekken tussen Amsterdam en Nijmegen in een IC III was iets waar ik weken vooraf al van droomde.
Groeten,
Richard

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #264 Gepost op: 13 September 2019, 17:49:04 »
Als dit een Fyra vervanger is, dan moet dat op de HSL naar Antwerpen en Brussel.

Dit lijkt toch meer een Stoptrein-stam, een "grote tram" zeg maar, en toch niet iets om met 200km/u van Amsterdam naar Antwerpen te rijden...
Dit lijkt een beetje op de Desiro's die wij hier hebben. Allemaal best mooi, maar niet om anderhalf uur in te zitten.

Ik hoop dat het beter verloopt dan met de V250 ::)
Met spoorse Groeten, Karl

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6757
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #265 Gepost op: 13 September 2019, 17:59:55 »

Als dit een Fyra vervanger is, dan moet dat op de HSL naar Antwerpen en Brussel.


Niet toch.....


De ICNG is niet de vervanging van de Fyra maar van het ICR en ICM..........


mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #266 Gepost op: 13 September 2019, 18:13:36 »
Hoi Ben,

Wel toch... ;)

https://www.treinreiziger.nl/ns-bestelt-18-extra-icng-treinen-voor-ic-brussel/

Ik las dat er 20 treinstellen worden aangepast voor het sporen naar België via HSL Zuid. MAX V 200km/u
De ICNG vervangt de 186 + ICRm die vanaf 2025 niet meer zullen mogen rijden op de "Benelux"

De 186 + ICRm is terug op de IC"Benelux", (Nu IC direct zeker?) gekomen ter vervanging van de Fyra, dus de ICGN vervangt toch onrechtstreeks wel het Fyra verhaal, niet?

Met spoorse Groeten, Karl

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6757
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #267 Gepost op: 13 September 2019, 18:35:04 »
Ah, zo zie je maar: er wordt wat afgekletst door mensen die er (zoals ik) niks van weten. ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #268 Gepost op: 13 September 2019, 19:32:20 »
De Hondekoppen waren vast comfortabel voor hun tijd. Niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de machinist. Nog los van de spoorligging, had een Hondekop een heuse stoel voor de machinst. Vergelijk dat eens met de klapdingen in eerdere stellen of wat toen in de gloednieuwe locs voor machinistenzetel moest doorgaan. Er zijn in die tijd heel wat ruggen verkloot.
Klein detail, die stoel kwam pas later en de Hondekoppen zijn origineel afgeleverd met een klapzitting of klapkrukje  ;)

Edit:
De glaswolstellen werden afgeleverd met dezelfde klapkruk als dat je hier kunt zien;
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/d2ce76fa-46b2-586c-9cb2-0330b9fca226/media/2368bc77-83da-c656-59f8-135db4e3be8f

De eerdere asbest stellen hadden een stalen buizenframe op de vloer staan met daaraan gewoon een ordinaire klapzitting met rugleuning, ook weinig comfortabel ;)

De fatsoenlijkere stoelen kwamen pas in 1970;
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/a1a92e5e-a19c-5605-9baa-f380ea1fef67/media/f0f9a0a5-d620-79b4-6ff6-efdc7b6174e1

Als dit een Fyra vervanger is, dan moet dat op de HSL naar Antwerpen en Brussel.

Dit lijkt toch meer een Stoptrein-stam, een "grote tram" zeg maar, en toch niet iets om met 200km/u van Amsterdam naar Antwerpen te rijden...
Dit lijkt een beetje op de Desiro's die wij hier hebben. Allemaal best mooi, maar niet om anderhalf uur in te zitten.
Bijzonder dat je het rijcomfort concludeert aan de hand van de uitstraling van de trein zonder zelfs maar een stoel of indeling gezien te hebben ;p
« Laatst bewerkt op: 13 September 2019, 19:37:22 door Thom »

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #269 Gepost op: 13 September 2019, 20:14:10 »
"Bijzonder dat je het rijcomfort concludeert aan de hand van de uitstraling van de trein zonder zelfs maar een stoel of indeling gezien te hebben ;p"

Jaja, Ik ben een specialleke Thom, I judge the book by it's cover... ;D

Of toch niet... ::)

De Alstom Coradia Steam Pop stond op Innotrans2018 in Berlijn.
De stoelen voor de ICNG zijn dezelfde als in deze trein. Zeer netjes, maar niet wat je zou verwachten om lange afstanden te zijden.
En google het maar eens, het interieur van de Pop ziet er uit als in een tram, en net als de Desiro.

Op zich allemaal niets mis mee hoor, en ook in Italië waar deze stellen al 6 maanden rijden zijn de verslagen toereikend, en ook de Desiro is best ok voor korte verplaatsingen van BV Antwerpen naar Gent.

Maar:
Vervolgens gaan ze deze trein die gebouwd is voor 160 km/u een upgrade geven naar 200 km/u, maar eigenlijk verandert er in het interieur enkel de indeling, om meer bagageruimte te hebben.
Ik zag laatst een artikel waarin beschreven stond dat voor 200km/u kortere bakken nodig zijn, maar dat kan ik nergens verifiëren.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat, en vooral naar het verschil in comfort met de ICRm.

Ik concludeer dus niet op "uitstraling" maar op jarenlange ervaring in treinrijden, treinkijken, treinlezen en treinbouwen ;D
Met spoorse Groeten, Karl