Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
Vandaag om 16:38:00
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 16:29:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door saskia
Vandaag om 16:19:00
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door peterha
Vandaag om 16:18:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:00:55
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:29:38
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 14:16:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 73441 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #210 Gepost op: 14 October 2017, 07:44:54 »
Bij het huidige materieel is dat gat veel kleiner.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #211 Gepost op: 14 October 2017, 15:44:28 »
Ik denk dat dat wel mee valt.
Bij de mockup zit er bijna niks achter en lijkt het al snel een gigantisch gat.
Als je plaatjes van echte coradias vergelijkt met het huidige materieel (b.v. virm en slt) dan is dit gat niet zo heel anders. Er past zeker geen auto in.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #212 Gepost op: 14 October 2017, 19:31:44 »
Nog wat data gevonden op de Alstom site en selecteer dan tab downloads:

Some key features
• Short to extra-long trains:
3 to 10 cars
• 1 or 2 doors per car & side
• Wide door opening: 1300 mm
• Access height: 620 or 800 mm
• Concentrated traction
• 1.5 KV DC, 3 KV DC, 15 KV 16 2/3
Hz and 25 KV 50 Hz networks
• Max. speed 160 km/h (Regional)
and 200 km/h (Intercity)
• ERTMS compliant
• Fully TSI Loc&Pas compliant
• Cantilever seats
• Static and dynamic passenger
information via large displays, video
monitoring, mobile radio repeater
(optional), WLAN (optional),
infotainment (optional)

plaatje:



Zie: Klik
« Laatst bewerkt op: 14 October 2017, 19:34:10 door Jeronimos »
Jeroen

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Laatst bewerkt op: 28 July 2019, 13:03:36 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #214 Gepost op: 27 July 2019, 22:56:13 »
Hoppaa, en alle Nederlanders die nu nog geen Railadventure treinen op hun baan hadden rijden, kunnen ze nu nog snel gaan aanschaffen, en dan wachten tot Piko de ICNG uitbrengt, en je hebt een leuke echte samenstelling op je baan ;)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #215 Gepost op: 28 July 2019, 10:38:29 »
Dit ding gaat dan op de Lage Snelheids Lijn rijden?

gr
Brutus

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #216 Gepost op: 28 July 2019, 10:55:13 »
Ja. Het vervangt in eerst instantie Traxx + ICRm in de binnenlandse dienst.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #217 Gepost op: 28 July 2019, 11:37:54 »
En die rijden Den Haag - Eindhoven deels wel via de HSL (zuid).
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #218 Gepost op: 29 July 2019, 08:39:32 »
Dat zegt Daan toch ook?

Dit ding gaat dan op de Lage Snelheids Lijn rijden?

gr
Brutus
Hi-la-risch, die moet ik onthouden, ik lig dubbel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #219 Gepost op: 29 July 2019, 09:12:33 »
Je moest eens weten hoeveel denkwerk erachter zit  ;)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #220 Gepost op: 05 August 2019, 19:54:40 »
UTRECHT - De NS heeft bij Alstom achttien nieuwe treinstellen besteld voor de intercity naar Brussel. Daardoor kan het spoorwegbedrijf modernere en veel langere treinen inzetten op deze grensoverschrijdende verbinding.

Het gaat om zogeheten ICNG-B-stellen (Intercity Nieuwe Generatie - België) die zowel op het Nederlandse als het Belgische spoor kunnen rijden. Ze gaan in 2025 de huidige IC Brussel-stammen vervangen, die bestaan uit een locomotief met zeven rijtuigen.

Omdat de NS al eerder een proefset van twee van deze ICNG-B's bestelde voor de Beneluxtrein, zoals de IC Brussel nog vaak genoemd wordt, komen er in totaal twintig nieuwe stellen voor de verbinding beschikbaar.

“Dit aantal is nodig om ook in gekoppeld bedrijf met twee treinstellen te kunnen rijden en zo de reizigersgroei op te kunnen vangen”, zo laat een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen aan deze site weten.

Het gaat om achtdelige enkeldekstreinstellen van 165 meter lang, zodat er gekoppeld een trein van 330 meter gevormd kan worden. De huidige IC-Brussel-treinen zijn exclusief de locomotieven maar zo’n 185 meter lang.

De IC Brussel biedt een rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en Brussels Airport. De nieuwe treinstellen kunnen 200 kilometer per uur en moeten aanzienlijk betrouwbaarder zijn, waardoor de trein een interessanter alternatief voor het vliegtuig wordt.

Verschillen met andere ICNG's
De ICNG-B’s zijn grotendeels gelijk aan de treinen uit de eerdere order voor 79 ICNG-treinstellen voor binnenlands gebruik. De eerste exemplaren daarvan zijn inmiddels gebouwd en worden uitgebreid getest, zodat ze vanaf 2021 op de HSL kunnen rijden.

“De ICNG-B heeft ten opzichte van ICNG voor het binnenlands vervoer een aantal eigen kenmerken. Het gaat om technische aanpassingen (met name 3kV-bovenleidingsspanning en de Belgische beveiliging). Maar ook meer bagageruimte en een extra toilet”, aldus de woordvoerster.

Concessie
Overigens moet er nog wel een voorbehoud bij dit nieuws gemaakt worden. In 2025 gaat een nieuwe concessie in voor het hoofdrailnet en het is nog niet helemaal zeker dat de NS die krijgt, al achten deskundigen die kans wel groot.

De NS heeft echter de plicht om ervoor te zorgen dat er na afloop van de concessie voldoende materieel beschikbaar is. Mocht er dus toch een andere vervoerder op het hoofdrailnet komen, dan kan die met de ICNG-B’s rijden.

Bron
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2272
    • Biesje.nl
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #221 Gepost op: 05 August 2019, 20:07:20 »
Ben benieuwd naar de kleurstelling. Het blauw vervangen door het bordeauxrood zou grappig zijn, maar het hele stel blauw met een gele band is ook een leuke knipoog naar het verleden :D

Mvg,

Robert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #222 Gepost op: 05 August 2019, 20:09:40 »
Het zal wel iets hip ende trendy worden waar een stijlcommissie een half jaar brainstormen in diverse restaurants voor nodig heeft...  ;D

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #223 Gepost op: 05 August 2019, 20:13:23 »
Duidelijker artikel dan dat op https://www.nu.nl/economie/5974880/ns-koopt-voor-200-miljoen-euro-achttien-treinen-die-de-fyra-vervangen.html

Daar gaat het over 'toestellen die elk uit 8 treinstellen bestaan'. Toch nieuwsgierig hoe dat er uitziet.

Reinier

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #224 Gepost op: 05 August 2019, 20:24:38 »
Nog hilarischer zijn de commentaren die onder dat artikel op nu.nl verschijnen.
Echt categorie klok en klepel.
B.v. waarom we geen producten van eigen bodem kopen. Blijkbaar zijn de reaguurders niet op de hoogte dat de Nederlandse treinindustrie al heel lang ter ziele is  :angel:
Om maar niet te spreken over het feit dat er Europese aanbestedingsregels gelden.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2019, 20:26:12 door Remunj »
Gr.
Eric