Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
Vandaag om 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
Vandaag om 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
  

Auteur Topic: Piepende Fleischmann loks  (gelezen 9152 keer)

Marten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Piepende Fleischmann loks
« Gepost op: 15 April 2016, 13:24:38 »
Beste lezers,

Ik heb een tijdje geleden besloten mijn modelspoor hobby weer een op te pakken. Ik maak al een tijdje op passieve wijze gebruik van de tips op dit forum. Ik heb echter een probleem dat ik niet opgelost krijg.

Ik heb de volgende twee Fleischmann loks ooit nieuw als startset gekregen. De kleine rond 1996 en de ander een jaar later. Nummers van de startset zijn waarschijnlijk Fleischmann 6308 en 9396. De loks hebben hierdoor geen nummer maar komen ongeveer overeen met nummers FL 4203 en FL 4237. Gezien ik ze alleen op verjaardagen uit de kast haalde hebben ze niet ontzettend veel gereden. Ik had in die tijd geen olie en heb ze dus nooit gesmeerd.



Beide loks hebben echter een piep wanneer ze boven een bepaalde snelheid komen. Wanneer deze piep begint is ook te zien dat ze duidelijk meer weerstand hebben. De piep verdwijnt weer bij lagere snelheid. Ik heb ze beide van een ESU decoder voorzien. Dit alles werkt prima. Bij het inbouwen van de decoder was ik er van overtuigd dat ik de piep wel kon oplossen. Deze bestond dus al voor ik de decoders ingebouwd heb. Bij het inbouwen heb ik ze beide een paar uur in een badje van wasbenzine gehad. Hierna heb ik geprobeerd om ze te smeren met (weinig) Faller olie. Het probleem blijft echter aanhouden. Ik weet vrij zeker dat de piep in beide gevallen zit in het asje aan de kant van het motorblok (bij het tandwiel). Met enkele speldenknoppen olie aan de tandwielkant verdwijnt het probleem, om vervolgens weer terug te keren na een uurtje stilstaan.

Wat kan ik doen om mijn loks te redden? Moet ik anders smeren, bijvoorbeeld in het motorhuis? Ik heb nl. geen handleiding of ervaring hiermee.

Ik zag in andere draadjes dingen over het asje verwijderen en het lagertje/buisje intikken of uitboren of een nieuwe erin zetten. Dit is voor mij wat te ingewikkeld lijkt me.

Kan ik desnoods ergens een vervangend motortje kopen oid? Of is de enige manier om een andere te kopen en te kannibaliseren?

Ik hoop dat mijn eerste post niet te lang is en dat jullie me kunnen helpen.  ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2016, 13:30:26 »
Hoi,

Diezelfde drupjes olie ook op de as tussen de koolborstels. Evt. een paar keer herhalen (ook aan de tandwielkant) De wasbenzine heeft de lagers uitgedroogd.

Grtzz,

Karst

Marten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2016, 13:50:37 »
Beste Karst,

Je bedoelt de opening in het motorschild (die ook op de foto's te zien is)? Deze heb ik ook van olie voorzien. Heb dit proces inmiddels al wel zo'n 5 keer herhaald. Heb probleem blijft terug komen.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2016, 13:57:12 »
Drupje olie op de asje in het midden van de motor. Even laten intrekken. Zo nodig herhalen.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2016, 13:58:55 »
Beetje lagervet op de tandwielen smeren. Dat is wat dikker en loopt niet weg.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2016, 14:18:42 »
Hallo Martin ,
Het smeren helpt maar tijdelijk,de werkelijkheid is dat het lager ovaal is geworden door  uitslijten.
De ankeras is meestal nog goed ,maar het lager niet, je zal het lager moeten vernieuwen , een nieuw schild zien te vinden of een hele nieuwe motor.
 Sukses , :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2016, 14:46:26 »
Bedankt voor de reacties!

Beetje lagervet op de tandwielen smeren. Dat is wat dikker en loopt niet weg.

Het gaat in dit geval om het motorasje en niet om de tandwielen zelf. Ik heb ook wel eens gelezen dat vet op het asje zou moeten helpen. Heb dit een poging gegeven maar het is me niet echt gelukt.

Drupje olie op de asje in het midden van de motor. Even laten intrekken. Zo nodig herhalen.

Ik weet niet precies wat het 'midden van de motor' is. Het lijkt me niet mogelijk om onder het draaiende deel van de motor in het huis te komen. Ik zal dus moeten smeren aan de tandwielzijde en midden in het schild tussen de koolborstels? Heb dit inmiddels een flink aantal keren gedaan zonder blijvend effect.

Hallo Martin ,
Het smeren helpt maar tijdelijk,de werkelijkheid is dat het lager ovaal is geworden door  uitslijten.
De ankeras is meestal nog goed ,maar het lager niet, je zal het lager moeten vernieuwen , een nieuw schild zien te vinden of een hele nieuwe motor.
 Sukses , :D
Peter

Ik vrees het ook. Is het voor een normaal persoon (zonder draaibank etc.) te doen om het lager te vervangen? Ik kon hier niet echt iets over vinden. Ik kan ook geen onderdeelnummers of vervangende onderdelen vinden.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2016, 14:53:18 »
Zie foto waar de asje zit. Je kan hier zonder te openen een drupje olie doen.



Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #8 Gepost op: 15 April 2016, 15:05:06 »
Als je het niet ziet zitten om het lager te vervangen, kun je ook wat dikkere olie gebruiken, of een niet te dik vet.
Zeker bij wat legere toerentallen is het piepen dan een stuk minder.


HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Marten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2016, 16:14:01 »
Conclusie voor het smeren: Dat doe ik dus goed. Op de door Marc hierboven aangegeven plaats en op het asje hier:



Ik kan dus dikkere olie gebruiken of vet om het tijdelijk op te lossen maar dit is slechts een lapmiddel. Ik heb ROCO smeervet. Is dit geschikt? Over welke olie dan wel zullen we het maar even niet hebben. Daar staan al draadjes mee vol.

Als je het niet ziet zitten om het lager te vervangen, ...

Het is niet dat ik het niet zie zitten. Ik zou het juist erg leuk vinden om dit te kunnen doen. Ik heb alleen geen idee hoe dit moet en of dit haalbaar is. Ik ben wel een beetje technisch aangelegd, maar heb geen grote werkplaats met alle mogelijke soorten gereedschap.

Kan iemand uitleggen wat er komt kijken bij het vervangen van het lager?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2016, 16:48:24 »
Dat smeervet van Roco is goed bruikbaar. Blijft goed op zijn plek en daar gaat het hier om. Daardoor zal het gepiep langer wegblijven.
Als je op die plek te vaak met olie gaat werken, dan zal de olie op den duur bij de koolborstels komen en die week maken. Ook niet leuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2016, 16:50:51 »
Koolborstels worden echt niet week in olie ,maar gaan isoleren. :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2016, 16:58:55 »
Wat die lagertjes betreft: ik weet niet of Fleischmann die los levert.

Ze moeten immers de juiste maat en tolerantie hebben (passing in het huis, en passing op de as).

Anders moet je iemand vinden die er eentje kan draaien.
Maar ook dan met de juiste toleranties.


Het vervangen zelf is dan wel te doen met een klein persje.
Dat is wel zelf te fabrieken, of bv. een persje gebruiken zoals dat wel voor fietskettingen wordt gebruikt.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2016, 17:48:27 »
Het beste is om het lager  aan de kant van het ronsel aan de binnenzijde een goede drup olie te geven.
Verder sluit ik mij bij Karst aan. Lagers zijn door de wasbenzine gedroogd. Hierbij moet je weten dat het brons dat voor de lagers gebruikt wordt vrij poreus is. Je zult dus de lagers stapsgewijs weer vet moeten maken door telkens met tussenpozen een drupje olie te geven.

Wiebe

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Piepende Fleischmann loks
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2016, 18:46:12 »
Ik denk, dat het al  te laat is, het lager  nog eens  goed te gaan smeren.
  Toen het droog kwam te staan , is het gaan uitslijten. Nu is het te ruim geworden. :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen