Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino  (gelezen 39175 keer)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Gepost op: 11 april 2016, 21:31:25 »
Hallo allemaal,

Na de MARDEC voor alle DCC rijders is het nu tijd voor iets waar we allemaal wat aan hebben.
De ASAR, de Analoge Servo controller  met ARduino.

De ASAR is een servo controller op basis van een Arduino. De servo's worden worden niet geactiveerd door een DCC-signaal, maar gewoon met momentschakelaars.

Wat kan de ASAR?:
•   Aansturen van maximaal 12 servo’s t.b.v.  wisselaandrijving zonder puntstukpolarisatie of indicatieleds.
Dit wordt gedaan met momentschakelaars.
•   Iedere servo (max. 8 ) kan worden gekoppeld met een relais voor puntstukpolarisatie.
Bij het verdraaien van de servo zal, halverwege de verdraaiing, dit relais worden omgezet.
Je kunt de relais uiteraard ook voor andere schakeldoeleinden gebruiken.
•   Iedere servo (max. 8 ) kan worden gekoppeld met twee indicatieleds voor bv montage in een schakelpaneel.
Deze geven dan de stand van de wissel aan.
Bij het verdraaien van de servo zullen, halverwege de verdraaiing, de leds wisselen.
In combinatie met puntstukpolarisatie kunnen er maximaal 5 servo’s bediend worden.
•   Voor iedere servo kan een aparte draaisnelheid worden ingesteld. Hierdoor kunnen servo’s makkelijker voor andere doelen worden gebruikt dan alleen wisselaandrijving.
•   Aan iedere servo kun je een ‘buddy’ servo toekennen. Als de servo omgezet wordt zal deze buddy servo ook omgezet worden. Als in het voorbeeld hieronder W2 een buddy is van W1 zal W2 ook omgezet worden als W1 wordt omgezet. Desgewenst kan W1 ook een buddy van W2 worden gemaakt.
•   Een test optie. Hierbij gaan alle servo’s twee maal heen-en-weer. Iedere servo kan ook individueel getest worden.
•   Interactief, via beeldscherm en toetsenbord dus, configureren van de servo’s.
Hierbij is de Arduino software NIET nodig.
•   Een documentatie optie waarmee alle instellingen worden getoond.
•   Het toekennen van een administratief nummer aan iedere servo.
•   Een reset optie waarbij alle instellingen uit het geheugen van de ASAR verwijdert worden.
•   Instelbare default snelheid van de servo arm (5-50 ms. per graad).
•   Een help optie toont alle commando’s voor het configureren.
•   Een log-optie waarmee alle configuratiesessies worden bewaard.



Bij deze de downloads:

Handleiding ASAR controller
---------------------------
Alle ASAR software inclusief de Arduino IDE 1.6.6
ASAR Installatie handleiding (volledig)
----------------------------
ASAR software zonder Arduino IDE
Deze moet je gebruiken als je de vorige versie al een keer hebt geïnstalleerd of de Arduino IDE al hebt.
Verwijder eerst de USB kabel alvorens de installatie te starten en gebruik dezelfde USB poort.
Installatie handleiding (ASAR only)
----------------------------
Alleen CH340 drivers
Deze zijn nodig als je een Chinese Arduino hebt. Ze worden ook mee geïnstalleerd bij de volledige en update installatie.


Succes,
Mvg
Nico

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2016, 10:52:30 »
Heb je toch mooi mijn slogan gejat  ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2016, 11:13:28 »
De term Adservo heb ik bewust ontweken.
Voor de rest heb ik nergens op gelet ???

Maar misschien komt er ooit nog een combi van Mardec en Asar.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2016, 11:26:27 »
Servo besturing voor iedereen  ;) ;D

En ik had juist graag gezien dat je het op basis van de adServo had gedaan. Zoals je weet ben ik geen voorstander van "losse draadjes opstellingen". Hiervoor heb ik juist de adServo gemaakt. Je zou (en mag, daarvoor is het ontwerp open) de adServo als basis kunnen gebruiken. 7 servo's zou je daarmee gewoon kunnen laten werken zonder draden smeerboel.

Overigens is iets vergelijkbaars al een tijdje mogelijk met adServo. Helaas heb ik wat weinig tijd om eindelijk weer eens een update te maken... :-\ Als ik soms wat tijd heb gaat dat ook zo makkelijk op aan het ontwerpen van Retro lamp controllers, ARM experimenten of rondhangen op het forum  ::) Misschien dat ik zo de boel weer eens uit de kast kan halen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2016, 11:43:00 »
Dat 'voor iedereen' is toegevoegd omdat de MARDEC de toevoeging heeft 'voor DCC rijders'.
Overigens zie ik geen 'draden warboel'. Als je een pro-mini gebruikt en je maakt er een mooi printje van waar de weerstandsladder al op zit is er alleen maar een flatcable naar een paneel met schakelaars en ledjes en eventueel een naar de relais voor puntstukpolarisatie. Maar dat is onvermijdelijk en is een gevolg van de geboden functionaliteit.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2016, 15:35:03 »
Nico, beter goed gejat dan slecht bedacht ;) No hard feelings dus (y)

Ja, als. Maar zoals je het nu presenteert is dat niet het geval  ;) En voor de basis elektronica modelspoorder (wat mij de doelgroep lijkt) lijkt me een print ontwerpen wel iets te hoog gegrepen. Vandaar dat ik begon over de adServo print die ik juist hiervoor universeel en open heb gemaakt. Absoluut niet als commentaar, alleen als idee dat het één op één toe te passen is daarmee. Een tip/hulp dus.

Dat geboden functionaliteit extra complexiteit en draden met zich mee brengt ben ik het met je eens. Dat is ook de reden dat ik in de basis voor een 4 servo ontwerp ben gegaan. De prijs van een module is al dusdanig laag dat je makkelijk een tweede gebruikt als je meer wilt. Dit in tegenstelling tot alle commerciële producten. Want de prijs van een ESU switchPilot word je niet vrolijk van als je daar je wissels analoog mee wilt aansturen. (Again, geen commentaar. Puur visie uitleg!)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2016, 16:29:04 »
Timo,

Een print maken is voor de leek inderdaad wat te veel, maar, net als bij de MARDEC, komen er wellicht initiatieven van anderen.
Ik ben bewust niet uitgegaan van wat de Adservo te bieden heeft. Die vind ik te beperkt.
Het voorbeeld van de MARDEC was er immers al. Dat was bewust gericht op de Arduino/electronica leek door:
- Eenvoudige software installatie
- Eenvoudige configuratie middels een vraag-en-antwoord spelletje.
- Desondanks toch flexibel en veelzijdig.
Dat concept blijkt aan te slaan. Dus was het logisch om een 'schakelaar-aansturing' op dezelfde leest te schoeien.

En ook dat is een visie :laugh:

Nico

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2016, 17:13:15 »
Je mocht het dan misschien te beperkt vinden, maar het is toch mooi direct toe te passen op een adServo print ;D Met als enige beperking 7 servo's.


Timo

Grr, reparatie van een media speler heeft grootste deel van mijn tijd helaas opgesnoept. Weer niets aan adServo kunnen doen.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ajean

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2016, 20:54:49 »
Hallo,

Het zou mooi zijn als er voor de servo's ook een "bounce" effect zou kunnen worden ingesteld.
Ze kunnen dan ook gebruikt worden voor overwegen en armseinen.

Ajean
< = >

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2016, 23:17:51 »
Hallo Ajean,

Dat zit er vooralsnog niet in. Ik beschik niet over armseinen of spoorbomen om mee te testen.
Maar ook zonder dat stuitereffect kun je natuurlijk armseinen en spoorbomen bedienen met de ASAR.
Alleen iets minder realistisch.

Nico

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2016, 09:07:54 »
Het is weer een hele fraaie toepassing Nico.
Wat me opvalt is dat je bijna dezelfde pinbezetting gebruikt als voor de Mardec.
Alleen bij de ASAR gebruik je ook pin 2 voor een servoaansluiting.
Dat is eigenlijk wel jammer.
Reden?
Veel mensen die zouden willen beginnen kunnen met de ASAR de eerste stappen zetten met het "analoog digitaliseren" van hun modelbaan.
Oftewel: op een simpele manier hun wissels aansturen met een arduino.
Zou je pin 2 bij de ASAR niet gebruikt hebben dan zou men alleen de verbinding bij pin 0 en 19 kunnen weghalen als je er een Mardec van zou willen maken.
Alle verbindingen naar de servo's kunnen dan gewoon in tact blijven.

Verder over de opmerking hiervoor over armseinen en AHOBS: ik zie het M commando ook hier, dus een realistische beweging van armsein en/of AHOB is ook hier mogelijk. Vervan de schakelaar bij de weerstandsketen door een (door schakelrail of reedcontact) bediend relaiscontact en je bent klaar.
Er zitten veel meer mogelijkheden in ASAR als in eerste instantie vermoed.
Ik denk dat mede door ASAR en MARDEC de drempel voor digitaliseren steeds lager wordt.

 

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2016, 13:23:37 »
Hallo Henk,

Als ik pin 2 niet zou gebruiken blijven er nog maar 15 pinnen over. Dan zou je geen 8 servo's meer kunnen aansluiten met relais OF indicatieleds, daar zijn 16 pinnen voor nodig. Maar voor 5 servo's met relais EN indicatieleds zou het niet uitmaken.
Je moet echter altijd alles opnieuw configureren.
Omdat pin 19 niet beschikbaar is moet je toch je aansluitingen aanpassen als je van de ASAR naar de MARDEC gaat en je wilt pin 19 gaan gebruiken..
Als je een Arduino pro mini gebruikt zou het mogelijk wel zin hebben om pin 2 niet te gebruiken. Daarop zit ook een A6 en A7 pin. Deze zijn alleen geschikt voor analoge input en kunnen dus de functie van A5 overnemen, waardoor A5 vrijkomt voor digitale output. Je kunt dan wel alle fysieke aansluitingen hetzelfde houden
Als je op de ASAR indicatieleds hebt geconfigureerd moet je deze omzetten naar een accessory (type single steady met twee leds antiparallel) op dezelfde pin als op de ASAR en op hetzelfde DCC adres als de servo. Alleen wisselen ze dan meteen en niet halverwege zoals bij de ASAR.

Het gebruik van een reed switch of zo op de baan gaat denk ik niet goed werken.  Je wilt dan waarschijnlijk de wissel 'goed' zetten als de trein de wissel nadert.
Maar de ASAR doet alleen maar de wissel omzetten en weet dus niet wat de gewenste stand is. Ook is dat niet afhankelijk van de rijrichting, dus de wissel zou ook 'om' gaan als de trein de andere kant op gaat met als mogelijk gevolg dat wagons gaan ontsporen.
Om dat goed te laten werken moet je veel meer intelligentie inbouwen. Maar daar hebben we nu juist computerprogramma's als iTrain en TrainController voor.

Wel nuttig is een andere toekomstige optie voor het gebruik van wisselstraten. Dat is een uitbreiding van de huidige sketch. Daarbij kun je middels een tweede set schakelaars een wisselstraat kiezen die je uiteraard eerst van te voren hebt geconfigureerd.
Maar dat ga ik pas doen als er wat meer belangstelling komt voor de ASAR.

Met het M-commando kun je wel iedere servo z'n eigen snelheid geven, maar dat is nog niet hetzelfde als het stuitereffect wat Ajean wilt.
Dat is toch wat ingewikkelder. Om een seinarm of spoorboom bv twee keer te laten stuiteren moet de servo eerst naar het eindpunt laten lopen, dan weer zeg 5 graden terug draaien, dan weer naar het eindpunt, dan weer 3 graden terug en dan weer naar het eindpunt. Kan wel, maar is niet zo maar ingebouwd.

Nico
« Laatst bewerkt op: 30 april 2016, 13:32:45 door NTeering »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
    • Dwangrail.nl
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2016, 13:35:48 »
Hoi Nico,

Even een vraagje.
uit de handleiding haal ik uit, dat de commando's door momentschakelaar worden gemaakt.
Is het ook mogelijk om de servo's aan te sturen met een aan/uit schakeling, dus aan; servo loopt naar positie 1, uit; servo loopt naar positie 2.
Ik heb op mijn baan al een systeem voor armseinen in gebruik die op deze basis werkt. Ombouwen is gewoon te veel werk, dan zou er een interface tussen moeten.  De servo's bij mijn baan worden aangestuurd met een NE555, maar ik wil deze vervangen door de ASAR.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2016, 15:37:58 »
Nico,

Ik heb wat zitten stoeien met ASAR.
Er zit een hinderlijk foutje in.
Wil je een pin configureren dan zie je P/R/T etc.
Het R commando is volgens de handleiding het Reset commando.
Daar heb je echter in het programma de C voor gebruikt.
Zou je daar nog even naar willen kijken?

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2016, 15:49:47 »
@Arjen,

Nee dat is niet mogelijk in de huidige opzet. Als je dat wilt moet je bijna voor iedere schakelaar een pin gebruiken. Dat is niet efficiënt
Nu gebruik ik één pin voor alle schakelaars.

@Henk,
Ja, je hebt helemaal gelijk. De 'R' is nu bestemd voor Routes (wisselstraten). Ik ben vergeten dat in de handleiding en de helptekst aan te passen.
Bij een update zal ik dat corrigeren.
Sorry voor de verwarring.

Nico