Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:47:05
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
Vandaag om 22:39:25
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:04:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:41:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
Vandaag om 21:24:43
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
  

Auteur Topic: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2  (gelezen 135571 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #420 Gepost op: 11 February 2009, 23:31:01 »
De 71 had ook nog originele banken. Dat één bak van de 93 originele banken had, en de andere niet zal te maken hebben gehad met de bakwisseling met de 104, zie ook: http://www.hetgroterdamproject.nl/files/engelen/FT8.pdf

Verder zie ik op bovenstaande foto van het interieur in de 41 geen originele banken op de foto. Weliswaar is een "gladde" bank te zien maar het bankframe is niet van het oorspronkelijke type. De originele frames die thans in de 41 aan te treffen zijn, zijn van een ander model.

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #421 Gepost op: 11 February 2009, 23:56:33 »
Frank.... maakt diepe buiging .... Diesel Master  :D

Je kennis is onovertroffen, klopt helemaal, die ene bank in de 41 op de foto is alleen de zitting. Overigens hebben we destijds uit de 96 zowel banken (zittingen) als frame's gehaald.

Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #422 Gepost op: 12 February 2009, 00:14:42 »
Oh... kijk nou... een titel, helemaal voor mij? Ben ik nu van adel enzo?

De 76, in februari 1985 (met de 77 en 289) naar de sloop gegaan, had ook nog qua bankframes, een compleet origineel interieur. Dat vond ik wel jammer want de nieuwere bankjes vond (en vind ik nog steeds) mooier en karakteristieker. Bij bezoek aan Koek op 19 februari was ik van plan een dubbele eenzits te kopen. Die vlieger ging niet op want juist uit de 77 was het hele interieur opgekocht en de gladde banken uit de 76 wilde ik niet. Daarna is het er niet meer van gekomen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #423 Gepost op: 12 February 2009, 16:04:46 »
Ik heb ook iets leuks voor je.

http://www.tirestrains.nl/

Kijk maaar es.
Wim.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #424 Gepost op: 12 February 2009, 19:22:06 »
Ook deeltje 61 zojuist op mijn gemak bekeken. Was inderdaad een "kleurrijke" dag voor jou met naast veel geel ook nog bruin, groen, blauw en rood. Hoe kwam je eigenlijk de werkplaats Haarlem binnen, was dat via Hans uit Haarlem?
Wordt het toch nog gezellig!

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #425 Gepost op: 12 February 2009, 19:39:11 »
Wim R geen gezicht zo een trein met wielen.groet Bram.

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #426 Gepost op: 12 February 2009, 22:42:26 »
Weer die 85!!!

Zutphen 3 April 1985




Tsja, er moet ook getankt worden!
Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #427 Gepost op: 12 February 2009, 22:47:01 »
Stappen jullie in voor een rit met De Drie Diesel Tweeen?



Fijne en luidruchtige reis.



Helaas, uitstappen. De drie gaan met luid geraas de tuin in.



Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #428 Gepost op: 12 February 2009, 22:48:43 »
Vergeet te melden dat dit de 96+95+81 zijn op 3 April 1985.
Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #429 Gepost op: 12 February 2009, 22:58:27 »
Dat hoef je er voor mij niet bij te vertellen: 95 met reclame, 96 met deuk en de rode DE-2 zonder blauwe banen moet wel de 81 zijn omdat ik op dezelfde dag de 93 in Enschede fotografeerde... ;D

Ook deeltje 61 zojuist op mijn gemak bekeken. Was inderdaad een "kleurrijke" dag voor jou met naast veel geel ook nog bruin, groen, blauw en rood. Hoe kwam je eigenlijk de werkplaats Haarlem binnen, was dat via Hans uit Haarlem?

Ja, die regelde voor mij wel eens een fotobezoekje, waarbij ik dan de zwart/witcamera moest inleveren bij de portier omdat er geen foto's gemaakt mochten worden.

Je hebt toch niet meer camera's?

Zie ik er zo rijk uit?
« Laatst bewerkt op: 12 February 2009, 23:01:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #430 Gepost op: 12 February 2009, 23:20:30 »
Tsja, die foto's roepen mooie herinneringen op aan nostalgische ritten in 3 gekoppelde oude rode diesel tweeen van Winterswijk naar Arnhem.

In de dienstregeling '84-'85 vaak vanuit Zutphen per DE-I naar Winterswijk gereden om daar in trein 7766 eens goed "over de rooie" te gaan. Vooral de zomerse ritten waren heerlijk. Kan me nog herinneren dat de zon zomers in Winterswijk altijd aan de verkeerde kant stond (en anno 2009 nog steeds staat) en je aan de niet-perronkant even de trein uit moest sneaken om een plaatje van de diesels in de volle zon te kunnen schieten. Snel weer naar binnen, want de conducteur en machinist die net aan het omlopen waren mochten het natuurlijk niet zien anders kreeg je problemen.

Meestal stapte je in de voorste diesel, die was het grootste deel van de rit bijna altijd leeg, het stel had op de heenweg met trein 7755 in de spits de forensen van Arnhem naar de Achterhoek gebracht en was qua capaciteit op de terugweg overbodig. Die leegte in de trein werd door ons ten volle benut, meteen na binnenkomst werden alle ramen geheel opengedraaid (nog steeds zijn wij Nederlands recordhouders zwengelen) omdat wij niets van het prachtige geluid wilden missen. Verder werd de leegte gebruikt om er te filmen, foto's te maken, geluidsopnames te maken, op de allerlei zaken te klimmen, over de banken te tijgeren en noem maar op.

Een groot deel van de rit zaten wij ook niet gewoon op een treinenbank. Om het geluid optimaal te kunnen ervaren hadden wij de zogenaamde "tienertoerzit" (c) ontwikkeld, een speciale zit half staand/zittend op het tafeltje bij het raam zodat je half buiten de trein hing/zat. Het zorgde naast optimaal geluidsgenot ook nog eens voor de nodige afkoeling in de die zomer vaak snikhete diesels.

Het vertrek uit Winterswijk was meteen al spectaculair met een vrij scherpe bocht naar rechts zodat je de zes bakken diesel goed kon zien en fotograferen. Andere hoogtepunten was de kruising met ander treinmaterieel (ik geloof in Aalten en Wehl), een stuk dat je door groene bebossing reed en het vertrek uit Wehl waar het geluid mooi weerkaatste tegen het hoge witte gebouw van de voormalige landbouwcoöperatie. Vanaf Zevenaar werd het voor ons gevoel al wat minder "gezellig" doordat je daar weer onder de draad kwam en ook omdat het eind van de rit stilaan in zicht kwam

En na aankomst in Arnhem was er na de nodige afscheidsrituelen een wandeltochtje naar de kop van het perron om daar de 3xDE-II nog een keer langs te zien komen op weg naar de tuin.

Heerlijke ritten, warm weer, mooie spoorervaringen in een onbezorgde tijd. Super!

« Laatst bewerkt op: 13 February 2009, 00:11:45 door Grandmaster ICM »
Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #431 Gepost op: 12 February 2009, 23:26:19 »
Hadden jullie vaak succes met de 7755/7766? Wij (MK en ik) niet. Op 19-02-85: 81+165, op 14-05-85 DE-TD >:( Op het nippertje hadden we 3xDE-2: 71+81+85 op 28-05-85...


Kan me nog herinneren dat de zon zomers in Winterswijk altijd aan de verkeerde kant stond

De zon kan niet verkeerd staan of de aarde vergaat... ;D

Vandaag trouwens 2x over de overweg gekomen in de A2. Op de heenweg zelfs bijna op dezelfde tijd als 23 jaar geleden.

Omdat Martijn mij kennelijk vergeten is en Chris andere besognes heeft (hij is naar verluidt aan het overpompen...) even op anternatieve wijze 12-02-1986:

Deel 62:


Na de rode diesels is de serie 1500 de volgende bedreigde diersoort. Met ingang van de zomerdienst 1986 zullen de 4 overgebleven locs, 1501-1503 en 1505, aan de kant gaan. Via Nijmegen reis ik naar Venlo waar de 1505 voor trein 2508 naar Den Haag staat. Jammer
genoeg niet de 1503, die ik nog niet ben tegengekomen. In Eindhoven stap ik uit en maak
een plaatje en neem de stoptrein naar Boxtel.



Op de voetbrug ga ik wachten op treinen met 1500’en. Het is weliswaar zonnig maar erg koud, gelukkig duurt het niet lang voordat een 1500 zich aandient: het is trein 2517 Den Haag-Venlo-Köln, aangevoerd door… loc 1503. Nu de 1503 zich zo snel aandiende is er nog wel tijd voor een bezoek aan sloperij Koek, eens kijken hoe het met de 34 is. Via Den Bosch en Utrecht reis ik voor derde achtereenvolgende dag naar Mijdrecht.


Ik had de 34 op zijn kant verwacht maar men is voortvarender te werk gegaan: er is al een derde deel verdwenen.


Vanaf de Rondweg kiek ik de 96+71 nog even. Deze stellen zal ik wel nooit meer terug
zien, mijn drie-daagse netkaart loopt vandaag af en mijn geld en de filmpjes zijn op…


« Laatst bewerkt op: 12 February 2009, 23:34:40 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #432 Gepost op: 12 February 2009, 23:36:34 »
Hadden jullie vaak succes met de 7755/7766? Wij (MK en ik) niet. Op 19-02-85: 81+165, op 14-05-85 DE-TD >:( Op het nippertje hadden we 3xDE-2: 71+81+85 op 28-05-85...

Ja, wij hadden meestal wel mazzel. Trekken en Duwen werd er alleen bij ons thuis in het Westen gedaan, eenmaal in de Achterhoek was het vrijwel altijd 3xDE II (rood).

Een bijzondere uitzondering was op 4 Januari 1985.... toen reden er geen zes maar vijf rode dieselbakken in 7755/7766: 25+81+95. En die rit mochten wij heen en terug mee voorin de cabine. Dat verhaal komt vast in een later moment nog wel eens aan bod in dit topic.
Wordt het toch nog gezellig!

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #433 Gepost op: 12 February 2009, 23:47:03 »

Vanaf de Rondweg kiek ik de 96+71 nog even. Deze stellen zal ik wel nooit meer terug
zien, mijn drie-daagse netkaart loopt vandaag af en mijn geld en de filmpjes zijn op…

Maar dit topic voorlopig toch nog niet he ;)

Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #434 Gepost op: 12 February 2009, 23:52:27 »
Dit topic (bij dit woord moet ik altijd denken aan de schuimlaag op de cappucino (is er een etymoloog in de zaal?)) bestaat zolang als wij dat willen. De abo's houden wel een keer op...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.