Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2  (gelezen 137102 keer)

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #345 Gepost op: 03 February 2009, 07:26:25 »
:-| Ik heb ze amper zien rijden en heb er nooit eens in mogen zitten, maar damn wat doen die sloopfoto's pijn... :'(

Eeuwig zonde... Auw, auw, auw!

Zo'n mooi markant treinstel...  :o De andere 'In volle glorie' foto's zijn prachtig om te zien...
Ik zal maar gaan sparen voor een modelletje...

Hopelijk kan ik er 1 behoeden voor de sloop, al is het maar op schaal 1:87! ;)

Cheers Henk
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 09:23:44 door Henk H. »
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #346 Gepost op: 03 February 2009, 08:38:04 »
Ik vergeet nooit weer die rit in een DE2 nu 30 jaar geleden in die strenge winter van  '79. Ploegend door de sneeuwduinen naar Staveren. Met een dreunend motorengeluid en steeds schokkend als er weer een sneeuwhoop werd geraakt. Binnen geurend naar diesel en een lekkere warme kachel. Op de vrije baan af en toe licht remmen om te voorkomen dat alles in de draaistellen volliep met ijzige sneeuw. Op de tussenstations  stonden de boeren op het perron met de melkbussen, omdat de trein de enige mogelijkheid was om de melk bij de Workumer zuivelfabriek af te leveren. Bij aankomst in Staveren was de hele neus wit. "Leuk ritje, nietwaar?!" grijnsde de machinist bij het omlopen naar de tweede cabine. Stipt op tijd werd weer vertrokken voor de 50 kilometer door het poollandschap terug naar Leeuwarden.
 

Ja, ik heb wel wat met die rooie rakkers...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #347 Gepost op: 04 February 2009, 22:07:12 »
Hallo allemaal.

In 1984 kon je nog naar de NS schrijven dat je een nummerplaat wilde hebben.
In dat jaar werden ook de laatste platen van de diesels verwijderd. Ik wilde ook wel zo'n plaat en vroeg naar het nummer 41. Groot was mijn verbazing toen ik een brief van de NS kreeg waarin deze plaat ook werkelijk door mij afgehaald kon worden. Ik meen kamer 421 van het hoofdgebouw op Utrecht CS.
De plaat kostte 25 gulden, en een tweede klasseplaat die ik ook vroeg 15 gulden. Ik zal nooit die grote stapel dieselnummerplaten vergeten waartussenuit mijn 41 werd gehaald. Alle bekende laatste stelletjes zaten daartussen.  Ik weet overigens pas sinds twee jaar geleden waar de andere plaat van de 41 is, namelijk bij iemand in Eindhoven. Daarvoor was hij van een NS-er in Zutphen.  Als vrijwilliger van de werkgroep 41 heb ik de plaat in Roosendaal nog een keer op de 41 terug gehangen en daar foto's van gemaakt.
Helaas werd de werkgroep vrij snel opgeheven omdat de 41 door werkplaats Tilburg onderhanden werd genomen. Die tijd op Roosendaal, waar Grandmaster ook bij was gaf ons mooi de gelegenheid alle sloopstellen nog een keer te bekijken. Ook haalden wij er onderdelen vanaf voor de 41. Op de foto's van het slooptransport van de 36 zie je dat die een deur mist. Die hebben wij eraf gehaald om een lelijke deur van de 41 te vervangen. Om die deur te verwijderen moest de 36 de werkplaats in. Daar werd de nog rijvaardige 41 voor gebruikt. Even kwam er nog leven in de 36 toen hij lucht kreek van de 41 en zelfs een ruitenwissertje nog even bewoog.In de loods haalden we met kunst en vliegwerk die deur van de 36. Grandmaster kreeg daarbij die deur nog bijna op zijn tenen. Een mooie en ook trieste tijd. Het verval en het verdwijnen van dit prachtige materieeltype hebben we zo van nabij meegemaakt.

Ik weet niet of jullie zitten te wachten op deze anekdotes, maar ik word weer helemaal enthousiast over deze tijd die dankzij Mispoes weer tot leven is gekomen.

Groetjes, Hans
Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #348 Gepost op: 04 February 2009, 22:11:53 »
Ik weet niet of jullie zitten te wachten op deze anekdotes, maar ik word weer helemaal enthousiast over deze tijd die dankzij Mispoes weer tot leven is gekomen.

Kan alleen voor mezelf spreken maar ik vind het geweldig... ik liep vroeger als klein jochie vaak naar het spoor (Borne, bij de oude MAVO) en mijn eerste reisje was ook in een rode diesel dus dit is pure nostalgie. Helaas amper bewust meegemaakt (ben van bouwjaar 1977) maar op deze manier kan ik het een beetje alsnog beleven.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #349 Gepost op: 04 February 2009, 22:27:46 »
Ja, inderdaad een bekend verhaal van die nummerplaten die je toen bij de NS kon kopen. D'r waren in die tijd genoeg lui die illegaal vleugels en emaille-nummerplaten van de oude rode diesels afschroefden, maar de snelste en eerlijkste weg voor ondergetekende was toch een vriendelijke brief naar de NS. En ook bij mij gebeurde het onmogelijke: ik kon zomer '84 voor 15 gulden een emaille nummerplaat van een diesel I afhalen in Utrecht; alleen het betreden van het hoofdgebouw van de NS was voor mij als beginnende hobbyist destijds die 15 gulden al waard  ;)

Ook ik ben vrij kort na het buitendienst stellen van de rode diesels bij de Stibans in de werkgroep 41 aan de slag gegaan met het conserveren van de 41 en het verzamelen van reserve-onderdelen, deels ook om mijn rode dieselavontuur nog een verlenging te geven. En bijna kostte een deur van de 36 mij toen mijn tenen (lang leve de veiligheidsschoenen met stalen neuzen!)

Eerlijk gezegd bekroop mij achteraf het gevoel toch tamelijk zinloos bezig geweest te zijn in die tijd in Roosendaal toen de echte jongens eenmaal aan de gang gingen met de 41. De werkzaamheden waar wij vier volle zaterdagen en vier retourtjes Rotterdam-Roosendaal voor kwijt waren deden zij in een paar uur. Gelukkig waren er herinneringen, foto's en een enkel klein souveniertje om het leed wat te verzachten.

Inmiddels is dit topic steeds meer een "herinneringen aan de laatste oude rode diesels" topic geworden, hopelijk vinden de moderatoren dit niet erg en dekt dit de aanvankelijke topictitel en bedoeling van dit topic nog wel genoeg, zij het alleen in een wat wisselender tijdspanne.

Wordt ongetwijfeld vervolgd  ;)
Wordt het toch nog gezellig!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #350 Gepost op: 04 February 2009, 22:40:15 »
Inderdaad, voor slechts 15 gulden in de Catharijnetoren:

op een kamer van de Dienst Inkoop & Magazijnen werd de plaat van de 80 voor mij uit een flinke stapel getrokken! D'r zit nog altijd een kleine druiper originele dieselrode verf op hmmmmmm.

Een neusvleugel (keuze tussen de metalen Allan-uitvoering of de nagegoten polyester vleugels) en fotolijstjes uit het interieur kon je er voor ƒ 5,-- bijkopen.

Fraaie herinneringen!

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 22:42:10 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #351 Gepost op: 04 February 2009, 22:48:56 »
Ik weet niet of jullie zitten te wachten op deze anekdotes, maar ik word weer helemaal enthousiast over deze tijd die dankzij Mispoes weer tot leven is gekomen.

Uiteraard zit ik hier op te wachten, evenals nog meer foto's van de NS-41! Roosendaal, rijdende dienst, interieur (niet perse de NS-41, maar zou wel leuk zijn) Alles wat los en vast zit mbt de NS-41 ben ik in geïnteresseerd! Ik ben in de gelukkige hoedanigheid de motorwagen nagenoeg wekelijks te mogen bezoeken, en doe er alles aan om deze zo origineel mogelijk te maken. Allerlei foto's zijn daarbij welkom!

Ik neem aan dat die plaat niet te koop is, of...?  ;)

mvg,
Robin

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #352 Gepost op: 04 February 2009, 22:53:58 »
fotolijstjes uit het interieur kon je er voor ƒ 5,-- bijkopen.

Fotolijstjes?? Toevallig iemand hier een idee wat voor foto's er in zaten, of er een foto van? Ik zoek in totaal 8 verschillende, iemand hier een idee? (uiteraard bedoel ik de houten lijstjes uit de blauwe engelen, voor de zekerheid)

Heeft er iemand toevallig zo'n fotolijstje thuis? Ik heb de originele tekening reeds in mijn bezit, maar een tastbaar voorbeeld zou niet onaardig zijn.

mvg,
Robin

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #353 Gepost op: 04 February 2009, 22:57:47 »
Ik neem aan dat die plaat niet te koop is, of...?  ;)

Ik ben bang van niet. Geloof me, hij verkoopt nog eerder zijn eigen vrouw en hij heeft toch echt een prima huwelijk ;D

Omdat die nummerplaatjes er zo lekker uitzien, dan toch ook maar mijn aanwinst uit 1984 op de foto (inmiddels bijna 25 jaar in mijn bezit, bijna net zo lang als dat 'ie op de diesel zelf heeft gezeten)

Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #354 Gepost op: 04 February 2009, 23:10:29 »
Grandmaster! Al het emaille zit er nog op, ik zou toch zweren dat er plannen waren om...

Om die deur te verwijderen moest de 36 de werkplaats in. Daar werd de nog rijvaardige 41 voor gebruikt.

Zijn daar nog foto's van gemaakt Hans?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #355 Gepost op: 04 February 2009, 23:21:10 »
Het word steeds heerlijker in deze topic  ;D

Begint inmiddels ook aardig op een reunie te lijken voor mensen die werken of gewerkt hebben aan de 41...  ;)
Eerlijk gezegd bekroop mij achteraf het gevoel toch tamelijk zinloos bezig geweest te zijn in die tijd in Roosendaal toen de echte jongens eenmaal aan de gang gingen met de 41.
Ik denk dat we hedendage nog steeds profijt hebben van wat jullie toen gedaan hebben  ;D!!!
« Laatst bewerkt op: 04 February 2009, 23:23:28 door Thom »

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #356 Gepost op: 04 February 2009, 23:24:13 »
Grandmaster! Al het emaille zit er nog op, ik zou toch zweren dat er plannen waren om...

Plannen zijn er nog steeds, maar ik zoek al 25 jaar nog steeds naar een oud afgedankt beschadigd tweede klasse bord om mijn fantasie op bot te vieren  ;)

Citaat
Zijn daar nog foto's van gemaakt Hans?

Volgens mij niet, het spul stond toen binnen in de loods en moeilijk fotografeerbaar omdat de 273 er een spoor naast stond. En in die tijd als we aan het klussen waren zaten onze kleding en handen vaak onder de smurie, vet, olie en was het niet zo handig een fototoestel vast te grijpen. Ik zal mijn Roosendaal dia's nog eens doorlopen en kijken of je verzoek er toevallig wel tussen zit maar don't count on it. :-|
Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #357 Gepost op: 04 February 2009, 23:30:59 »
Ja, maar de 36 moest toch van buiten gehaald worden?

Zou wel een unieke foto zijn...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #358 Gepost op: 04 February 2009, 23:43:28 »
Die hebben wij eraf gehaald om een lelijke deur van de 41 te vervangen.

By the way & ondertussen:
betrof het deze deur?

41 Tilburg, 5 juni 1985

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #359 Gepost op: 04 February 2009, 23:52:32 »
Ja, maar de 36 moest toch van buiten gehaald worden?

Zou wel een unieke foto zijn...

POLLENS!
Ik heb er verdraaid nog een hele serie dia's van ook. Nog niet eens ingeraamd (ik loop dus 23 jaar achter met inramen  ;D).

Afgaande op de dia's ging het destijds in 1985 ongeveer als volgt: de 36 werd door een Sik met werkplaatschef Nico Vermeer aan de knoppen de derde werkplaatsdeur van links naar binnen gereden, op het spoor links daarvan (tweede deur van links) stond de Pec en het spoor daarweer naast (eerste deur van links) de 41. De 273 stond op het vierde spoor. Met zowel de 36 binnen als de 41 kon er wat gemakkelijker met onderdelen gewerkt worden; zo hebben wij inderdaad daar toen de deur van de 36 eruit gehaald en naar de bagageruimte van de 41 gebracht.

Op het eind van de werkdag werd de 41 opgestart door een storingsmonteur uit Nijmegen (ook lid van de werkgroep 41) en voorzichtig de loods uitgereden. Het was voor ons natuurlijk een onvoorstelbaar hoogtepunt de 41 na geruime tijd stilstand weer eens te horen brommen.

Uiteindelijk werd de 36 (met ontbrekende deur) door de 41 opgehaald en gezamenlijk werd er de loods uitgereden. Uiteraard mochten wij als werkgroepleden met dit kleine maar wel heel bijzondere ritje mee. De 36 werd weer bij de sloopstellen gezet en de 41 keerde terug naar de loods.

Ik zal als ik weer eens bij Hans ben vragen of hij enkele van deze dia's wil scannen zodat we ze hier kunnen plaatsen. Mooie tijden daar in het Roosendaalse!
Wordt het toch nog gezellig!