Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:50:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:46:18
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 14:45:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 14:15:17
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:49:07
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Ben
Vandaag om 12:26:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30

Auteur Topic: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2  (gelezen 135656 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fotorondzending rode DE-1 en DE-2
« Reactie #330 Gepost op: 02 February 2009, 19:36:49 »
En dat was maar goed ook. Een motor van een tweetje had een veel harder, intenser, dieper en zwaarder geluid wat je echt kilometers ver kon horen. En dan drie gekoppelde stellen in de spits op Arnhem-Winterswijk. Dat was audio-visueel de meest sensationele trein die ik ooit op de nederlandse rails heb gezien. Waar een AEC motor van een eentje Jupiler League is, is een AEC motor van een tweetje toch echt Champions League, alleen daarom al is zo ontzettend jammer dat er geen oud tweetje bewaard is gebleven en we het alleen moeten doen met (foto)herinneringen zoals de fotorondzendingen van Frank. Gelukkig nam ik die tijd in plaats van een camera heel af en toe nog wel eens een draagbare radio met cassettespeler mee  ;)

Hopelijk weet Artitec dat verschil straks ook goed in de sounddecoder te stoppen... al zal het nooit zo goed klinken als de werkelijkheid!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #331 Gepost op: 02 February 2009, 19:57:54 »
Toevallig genoeg heb ik Artitec met deze kwestie al lastiggevallen. Ik heb de heren verteld over het fantastische geluid van de DE-2. Men kende het niet maar staat wel open voor de mogelijkheid om het te gebruiken. Ik heb het initiatief genomen om hun de geluiden digitaal aan te leveren die Hans Grandmaster heeft opgenomen. Ik heb jaren geleden al een bandje gekregen met die geluiden van de DE-1/DE-2 en daar ben ik heel erg zuinig op geweest. Als het allemaal gaat lukken dan hebben we straks DE-2'en met "echt DE-2-geluid". Dat is dan allemaal te danken Hans die het historisch besef had om niet alleen met een fototoestel rond te lopen maar ook met vervaarlijk uitziende stereoapparatuur rond te lopen. Dat wat Hans heeft opgenomen is werkelijk fantastisch, degene die wel eens bij mij thuis kwam voor modelspoorgedoe werd wel eens getracteerd op rode DE-2-geluid.

Het geluid van de rode DE-2 is in één woord fantastisch en brengt mij nog steeds in vervoering. Hans, ontzettend goed dat je dit hebt opgenomen!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #332 Gepost op: 02 February 2009, 20:26:52 »
Ik heb vorig jaar bij Frank van het bandje mogen genieten. Zelf heb ik de rooie 2en wel meegemaakt, maar was nog te klein om er ook maar iets van te beseffen. Maar als je dat gebrul op het bandje dan hoor, krijg je gewoon kippenvel!

FRANK WEES INDERDAAD SUPERZUINIG OP DIE OPNAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #333 Gepost op: 02 February 2009, 20:28:48 »
Hoort u het eens van een ander! ;D

Sander

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 02 February 2009, 20:44:31 »
Citaat
Dat wat Hans heeft opgenomen is werkelijk fantastisch, degene die wel eens bij mij thuis kwam voor modelspoorgedoe werd wel eens getracteerd op rode DE-2-geluid.

MACHTIG MOOI!!!

mvg,
 Sander (ervaren luisteraar  ;D)
mvg,
 Sander

Grandmaster ICM

• Offline Offline
  • Reeds!
« Reactie #335 Gepost op: 02 February 2009, 21:20:56 »
Was een mooie tijd met die apparatuur rondsjouwen in de trein. Kon toen (1984/1985) allemaal nog wel zonder echt op te vallen, op het strand en in de stad liep men immers ook volop met ghettoblasters op de schouders ;D

Tijdens Tienertoer 1984 ooit begonnen met een klein cassetterecordertje in de drie diesel tweeen tussen Arnhem en Winterswijk, dat ding na ieder vertrek met twee handen aan de onderkant ver hangend uit het openstaande raam omhoog getild zo dicht mogelijk bij de uitlaat op het dak, alle risico dat 'ie uit mijn handen geslagen zou worden door een loshangende tak langs de baan.

Later een wat grotere uitvoering meegenomen, omdat het geluid voor mij zo'n essentieel belevingsonderdeel was van de oude rode diesels dat alleen foto's voor mij niet de lading niet meer dekten.

Naast hele puberale opnemen "thans bevind ik mij in de WC van de 93" en opnamen die volslagen zinloos waren (proefrijdende dubbeldekkers langs de baan op Eindhoven-Blerick), gelukkig ook enkele opnamen die wel historisch zijn geworden, met name dus van de diesel tweetjes.

Wij (de drie wijzen uit het westen) waren nogal van het gillen bij en na de passage van bekende of favoriete treinstellen dus het was ook lang niet altijd makkelijk om bij de passage van zo'n rode rakker enige tijd de kaken stijf op elkaar te houden, slechts een keer ging het mis en heeft het gegil zelfs nog de aandacht van de lokale bevolking in Nijverdal getrokken die dacht dat er iets goed mis was langs de spoorbaan. Ach, je bent maar een keer jong  ;D

Laten we hopen dat Artitec de geluiden die ik toen heb gemaakt in haar DE model weet te krijgen en meer liefhebbers kunnen genieten van het voor mij persoonlijk "mooiste geluid op de nederlandse rails ooit".
Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 02 February 2009, 21:31:01 »
Als ik dit zo lees waren wij, de drie Wijzen uit het Oosten dan nog tamelijk normaal...

Hans, helemaal met je eens, het mooiste spoorgeluid ooit.

Zelfs mooier dan werkdagelijks gewekt worden door aanzettende 042 van Bw Rheine met TEEM 41441 naar Duitsland...

Drie Diesel Tweeen

• Offline Offline
« Reactie #337 Gepost op: 02 February 2009, 22:40:07 »
Hallo Plan X liefhebbers.

Ja, het geluid van de diesel twee was echt fantastisch. Ik vond het zo'n mooi geluid dat ik het ging immiteren. Ik heb regelmatig voor de Grandmaster een demo gegeven in een NS wachthok met goede akoestiek, zoals op het perron van Hilversum en Meppel. Nu 23 jaar later doe ik het stiekum nog wel eens wanneer ik mij alleen waar op de zaak of op het toilet. Zoals MISPOES de stellen uit elkaar kon houden door uiterlijke kenmerken, zo konden wij een aantal stellen herkennen aan hun geluid. Zo was er de 85 die stotterde. En de 36 had ten opzichte van de andere eentjes ook een ander geluid. Grandmaster en ik waren inderdaad erg van de sfeer en geluid. En dat gegil in Nijverdal staat nog ergens op een bandje. Ook ik had vaak een cassetterecorder bij mij, echter een slecht mono geval. Maar de herinneringen he! Het gillen in Nijverdal was omdat de 41 langskwam, mijn favoriete diesel omdat het een Limburger was. Op de Miljoenenlijn was ik voor het eerst in contact gekomen met deze heerlijke diesels. Voordat bekend was dat de 41 bewaard zou blijven hadden wij, de drie (on)wijzen uit het westen al een campagne gestart voor dit stel. Regelmatig riepen wij: NS 41 MUSEUMSTEL! Ook heeft een andere DE1, ik meen de 21 een paar dagen rondgereden met een schoenendoosdeksel in de cabine waarop wij aandacht vroegen voor de 41. Ach, steeds meer komt bovendrijven. Ook ik zal hier nu regelmatig wat vertellen over deze heerlijke tijd. Ook ben ik begonnen met dia's scannen. Niet allemaal van beste kwaliteit, maar onvervangbaar. En, hierna hou ik even op, er was nog iets wat zo heerlijk was aan die diesels: De geur! Ik ruik nog wel eens aan een tankdop die ik op Zwolle rangeer van een van de diesels heb gepikt. Wanneer ik dat ruik, is het alsof het gisteren was.

Tot gauw DE1 en DE2 liefhebbers.
Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #338 Gepost op: 02 February 2009, 22:53:34 »
fetihsist   ;D  waar ruik je nog meer aan?? :P

eric

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 02 February 2009, 22:59:37 »
Eric! Schaam je!

Wilfried

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 02 February 2009, 23:03:35 »
Ik heb in de jaren tachtig bijna dagelijks in deze stellen gezeten om naar school te gaan. De laatste jaren dat ze reden hadden ze veel te kampen met problemen. :(
Reed eens van het station in Didam weg met bijna 20 minuten vertraging omdat 1 treinstel de geest had gegeven en onderweg naar Zevenaar gaf nog een stel de geest eraan nadat we net 1 of 2 kilometer gereden hadden.
Met veel pijn en moeite zijn we toen in Zevenaar aangekomen waar iedereen uit moest stappen en hierna kon overstappen op de volgende trein naar Arnhem die ondertussen ook al vertraagd was maar ook de treinen naar Doetinchem en Winterswijk hadden dus ook een flinke vertraging opgelopen.
Toch ben ik blij dat ik deze stellen nog meegemaakt heb, de omgebouwde waren helaas een stuk stiller maar wel comfortabeler.
Off topic: de trekduwtreinen die in de spits reden waren wat betrefd echt stil.
Groetjes, Wilfried

Drie Diesel Tweeen

• Offline Offline
« Reactie #341 Gepost op: 02 February 2009, 23:08:34 »
Sinds 2000 heb ik er een nieuwe hobby bij, bouwjaar 1955.
Daar mag ik ook graag aan ruiken! ;)

Grandmaster ICM

• Offline Offline
  • Reeds!
« Reactie #342 Gepost op: 02 February 2009, 23:19:53 »
Ik heb in de jaren tachtig bijna dagelijks in deze stellen gezeten om naar school te gaan.

:'( :'(  en ik ging in glimmende Sprinters naar school  :'( :'(

Erg leuk om de herinneringen van forumleden aan deze oude diesels te lezen,  ook van hen voor wie deze stellen eigenlijk heel "gewoon" waren.

Qua comfort zou het nu ook echt niet meer kunnen. Het waren lawaaierige stellen die 's winters soms zo koud waren dat het ijs aan de binnenkant van de ramen stond en zomers was het er zo warm dat de ramen gewoon wel open moesten omdat je anders wegdreef op je eigen zweet. Ook iets simpels als een prullenbak heb ik in deze stellen nog nooit gezien. Een boordomroep was niet aanwezig. De eerste klasse was een aanfluiting en als je de schuifdeuren op een verkeerde manier vastgreep zaten je handen onder de olie. Als je je handen wilde wassen in de WC moest je een kleine ronde knop heel hard indrukken en ingedrukt houden, zodat je maar een hand tegelijk kon wassen (of je moest je knie ertegen planten), als er uberhaupt al water was. En de leuke schoolmeisjes die er in meereisden kon je vaak nauwelijks verstaan ;D

Maar o, o, o, wat zou ik ze graag terug willen hebben, want wat waren het heerlijke reisjes met heerlijke treintjes die ik helaas beperkt kon opzoeken met reisgeld waar ik 's ochtends heel wat kranten voor heb moeten bezorgen. Ach, wat je van je van ver haalt is lekker he?

Laten we dit topic nog lang in leven houden met onze herinneringen!
Wordt het toch nog gezellig!

Drie Diesel Tweeen

• Offline Offline
« Reactie #343 Gepost op: 02 February 2009, 23:21:45 »

41+36 Enschede 2 januari 1985

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #344 Gepost op: 02 February 2009, 23:33:59 »
*zucht* zo herkenbaar beeld dit! Ik zie geen tijd maar dit is vast tr. 7974...
(het is dus gelukt met plaatjes uppen) :)

kon je vaak nauwelijks verstaan ;D

Randstedelijke dedain dames en heren!