Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 19:21:02
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
  

Auteur Topic: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal  (gelezen 4137 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Gepost op: 01 April 2016, 23:05:33 »
Hallo,

Hoe zorgen jullie ervoor dat locomotieven met de pantografen omhoog rijden in een klimspiraal/helix?

Natuurlijk kan je de tussenruimte dusdanig stellen maar ik heb dan het idee dat de helling te stijl word.

Alvast bedankt en groeten Hans Zuyderduyn

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2016, 23:16:03 »
Een koperdraad aan de onderkant van de spiraal bevestigen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2016, 11:57:37 »
Daar zit ik ook aan te denken, ben alleen bang dat de schuitjes in no-time wegslijten. (Het moet natuurlijk niet ál te prototypisch worden!) Heb je er ervaring mee?

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 02 April 2016, 12:14:09 »
Panto's d.m.v. een dun koperdraadje op een standaard hoogte fixeren?
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2016, 12:39:55 »
... ben alleen bang dat de schuitjes in no-time wegslijten.
Draad zigzag aanbrengen. Doen ze in het grootbedrijf ook.
Ik neem aan dat er op het zichtbare deel van de spoorlijn ook bovenleiding is. Daar heb je hetzelfde slijtageprobleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2016, 20:09:58 »
Bedankt voor de tips. Hoe werkt dat koperdraadje fixeren?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2016, 20:53:27 »
je kan het op een punaise solderen. (eventueel plastic eraf halen van te voren  ;) )
en dan in het hout van de bovenliggende winding drukken

Voorbeeld

vergeet niet om naar de volgende pagina te gaan
« Laatst bewerkt op: 02 April 2016, 21:57:53 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2016, 21:43:07 »
Geniaal. Ik zag meteen allerlei problemen opdoemen maar toen las ik de volgende pagina in je bouwdraadje  8)

edit - niet jouw bouwdraadje, zie ik nu, maar dat van Andre (die er na jaren enthousiast bouwen en rijden ineens aan het eind van dat draadje de brui aan geeft en zn treintjes aan de wilgen hangt?!)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2016, 22:51:24 door clickmaniac. Reden: .. »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2016, 22:42:46 »
ben alleen bang dat de schuitjes in no-time wegslijten.

Hallo,

Mijn hele spoorbaan is voorzien van bovenleiding(die overigens niet onder stroom staat).  Daaronder lopen een heleboel locomotieven met pantografen tegen de bovenleiding aan. Na soms veertig of vijftig jaar zijn die pantografen nog steeds niet gewisseld omdat de "schuitjes" versleten zouden zijn.

Wat je wel zou kunnen overwegen als de pantografen niet dienen voor stroomafname vanaf de bovenleiding, deze zodanig te fixeren dat ze nét niet de bovenleiding raken. Ik zeg dit omdat in de praktijk alleen pantografen van Sommerfeld zodanig stevig (en grover) zijn geconstrueerd, dat ze - als ze van de bovenleiding ontsporen - niet meteen in de vernieling raken. Met name "eenbenige" pantografen van andere merken hebben er een handje van om ergens achter te blijven haken, veelal met desastreus gevolg.

Door de stand van de pantografen te fixeren zoals aangegeven  heb je meteen bereikt dat ze in klimspiralen niet tegen de onderzijde van de bovenliggende baan aankomen.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Märklin-rijders vrezen ook wel dat de slepers van hun locomotieven snel gaan slijten. Ook dat is niet zo. Ze slijten wel wat sneller in als de schuitjes van pantografen, maar ik zou zeggen dat het probleem van ingesleten slepers pas na een twintigtal jaren intensief rijden gaat opspelen  :)   

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 02 April 2016, 23:01:23 »
Dank voor deze geruststtellende woorden. Nog beter: maximale uitslag panto begrenzen zodat model-bovenleiding niet zo hypernetjes hoeft, maar niet de minimale uitslag begrenzen, zodat de koperdraad in het klimspiraal (dus winding-hoogte dus hellingspercentage) zo laag mogelijk kan.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2016, 12:15:06 »
Nuttige tips weer.

Heeft iemand wat info over het fixeren van de pantografen?

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • MartOnTheWeb
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2016, 16:42:11 »
Het rijden met de pantografen in een keerlus.

In mijn vorige railspiraal (en ook in de huidige) konden de locomotieven met de maximale uitslag aan pantografen rijden:





Later werden de pantografen met een stukje ijzerdraad gefixeerd. Eerst als test, daarna door een minder zichtbare draad.



Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Treinen met pantografen omhoog in klimspiraal
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2016, 17:17:31 »
Kleine aanvulling op vorige adviezen.

In het verleden deed ik het met zelfklevende alutape (magictape) geplakt op de onderkant van de plaat van de sporen erboven. Dat kun je ook doen met zelfklevende kopertape. Of met in de lengte doorgeknipte n-schaal flexrails die je met de bielzen "aan het plafond)" kleeft. Dan zigzagt het maar niet, het zijn wel oplossingen voor minimaal ruimtegebruik.

Mijn ervaringen met tape is, dat het jaren goed gaat, blijft kleven en blijft geleiden.
Maar je moet dan niet hebben dat het hout krom kan gaan trekken.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail