Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:39
Bauarbeiten im gange door Hans GJ
Vandaag om 16:42:53
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 16:42:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:10:56
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:56:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
  

Auteur Topic: Lenz LK100 keerlusmodules afstellen  (gelezen 5378 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Lenz LK100 keerlusmodules afstellen
« Gepost op: 26 March 2016, 17:57:29 »
Ik heb op mijn baan 2 stuks lenz lk100 keerlus modules in gebruik werken op zich goed.
Maarrr   het instellen van deze modules krijg ik niet voor elkaar ik heb ongeveer 45 treinen op mijn baan en krijg het niet voor elkaar om hem zo in te stellen dat alle loks goed door de keerlus rijden.
Bij sommige loks blijft de keerlusmodule "knipperen heen en weer schakelen" bij enkele gewoon meteen kortsluiting.

Als ik vervolgens de instellingspotmeter iets verdraai heb ik weer een probleem met een andere lok.
Hebben anderen deze ervaring ook?
Wat zijn eventueel alternatieven voor de lenz modules?
Ook een nadeel vind ik dat wanneer er een kortsluiting ergens anders op de baan is en er staat een lok precies op de scheiding van de keerlus en "gewone baan" ik eerst de lok van de scheiding af moet duwen anders krijg ik de kortsluiting niet opgeheft.


Ik heb geen ruimte om extra secties te maken anders had ik allang een kortsluitvrije keerlusmodule gekocht.
Want dat is natuurlijk het beste ;D
« Laatst bewerkt op: 29 March 2016, 14:28:52 door Bert van Gelder. Reden: Titel, aangevuld »
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Lenz lk 100
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2016, 23:44:35 »
Hallo Marco,

Kijk eens bij www.floodland.nl van Huib Maaskant. Hij heeft met behulp van een Arduino een schakeling gemaakt die ik nu zelf ook in gebruik heb. Ook ik had continue problemen met de LK100, niet dat ze slecht zijn, maar de gevoeligheid instellen is lastig. Ook bij mij dus uitschakelende baan etc. Ik werd er behoorlijk gestoord van.

Tot de introductie van bovengenoemde schakeling van Huib, werkt probleemloos en de keerlus is ook probleemloos van twee kanten te berijden. Het is even wat werk, maar zeer zeker het geld en de moeite waard.

Op Floodland staat een kort demo filmpje.

Succes.

Richard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Lenz lk 100
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2016, 00:51:58 »
Hier de goede link: klik

Maar je zou ook kunnen overwegen om de LK100 te vervangen door de LK200.
De LK200 werkt op een andere mannier, je hoeft in ieder geval de gevoeligheid niet meer in te stellen.

Marius.
Marius

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22445
Re: Lenz lk 100
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2016, 09:18:45 »
Ja, de lk200 lijkt me een voor de hand liggende oplossing. Het is een bekend probleem met de lk100 en het is door Lenz aangepakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Lenz lk 100
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2016, 10:28:12 »
De site van huib ken ik ( schitterende site (y) )  echter zitten de scheidingen van de keerlus in een spiraal waar ik moeilijk sluisjes in kan bouwen.

Dus het makkelijkst is de lk100 vervangen door de lk200 deze hebben dit probleem niet begrijp ik?
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8098
Re: Lenz lk 100
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2016, 11:09:14 »
Ik heb geen ruimte om extra secties te maken anders had ik allang een kortsluitvrije keerlusmodule gekocht.
Want dat is natuurlijk het beste ;D
Absoluut  ;D

Maar die extra secties hoeven niet veel ruimte te kosten. Zijn er alleen voor de detectie.
Zolang je maar zorgt dat de trein in het grootste deel past.
Misschien toch nog eens goed bekijken.
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz lk 100
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2016, 15:59:54 »
Marco, deze secties mogen 2,5 cm lang zijn dus in totaal 10cm bij 4 secties. Dat moet toch geen probleem zijn. Dan gaat er dus 5 cm af van de maximale treinlengte.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26564
    • Pagina van klaas
Re: Lenz lk 100
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2016, 17:28:51 »
Ik heb ooit eens met de LK100 "gespeeld". Mijn conclusie is dat het inderdaad een vaag ding is waarbij het moeilijk is om een instelling te vinden die voor alle locs goed werkt. Ik heb het ding zelfs nagebouwd, maar die deed het niet veel beter.
Vorig jaar heb ik nog geëxperimenteerd met de LK200. Die doet het een stuk beter, en schakelt ook veel sneller. Ongeveer 1000 keer zo snel als de LK100. Maar ook die vertoont soms kuren, b.v. bij slecht ontstoorde locs. Dan staat hij heen en weer te zoeken tussen de twee standen.

In plaats van de keerlusmodules die werken met stroomdetectie op extra secties zou je ook met railcontacten kunnen werken. Roco heeft die in het programma gehad voor het oude railsysteem, artikelnummer  42254. In het Rocoline programma hebben ze ook zo'n ding, artikelnummer 61117. In het Duits heten die dingen Schaltgleis.
Beide werken met een balkje tussen de rails dat door de flenzen naar beneden wordt gedrukt. Daardoor wordt een contact gesloten waarmee je een bistabiel relais kunt schakelen. Je zou dan aan weerszijden van elke railscheiding zo'n contacten moeten plaatsen waarmee je het relais zo stuurt dat de polariteit bij die scheiding gelijk wordt gemaakt.
Het is alleen jammer dat die Schaltgleise hopeloos duur zijn, maar misschien kan je zelf zoiets in elkaar knutselen.
En anders zou je hetzelfde kunnen doen met een lichtsluis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Lenz lk 100
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2016, 12:08:56 »
Ok dus de lk200 is ook niet 100% goed als je met veel treinen rijd :-[
De keerlus is ingebouwd in een dubbelsporige spiraal met peco flexrail en daar durf ik niet in te zagen omdat de spoorstaaf dan naar buiten zal gaan buigen en ik er van boven niet bij kan om weer goed vast te zetten.
Ook een lichtsluis lukt niet omdat er tussen de 2 sporen geen ruimte is voor een sensor voor de lichtsluis.

Dus wil ik een oplossing zoals ik nu heb maar die 100% goed werkt :P
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Lenz lk 100
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2016, 12:35:37 »
Waar Klaas hier op attendeerd is voor mij volkomen nieuw. Het zal wel waar zijn maar ik heb die ervaring (tot nu toe) niet. Bij mij functioneerd de LK200 perfect. (y)  Ik rij HO DCC (Lenz, z21) voor alle duidelijkheid.

@Klaas.
Heb je misschien tips om zo'n vervelende lok weer onder controle te krijgen? DE tip was altijd om de ontstorings condensatoren er uit te halen. Moeten die dan weer terug?  ???

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26564
    • Pagina van klaas
Re: Lenz lk 100
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2016, 13:43:22 »
Nee, geen tips. Ik kon er niet achter komen waardoor het probleem precies werd veroorzaakt.
Bovendien heb ik die LK200 inmiddels weer terug gegeven. Ik had hem voor testdoeleinden gekregen.
In de loop van het vorige jaar is er een draadje geweest waarin iemand dit probleem meldde. Ik heb toen een LK200 in bruikleen gekregen om e.e.a. te testen. Zelf rijd ik niet digitaal, dus ik moest wat kunstgrepen toepassen. Ook bij mij was er één bepaalde loc die de LK200 in de war bracht.
Maar als het bij jou vlekkeloos werkt, dan zou ik me er de kop niet over breken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Lenz lk 100
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2016, 13:51:17 »
Dus wil ik een oplossing zoals ik nu heb maar die 100% goed werkt :P

Om er eens een paar te noemen:

Digikeijs DR410, LDT KSM-SG, Rosoft xTreme Keerlus.

Waarbij de eerste zonder aanpassingen aan je baan of bedrading is in te zetten.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26564
    • Pagina van klaas
Re: Lenz lk 100
« Reactie #12 Gepost op: 28 March 2016, 13:51:48 »
Ook een lichtsluis lukt niet omdat er tussen de 2 sporen geen ruimte is voor een sensor voor de lichtsluis.
Een lichtsluis kan je ook vertikaal opstellen.

@Dirk, hoe betrouwbaar is de DR410? Ik zie dat je daar ook de gevoeligheid kunt instellen, en daar ben ik een beetje allergisch voor.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2016, 13:54:38 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz lk 100
« Reactie #13 Gepost op: 28 March 2016, 13:55:39 »
De keerlus is ingebouwd in een dubbelsporige spiraal met peco flexrail en daar durf ik niet in te zagen omdat de spoorstaaf dan naar buiten zal gaan buigen en ik er van boven niet bij kan om weer goed vast te zetten.

Een simpele oplossing is eerst de rails op de plaats van de eventuele scheidingen vast lijmen, en dan doorslijpen. Oftewel eerst fixeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Lenz lk 100
« Reactie #14 Gepost op: 28 March 2016, 15:22:00 »
Bedankt voor alle input

@wim dat doe ik normaal ook eerst met houtlijm en dan dremelen maar zoals gezegd de spiraal van 10 lagen is al gebouwd en ik wil niet riskeren dat ik weer opnieuw kan beginnen doordat treinen ontsporen.

@klaas daar had ik ook al overgedacht maar heb te weinig ruimte tussen de lagen daarvoor.

Ik denk dat ik een lk200 ga proberen
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.