Wat ik met CAD maatvoering bedoelde (op de vorige pagina) is de trend die je bij 2 rail ziet van bijna identieke boog stralen (r2 van ongeveer 420mm) bij alle fabrikanten. Terwijl er vroeger veel meer pas stukjes in het assortiment zaten.
Op zichzelf is het construeren van C-rail met betonnen dwarsliggers natuurlijk geen enkel probleem, maar meestal bedoelt de klant dan flexibele C-rail met betonnen dwarsliggers. Zoals je wellicht bekend is heeft Märklin het patent aangevraagd en inmiddels verkregen voor het construeren van flexibel C-Gleis. Onmogelijk is het dus niet, dat zo'n flexibel railstuk (en wellicht zelfs ook nog met "betonnen" dwarsliggers) uiteindelijk komt. Milieutechnisch is er misscien nog wel een "probleempje" vanwege de soepelheid die de kunststof bedding moet hebben en dat vereist het gebruik van in kinderspeelgoed verboden weekmakers. Maar wellicht heeft BASF daar al wat op gevonden.
De Hosenträger is geheel andere koek. Het is uiteraard zondermeer technisch mogelijk zo'n combinatie van vier wissels en een kruising "uit één stuk" te construeren (wat je bij 2-railproducten dan ook regelmatig ziet) zij het dat zo'n groot (en ongetwijfeld duur) railstuk in C-rail uitvoering met z'n kunststof bedding dan zo stevig moet zijn uitgevoerd dat het niet doorbuigt of eventueel zelfs breekt.
Als je braaf met het voorhanden zijnde assortiment rails cirkelvormige banen of langwerpige banen bouwt dan blijf je gewoonlijk in het grid. Maar als je meer "avontuurlijk" met je baanaanleg bezig bent dan zal je merken dat je wel degelijk dan wel door de fabrikant geleverde passtukjes nodig hebt dan wel zelf uit voorhanden rails die passtukjes op lengte zaagt. Meestal is het wel zo goedkoop om passtukjes zelf te maken. Een passtukje van de leverancier is meestal bijna net zo duur als een hele rail! Dan denkt de berekenende modelbaaneigenaar meestal wel even na.