Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:44:35
Alweer is de Weller soldeerbout defect door eichddraig
Vandaag om 19:39:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:27:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 19:21:02
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
  

Auteur Topic: [Discussie] Railmateriaal drierail  (gelezen 6864 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #30 Gepost op: 23 March 2016, 10:06:14 »
Wat ik met CAD maatvoering bedoelde (op de vorige pagina) is de trend die je bij 2 rail ziet van bijna identieke boog stralen (r2 van ongeveer 420mm) bij alle fabrikanten. Terwijl er vroeger veel meer pas stukjes in het assortiment zaten.
Beantwoord dit en dit je vraag?

Op zichzelf is het construeren van C-rail met betonnen dwarsliggers natuurlijk geen enkel probleem, maar meestal bedoelt de klant dan flexibele C-rail met betonnen dwarsliggers. Zoals je wellicht bekend is heeft Märklin het patent aangevraagd en inmiddels verkregen voor het construeren van flexibel C-Gleis. Onmogelijk is het dus niet, dat zo'n flexibel railstuk (en wellicht zelfs ook nog met "betonnen" dwarsliggers) uiteindelijk komt. Milieutechnisch is er misscien nog wel een "probleempje" vanwege de soepelheid die de kunststof bedding moet hebben en dat vereist het gebruik van in kinderspeelgoed verboden weekmakers. Maar wellicht heeft BASF daar al wat op gevonden.
Persoonlijk denk ik dat je al een heel eind zou zijn als eens de standaardstukken, dus de bogen en rechte rails, als betonnen dwarsligger (en eventueel een lichtere kleur bedding) uitgeleverd zouden worden. Persoonlijk zie ik flexibele C rail niet echt als een haalbare optie. Niet met de huidige bedding, wellicht iets flexibelers, al dan niet later weer onder je flexrail te plakken (het is immers bij ProfiGleis van Fleischmann ook gelukt flexrail in het assortiment te brengen).

Citaat
De Hosenträger is geheel andere koek. Het is uiteraard zondermeer technisch  mogelijk zo'n combinatie van vier  wissels en een kruising "uit één stuk" te construeren (wat je bij 2-railproducten dan ook regelmatig ziet) zij het dat zo'n groot (en ongetwijfeld duur) railstuk in C-rail uitvoering met z'n kunststof bedding dan zo stevig moet zijn uitgevoerd dat het niet doorbuigt of eventueel zelfs breekt.
Ik denk dat je zo'n railstuk ook in twee delen moet uitvoeren, halverwege doorgezaagd, zodat je met transport en dergelijke niet in de problemen komt. Dat geeft je ook de mogelijkheid om voor de toekomst nog versies te ontwikkelen met bijvoorbeeld een Engelsman erin. Verder moet je, vind ik, nog steeds rekening houden met het feit dat je ook je 2rail C programma kunt uitbreiden. Ik spiek wel eens mee op bijvoorbeeld Stummi's en zie dat daar regelmatig 3rail stukken worden omgebouwd. Verder is ook op Stummi's de nodige huisvlijt te zien: Halve Engelsmannen (had ik die al genoemd?), slanke driewegwissels, de reeds genoemde Hosenträger en ga zo maar door.
Als je braaf met het voorhanden zijnde assortiment rails cirkelvormige banen of langwerpige banen bouwt dan blijf je gewoonlijk in het grid. Maar als je meer "avontuurlijk" met je baanaanleg bezig bent dan zal je merken dat je wel degelijk dan wel door de fabrikant geleverde passtukjes nodig hebt dan wel zelf uit voorhanden rails die passtukjes op lengte zaagt. Meestal is het wel zo goedkoop om passtukjes zelf te maken. Een passtukje van de leverancier is meestal bijna net zo duur als een hele rail! Dan denkt de berekenende modelbaaneigenaar meestal wel even na.
Nou moet ik zeggen dat ik, ondanks het feit dat ik nog steeds "tapijtrijder" ben, ik wel aardig uit kom met het leggen van baantjes. speelt waarschijnlijk ook mee dat je ook C rail nog steeds wel enigszins kan wringen, zeker als ze los liggen.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #31 Gepost op: 23 March 2016, 13:04:01 »
Nou ja, feit is dat ik eigenlijk alleen railsystemen ken met betonflex. Andere railstukken worden nooit met betondwarsliggers uitgevoerd, althans ik ken ze niet. Daar zal wel een commerciële reden voor zijn. Peco heeft wel een setje wissels.
Flex moet ook voor C-rail goed mogelijk zijn. Niet alleen Fleischmann profi, maar ook Roco Geoline en het oude Rocoline met bedding hebben een flexrail.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #32 Gepost op: 23 March 2016, 15:02:57 »
Maar zelfs die betonflex is er compleet niet in het gehele Märklin assortiment.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de