Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: DR4018 zelf preset aanmaken voor NMBS-seinen  (gelezen 7181 keer)

Peter_66

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
DR4018 zelf preset aanmaken voor NMBS-seinen
« Gepost op: 20 maart 2016, 14:43:23 »
Hi,

is het mogelijk om in de DR4018 zelf presets aan te maken of de huidige te wijzigen?

Het is de bedoeling om Belgische seinen te sturen met alle mogelijkheden.
Met de huidige preset 12 ontbreken de groen-geel knipperfuncties.
Adres 4 wordt niet gebruikt. Deze zou kunnen gebruikt worden om extra combinaties mogelijk te maken

groeten

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2016, 11:38:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2016, 14:47:53 »
Kort antwoord: Nee.

Lang antwoord: Nee, dat kan niet ;)

Peter_66

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2016, 17:00:01 »
Een Belgische overweg lijkt mij ook moeilijk.
Aangezien er slechts 1 knippersnelheid kan gegeven worden en de rode lichten de dubbele knipper frequentie hebben van de witte lamp.

https://www.youtube.com/watch?v=ebe3La4smcI

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2016, 17:12:42 »
Dat is toch niet zo moeilijk.

Rood knipperen op 2 aansluitingen en via een relais kun je wit op 1 aansluiting laten knipperen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2016, 17:14:58 »
Hallo Peter,

We hebben al eerder via een PB met elkaar contact gehad.

Zoals Karst al zegt - en die kan het weten ;) - zijn nieuwe en/of aangepaste presets (helaas) niet meer mogelijk.
Een andere preset levert ook geen oplossing voor jouw specifieke probleem: alles wat een preset doet kan ook door middel van handmatige CV instellingen.

Maar verandering in CV-instellingen levert geen andere seinbeelden op voor de in de DR4018 ingebouwde NMBS-seinbeeldgenerator (via de waarde 5 in CV131 t/m 134). Via de eerste drie adressen zijn in totaal 8 verschillende seinbeelden mogelijk met de 4 aangesloten lampen (rood, geel1, groen, geel2):

 1. Rood
 2. Rood knipper
 3. Dubbel geel
 4. Dubbel geel knipper
 5. Groen/Geel1 verticaal
 6. Groen
 7. Groen knipper
 8. Groen/Geel2 horizontaal

Adres 4 wordt niet gebruikt.

Adres 4 wordt wel gebruikt: de nachtdimming wordt hiermee aan en uit gezet (zie de handleiding onder Seinbeelden)

Meer mogelijkheden via de drie beschikbare adressen zijn er niet....


Wil je nog (zoals je aangaf in je PB) meer lampen aansluiten (wit, cijferbak boven, cijferbak onder, keper e.d.) dan heb je dus extra aansluitpunten nodig, die elk weer aangestuurd moeten worden via een eigen adres.
In principe biedt de DR4018 deze mogelijkheid door zelf aanvullende uitgangen te definiëren. Dit beperkt echter weer het maximaal aan te sluiten aantal seinen. Lang niet altijd zullen echter alle mogelijkheden per sein nodig zijn.

Ik begreep uit je PB dat alleen de seinen in de tegenrichting (dus het rechterspoor) knipperen, bij deze seinen is dus geen constant branden nodig. Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag. Ook bij deze seinen zullen echter (gelet op de plaatsing) lang niet altijd alle seinbeelden nodig zijn: de plaats en de rijmogelijkheden op de (model)baan beperken meestal al het aantal benodigde seinbeelden.

En, zoals Wim Ros ook al aangeeft, zijn er via diodeschakelingen en/of relais ook nog mogelijkheden.

Misschien krijg ik een beter beeld van jullie wensen als je voorbeelden van jullie baan kunt laten zien met de te plaatsen seinen en de erbij benodigde seinbeelden.

Aan de hand van deze voorbeelden kan ik dan eens kijken of ik met de DR4018 oplossingen kan vinden.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 18:01:14 door Bert_Apd. Reden: kleine correctie/aanvulling »

Peter_66

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2016, 18:54:22 »
Met een relais ben je de fading kwijt en moet je externe elementen toevoegen

Dat is toch niet zo moeilijk.

Rood knipperen op 2 aansluitingen en via een relais kun je wit op 1 aansluiting laten knipperen.

Groetjes
Via knipper sein is het blijkbaar haalbaar.

Adres 4 wordt niet gebruikt voor de Belgische seinen. Er is geen nachtstand

Meestal zijn alle seinbeelden niet nodig, maar op onze baan hebben we een kruising die van en naar tegenspoor kan. Daar achter liggen nog wissels die vertraagd regime vragen
Het seinbeeld groen-geel tegenspoor is nodig in knipper, alsook rood, groen, dubbel geel + V en snelheidsbord.

Een poging om seinen en overwegen te combineren gaf ook een niet gewenst effect.
CV 47 = 3 (NOHAB) om de wisselende lampen te genereren. Dit vereist 8 adressen
CV 131 = 5 (Belgisch sein)
Dit werkt perfect, behalve het feit dat de DR4018 nog steeds 8 adressen voorziet.
Belgisch sein op OUT 1&2 / Overweg op OUT 3
Adres 1 & 2 sturen het sein
Adres 3 stuurt zowel het sein als de overweg

We werken op het principe van modules, dus er moet zoveel mogelijk op dezelfde sturing geplaatst worden op geen extra draden van de ene naar de andere module te moeten gebruiken

We zoeken verder
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 18:57:23 door Peter_66 »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2016, 19:23:39 »
Hallo Peter,

Even vast een paar (tussen)opmerkingen...

Adres 4 wordt niet gebruikt voor de Belgische seinen. Er is geen nachtstand

De seinbeeldgenerator van de DR4018 heeft standaard de "nachtstand" mogelijkheid voor alle seinen, dus dat adres kan niet "los" worden gebruikt voor andere functies.

Een poging om seinen en overwegen te combineren gaf ook een niet gewenst effect.
CV 47 = 3 (NOHAB) om de wisselende lampen te genereren. Dit vereist 8 adressen
CV 131 = 5 (Belgisch sein)
Dit werkt perfect, behalve het feit dat de DR4018 nog steeds 8 adressen voorziet.
Belgisch sein op OUT 1&2 / Overweg op OUT 3
Adres 1 & 2 sturen het sein
Adres 3 stuurt zowel het sein als de overweg

Met alleen CV131 = 5 aanpassen na Preset 3 (CV47 = 3 [8 x AKI/AHOB knipperlicht met 8 adressen]) bereik je niet wat je wilt, bij het aanpassen van CV131 (Seinbeelden op OUT1: de uitgangen 1 t/m 4) dient ook de daarbij behorende functiemapping op de juiste manier te worden aangepast... Anders krijg je inderdaad heel verrassende effecten...   :o

Wil je NMBS-seinen aansluiten op de DR4018 dan is het het eenvoudigst om eerst Preset 12 (CV47 = 12 [4 NMBS seinen op in totaal 4 x 4 dus 16 adressen]) op de DR4018 in te stellen en eventueel daarna de niet gebruikte uitgangen/adressen aan te passen voor een andere toepassing dan seinen. Maar dat vereist dan wel een aanpassing van de (niet als sein gebruikte) SEIN CV's CV131 t/m CV134, de functiemapping van niet gebruikte seinen (CV 143/167/191/215), de uitgangsconfiguratie van de anders te gebruiken uitgangen (CV113 t/m 128) en de functiemapping van de anders te gebruiken uitgangen (CV141 t/m 235). De nieuwe functiemapping bepaalt vervolgens ook het aantal adressen dat daarna zal worden toegekend aan de DR4018.

Misschien is het handig om eerst eens mijn eerder geschreven draadje over de werking van de DR4018 te lezen:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61656.msg3221515300.html#msg3221515300

Daarin staat de werking van de DR4018 en de mogelijkheden met presets en aanpassingen toegelicht.

Een specifieke toepassing van een combinatie van seinen en o.a. een klassieke AKI met bel is daar ook terug te vinden, inclusief de daarvoor vereiste CV-aanpassingen (met toelichting):

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61656.msg3221520319.html#msg3221520319

De Nederlandse "klassieke AKI met bel" is naar mijn idee identiek aan de "klassieke Belgische overweg" zoals die vermeld is onder reactie #2. De oplossing in voornoemd draadje is zelfs met de gewenste verschillende knipper-frequenties, zonder aanvullende trucs met relais e.d.  ::)

Groetjes,
Bert


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 20:51:17 door Bert_Apd. Reden: links naar DR4018 seinen aansturen toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2016, 20:35:10 »
Hallo Peter en andere meelezers,

Voor de goede orde meld ik even dat ik nog een aantal toevoegingen aan mijn eerdere reactie hierboven heb gedaan.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 20:41:16 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2016, 21:37:21 »
Hallo Peter,

Nog even een vraagje...

Is dit sein (normaalspoorzijde) voorzien van alle door jullie gewenste mogelijkheden?

         

Groetjes,
Bert

Peter_66

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2016, 11:28:40 »
Bert,

dit is een beetje overkill. Het zou leuk zijn om dit alles te kunnen sturen.
In praktijk (op onze baan) ontbreekt de witte lamp en het cijfer bovenaan.
We hebben seinen met witte lampen, maar dan zonder V, maar wel met cijferbak onderaan

Tegenspoor is hetzelfde, alleen staat dan de gele lamp aan de linker kant

Er is een manier om alle seinbeelden knipperend te krijgen. Een niet gebruikte uitgang op knipper zetten en via een transistor de "plus" naar de seinen laten knipperen.
Zo kan de de standaard niet knipper functies gebruiken.
Je moet dan wel 1 sein op offeren, maar je kan de overgebleven 3 uitgangen gebruiken om de V6 naar de 3 andere seinen te sturen.

Ik heb geprobeerd om een Belgisch sein uitgang op knipper te zetten CV 113-128 bit 5 actief, maar de preset 12 houd geen rekening met deze instelling

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2016, 17:26:37 »
Hallo Peter,

Hierbij weer even een eerste reactie op je antwoorden.

Eerst even dit:

Ik heb geprobeerd om een Belgisch sein uitgang op knipper te zetten CV 113-128 bit 5 actief, maar de preset 12 houd geen rekening met deze instelling

Klopt, bij gebruik van de interne seinbeeldgenerator (via de Seinconfiguratie CV's 131-134, waarde ongelijk 0) kun je de uitgangen niet meer beïnvloeden door verandering van de inhoud van de CV's 113-128. Het activeren van bit 5 zou normaal echter wel de goede methode zijn geweest.  (y)


Informatie over het Belgische (licht)seinstelsel heb ik hier gevonden:

> http://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen

Ik ga er vanuit dat de daar te vinden informatie (redelijk) klopt.


Zel heb geen enkele ervaring met de Belgische seinen. Vandaar dat ik toch nog even een aantal vragen met voorbeelden heb om voor mijzelf een duidelijk beeld te krijgen van wat jullie nodig hebben.


In praktijk (op onze baan) ontbreekt de witte lamp en het cijfer bovenaan.

Dus dit is op jullie baan het "standaard" gebruikte sein in de normale rijrichting?

         

Het sein heeft dus geen (bruikbare) witte lamp.

Klopt het dat bovenstaand sein bij jullie alleen de onderstaande seinbeelden (zonder knipperen) hoeft te tonen?

   1. Rood
   2. Groen (eventueel met verlicht cijfer en/of verlichte keper)
   3. Groen/Geel verticaal
   4. Groen/Geel horizontaal
   5. Dubbel Geel (eventueel met verlicht cijfer en/of verlichte keper)

Graag correctie als dit niet klopt/volledig is.


We hebben seinen met witte lampen, maar dan zonder V, maar wel met cijferbak onderaan

Dit sein ziet er dan dus zo uit?

         


Klopt het dat bovenstaand sein bij jullie alleen de onderstaande seinbeelden (zonder knipperen) hoeft te tonen?

   1. Rood (eventueel met verlichte witte lamp)
   2. Groen (eventueel met verlicht cijfer)
   3. Groen/Geel verticaal
   4. Groen/Geel horizontaal
   5. Dubbel Geel (eventueel met verlicht cijfer)

Graag correctie als dit niet klopt/volledig is.


Tegenspoor is hetzelfde, alleen staat dan de gele lamp aan de linker kant

Het door jullie "standaard" gebruikte sein op het tegenspoor ziet er dan dus als volgt uit:

         

Als ik het goed begrepen heb knipperen alle lampen, knippert de keper en het cijfer ook?
De mogelijke seinbeelden zijn gelijk aan zijn tegenhanger op het normale spoor, klopt dat ook?


Er is een manier om alle seinbeelden knipperend te krijgen. Een niet gebruikte uitgang op knipper zetten en via een transistor de "plus" naar de seinen laten knipperen.
Zo kan de de standaard niet knipper functies gebruiken.

Ik neem aan dat de transistor ook de fading volgt die via de daarvoor gebruikte uitgang met CV-waarde 63 (= 15 + 16 [Bit 4 aan = fading] + 32 [Bit 5 aan = knipperen]) is ingesteld. Ik heb niet de middelen om dat zelf te controleren... Op deze wijze knipperen de keper en het cijfer ook, als dat niet moet, dan moeten die anders gevoed worden.

Ik weet het, weer een hoop vragen. Maar ik denk dat het aansturen van jullie seinen ook met de "standaard" DR4018 mogelijk is. Weliswaar met een aantal CV-aanpassingen, maar daar kan ik jullie wel bij helpen.

Hebben jullie nu al decoders in gebruik die de seinen aansturen? Zo ja, welke zijn dat en wat zijn daarvan de kosten? Een oplossing met de DR4018 moet natuurlijk wel voordeliger zijn òf juist flexibeler doordat er meer mogelijkheden met één en dezelfde DR4018 zijn: een combinatie van seinen en andere dingen op de overblijvende uitgangen.

Ik wacht je antwoorden weer even af.

Groetjes,
Bert

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 17:59:43 door Bert_Apd. Reden: link Belgisch (licht)seinstelsel toegevoegd »

Peter_66

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2016, 16:52:15 »
Hi,

seinbeelden kloppen.

Het cijfer en de V aansluiten op een vast C, deze mogen niet pinken.
De rest gaat met de fading mee.

Momenteel staat er nog maar één sein op de baan met een DR4018 (beetje overkill).
We kunnen nog alle kanten uit.
Wissels worden aangestuurd met Littfinski wisseldecoders.
Er is de Lichtsignal-Decoder LS-DEC-NMBS, maar minder flexibel

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2016, 23:19:10 »
Hallo Peter,

Ik zal eens kijken wat voor oplossing(en) ik kan bedenken voor jullie, al of niet gebruik makend van preset 12.

Aangezien elk "te verlichten element" een aansluiting op de DR4018 vraagt wordt het (maximaal) aan te sluiten seinen echter beperkt. Zoals je zelf al aangaf zal dat maximaal 3 stuks per DR4018 zijn, bij sommige combinaties zelfs maar twee...

Ik heb deze week niet al te veel tijd, dus het kan even duren... ::)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2016, 23:20:58 door Bert_Apd »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2016, 20:12:48 »
Hallo Bert,
Er is misschien nog bijkomende informatie te vinden in volgende links:
http://belgie-belgique-belgien.be/seinen-signaux-signale/  -  Vooral het vademecum is interessant
http://www.bfoto.be/documenten.php  - onder het deel Seinstelsels de keuze over het lichtseinstelsel

Meer info over de baan waarover het gaat: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,9097.0.html - Vaerwegh Dok bij MTD.

Verder laat ik je alles rustig verder uitwerken met Peter.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018 zelf preset aanmaken
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2016, 20:21:53 »
Hallo Frans,

Bedankt voor de aanvullende informatie!  (y)
Ik ga het eens rustig bestuderen.

Groetjes,
Bert